Beantwoord

Waarom vertraging overschrijving van Prive- naar Maxispaarrekening?

Elke maand wordt er automatisch een bedrag van mijn SNS priverekening overgemaakt naar mijn SNS Maxispaarrekening.

Het is nu al een tijd zo dat het bedrag 's ochtends wordt afgeschreven en dat het pas aan het einde van die dag of soms zelfs een dag later pas op mijn Maxispaarreking is bijgeschreven.

Ik vind dit raar. Op de website van de SNS staat dat overschrijvingen binnen de SNS bank direct worden bijgeschreven. Dit is dus niet het geval.

Graag antwoord of dit normale gang van zaken is of dat er iets niet helemaal lekker loopt. Ik word er niet heel blij van.
icon

Beste antwoord door Othman 10 maart 2014, 10:27

Hallo Merijn Bolhuis,

Vervelend dat het geld niet direct staat bijgeschreven op je SNS Maxispaarrekening. Bij SNS Maxisparen wordt er een bedrag geïncasseerd van je betaalrekening. Hierdoor duurt deze transactie langer dan een 'normale' transactie binnen je eigen rekeningen. De incasso gebeurt met een tussenrekening van SNS Bank. Vervolgens boeken wij het incassobedrag door naar je SNS Maxisparen. Hier kan de tijd verschillen bij incassomoment en de tijd van bijschrijving (boekdatum). Zoals Mike inderdaad aangeeft heeft dit geen invloed op de valutadatum. De valutadatum houden wij aan met de incassodatum. Je loopt hierdoor geen rente mis.

@Mike @BigBen Bedankt voor je hulp en het meedenken :)

Bekijk origineel

20 Reacties

Reputatie 2
Hoi Merijn,
Voor zo ver ik weet, kan er verschil zijn tussen het "moment" van overschrijven en het moment van "zichtbaar" zijn binnen MijnSNS. Het kan natuurlijk niet en een dag op je privé rekening staan en dezelfde dag ook op je Maxispaarrekening staan. Ergens is het wisselmoment (volgens SNS meteen, mijn ervaring is dat ook) en dan moet het nog "verwerkt" worden in MijnSNS.
Groet,
Ben :cool:
@BigBen: bedankt voor je reactie.

Als ik zelf van mijn SNS Internetsparen een bedrag overmaaak naar mijn SNS priverekening (en andersom) dan is het direct van de ene rekening afgeschreven en binnen een paar seconden bij de andere zichtbaar bijgeschreven.

Als er automatisch een bedrag van mijn SNS priverekening naar mijn SNS Maxispaarrekening wordt overgemaakt dan is het direct van mijn priverekening afgeschreven maar is het pas veel later op mijn SNS Maxispaarrekening bijgeschreven. Gisteren zat er zeker 12 uur tussen.

Dit komt niet overeen met wat de SNS op hun site aangeeft (binnen SNS directe overboeking) en los daarvan vind ik dit geen nette manier. Ik heb sterk het vermoeden dat dit geld een tussenstop maakt.
Hoi Merijn,

Het klopt dat er een dag verschil zit in de boekdatum bij de Maxispaar. Zojuist even bij mezelf gekeken en het viel mij ook al op. Nu doe ik een aanname (kan het nu niet controleren) maar denk dat het komt door SEPA incasso.

Ondanks dat er een dag verschil is heeft het geen invloed op je rente. Als je namelijk kijkt bij de bijschrijving van de incasso dan zie je dat de valutadatum op de dag van incasso staat. De valutadatum is de rentedragende datum. Veel belangrijker dan boekdatum :D

Hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

Gr

Mike
Hallo Merijn Bolhuis,

Vervelend dat het geld niet direct staat bijgeschreven op je SNS Maxispaarrekening. Bij SNS Maxisparen wordt er een bedrag geïncasseerd van je betaalrekening. Hierdoor duurt deze transactie langer dan een 'normale' transactie binnen je eigen rekeningen. De incasso gebeurt met een tussenrekening van SNS Bank. Vervolgens boeken wij het incassobedrag door naar je SNS Maxisparen. Hier kan de tijd verschillen bij incassomoment en de tijd van bijschrijving (boekdatum). Zoals Mike inderdaad aangeeft heeft dit geen invloed op de valutadatum. De valutadatum houden wij aan met de incassodatum. Je loopt hierdoor geen rente mis.

Reputatie 2

Hallo Merijn Bolhuis,

Heb je dan wel of niet de hele tijd de beschikking over je geld? Als ik het verhaal goed lees is het dus "enige tijd" niet beschikbaar (op tussenrekening). Hoe lang dan?.
Groet,
Hoi Ben,

Door de incassovorm is het geld inderdaad enige tijd niet beschikbaar. Er is geen 'vaste' doorlooptijd voor de bijschrijving van het geld. Het kan enkele uren tot een dag duren voor het geld staat bijgeschreven op SNS Maxisparen. De valutadatum kan hierdoor afwijken van de boekdatum.
Reputatie 2

Hoi Ben,

Door de incassovorm is het geld inderdaad enige tijd niet beschikbaar. Er is geen 'vaste' doorlooptijd voor de bijschrijving van het geld. Het kan enkele uren tot een dag duren voor het geld staat bijgeschreven op SNS Maxisparen. De valutadatum kan hierdoor afwijken van de boekdatum.

