SNS

Beantwoord

Wanneer gaat de variabele hypotheekrente weer eens naar beneden?

• 20 november 2013
  • 130 Reacties
  • 37352 Keer bekeken

Beste SNS medewerkers,

kunt u mij vertellen wanneer de variabele hypotheek rente weer eens gaat dalen bij jullie? 

Overal daalt ie en de Euribor staat op laagste nivo ooit en de SNS gaat weer niet mee.

Hoor graag, Rob
icon

Beste antwoord door Tibor SNS 21 november 2013, 13:59

Hallo Pela en Rob,

De ruimte die SNS heeft en krijgt vanuit de politiek wordt gaandeweg steeds duidelijker. Al is er nog sprake van onzekerheid hoe SNS zich hierin kan opstellen.
In dit proces naar meer duidelijkheid over de speelruimte voor SNS wordt de variabele rente meegenomen.
Bekijk origineel

130 reacties

Vandaag gelezen bij de NOS:

De Europese Commissie zal de met staatssteun overeind gehouden SNS Bank geen verbod opleggen om te stunten met hoge spaarrente en lage hypotheekrentes. Dat verwacht minister Dijsselbloem van Financiën.

"Zoals het er nu naar uitziet, krijgt SNS geen prijsleiderschapsverbod opgelegd", zei Dijsselbloem vandaag in de Tweede Kamer tijdens een overleg over kredietverlening.
Badge +1
Hallo Pela en Rob,

De ruimte die SNS heeft en krijgt vanuit de politiek wordt gaandeweg steeds duidelijker. Al is er nog sprake van onzekerheid hoe SNS zich hierin kan opstellen.
In dit proces naar meer duidelijkheid over de speelruimte voor SNS wordt de variabele rente meegenomen.
Hoi Rob

Ik moet te bijvallen over je vraag over variabele rente
Moet de euribor zodanig zakken dat de SNS geld toekrijgt?
En zit er in het RABO -libor schandaal ook een staartje in SNS variabel?
Het is makkelijk om Min.Dijselbloem de Zwarte Piet toe te spelen van wij kunnen / mogen niks
Of mag het in het kader van Sinterklaas als zodaning niet meer genoemd worden?
Het variabele rente "risico" is zo vaak en veel afgedekt dat het vrijwel de laagste vaste
rente-variant benadert
Erny
Hallo Tibor,

voordat SNS ook een staatsbank werd waren er ook al geen verlagingen. Dat jullie niet verlagen heeft niets te maken met regels van Europa of nederlandse politiek.

Het is niet normaal dat de variabele rente HOGER staat dan de 5 jaars rente, kijk de geschiedenis maar na.

Er moet echt wat gedaan worden!
Beste SNS medewerkers,

kunt u mij vertellen wanneer de variabele hypotheek rente weer eens gaat dalen bij jullie? 

Overal daalt ie en de Euribor staat op laagste nivo ooit en de SNS gaat weer niet mee.

Hoor graag, Rob

Nou de SNS heeft de variabele hypotheekrente omhoog gedaan (zeker even gebeld met het Rabotuig) ik kreeg vandaag een brief met een verhoging van mijn rente.
SNS,

Kunnen jullie de "formule" die gebruikt wordt voor het berekenen van de Hypotheekrente hier plaatsen, ik zou het graag eens na willen rekenenen!

Ben ook heel benieuwd wat al die variabelen zijn.
POLL

Wil een ieder die een variabele hypotheek heeft zijn huidige rente eens bekend maken?

Die van mij staat sinds vandaag op 4.2%
POLL

Wil een ieder die een variabele hypotheek heeft zijn huidige rente eens bekend maken?

