SNS

Beantwoord

Waarom worden acceptgiro betalingen teruggeboekt?

• 1 december 2016
  • 5 Reacties
  • 3997 Keer bekeken

Als ik een betaling doe naar sommige rekeningen met verschillende acceptgiro kenmerken dan wordt de betaling in eerste instantie geaccepteerd en kan ik deze doorzetten. Na 1 tot 3 dagen wordt de betaling teruggeboekt onder vermelding van “Uw opdracht kan niet worden uitgevoerd. Rekening van de ontvanger is opgeheven, onbekend of geblokkeerd voor deze overboeking”.

Als ik de betaling doe als een niet-acceptgiro, dan wordt deze wel uitgevoerd.

Ik heb acceptgiro betalingen geprobeerd vanaf:
mijn ASN naar Rabobank, SNS (gaat fout)
ING naar mijn ASN (gaat goed)
mijn SNS naar mijn ASN (gaat fout)

De SNS en ASN heeft een probleem bij het verwerken van acceptgiro betalingen. Het lijkt niet te liggen aan het 16 cijferige nummer. Het lijkt te maken te hebben met een controle of de begunstigde gerechtigd is om acceptgiro’s te ontvangen o.i.d.
In ieder geval is dit een lastige situatie voor de SNS/ASN klanten die daar geen inzicht in hebben. Het is een ‘goede’ gewoonte om acceptgiro betalingen één à twee dagen voor de uiterste betaaldatum van de factuur in te boeken. Door het willekeurig afwijzen van acceptgiro betalingen kunnen er vervelende situaties ontstaan. Deze problemen doen zich niet voor bij b.v. de ING

Ik stuur jullie graag een document een gedetailleerde beschrijving en betalingsgegevens. Omdat het probleem in de back-office zit laat ik het liever via dit kanaal lopen van via ASN.
Graag instructie voor aanleveren van document.
icon

Beste antwoord door eRik19 9 december 2016, 11:11

Het webcare team heeft de oorzaak keurig voor mij uitgezocht, maar hier nog geen update geplaatst. Omdat andere klanten van de Volksbank (SNS, ASN,..) ook tegen dit probleem aan kunnen lopen geef ik dan maar een update.

Op het gebruik van acceptgiro's rusten rechten. Dus een bedrijf dat acceptgiro's verstuurd moet daarvoor betalen. Dit geldt ook als dat bedrijf geen geprinte acceptgiro's verstuurd maar enkel het acceptgiro-betalingskenmerk gebruikt (4 x 4 cijfers).

De banken hebben ook een licentie op dit betaalsysteem voor de implementatie.en uitvoering. De Volksbank controleert of het rekeningnummer van de begunstigde van een bedrijf is dat een acceptgiro licentie heeft bij een acceptgirobetaling (het zij via een kaart, het zij via internet).

In mijn geval had dit bedrijf volgens de administratie geen rechten voor het gebruik van acceptgiro's, dus werd de betaling teruggedraaid. De melding die ik kreeg was te algemeen om dit te kunnen weten.

Het lijkt erop dat niet alle banken dit op deze manier hebben geïmplementeerd, want ik kon via ING wel geld overmaken naar mezelf als acceptgirobetaling (en ik heb geen licentie).

De strikte manier van werken van de Volkbank heeft naast het nadeel van geblokkeerde betalingen, wel het voordeel dat spookfacturen van malafide bedrijven ook geblokkeerd worden.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor de toelichting eRik19 🆒
Het webcare team heeft de oorzaak keurig voor mij uitgezocht, maar hier nog geen update geplaatst. Omdat andere klanten van de Volksbank (SNS, ASN,..) ook tegen dit probleem aan kunnen lopen geef ik dan maar een update.

Op het gebruik van acceptgiro's rusten rechten. Dus een bedrijf dat acceptgiro's verstuurd moet daarvoor betalen. Dit geldt ook als dat bedrijf geen geprinte acceptgiro's verstuurd maar enkel het acceptgiro-betalingskenmerk gebruikt (4 x 4 cijfers).

De banken hebben ook een licentie op dit betaalsysteem voor de implementatie.en uitvoering. De Volksbank controleert of het rekeningnummer van de begunstigde van een bedrijf is dat een acceptgiro licentie heeft bij een acceptgirobetaling (het zij via een kaart, het zij via internet).

In mijn geval had dit bedrijf volgens de administratie geen rechten voor het gebruik van acceptgiro's, dus werd de betaling teruggedraaid. De melding die ik kreeg was te algemeen om dit te kunnen weten.

Het lijkt erop dat niet alle banken dit op deze manier hebben geïmplementeerd, want ik kon via ING wel geld overmaken naar mezelf als acceptgirobetaling (en ik heb geen licentie).

De strikte manier van werken van de Volkbank heeft naast het nadeel van geblokkeerde betalingen, wel het voordeel dat spookfacturen van malafide bedrijven ook geblokkeerd worden.
Badge +2
Bedankt voor je mail. Ik heb 'm doorgestuurd en hou je op de hoogte van de ontwikkelingen.
E-mail is onderweg. Het is begonnen met een betaling naar een bedrijf. Daarna ben ik privé gaan experimenteren.
Hoi Erik,

Bedankt voor je signaal en dat je bereidt bent om documenten door te sturen. Je mag de documenten mailen naar: webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Waarom worden acceptgiro betalingen teruggeboekt?'. Dan zetten we dit door naar onze experts. Wil je in de mail de situatie verder toelichten? Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Hoe doe je een acceptgiro betaling naar Mijn ASN? Dit betaal je toch meestal aan bedrijven?

Reageer