Vraag

Wanneer vindt de herberekening vergoeding renteverlies plaats?


Op 22 mei 2018 heb ik een brief gekregen waarin een vergoeding voor te veel betaalde renteverlies is aangekondigd. Meer informatie is op snsbank.nl/vragenvergoeding te vinden.

Mijn vraag staat daar echter niet bij: wanneer krijg ik hoeveel vergoeding?
Het zou eind 2018 zijn afgerond, maar ik heb nog niets gehoord. SNS heeft natuurlijk nog 18 dagen voordat 2018 is afgelopen. Is er dit jaar nog duidelijkheid te verwachten?

28 Reacties

Goedemiddag Vast Goed, welkom op de community en bedankt voor je vraag. Ik denk dat dit een vraag is die veel klanten op dit moment bezig houdt. Als ik het goed begrijp, heb je nog niet de brief ontvangen waarin staat hoeveel je terug krijgt? Als je nog een hypotheek bij ons hebt, dan ontvang je deze brief inderdaad voor het einde van 2018. Ben je geen klant meer van ons? Voormalige klanten kunnen zich aanmelden via onze website tot 1 januari 2019. Als we geen recent adres hebben, kan degene dat doorgeven in het formulier. Je ontvangt het bedrag 2 weken nadat we de brief met daarin het bedrag hebben verstuurd. Weet je zo voldoende?
Ik heb deze vraag ook, en had mijzelf voorgenomen om begin januari een reactie te sturen als ik tegen die tijd nog niets had ontvangen. Geen motie van wantrouwen, maar meer een stok achter de deur voor mijzelf om vast te stellen dat SNS hieraan een vervolg had gegeven. Ik heb sterk de neiging dit soort zaken anders weer uit het oog te verliezen.

@Vast Goed, je bent mij voor, maar goed dat je met je vraag het onderwerp weer op de kaart zet.
@Sanne K, dan je voor je voorlopige antwoord, de bank lijkt er dus druk mee in de weer te zijn.
Ik heb ook (nog) niets ontvangen. Jammer dat de klant zo lang moet wachten! Zie uit naar de berekening.
Vandaag (28-12-2018) de brief gekregen dat... SNS meer tijd nodig heeft en dat ik uiterlijk eind maart 2019 bericht krijg.
Als de herberekening lastig is, wil ik wel helpen door een cursus Excel te geven? :P
Mijn herberekening kwam reeds op 18 December binnen. Wij moesten in 2015 een boeterente betalen omdat wij onze rente verlaagden van 5,3 naar 3,75 procent.

Het gebrek aan enthousiasme om het hier even te melden heeft te maken met dat de berekening voor onze situatie negatief uitpakt. Volgens de berekening zouden wij 65 procent meer boeterente betalen dan is betaald in 2015. Deze mededeling vond ik wat onthechtend, alsof in de overeenkomst met Eigen Huis en de Consumentenbond een Catch-22 voorwaarde verborgen heeft gezeten. Nu is het zo dat als het bedrag hoger uit zou vallen dit door de klant niet hoeft te worden bijbetaald. De klant blij en de bank blij.

Nu heeft SNS een berekening toegevoegd, fascinerend aan de berekening vind ik de berekening van het verschilbedrag. Dit verschilbedrag wordt berekend over de resterende looptijd met de toedertijd betaalde rente (5.3) ten opzicht van wat SNS de vergelijkingssite noemt. SNS heeft die voor ons vastgesteld op 4.48 procent. Nu was deze rekenrente nog relatief hoog voor een huidige fictief percentage van ca. 12,5 jaar vast. Dit maakte dat het verschilbedrag nog binnen de perken bleef. Stel je voor dat als rekenrente een rente van 2 of 3 procent was genomen. Dan was die boeterente helemaal astronomisch hoog geworden. Hoe deze berekening ooit in het voordeel van klanten zou moeten uitpakken? Van het verschilbedrag is verder nog een rente-effect afgetrokken, omdat het bedrag niet in de toekomst maar vervroegd wordt betaald. Dit werd de contante waarde van het verschilbedrag genoemd.

Maar de berekening was nog niet klaar. In een laatste tabel werd op een of andere wijze nog de mogelijkheid verdisconteerd dat boetevrij vervroegd wordt afgelost. In eerste instantie liet ik compleet los hoe deze laatste tabel aan de eerdere berekening was gerelateerd.