Die van mij staat sinds vandaag op 4.2%

dag Poll
Ik weet verder niks nieuws .Ik heb 3,3% variabel sinds 17 juni 2013
Ligt ook aan de hoogte van je hypotheek t.o.v. je onderpand
ik heb op reactie 5 al wat staan
Gr. Erny
Bij mij sinds 1 dec 2013 : 3,4%
In het schrijven staat:
Dit is alsvolgt opgebouwd:
1-maands Euribor  0,2 %
Vaste opslag          2,2 %
Vate cappremie     1,0 %
Reputatie 3
Badge +1
In het schrijven staat:
1-maands Euribor  0,2 %
Vate cappremie     1,0 %

Goede deal! Wanneer heb je deze hypotheek afgesloten als ik zo vrij mag zijn om te vragen?
Groeten,
Stefan

PS: zie ook mijn bijdrage in de andere discussie over dit onderwerp.
Je hoort en ziet niets anders dan dat de hypotheekrente weer aan het dalen is. Gisteren kreeg ik dus een brief van SNS dat per 1 december de rente STIJGT ????!
Op Mijn SNS staat dus wel nog het oude tarief!
In het schrijven staat:
1-maands Euribor  0,2 %
Vate cappremie     1,0 %

Duidelijk willekeur dus;

Mijn brief zegt 
1-maands Euribor 0,2
Vaste Oplslag 2.5
Vaste Cappremie 1,5 

Er zou ook nog een factor Risico frauderende bankiers moeten zijn van -1%
In het schrijven staat:
1-maands Euribor 0,2 %
Vaste opslag 2,2 %
Vate cappremie 1,0 %

Goede deal! Wanneer heb je deze hypotheek afgesloten als ik zo vrij mag zijn om te vragen?
Groeten,
Stefan

PS: zie ook mijn bijdrage in de andere discussie over dit onderwerp.

Aflossingsvrije Plafondrente (5,2%) afgesloten mei 2009
Oh ik heb geen geheimen hoor :o
I.t.t.de bankiers.

Ik heb hem ook in 2009 ergens in augustus of zo in mijn haar gesmeerd gekregen.
Dan wil ik wel eens weten hoe renten dan zo kunnen verschillen.

En mijn plafond is ook nog eens een keer 5.6 % !!!!
Ik heb al een keer op of rond 5% gezeten, jij vast niet, ik dacht dat ik een hartverzakking kreeg.
Hallo allemaal,

We leggen graag uit hoe de variabele hypotheekrente tot stand komt.

De ECB-rente en/of Euribor vormen een basis/uitgangspunt waartegen banken onderling van elkaar kunnen lenen of van de ECB lenen. De ECB-rente en de Euribor moeten niet door elkaar gehaald worden. Het werkelijke basistarief bepalen de banken die uitlenen. Daarop komt de risicotoeslag die een specifieke bank moet betalen om daadwerkelijk geld te kunnen lenen op de kapitaalmarkt. Deze risicotoeslag is onder andere afhankelijk van de kredietwaardigheid die een bank of instelling heeft.

Naast een basistarief en de risicotoeslag (samen de inkoopprijs voor de bank) zijn er nog drie componenten die meegenomen worden in het vaststellen van de variabele rente. Dat zijn:
• klant risico (toeslag op basis van hele portefeuille; dus (nog) niet klant specifiek; risico van
  waardedalingen woningen, toenemende werkloosheid etc.)
• interne kosten en kosten om te voldoen aan de hogere solvabiliteitseisen van toezichthouders
• winstmarge.

Bovendien moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de rentes die gelden op de geldmarkt (korte termijn financieringen) en de kapitaalmarkt (langere termijn financieringen). Hypotheken worden, overall, gefinancierd met lange termijn kapitaal. De rente die hierover betaald wordt, wordt beïnvloed door de verwachte langere termijn rente-ontwikkeling. Een element dat noch in de ECB-rente, noch in de 1-maands Euribor verwerkt zit.

Uit bijgevoegde grafiek blijkt dat er nagenoeg geen beweging in het Euribor rente verloop 2013 is geweest. De geringe beweging die er is, is zelfs een lichte stijging.
met rente staat al heel lang op 3,9 ( incl korting van 0,3% ) Heb dus geen plafondrente ofzo. Mijn % is dus veel te hoog omdat het beter gaat met huizenmarkt en ik de dupe ben van het falen bij SNS Property finance > lagere kredietwaardigheid SNS. Blijf erbij, SNS is een boevenbank
Je hoort en ziet niets anders dan dat de hypotheekrente weer aan het dalen is. Gisteren kreeg ik dus een brief van SNS dat per 1 december de rente STIJGT ????!
Op Mijn SNS staat dus wel nog het oude tarief!

