SNS

Beantwoord

Waarom wordt de spaarrente van SNS Maxisparen uitbetaald op 31-12-2016?

• 1 januari 2017
  • 12 Reacties
  • 2467 Keer bekeken

Waarom word bijvoorbeeld maxi sparen op 31-12-2016 uitbetaald, en de andere spaarrekening niet?
En tevens kan het ongunstig zijn dat de rente word uitbetaald in 2016 i.v.m belasting. Waarom word dit ook niet in januari gedaan?
icon

Beste antwoord door Jeroen 2 januari 2017, 09:48

Hoi stefanF91,

Allereerst welkom op de community en de beste wensen voor 2017.

De rente op je spaarrekening schrijven we in de eerste week van het nieuwe jaar bij. Voor SNS Maxisparen is de rente inderdaad op 31 december geboekt, maar deze is berekend met valutadatum 1 januari. Wat de reden hiervan is, dat weet ik niet. Je hoeft je geen zorgen te maken over de belasting.

Om je vraag beter vindbaar te maken voor anderen, heb ik je topic verplaatst naar het forum 'Dagelijkse bankzaken'.

Heb je het topic Welkom op de community gelezen? Hopelijk zien we je hier vaker dit jaar 🙂
Bekijk origineel

12 reacties

Hoi stefanF91,

Allereerst welkom op de community en de beste wensen voor 2017.

De rente op je spaarrekening schrijven we in de eerste week van het nieuwe jaar bij. Voor SNS Maxisparen is de rente inderdaad op 31 december geboekt, maar deze is berekend met valutadatum 1 januari. Wat de reden hiervan is, dat weet ik niet. Je hoeft je geen zorgen te maken over de belasting.

Om je vraag beter vindbaar te maken voor anderen, heb ik je topic verplaatst naar het forum 'Dagelijkse bankzaken'.

Heb je het topic Welkom op de community gelezen? Hopelijk zien we je hier vaker dit jaar 🙂
? eh. het belastingvraagstukje wordt nu zonder argumentatie weggewuifd.
Als het al op 1 januari op je rekening staat betaal je belasting, als het op 2 januari pas binnen is, niet.

is alles binnen op 1 jan en is 31 december gewoon een dag eerder, of is er ook voor sommige rekeningen een werkwijze dat het pas na 1 januari binnenkomt?
Reputatie 3
Badge +1
Dit is een herhaling van dezelfde discussie van begin 2016. In maart dit jaar gaan we zien wat SNS doorgeeft aan de fiscus voor de aangifte 2016 voor de rekeninghouders van SNS MaxiSparen. Ik ben benieuwd.
Hoi mvandervorm,

Ook voor jou de beste wensen. Het bedrag dat op 31 december op je spaarrekening staat, geven we door aan de Belastingdienst. Als de valutadatum van je opgebouwde rente 1 januari is, dan berekent de Belastingdienst dit bedrag niet over 2016. Wat bedoel je precies met "als het op 2 januari pas binnen is, niet"?

@Stefan, bedankt voor het delen van het topic van afgelopen jaar. Daar staat inderdaad een uitgebreid antwoord op deze vraag.
Sinds 1 januari 2011 geldt als peildatum voor de vaststelling van uw box 3-inkomen enkel nog 1 januari van elk kalenderjaar.
Wellicht dat Jeroen (moderator SNS), zich er nog even in moet verdiepen.

Ik zie dat op al onze sns spaarrekeningen (internet) de rente op 31-12-2016 is bijgeschreven. Maar ook al zou de "valuta datum" 1 januari zijn, dan veranderd daar niets aan.

SNS benadeeld m.i. zijn klanten (belastingtechnisch) die meer dan € 25.000,- spaargeld hebben.
Hoi Yde,

Je vraag staat al een tijd uit, sorry daarvoor. We hadden je op z'n minst welkom kunnen heten op de community. Bij dezen: welkom 🙂

In de omschrijving van de bijgeschreven rente op SNS Maxisparen blijkt dat het bedrag op 31 december wordt bijgeschreven met valutadatum 1 januari. Voor de overige spaarrekeningen geldt dat de rente wordt bijgeschreven in de eerste week van januari, ook met valutadatum 1 januari. Dit betekent dat de bedragen vanaf 1 januari rentedragend zijn en met de jaaropgave van 2017 meegeteld worden.

Wil je een keer zelf een topic aanmaken? In het topic Welkom op de community lees je hoe dat moet.

In de omschrijving van de bijgeschreven rente op SNS Maxisparen blijkt dat het bedrag op 31 december wordt bijgeschreven met valutadatum 1 januari. Dit betekent dat de bedragen vanaf 1 januari rentedragend zijn en met de jaaropgave van 2017 meegeteld worden.

Hiermee blijft dus de verwarring bestaan. Ik heb net mijn jaaroverzicht opgehaald en daar staat op 31 dec. dus de rente genoteerd. Dat betekend dus dat de rente in het saldo van 31-12 is inbegrepen en dus voor de belastingdienst valt onder het jaar 2016. Dat de rente pas rente opbrengt vanaf 1-1 heeft daar niets mee te maken.
Groet.
Ben 🆒
Hoi Ben,

Zojuist heb ik mijn eigen jaaroverzicht er ook bij gehaald. Hier staat onderin: "Ook ziet u hoeveel rente u in 2016 heeft gekregen of betaald." De rente die je hebt ontvangen op 31 december wordt niet meegenomen in het saldo dat we op 31 december doorgeven aan de Belastingdienst. Dit heb ik onderzocht door een afschrift van de maand december te maken. Hier staat de rente niet op omdat de valutadatum afwijkt.
Volgens mij telt voor de belastingdienst voor de aanslag over 2016 alleen het saldo op 1-1-2016. Daar heeft de recente rentebijschrijving niets mee te maken. Die gaat volgend jaar pas tellen, want dan geldt uiteraard het saldo op 1-1-2017 voor de aanslag over het jaar 2017. En dan maakt het niet uit of die op 31-12-2016 is bijgeschreven of op 1-1-2017. Waarmee de vraag blijft of een saldo op 1-1-2017 het bedrag is vóór of na de bij- en afschrijvingen. Ik neem aan erna, anders gaat het hele verhaal niet op.
Daar ga ik ook van uit, maar om 100% zeker te zijn, vraag ik het na.
Ik lees dit topic nu pas, daarom mijn late reactie.
Voor de belastingdienst telt het saldo op 1 januari om 00:00 uur.
Dat is hetzelfde saldo als dat van 31 december om 23:59 uur.
Doordat SNS de rente heeft bijgeboekt op 31 december met valutadatum 1 januari hoeft de bijgeboekte rente niet te worden opgeteld bij het saldo op 1 januari om 00:00 uur.
Op de door mij ontvangen jaaropgave 2016 staat het saldo van 1-1-2016 juist vermeld, dus zonder de op valutadatum 1-1-2016 bijgeschreven rente. De jaaropgave is dus in orde.
Hoi allemaal,

Het heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik antwoord op jullie vragen. Een renteperiode voor SNS Maxisparen loopt van 1 januari tot en met 31 december. We schrijven de rente bij op 31 december. Doordat de valutadatum 1 januari is, wordt het op die datum rentedragend. We geven het saldo inclusief de rente op 1 januari door aan de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst vind je hierover een uitleg. Op onze website leggen we het ook uit.

Hopelijk is het zo duidelijk, anders hoor ik het graag als jullie nog vragen hebben.

Reageer