SNS

Vraag

Wanneer vindt de herberekening vergoeding renteverlies plaats?

  • 13 december 2018
  • 47 Reacties
  • 5580 Keer bekeken

Op 22 mei 2018 heb ik een brief gekregen waarin een vergoeding voor te veel betaalde renteverlies is aangekondigd. Meer informatie is op snsbank.nl/vragenvergoeding te vinden.

Mijn vraag staat daar echter niet bij: wanneer krijg ik hoeveel vergoeding?
Het zou eind 2018 zijn afgerond, maar ik heb nog niets gehoord. SNS heeft natuurlijk nog 18 dagen voordat 2018 is afgelopen. Is er dit jaar nog duidelijkheid te verwachten?

47 reacties

Reputatie 3
Goedemiddag @Vast Goed, zonder die tarieven is het lastig vergelijken. De afdeling die de herberekeningen uitvoert, heb ik gevraagd of de toen geldende rentes inzichtelijk zijn te maken. Zodra ik duidelijkheid heb, kom ik er op terug.
Dank Sanne.

Maar.... in de pagina waar je naar verwijst staan de tarieven tot begin 2016, terwijl de oversluitberekeningen betrekking hebben op de periode tussen 14-7-2011 en 14-7-2016. Voor bijna alle herberekeningen zul je dus verder terug moeten kunnen kijken.
Mijn twee berekeningen hebben in december 2012 en juli 2015 plaatsgevonden.
Reputatie 3
Daar ben ik weer @Vast Goed. Hier vind je alle rentetarieven terug: https://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/hypotheekrente/rentearchief-hypotheekrentes.html
Reputatie 3
Goedemiddag @Vast Goed, hierbij een update rondom om je vraag om tabellen beschikbaar te stellen. Mijn collega heeft het uitgezet bij de projectleider en zodra ze meer weet, komt ze terug met een antwoord. Helaas nog geen antwoord, maar weet dat we ermee bezig zijn.
@Vast Goed, op deze pagina van Radar vind je meer informatie over dit onderwerp. Onderaan staat ook een link naar een checklist om te zien wat er allemaal op je aflossingsnota moet staan.
Reputatie 3
Dat is goed om te lezen @Vast Goed. De nauwkeurigheid van deze berekening staat vanzelfsprekend voorop, daarom zet ik je vraag over de rente die op dat moment gold opnieuw door naar de specialisten. Zodra ik hier meer over weet, kom ik bij je terug.
Ik heb de brief gekregen, dank.
De berekening heb ik in Excel nagelopen en kan ik volgen. Of de 'vergelijkingsrente' klopt kan ik niet controleren: ik heb geen tabellen beschikbaar met rente per looptijd zoals deze op het moment van berekenen golden. Dat is natuurlijk erg jammer want de hoogte van de vergelijkingsrente is de grootste bepalende factor.
Voor het beeld: resultaat voor mij is dat ik voor twee aflossingen een bedrag terug krijg (beide keren circa €90 bruto).
@Vast Goed Mijn collega heeft het dossier er direct bij gepakt en ziet inderdaad dat de je nog een herberekening van omzetting dient te ontvangen. Wij zullen ervoor zorgen dat je deze herberekening uiterlijk deze week per post ontvangt.
Dank voor het bericht, ik wacht jullie brief af.
Reputatie 5
Badge +4
Met wie kan ik hierover contact zoeken? Vr gr Iris