Na wat deductie en combinatie vermoed ik dat de nog niet per kalenderjaar afgeloste hypotheek, die boetevrij kan worden afgelost, uitgedrukt wordt in een percentage van de nog uitstaande hypotheek. Het eerder berekende contante waarde mocht tenslotte met dit bedrag nog worden verminderd.

Waarom de berekening zo is en niet anders, daaraan ga ik maar even voorbij. De totstandkoming ervan heb ik niet actief gevolgd. Wel bekruipt mij de vraag hoe deze berekening ooit tot een resultaat kan komen die leidt tot uitbetaling aan een klant. Misschien dat resultaten bij andere klanten hierop een antwoord kunnen geven.
Reputatie 2
@Ferd, heb jij aan rentemiddeling gedaan of de boete in een keer betaald? Aan het rente percentage te zien lijkt het rentemiddeling te zijn.
De meeste misstanden uit het verleden zijn:
- geen rekening houden met de aflossingsruimte van het huidige jaar.
- verkeerde referentie rente gebruiken voor de berekening van de boete over de resterende looptijd.
Blijkbaar heeft de SNS in het verleden bij jou het niet slim aangepakt. Weet jij de cijfers van de eerdere berekening nog (referentie rente, horende bij een looptijd van ... jaar). Het lijkt erop dat de referentie rente nu geïnterpoleerd wordt. We hebben hier op het forum flink over gesproken, voor jou tijd dacht ik. Zoek maar eens. Ik heb veel info gevonden op https://www.ikbenfrits.nl
Hoi eRik19, wij hebben de boeterente in een keer betaald. Maar ik zal die voorwaarden uit 2015 opdiepen, zonder dit topic door mijn geval in gijzeling te willen laten nemen.

Aan andere lezers:
Om niet te veel het accent op een (onze) ervaring te hebben deel ook jullie ervaring met hoe deze regeling voor jullie uitpakt, dat nuanceert het beeld wat.
Goedemorgen, ook ik heb nog niks gehoord en geen brief gezien aan het einde van dit jaar. Heb 3x contact opgenomen en moet zeggen dat er naar mijn mening een beetje vaag over wordt gedaan aan de telefoon. Bij mij zou nog geen berekening hebben plaatsgevonden terwijl ik hem in augustus 2018 al via de website heb ingevoerd. Het lijkt mij inderdaad een kwestie van een formule ertegenaan gooien en huppakee, maar blijkbaar werkt dit dus net wat anders. Vind het erg jammer dat de SNS zo last-minute even laat weten dat ze er niet meer aan toekomen blijkbaar. Ga dan ook niet van dat soort zaken zeggen in een mailtje!! En blijkbaar wordt het allemaal zo berekent dat je er zelf straks toch niks meer van snapt.
Beste allen,

Uit jullie reacties begrijp ik dat het voor sommige mensen erg lang duurt en dat meer zekerheid gewenst is. We vinden het belangrijk om transparant te zijn en inzicht te geven, daarmee willen we bijdragen aan de financiële gerustheid van onze klanten. Nu kan ik me voorstellen dat het best een klus is om alle vergoedingen te berekenen, maar jullie signaal is duidelijk. Daarom zal ik navragen of verwacht wordt dat iedereen eind maart 2019 uitsluitsel heeft gekregen. Voor wie twijfelt of zijn/haar verzoek bij ons bekend is, verwijs ik graag naar de informatie op onze site. Nog even geduld, bij voorbaat dank.
Hoi, daar ben weer. Ik heb de volgende informatie gekregen waarvan ik hoop dat het jullie inzicht geeft.

Klanten die een herberekening ontvangen
Klanten die een herberekening ontvangen, zijn in mei 2018 op de hoogte gebracht. Wij hebben laten weten dat ze voor het einde van het jaar een brief van ons zouden ontvangen over de uitkomst van de nieuwe berekening. De nauwkeurigheid van deze berekening staat voorop en wij stellen vast dat dit proces meer voeten in de aarde heeft dan we op voorhand hebben ingeschat. Hoewel het grootste deel van de klanten in 2018 de herberekening heeft ontvangen, lukte het helaas niet om iedereen voor het einde van het jaar een herberekening toe te sturen.

Update over de vertraging herberekening van de vergoeding
Klanten die in 2018 nog geen herberekening hebben gehad, brengen wij persoonlijk op de hoogte van deze vertraging. We verwachten de herberekening voor eind maart 2019 toe te sturen. Wij maken onze excuses voor deze vertraging.