Hoi Bas,

Bedankt voor je bijdrage op deze community. De hoogte van de hypotheekrente is een veelbesproken onderwerp. Ik heb jouw reactie verplaatst deze al eerder gestarte discussie, omdat je bijdrage daar op aansluit.

Mijn collega Marnix heeft gisteren een reactie geplaatst, waarin wordt uitgelegd hoe de variabele hypotheekrente tot stand komt. Wellicht helpt dit je verder.

Over de vermelding van de hypotheekrente in Mijn SNS: het klopt dat daar nog het oude tarief kan staan, deze tarieven worden niet direct aangepast. Dit zal naar verwachting binnen enkele werkdagen worden rechtgezet, sorry voor het ongemak. Dit is inderdaad verwarrend.
Hoi RobL,

Net als Bas50 verwijs ik je hiervoor naar de uitleg van Marnix over hoe de variabele hypotheekrente tot stand komt.

Mijn % is dus veel te hoog omdat het beter gaat met huizenmarkt en ik de dupe ben van het falen bij SNS Property finance > lagere kredietwaardigheid SNS.

Je verwoordt in je reactie ontevredenheid over je persoonlijke situatie. Mochten we hierin iets voor je kunnen betekenen, mail ons dan je gegevens (webcare@sns.nl), daarmee bekijken we graag of we je kunnen helpen.
Hallo Nada,

met alle respect voor de afdeling webcare maar zij kunnen mij niet helpen. Mensen van 0900-1850 moet ik vertellen wat voor hypotheek ik heb en met welke voorwaarden. Aantal malen gedaan al, dus het heeft geen zin. De risicopremie moet gewoon overall naar beneden en dat kan webcare niet regelen.

Gr. Rob

Hoi RobL,

Net als Bas50 verwijs ik je hiervoor naar de https://"https://forum.snsbank.nl/hypotheken-62/wanneer-gaat-de-variabele-hypotheekrente-weer-eens-naar-beneden-7706/#post53932".

Mijn % is dus veel te hoog omdat het beter gaat met huizenmarkt en ik de dupe ben van het falen bij SNS Property finance > lagere kredietwaardigheid SNS.

Je verwoordt in je reactie ontevredenheid over je persoonlijke situatie. Mochten we hierin iets voor je kunnen betekenen, mail ons dan je gegevens (webcare@sns.nl), daarmee bekijken we graag of we je kunnen helpen.
[quote]Hallo allemaal,

We leggen graag uit hoe de variabele hypotheekrente tot stand komt.

Beste Marnix,

Leuk zo'n uitleg maarre,...................Snappen jullie het zelf nog wel?
Dit zijn nou die bankenstreken hoe een rente tot stand komt (Ik heb banken de laatste jaren steeds vaker meer "TRANSPARANTIE" te geven horen beloven!!!!).
Is dit wat jullie met transparantie bedoelen, Nee.
Ik kan aan de hand van jou uitleg niet na rekenen waar mijn Cappremie en de opslag op gebaseerd zijn ,ik vroeg om cijfers en formules net als vroeger op school.

DE truuk is juist om het dusdanig in elkaar te knutselen zodat jullie er altijd een draai aan kunnen geven de risico factoren die zijn voor niemand na te gaan ZELFS voor jullie niet dus worden ter plekke verzonnen en derhalve niet controleerbaar.
Transparantie betekent in mijn optiek dat WIJ als klanten onze rente kunnen NA REKENEN!

Kortom een variablele hypotheek staat zelf al weer stijf van de variabelen!

De risicofactor "werkeloosheid" hoe staaf je die?,...Ik ben ICT'er ,54 Jaar ik heb vrijwel niet zonder werk gezeten (nog steeds niet) als freelancer had ik zelfs volop werk, ik ben nu sinds kort weer loonslaaf bij een werkgever, wat voor "risicofactor" ben ik nu?
Ik ben in heel mijn leven nog NOOIT wanbetaler geweest (Geldschuld is ereschuld), maar daar krijg je geen aftrek voor dat is een "risicofactor" die de bank niet wil weten ECHTER er word wel een risicofactor meegenomen voor de "anderen" die eventueel niet betalen en die krijg ik wel in mijn haar gesmeerd, banken willen al jaren alleen de lusten en niet de lasten net als de politiek en de verzekeraars!

