Beantwoord

Waarom werkt mijn SNS Wereldpas niet in de USA?

• Goed op dreef
  • 5 reacties
Wij zijn momenteel in de usa, en, net als vorig jaar, werken onze wereldkaarten, waar we wel voor moeten betalen, niet in de USA. We zijn al in diverse winkels geweest, Aldi, Walmart, KMart, om maar een paar voorbelden te noemen en nergens worden de pin kaarten geaccepteerd. We hebben nog veel meer mensen gesproken die precies dezelfde problemen ondervinden tijdens het shoppen in de usa. Het wordt hoogtijd dat hier een adequate oplossing voor gevonden wordt, want op die manier heeft niemand wat aan de wereldkaarten.
icon

Beste antwoord door Dennis 4 september 2017, 09:17

Hoi Lelici,

Welkom terug op de community. Wat balen dat je SNS Wereldpas op diverse plekken in Amerika niet werkt. Zoals ze aan de andere kant van de oceaan zeggen "First things first": hebben jullie de passen geactiveerd voor 'Pinnen buiten Europa'? Dan hangt het ervan af, zoals Erik aangeeft, welk soort pas je hebt. Hier lees je dat in Amerika bij betaalautomaten vooral Maestro-passen worden geaccepteerd. Amerika is bovendien een land waar veel gewerkt wordt met creditcards en minder met debetcards. Een alternatief is om een geldopname te doen en de boodschappen contant af te rekenen. Hopelijk kom je er zo uit zodat jullie kunnen genieten van de rest van jullie reis.

Bekijk origineel

15 Reacties

Reputatie 1
lelici schreef:

Het wordt hoogtijd dat hier een adequate oplossing voor gevonden wordt, want op die manier heeft niemand wat aan de wereldkaarten.

Heb je een Maestro of een V-Pay card?

P.S.
Het was toch 'America First' en niet 'America Only'?
Hoi Lelici,

Welkom terug op de community. Wat balen dat je SNS Wereldpas op diverse plekken in Amerika niet werkt. Zoals ze aan de andere kant van de oceaan zeggen "First things first": hebben jullie de passen geactiveerd voor 'Pinnen buiten Europa'? Dan hangt het ervan af, zoals Erik aangeeft, welk soort pas je hebt. Hier lees je dat in Amerika bij betaalautomaten vooral Maestro-passen worden geaccepteerd. Amerika is bovendien een land waar veel gewerkt wordt met creditcards en minder met debetcards. Een alternatief is om een geldopname te doen en de boodschappen contant af te rekenen. Hopelijk kom je er zo uit zodat jullie kunnen genieten van de rest van jullie reis.
Wij gaan nu al voor de 10 x naar de usa en voorheen nooit problemen gehad met de wereldkaart, en ja uiteraard hebben we 2 kaarten open gezet voor pinnen buiten de E U. Het is een kaart met Maestro logo, want een aantal jaren geleden hadden er een met vpay logo, en dat werkte dus ook vrijwel nergens in de usa. Het gaat er om dat de passen gewoon niet door de terminals aan de kassa geaccepteerd worden, en dat hoort wel zo te zijn en heeft ook altijd gewerkt.er wordt idd meer met een cc dan met debetcard gewerkt, maar deze worden wel degelijk gebruikt. Bij veel terminals wordt zelfs gevraagt of je credit of debet wil.
Bedankt voor jullie reacties! Een wereldcard hoort het naar mijn mening gewoon aan een kassa in usa te doen!
Wat leuk dat jullie zo vaak naar Amerika gaan, het lijkt erop dat jullie echte 'amerikanofielen' zijn. Welke plekken hebben jullie tot nu toe bezocht? Ik snap je punt, maar in andere landen gelden andere normen met betrekking tot welke passen geaccepteerd worden bij geld- en betaalautomaten.
In Amerika betaal ik altijd met mijn VISA kaart, omdat de acceptatie van Maestro en V-pay veelal te wensen over laat, ook al staat er een sticker bij de kassa dat deze betaalproducten worden geaccepteerd. Ik heb 1x tevergeefs mijn SNS wereldpas geprobeerd, gewoon om te testen.