Hoi @Iris_hoekstra1986,

Zoals beloofd heb ik je verzoek persoonlijk in behandeling genomen. Het spijt me oprecht dat we je hebben laten wachten. Achteraf kan ik het niet veranderen maar dit is niet de bedoeling, mijn excuses daarvoor. Zojuist heb ik je een e-mail gestuurd met de uitslag van de herberekening. Graag sturen we je ook een officiële brief, daarvoor heb ik het juiste correspondentie adres nodig. Kun je mijn e-mail beantwoorden? Alvast dank voor je moeite en nog een fijne avond.
Reputatie 3
@Vast Goed Mijn collega heeft het dossier er direct bij gepakt en ziet inderdaad dat de je nog een herberekening van omzetting dient te ontvangen. Wij zullen ervoor zorgen dat je deze herberekening uiterlijk deze week per post ontvangt.
Reputatie 3
Goedemiddag @Vast Goed, je mail is niet opgepakt, zag ik. Ik heb het nog een keer met spoed doorgezet en mijn collega's geven je zo snel mogelijk een terugkoppeling. Sorry voor het ongemak.
Evelyn SNS, neem je dan svp mijn casus gelijk mee? Ik zie dat Sanne K al weer drie weken niet actief is geweest dus ik kan mijn vraag beter aan de moderatoren in het algemeen stellen.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Iris_Hoekstra1986,

Met verbazing las ik je bericht, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waarom je geen reactie hebt ontvangen. Het spijt me dat het zo lang duurt, dat lijkt me niet nodig. Zojuist heb ik een spoedverzoek verzonden naar het team die de herberekeningen maken, daarin heb ik aangestuurd op een spoedig antwoord. Ik ben van mening dat je snel antwoord moet kijgen en daar zet ik me voor in.
Hallo,

Vooralsnog heb ik nog steeds niets gehoord. Heb ook weer een mail gestuurd naar webcare met de vraag of ik in ieder geval een bevestiging kan krijgen van mijn mail en de stand van zaken hierin maar ik hoor niks.
Begint echt wel een beetje vervelend te worden nu.
Met wie kan ik hierover contact zoeken?

Vr gr Iris
Hallo @Sanne K,

Ik heb op 18 maart jl de mail gestuurd en op 13 april een reminder. Op beide geen reactie ontvangen. Wanneer mag ik antwoord op mijn vraag verwachten?
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Iris_hoekstra1986,

Voor de bakker hoor, je mail met gegevens hebben we ontvangen. We zullen navraag voor je doen, de uitslag (of het antwoord op je vraag) krijg je persoonlijk opgestuurd in je mail. Als je tussentijds vragen hebt, kun je deze altijd op de community (of aan SNS Klantenservice) stellen. Nog een fijne dag en geniet van het zonnetje.
Hoi Sven,

Heb jij mijn mail ontvangen?

Groet,
Iris
Reputatie 3
Goedemiddag Iris_hoekstra1986, goed dat je een vinger aan de pols houdt. We hebben in de proces al meerdere berichten gestuurd, dus het is vreemd dat je nog niets hebt ontvangen. Als je je gegevens mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Wanneer vindt de herberekening vergoeding renteverlies plaats?', dan ga ik erachteraan.
goedemorgen,

we zitten inmiddels nu eind maart. Gezien het morgen zaterdag is en maandag de maand april begint ben ik benieuwd of er al meer bekend is over de herberekening.
Ik heb nog steeds nergens bericht over ontvangen. Niet over mijn aanmelding, niet over de vertraging en nu ook nog niets of er een evt. herberekening heeft plaats gevonden.
Met wie kan ik hierover contact zoeken?

Vriendelijke groet,
Iris Bosch-Hoekstra
Reputatie 3
Goedemorgen @Vast Goed en logisch dat je duidelijkheid wil. Als je je gegevens mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Wanneer vindt de herberekening vergoeding renteverlies plaats?', dan zet ik je vraag door naar de betreffende afdeling.
Ik heb inmiddels een brief gekregen. Echter gaat deze over een aflossing van mijn oude hypotheek in 2012 en niet over de oversluiting van mijn hypotheek in 2015. Terwijl juist bij de oversluiting de boetevrije grens werd overschreden. Kortom: ik snap hier niks van. Met wie kan ik hierover contact opnemen?
Reputatie 5
Badge +4
Beste allemaal,

Het valt me op dat er nog onduidelijkheid is over de herberekening én de vertraging die is ontstaan. Ik vind het niet fijn als mensen thuis met vragen zitten en ik streef ernaar om jullie duidelijk te informeren. De volgende informatie is nog steeds actueel:

Update over de vertraging herberekening van de vergoeding
Klanten die in 2018 nog geen herberekening hebben gehad, brengen wij op de hoogte van de vertraging. We verwachten de herberekening voor eind maart 2019 toe te sturen. Natuurlijk maken onze excuses voor deze vertraging, dit proces heeft meer voeten in de aarde dan we op voorhand hebben ingeschat.