Maar ik heb een uitdaging voor je, hier mijn gegevens

Mijn brief zegt
1-maands Euribor 0,2
Vaste Oplslag 2.5
Vaste Cappremie 1,5
Plafond hypotheek afgesloten volgens mij in Augustus 2009 (6.5%!!!!!!!)

DSB tarieven dus.

Geef hier in dit forum nu eens een berekening aan de hand van mijn bovenstaande gegevens met al die mooie variablelen en factoren die benoemd worden hoe mijn rente tot stand komt.

De euribor komt tot stand door frauderende bankiers dat weten we inmiddels.
Hoe komt mijn Opslag tot stand en de Cappremie, terwijl iemand rond dezelfde periode uitkomt op:

Vate cappremie     1,0 %

Als je nog meer facts over mij moet weten die wegen laat maar horen!
Kleur ogen blauw,...Kaal, overgewicht, vrouw met gat in hand enz.
Oldiesel

Ik begrijp je frustratie, maar een beetje meer respect mag wel !

Als ik jouw bijdragen lees heb jij helemaal geen variabele rente.
Je hebt, kennelijk in augustus 2009 een plafondrente gekozen.
Ik vermoed 10-jaars-plafondrente. Net als bij een "normale" 10-jaarsrente wordt die bij aangaan vastgelegd.
In dit geval dus je opslag en je vaste cappremie (euribor is enige variabele).
Dat stond vanaf het begin af aan vast, en daar heb je ook voor getekend, toch?
Uiteraard kan die afwijken van de een 10-jaarsplafond van een andere datum, net als 10 jaar vast op een andere datum anders kan zijn.

De rente die je betaalt is dus simpelweg 1-maands-euribor + 2,5 + 1,5.
Als je een verhoging hebt van 4,1 naar 4,2 hebt gehad is 1-maands-euribor kennelijk gestegen van 0,1 naar 0,2 %.

Volgens mij kun je het niet veel transparanter hebben 🙂
Respect?,.....Ik beledig niemand persoonlijk dat is ook nergens voor nodig, ik richt mij in dit forum op DE bank.
De personen die hier namens de bank reageren zijn ook maar gewoon "loonslaven" net als ik en die krijgen geen Megabonnussen.
Maar Respect moet je verdienen de Banken hebben bij mij sinds de crisis 0,0000000% respect, en al helemaal om wat zij sindsdien allemaal uitspoken.

Sarcasme dat uit ik wel, maar is niet beledigend.
Vergeet even niet dat alle ellende en de 100-duizenden werkelozen veroorzaakt is door de banken.
Vervolgens gezinnen die zonder werk komen te zitten en de hypotheek niet meer kunnen betalen worden wonder pardon door de bank de straat op geschopt, vraagt dat om respect?
De bonnussen en het graaien gaat gewoon door en daar moeten jij, ik en iedereen met een hypotheek voor betalen.
De SNS is niet voor niets onder toezicht van de staat gekomen,.....Omdat ze het zo goed gedaan hebben?

Maar even over mijn Plafondrente, je veronderstelt dat ik ZELF heb gekozen, jij weet toch ook wel dat als je rentevaste periode voorbij is dat je helemaal niets te kiezen krijgt?,....Slikken of stikken dat is gewoon ,ik kreeg geen keuze,..dit was het!

Of mocht jij kiezen tussen een rente van 3, 4 of 5%?

Ik wil juist uitleg zien hoe ze aan de hoogte van de Cappremie en die Opslag komen.

Mijn rente is variabel zat hoor tot 5.6%, hoezo niet variabel?
Of heb je liever 3 variabelen?:D

En als men van de SNS een goed antwoord heeft hoor ik het graag, maar ik denk dat het oorverdovend stil gaat blijven,.....
Hoi Oldiesel,

Graag geef ik je een toelichting. Zoals Nico heeft aangegeven, heb je wellicht een Plafondrente, hetgeen enkel een bijzondere vorm van variabele rente betreft. Het is geen standaard variabele rente. Eigenlijk is de plafondrente meer een vaste rente met een klein variabel component.