Duidelijk. Dank je.
Groet,
Het is mij opgevallen dat het geld dat maandelijks van mijn rekening naar mijn maxispaar rekening overgemaakt word elke maand 1 dag zoek is.
Het word bijvoorbeeld de 29e van mijn rekening gehaald en de 30e pas op mijn spaarrekening gezet.
Wanneer ik zelf een betaling doe van snsrekening naar snsrekening is dit direct zichtbaar.
Beetje kinderachtig vind ik dit.
Klopt dat ervaar ik ook, maar hoezo is het kinderachtig?
Hi Gerard en NKoning,

Allereerst heet ik jullie welkom op deze community. Goed om te zien dat jullie direct een onderwerp aansnijden dat vaker aan de kaak wordt gesteld.

gerard1950 schreef:

Het is mij opgevallen dat het geld dat maandelijks van mijn rekening naar mijn maxispaar rekening overgemaakt word elke maand 1 dag zoek is.
Het word bijvoorbeeld de 29e van mijn rekening gehaald en de 30e pas op mijn spaarrekening gezet.
Wanneer ik zelf een betaling doe van snsrekening naar snsrekening is dit direct zichtbaar.
Beetje kinderachtig vind ik dit.

Omdat er een tijd terug al gesproken is over de tijd die tussen de incasso van je betaalrekening en de bijschrijving op SNS Maxisparen zit, heb heb ik je bericht verplaatst naar het topic Waarom vertraging overschrijving van Prive- naar Maxispaarrekening?. Hier legt Othman uit dat het te maken heeft met de tussenrekening waarop het geld eerst terechtkomt voordat het op SNS Maxisparen staat.. Ik hoor graag wat je er precies kinderachtig aan vindt, maar misschien licht het gesprek in dit topic al het een en ander toe voor je.

Dit is voor jullie allebei het eerste bericht op de community en ik zie dat het aanmaken van een topic je ook al gelukt is ;).
Voor meer informatie over de community, kun je het topic ’Welkom op de community’ eens doorlezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
'als ik automatisch spaar bij de maxispaarrekening en ze hebben het bedrag geïnd, waarom zie ik dat niet direcht terug op mijn spaarrekening'
Goedemorgen Kickwomen,

Welkom op de community.

Je bericht heb ik verplaatst naar het topic waar we praten over de incassodatum van SNS Maxisparen. Ben je met de informatie uit dit topic geholpen of heb je nog meer vragen?

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Waarom duurt het 1 dag voordat mijn overboeking van betaalrekening naar maxisparen zichtbaar is?
Goedemiddag @jubag1,

Begrijpelijk dat je deze vraag stelt. Omdat het onderwerp al eerder aan bod is geweest, heb ik je vraag verplaatst naar het topic 'Waarom vertraging overschrijving van Prive- naar Maxispaarrekening?'. Het antwoord op je vraag wordt hier door Othman gegeven:

Othman schreef:

Bij SNS Maxisparen wordt er een bedrag geïncasseerd van je betaalrekening. Hierdoor duurt deze transactie langer dan een 'normale' transactie binnen je eigen rekeningen. De incasso gebeurt met een tussenrekening van SNS Bank. Vervolgens boeken wij het incassobedrag door naar je SNS Maxisparen. Hier kan de tijd verschillen bij incassomoment en de tijd van bijschrijving (boekdatum). Zoals Mike inderdaad aangeeft heeft dit geen invloed op de valutadatum. De valutadatum houden wij aan met de incassodatum. Je loopt hierdoor geen rente mis.

Hopelijk geeft dit verduidelijking voor je. Als je nog andere vragen hebt, hoor ik het natuurlijk graag.
Reputatie 1
Waarom moet het gestort worden via een tussenrekening en niet gewoon rechtstreeks? Dan is het probleem toch opgelost?
Reputatie 3
Als de incasso-procedure de "dader"is, zou het dan vervangen kunnen worden door een vorm van ingeplande overschrijvingen? Waarschijnlijk lastiger voor SNS. En mogelijk voor de rekeninghouders als het een en/of rekening betreft.
Maar de bijschrijving gebeurt dan wel direct.
Reputatie 3
Waar maken we ons zorgen over? De manier van werken van de SNS heeft geen invloed op de rente-datum. Dus laat de SNS zich met nuttigere zaken bezig houden.
Goedemiddag @ghm45, op SNS Maxisparen is zelf geld storten niet mogelijk. De machtiging die je afgeeft hoort bij de voorwaarden van de rekening. Omdat het een spaarrekening is, kan de incasso niet rechtstreeks en vandaar dat het bedrag via de tussenrekening gaat.
Reputatie 3
Het probleem lijkt te zijn dat jubag1 het af- cq. bijgeschreven bedrag graag meteen op zijn Maxi-rekening wil zien. Vanwege de incassoprocedure zit er een tijdsinterval tussen en dat vindt hij/zij/het niet prettig.
Dank je wel @Blacktomcat, dat denk ik ook. @jubag1 Zoals @eRik19 het ook aangaf, het geeft geen invloed op de rente/boekdatum. Weet je zo voldoende?

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)