Het probleem is vaak dat je op de (oudere) betaalterminals geen PIN kunt invoeren, of dat de terminal off-line werkt (geen verbinding met de NL bank mogelijk), hetgeen voor een Nederlandse bankpas verplicht is gesteld.

Afgelopen zomervakantie heb ik letterlijk alles met mijn creditcard afgerekend. Ook de kleine bedragen onder de $3. Voor de $100 aan cash die ik uit voorzorg had gepind op Schiphol, moest ik op de laatste 2 dagen van mijn vakantie nog moeite doen om het uit te geven ;)
Het probleem is niet dat de OUDE terminals een verbinding krijgen, maar nou net de nieuwe waarvan de softwRe vernieuwd is. Het lukt uiteindelijk wel door je pinpas 3 x verkeerd om in te steken en dan te swipen. Dat is louter om de nieuwe software te overriden. Maar al dat genoeg met in je nek heigende klanten zou niet nodig moeten zijn. Bovendien brengt een CC meer kosten in rekening dan een pinpas zou doen. Eigenlijk zou je dus de meerkosten gewoon bij je bank moeten neeRleggen.
Tja, je schrijft het eigenlijk zelf al: een slecht werkende betaalterminal is kennelijk de oorzaak van jouw probleem. Hoe kan in jouw beleving SNS bank verantwoordelijkheid nemen voor dit soort situaties? Die winkelier in de USA heeft ongetwijfeld nog nooit gehoord van SNS bank uit NL...
De betaalterminal heeft gewoon hun software vernieuwd, zoals dat elk jaar in vele landen gebeurd. Het is dan aan de sns om hun eigen software ook maar te updaten. Zeker in een groot land als de usa waar jaarlijks duizenden nederlanders afhankelijk zijn van hun pinpassen. Doe je dat niet( want dit speelt nu al 2 jaren) dan blijf je mijn inziens in gebreke, en is er dus in de woord van de wet dus eigenlijk gewoon sprake van mileiding, want ik betaal dus al 2 jaren voor 2 wereldpassen die voor mij die naam niet mogen hebben, en dus waardeloos zijn. Ik zou het nog kunnen begrijpen dat dit vlak na een software vernieuwing zou zijn, maar 2 jaar naar dato......
Helaas, zo werk dit niet. Even een technisch verhaal om uit te leggen hoe e.e.a. werkt:

De grote leveranciers van betaalproducten (Mastercard, VISA, American Express, JCB, etc.) maken gebruik van de EMVco standaarden. Daarmee wordt de hardware (level 1) en de basis software (level 2) van betaalapparatuur gecertificeerd tegen de EMVco standaarden. Daarbovenop definiëren de grote leveranciers hun specifieke betaalproducten zoals Maestro debet, V-pay debit, Visa credit, Mastercard credit, AmEx credit, etc.. Voordat een betaalterminal een dergelijk betaalproduct kan accepteren, moet er een level 3 certificering voor dat specifieke betaalproduct plaatsvinden. Dit is dus de functionele software die de uiteindelijke betaling mogelijk maakt. Daarna mag er een sticker op de terminal geplakt worden om aan klanten te laten zien welk(e) betaalproduct(en) word(en) geaccepteerd.

Aan de andere kant hebben we natuurlijk de 'issuing' bank die de betaalpas uitgeeft. Ook die pas voldoet aan de EMVco standaarden en daarbovenop de betaalproduct specifieke functionele software. In geval van de SNS wereldpas is dat Maestro of V-pay. In de regel heeft een pas slechts 1 betaalproduct. NFC telefoons zijn hierop de uitzondering; deze kunnen meerdere betaalproducten naast elkaar bevatten.

Een pas die eenmaal is uitgegeven, kun je in de regel op afstand niet meer aanpassen. M.a.w. de software op de betaalterminal moet altijd een aantal jaren 'backward compattible' zijn. Dus een software update die ervoor zorgt dat bestaande passen niet meer werken is per definitie een fout van de leverancier/beheerder van die betaalterminal. In principe hoort dit afgedekt te zijn via de verplichte level 3 certificering.

