SNS

Beantwoord

Waarom werkt mijn SNS Wereldpas niet in Australie?

  • 16 december 2016
  • 21 Reacties
  • 1898 Keer bekeken

mijn (contactloze) SNS chip werkt niet in Australie. de optie betalen buiten Europa was wel aangezet. (De magneetstrip deed het daarom trouwens wel) Dat betekende dat ik geen geld kon pinnen en vaak niet betalen met de pas. De pas doet het ook perfect binnen Europa ook contactloos.
De reactie van de klanenservice was ontgoochelend: "wij weten het niet, misschien is je pas stuk, vraag misschien een nieuwe aan. "
Een nieuwe pas aanvragen heeft pas zin als ik weet dat het niet aan een onderliggend SNS (software) probleem ligt.
Daarom wil ik graag weten of er nog anderen zijn die in Australie reeds sucesvol van de nieuwe contaloze pas hebben gebruik gemaakt?
Alvast dank
icon

Beste antwoord door Jeroen 16 december 2016, 09:31

Goedemorgen lbuydens,

Welkom op de community. Leuk dat je gelijk een vraag stelt.

Wat balen dat je SNS Wereldpas niet werkte in Australië. Heb je wel een goede reis gehad? We hebben hierover contact gehad op WhatsApp, zie ik. Als je je postcode, huisnummer, geboortedatum en pasnummer stuurt naar: webcare@sns.nl o.v.v. 'lbuydens - Community - SNS Wereldpas werkt niet in Australië', dan vraag ik nogmaals aan een specialist wat er misging. Het pasnummer bestaat uit 3 cijfers en begint met een 0. Geef je daarnaast duidelijk aan of je het bij meerdere betaal- en geldautomaten hebt geprobeerd, welke foutmelding(en) je kreeg en op welke manieren je wel kon betalen?

Om je vraag beter vindbaar te maken voor anderen, heb ik deze verplaatst naar het topic 'Dagelijkse bankzaken'.

Hopelijk zien we je vaker op de community.
Bekijk origineel

21 reacties

Goedemorgen lbuydens,

Welkom op de community. Leuk dat je gelijk een vraag stelt.

Wat balen dat je SNS Wereldpas niet werkte in Australië. Heb je wel een goede reis gehad? We hebben hierover contact gehad op WhatsApp, zie ik. Als je je postcode, huisnummer, geboortedatum en pasnummer stuurt naar: webcare@sns.nl o.v.v. 'lbuydens - Community - SNS Wereldpas werkt niet in Australië', dan vraag ik nogmaals aan een specialist wat er misging. Het pasnummer bestaat uit 3 cijfers en begint met een 0. Geef je daarnaast duidelijk aan of je het bij meerdere betaal- en geldautomaten hebt geprobeerd, welke foutmelding(en) je kreeg en op welke manieren je wel kon betalen?

Om je vraag beter vindbaar te maken voor anderen, heb ik deze verplaatst naar het topic 'Dagelijkse bankzaken'.

Hopelijk zien we je vaker op de community.
Fijn dat jullie even kijken wat hiermee aan de hand is. Ik ben wel benieuwd hoe dit "precies" zit..lijkt mij een beetje een "foutje" in het systeem zullen we maar zeggen :)

Misschien zijn ze in Australië nog niet zover dat je contactloos kan betalen? Daar gaat het hier toch over ofniet?
Neen, ook het klassieke pinnen werkte niet. Cash geld afhalen bij een geldautomaat lukte dus ook niet. Alleen de zeer ouderwetse magneetstrip werkte soms wel. Ze zijn in Australië echt niet achterlijk. Contactloos betalen is daar even normaal als hier
Ze zijn in Australië echt niet achterlijk. Contactloos betalen is daar even normaal als hier

Goedemorgen, ik zeg ook niet dat ze achterlijk zijn. Ik weet zelf niet de status van elk land m.b.t. contactloos betalen. Ik wist sowieso niet dat je het "contactloos" betalen ook buiten Nederland kan gebruiken.