Wat betekent dit?
Voor eind maart 2019 krijgen klanten de brief over de uitkomst van de nieuwe berekening. Is de vergoeding volgens de nieuwe berekening lager? Dan krijgen klanten geld terug. In dat geval vergoeden wij ook de wettelijke rente. Wat de uitkomst ook is, klanten hoeven in ieder geval niets extra te betalen.

Op onze site lees je hier de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over de nieuwe manier van berekenen van de vergoeding en wat je kunt doen als je nog niets gehoord hebt over de berekening.

Graag maak ik jullie er ook op attent dat er mensen zijn die geen herberekening krijgen. De vergoedingen bij bijzondere rentevarianten - waaronder stabielrente, ideaalrente, middelrente, plafondrente en rentedemper - berekenen we niet opnieuw. Voor deze producten hebben we een specifieke vergoedingsregeling afgesproken. En deze hebben we ook volgens de voorwaarden in rekening gebracht. Heb je een hypotheek met een bijzondere rentevariant, dan ontvang je geen herberekening. Heb je gekozen voor rentemiddeling, dan krijg je ook geen nieuwe berekening. Rentemiddeling is geen voorwaarde in je hypotheekcontract, maar bieden we aan om je direct te laten profiteren van de lage hypotheekrente. Zodra je het aanbod accepteert, krijg je meteen deze lagere rente.
Goedemorgen Sanne,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik snap dat de herberekening zorgvuldig moet plaats vinden maar ik zou op zijn minst graag willen weten of mijn aanmelding is doorgekomen (gezien het bevestigingsmailtje een automatisch bericht is) en wanneer ik dan bericht krijg over de herberekening. Het gaat niet eens zozeer on de herberekening maar in dit geval om de communicatie daar over gezien ik ook niet benaderd ben door de sns maar wel onder deze doelgroep val.

Vriendelijke groet
Iris
Reputatie 3
Goedemorgen Iris en welkom op de community. Logisch dat je zo snel mogelijk duidelijkheid wil hebben over de uitkomst van de nieuwe berekening. De nauwkeurigheid van deze berekening staat vanzelfsprekend voorop. Dit proces heeft meer voeten in de aarde dan wij op voorhand hebben ingeschat. Het is, zoals mijn collega in de SNS Winkel al aangaf, niet gelukt om iedereen op tijd de herberekening toe te sturen. Uiteraard doen wij ons uiterste best om te zorgen dat je de herberekening zo snel mogelijk ontvangt.
Goedemiddag,

Enige tijd geleden heb ik me ook aangemeld voor de herberekening boete bij verkoop.
Ik had geen brief ontvangen en ben er zelf achter aan gegaan. Van mijn aanmelding heb ik een bevestiging ontvangen. Ik zou eind dec 2018 bericht krijgen. Begin jan 2019 had ik nog niks gehoord dus heb ik gebeld met de sns die mij doorverwees naar de sns winkel hier in de buurt. Ik had inmiddels zelf ontdekt dat er een achterstand was en dat klanten daarover persoonlijk bericht zouden krijgen. De baliemedewerker kon mij helaas niks nieuws vertellen. Inmiddels zitten we in februari en heb ik nog steeds niks gehoord, geen persoonlijke brief met uitleg van de vertraging en geen her berekening.
Ik vind het erg vervelend dat ik hier al meerdere keren zelf achter heb moeten gaan en ik geen bericht ontvang. Mijn adres gegevens zijn nog gecheckt dus daar kan het ook niet aan liggen.
Graag zou ik van iemand willen terug horen of alles goed is gegaan met mijn aanmelding en wanneer ik dan bericht zal ontvangen.

Vriendelijke groet Iris

Reageer