Maar hiermee zijn we er nog niet: binnen een betaalproduct zijn er diverse parameters die definiëren hoe een autorisatie (goedkeuring) voor een betaalpoging wordt afgehandeld. Omdat we in NL gewend zijn dat alle betaalterminals on-line zijn, wordt iedere betaalpoging op een terminal direct bij de betreffende 'issuing' bank gevalideerd. Om deze reden zijn de meeste Nederlandse betaalpassen met Maestro geconfigureerd dat ze voor een autorisatie van een betaalverzoek altijd on-line verbinding vereisen met de 'issuing' bank. Dit is ook de enige manier om bijvoorbeeld contactloos betalen van een bankpas op afstand uit te zetten. Technisch op de pas staat het nog steeds aan, maar de 'issuing' bank weigert domweg het verzoek om een contactloze betaling. Daarom kun je dit via 'mijn SNS' instellen, zonder dat SNS jou hoeft te voorzien van een nieuwe wereldpas met een gewijzigde instelling voor contactloos betalen. Belangrijkste voordeel om altijd 'on-line' te gaan bij een betaalverzoek, is natuurlijk de bestrijding van fraude. In de tijd van de magneetstrip was on-line validatie een absolute must.

Wanneer een dergelijke Nederlandse betaalpas in het buitenland wordt gebruikt bij een betaalterminal waarbij het maken van de verbinding met de 'issuing' bank faalt, dan zal de betaalpoging worden afgekeurd. Omdat creditcards in de regel wel off-line betaalverzoeken mogen autoriseren, is het in de USA geen probleem voor eigen inwoners die overwegend met een creditcard betalen. Daarnaast zijn veel Amerikaanse debet cards (ook: Maestro) eveneens ingesteld dat ze 'off-line' betaalverzoeken mogen autoriseren als de betaalterminal niet 'on-line' kan gaan.

En nu heb ik het nog maar over 1 in te stellen parameter op de SNS (Maestro) Wereldpas gehad...

Kortom: jouw suggestie dat SNS maar even wat software moet aanpassen snijdt helaas geen hout.

NB: in de USA is men pas veel later (dan in de EU) de EMVco standaarden gaan gebruiken. Dat is ook de reden waarom het gebruik van de (EMV) chip op de bankpas in de USA substantieel lager is dan in NL. Het merendeel werkt nog met de magneetstrip.
Tja, ondanks je vrij technische verhaal is er voor mij slechts 1 conclusie: ik betaal dus voor een voor mij ondeugdelijk product.
Bovendien vindt ik dat wanneer de sns op de hoogte is van dit probleem, men de consument op hun website niet in het ongewisse moet laten. De naam Wereldkaart is wat mij betrefd dus een wassen neus!
@Stefan: bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg.

@Ielici: Zoals Stefan aangeeft gaat dit buiten SNS om. Als je naar Amerika gaat, dan is de creditcard het best geaccepteerde betaalmiddel. Dennis noemde het al: je kunt een bedrag pinnen en vervolgens contant betalen. Als je vaak naar de V.S. gaat en onze pas daarom onhandig vindt, dan ben je vrij om te zoeken naar een alternatief. Hier vind je meer informatie over een SNS Creditcard. Misschien biedt dat perspectief.
Reputatie 1
Volgens mij niet, alleen als je een persoonlijke pas (met foto) kiest weet je zeker dat je een maestro krijgt.
Reputatie 1
eRik19 schreef:

Volgens mij niet, alleen als je een persoonlijke pas (met foto) kiest weet je zeker dat je een maestro krijgt.

Als dat nog zo is en zolang dat zo is dus :$
Dat van die creditkaart in het voorlaatste bericht klopt dus ook niet meer; SNS bied nu een kaart van een ander aan.
Groet,
Ben :cool:
eRik19 schreef:

Als je naar een land gaat waar V PAY niet wordt geaccepteerd, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice om een pas van Maestro aan te vragen. Op onze website vind je een lijst van de acceptatie van de verschillende merken in bepaalde landen.
Reputatie 1
Marijke schreef:

eRik19 schreef:

Als je naar een land gaat waar V PAY niet wordt geaccepteerd, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice om een pas van Maestro aan te vragen. Op onze website vind je een lijst van de acceptatie van de verschillende merken in bepaalde landen.

Er gaat niets boven ...... duidelijkheid.
Groet,
Ben :cool:

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)