Je hebt in 2009 blijkbaar gekozen voor een Plafondrente als rentevorm. Hiermee heb je de zekerheid ingekocht om nooit meer dan je Renteplafond te betalen voor de duur van deze Plafondrente. Ik vermoed dat het inderdaad om een 10-jaars Plafondrente gaat. Gedurende deze 10 jaar wijzigt de Vaste opslag en de Cappremie niet. Wijzigt de Euribor dan wijzigt de Plafondrente, maar nooit meer dan het Renteplafond.

Bij een renteverlenging heb je wel een keuze om over te stappen naar een andere rentevorm. Bij de verlengingsbrief zit namelijk een overzicht met de Plafondrente, voor een periode die je nu hebt, de andere looptijd Plafondrente (5-jaars) en alle rentes bij gewone rentevast perioden. Als er geen aanbod tussen zit dat je bevalt, kan er boetevrij ingelost worden.

De vaste opslag bestaat uit de volgende componenten:

1. De spread; oftewel de opslag die de specifieke bank moet betalen om tegen Euribor te kunnen lenen.
2. Kostenopslag: kosten die de bank maakt om het product te voeren en beheren
3. Kredietrisico: opslag voor het feit dat klanten niet (meer) aan hun verplichtingen kunnen voldoen; deze is de afgelopen jaren gestegen door toenemende werkloosheid, dalende huizenprijzen etc.
4. Winstopslag: deze is de afgelopen jaren afgenomen.

De vaste opslag is louter een optelsom van de vier componenten.
Bij een wijziging van de vaste opslag zijn banken, dus ook SNS Bank, verplicht aan te geven door welk component de vaste opslag is gewijzigd. AFM houdt toezicht op de totstandkoming van deze opslag.

De Cappremie is in feite de kosten van opties die nodig zijn om het Renteplafond aan te kunnen bieden (de bank dekt het risico af van de mogelijkheid dat de werkelijke rente boven het Renteplafond komt middels opties).

Voor de Vaste opslag en de Cappremie is er verder geen sprake van een formule of berekening.

Maandelijks worden de tarieven voor Plafondrente vastgesteld op basis van de op dat moment geldende condities/ kosten van risico afdekken en kosten van opties.
Deze maandelijkse vaststelling heeft geen enkele invloed op de rente van een klant die al een Plafondrente heeft. Alleen als de Euribor wijzigt, zal dat effect hebben.

Om je een idee te geven van de huidige situatie (december 2013):

Plafondrente 10-jaar onder NHG: Euribor 0,2%, Vaste opslag 3,15%, Cappremie 1,10%  geeft een Plafondrente van 4,45% (met een renteplafond van 5,6%)
Plafondrente 5-jaar onder NHG: Euribor 0,2%, Vaste opslag 2,90%, Cappremie 0,4%  geeft een Plafondrente van 3,50% (met een renteplafond van 4,55%)

Verder maak je ook een melding dat iemand in dezelfde periode een lagere Opslag en Cappremie heeft. Dat zou heel goed kunnen. Als deze persoon bijvoorbeeld een 5-jaars Plafondrente is aangegaan, dan is deze rente, door lagere Opslag en Premie, lager dan bij een 10-jaars overeenkomst. Maar het kan ook dat je niet onder NHG valt en de andere persoon wel. Bij niet-NHG liggen de opslagen hoger dan bij NHG.

Wellicht kunnen wij je met een hypotheekadviseur in contact brengen als je vragen hebt over je huidige hypotheek?
@ Oldiesel,

Nog even een toevoeging:

Opslagen voor risico’s kunnen niet persoonsgebonden zijn, maar zijn gebaseerd op collectieve kenmerken. Als een klant zelf geen risico is, helpt dat natuurlijk om het collectieve risico te beperken, maar het wil niet zeggen dat wij je daardoor een heel ander tarief kunnen geven dan bijvoorbeeld een buurman die misschien net werkloos is geworden. Er bestaat niet zo iets als “Personal Risk Based Pricing” binnen hypotheekland.
Mijn plafondrente is 5 jaar, volgend jaar augustus kan ik er van af.

Wat gebeurd er nou als je een aanbod krijgt wat je niet wilt en deze weiger?
Rente te hoog o.i.d?

Ik weet dat banken bestaande klanten never een gunstige rente aanbieden al helemaal niet wat ze nieuwe klanten aanbieden, zelfs niet in de buurt.
Ik weet ook uit de eerdere ervaring dat je 1 aanbod krijgt en that's it.

Reageer