Waarom berekenen we de vergoeding ook alweer opnieuw?
In 2017 deden de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis een beroep op alle geldverstrekkers om de vergoedingen voor vervroegd aflossen opnieuw te berekenen en eventuele verschillen terug te betalen. Op het moment van hun oproep, voerden we al een onderzoek uit naar onze vergoedingen. Daaruit bleek dat dit op sommige vlakken beter had gekund. Daarom zijn we met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis in gesprek gegaan. En hebben we een nieuwe manier van berekenen opgesteld waar zij achter staan. Uiteraard hebben we de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis op de hoogte gesteld van de vertraging.

Wat betekent dit?
Voor eind maart 2019 krijgt klanten de brief over de uitkomst van de nieuwe berekening. Is de vergoeding volgens de nieuwe berekening lager? Dan krijgen klanten geld terug. In dat geval vergoeden wij ook de wettelijke rente. Wat de uitkomst ook is, klanten hoeven in ieder geval niets extra te betalen.

Ik hoop dat jullie geholpen heb met deze uitleg. Meer weten? Op onze site lees je hier de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over de nieuwe manier van berekenen van de vergoeding.
Goedemorgen Evelyn,

Bedankt voor het navragen, maar:

- teneerste heb ik geen brief gehad terwijl dit wel van mij van toepassing is zover is nagezocht. Mijn vader heeft ook geen brief gehad dat er een herberekening zou moeten plaatsvinden. Ik heb dit bij toeval via dit forum vernomen. Daarna heb ik de berekening aangevraagd via de site. Ik kan mij dus voorstellen dat jullie nu nog en eens niet alle klanten te pakken hebben die een herberekening moeten hebben en dit baart mij zorgen voor de andere klanten
- tentweede heb ik zelf 4x moeten bellen en nog ben ik niet op de hoogte gebracht dat het langer zou kunnen gaan duren.

Dus jah..kan jij dit eventueel voor mij eventjes inzien ofzo..? Momenteel wordt ik helemaal door niemand gebeld, gemaild of op de hoogte gehouden van de status mbt mijn aanvraag.
Kan iemand hier aub op terugkomen?
Hoi @Sjaakie93,

Excuus, het is niet mijn bedoeling om je te laten wachten en natuurlijk help ik je graag. Daarvoor moet ik de hulp van een collega inschakelen, want inhoudelijk kan ik geen hypotheekdossier inzien of advies uitbrengen. Zou je in een e-mail aan community@sns.nl je gegevens (naam, postcode, huisnummer, woonplaats, geboortedatum en leningnummer(s), kunnen opsturen? Deze kan ik vervolgens doorsturen en om uitleg vragen.

Graag maak ik je er op attent dat er mensen zijn die geen herberekening krijgen. De vergoedingen bij bijzondere rentevarianten - waaronder stabielrente, ideaalrente, middelrente, plafondrente en rentedemper - berekenen we niet opnieuw. Voor deze producten hebben we een specifieke vergoedingsregeling afgesproken. En deze hebben we ook volgens de voorwaarden in rekening gebracht. Heb je een hypotheek met een bijzondere rentevariant, dan ontvang je geen herberekening. Heb je gekozen voor rentemiddeling, dan krijg je ook geen nieuwe berekening. Rentemiddeling is geen voorwaarde in je hypotheekcontract, maar bieden we aan om je direct te laten profiteren van de lage hypotheekrente. Zodra je het aanbod accepteert, krijg je meteen deze lagere rente.

Tot zover, zodra ik je e-mail heb ontvangen, kan ik voor je aan de slag.
Net de mail gestuurd..overigens voor zover ik hierboven zie heb ik dit allemaal niet gehad.
Hallo @Sjaakie93,

Bedankt! Vanmiddag heb ik je mail gekregen en je een bevestiiging gestuurd. De navraag heb ik gelijk voor je ingediend. Graag nog even geduld, zodra ik het antwoord heb, kom ik bij je terug. Fijne avond :)
Dus als je rentemiddeling hebt gekregen, wordt er niet herberekend; maar als je de boete in één keer hebt betaald wordt er wel herberekend? Is dat geen discriminatie van degenen met rentemiddeling? Ik ga er nl. vanuit dat in die rentemiddeling ook rekening is gehouden met een zgn. renteboete. maar mogelijk zie ik het verkeerd en haal ik twee verschillende dingen door elkaar.
Hoi @blacktomcat,