In ieder geval goed dat het even wordt uitgezocht.
Ik heb Wereldpas aangezet in de app, maar ik kan bijna nergens pinnen in winkels in Australië. Nu moet ik elke keer een hoger tarief betalen dan ik wil en contant geld opnemen bij de automaat. Waarom is dit?
Badge +1
SNS gebruikt passen van twee leveranciers: Maestro en VPay. Bij landen overzicht kun je kijken welke soort waar wordt geaccepteerd (allen AUS staat hier niet bij).
Er is eerder een klacht geweest, maar de terugkoppeling ontbreekt helaas.
Badge +1
@lbuydens, Weet u en wilt u de verklaring van SNS delen hier op het forum over het niet werken van uw pas in Australië?
@eRik: ze hebben daar geen verklaring kunnen voor vinden. De ING pas deed het wel de SNS pas niet. Ook de SNSpas van mijn collega deed het niet, trouwens.
Badge +1
Ik heb Wereldpas aangezet in de app, maar ik kan bijna nergens pinnen in winkels in Australië. Nu moet ik elke keer een hoger tarief betalen dan ik wil en contant geld opnemen bij de automaat. Waarom is dit?
Hallo Sankortw,

Wat gaaf dat je in Australië bent maar wat balen dat pinnen lastig is. Om het overzicht te behouden, heb je ik vraag verplaatst naar het topic waar eRik19 naar verwijst. Via de link die eRik19 stuurt, vind je geldautomaten die geschikt zijn voor V PAY of Maestro. Helpt dit je verder? Stuur je je postcode, huisnummer, geboortedatum en achternaam naar webcare@sns.nl o.v.v. 'SNS Community - Waarom werkt mijn SNS Wereldpas niet in Australie?' als dit niet het geval is? Dan kijk ik of er iets aan de hand is met je pas. Hopelijk heb je verder een fijne tijd in Australië.

@eRik19 Dank voor je hulp.
Ik ben benieuwd of het met V-PAY en/of Maestro te maken heeft.
Het lijkt er op dat het een ICC probleem is, de chip dus en dat de ouderwetse magneetstrip wel werkt. Het is een Maestro kaart, maar betekent dat ook dat de geldautomaat de magneetstrip leest? Dat kan je niet aan de buitenkant zien. Nouja, een Australische rekening geopend en nu met SWIFT overboeken, want ik vind het niet veilig om met een creditcard zonder pincode rond te lopen en/of met kontant geld.
App foutcode 60.
Slim dat je een Australische rekening hebt geopend. Hoe lang blijf je nog Down Under?
Ja, de kosten die in rekening gebracht worden zijn $3 + €2,25, dat is veel als je $20 wilt pinnen en dan moet je nog afwachten of het werkt en je moet telkens Wereldpas aanzetten.
Dat zijn onzekere factoren en daar zit je niet op te wachten als je aan de andere kant van de wereld bent. Hopelijk kun je met de Australische rekening uit de voeten, geniet van je tijd daar.
Je moet ook nog kiezen wat voor een koers je wilt. Wrang om dan op TV te zien dat Australiërs bij ING wereldwijd de ATM-fees terugkrijgen.
Badge +2
Het lijkt er op dat het een ICC probleem is, de chip dus en dat de ouderwetse magneetstrip wel werkt. Het is een Maestro kaart, maar betekent dat ook dat de geldautomaat de magneetstrip leest?
Hier kom ik nog even op terug. Een geldautomaat leest óf de magneetstrip óf de chip. In Nederland kunnen geldautomaten beide lezen maar in het buitenland verschilt dit per automaat. In principe zou dit niet uit moeten maken omdat je pas over een magneetstrip en een chip beschikt en de automaat 1 van de 2 kiest.

Kun je voor nu verder uit de voeten in Australië? Dan wens ik je een prettig verblijf. Als ik nog iets kan doen, dan weet je me te vinden.
Ik heb het nog eens geprobeerd bij een betaalautomaat in een winkel en daar maakt het niet uit welke leesmethode je gebruikt, hij werkt vrijwel nergens en ben je aangewezen op hoge creditcardtarieven, dus contactloos betalen zit er sowieso niet in. Het is net als met de mobiele telefoon, daar krijg je traag 3G met hoge kosten voor het gebruik van een Nederlands nummer in het buitenland.
Badge +2
Heb je alleen contactloos betaald of heb je ook je pas in de automaat gestoken en je pincode ingetoetst? Een transactie met je creditcard in het buitenland kost € 0,15. Als je geld opneemt bij een geldautomaat, dan kost dit € 4,50 per opname. Je kunt maximaal € 400 per keer opnemen. Hier vind je meer informatie.
Een moderator, dat is toch een discussieleider?
Je vergeet verder dat dit alleen de kosten zijn die de eigen bank rekent, de andere bank rekent ook een provisie en de winkel hanteert ook een minimum bedrag en/of een percentage, dat weet jij niet want jij komt nooit buiten de EU. Overigens een creditcard heeft niet altijd een pincode.

Reageer