Aan het begin van dit topic heb ik een link gedeeld waar je een aantal veelgestelde vragen over de nieuwe manier van berekenen van de vergoeding kunt lezen. Om twijfel te voorkomen lees je hier de informatie over de herberekening nog eens. Als je vragen hebt over de herberekening van je eigen hypotheek, dan hoor ik natuurlijk graag van je.
Reputatie 2
@Blacktomcat: De herberekeningen worden door banken gedaan op basis van de aanwijzing(en) van AFM. Deze stelt zelf:
AFM schreef:

Deze leidraad geldt niet bij rentemiddeling. Per 14 juli 2016 is de wet gewijzigd en zijn de nieuwe regels van kracht voor vervroegde aflossing. Bij rentemiddeling wordt een nieuwe rente berekend, maar wordt er niet vervroegd afgelost. De regels zijn daarom niet van toepassing bij rentemiddeling...


Derhalve is je vraag " Is dat geen discriminatie van degenen met rentemiddeling?" een politieke vraag.
Ik begrijp dat het antwoord op mijn vraag is: omdat rentemiddeling niet in het contract is opgenomen (als voorwaarde), wordt dit niet herberekend. Hoewel je toch een renteboete betaalt bij middeling, heb je pech omdat over middeling niets in het contract staat. heb ik dat zo goed begrepen?
eRik, jouw bericht zie ik pas later dan dat ik opnieuw gereageerd heb. Is duidelijk. Thanks.
Voor mij is dit opgelost nu. Heb net 2 brieven binnen gekregen (2 hypotheekdelen) en een goed overzicht gekregen. Evelyn bedankt nog voor al je inspanningen..overigens ik kreeg bij lange na niet 70% terug :$ het pakte zelfs € 2,- nadelig uit voor mij.
Hoi @Sjaakie93,

Kijk eens aan, dat is nog eens fijn nieuws! Geen dank hoor, ondanks dat het bedrag misschien niet de jackpot is, ben ik erg blij dat je geholpen bent. Fijne avond :)
Goedemiddag,

Enige tijd geleden heb ik me ook aangemeld voor de herberekening boete bij verkoop.
Ik had geen brief ontvangen en ben er zelf achter aan gegaan. Van mijn aanmelding heb ik een bevestiging ontvangen. Ik zou eind dec 2018 bericht krijgen. Begin jan 2019 had ik nog niks gehoord dus heb ik gebeld met de sns die mij doorverwees naar de sns winkel hier in de buurt. Ik had inmiddels zelf ontdekt dat er een achterstand was en dat klanten daarover persoonlijk bericht zouden krijgen. De baliemedewerker kon mij helaas niks nieuws vertellen. Inmiddels zitten we in februari en heb ik nog steeds niks gehoord, geen persoonlijke brief met uitleg van de vertraging en geen her berekening.
Ik vind het erg vervelend dat ik hier al meerdere keren zelf achter heb moeten gaan en ik geen bericht ontvang. Mijn adres gegevens zijn nog gecheckt dus daar kan het ook niet aan liggen.
Graag zou ik van iemand willen terug horen of alles goed is gegaan met mijn aanmelding en wanneer ik dan bericht zal ontvangen.

Vriendelijke groet Iris
Goedemorgen Iris en welkom op de community. Logisch dat je zo snel mogelijk duidelijkheid wil hebben over de uitkomst van de nieuwe berekening. De nauwkeurigheid van deze berekening staat vanzelfsprekend voorop. Dit proces heeft meer voeten in de aarde dan wij op voorhand hebben ingeschat. Het is, zoals mijn collega in de SNS Winkel al aangaf, niet gelukt om iedereen op tijd de herberekening toe te sturen. Uiteraard doen wij ons uiterste best om te zorgen dat je de herberekening zo snel mogelijk ontvangt.
Goedemorgen Sanne,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik snap dat de herberekening zorgvuldig moet plaats vinden maar ik zou op zijn minst graag willen weten of mijn aanmelding is doorgekomen (gezien het bevestigingsmailtje een automatisch bericht is) en wanneer ik dan bericht krijg over de herberekening. Het gaat niet eens zozeer on de herberekening maar in dit geval om de communicatie daar over gezien ik ook niet benaderd ben door de sns maar wel onder deze doelgroep val.

Vriendelijke groet
Iris

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)