Beantwoord

Wat als de (aflossingsvrije) hypotheek afloopt ?

• Weet de weg
  • 3 reacties
Over een 10 tal jaren loopt de hypotheek na 30 jaar af ,niet afgelost want aflossing vrij ,wat gebeurd er dan ? niemand (ook bij de sns bank ) kan me dat vertellen ..
alle reacties welkom .
icon

Beste antwoord door Kirsty 5 december 2015, 13:20

Hoi ocrami,

Welkom op de community. Een interessante vraag, hoe bedoel je dat niemand deze vraag kan beantwoorden binnen SNS Bank?
Wanneer je niet genoeg geld hebt om je hypotheek terug te betalen, dan krijg je een restschuld. Hier lees je er meer over.

Maak je je zorgen over een mogelijke restschuld? Heb je de afgelopen periode contact gehad met een van onze hypotheekadviseurs? Hier lees je alles over de mogelijkheden voor het aflossen van de aflossingsvrije hypotheek.

Bekijk origineel

17 Reacties

Hoi ocrami,

Welkom op de community. Een interessante vraag, hoe bedoel je dat niemand deze vraag kan beantwoorden binnen SNS Bank?
Wanneer je niet genoeg geld hebt om je hypotheek terug te betalen, dan krijg je een restschuld. Hier lees je er meer over.

Maak je je zorgen over een mogelijke restschuld? Heb je de afgelopen periode contact gehad met een van onze hypotheekadviseurs? Hier lees je alles over de mogelijkheden voor het aflossen van de aflossingsvrije hypotheek.
Hi
Ik wordt telkens doorverwezen naar een adviseur maar daar ben ik enkele weken geleden geweest toen de rentevast periode afliep.
Daar heb ik dezelfde vraag gesteld : als de hypotheek die nog tot 2025 loopt afgelopen is en niet afgelost is wat gaat er dan gebeuren ?
Wil de bank de restschuld direct innen ? wordt anders het huis verkocht ? (n.b. het huis staat niet "onderwater " ) krijg ik een nieuw hypotheek voorstel ? (ik ben dan 65 jr )loopt de huidige aflossingsvrije hypotheek gewoon door ?
Ik wil dus niet verhuizen ofzo .
Het Huis is (veel) meer waard dan de hypotheek dus de bank loopt geen risico
tot nu toe geen antwoord ...
om je vraag te beantwoorden ja ik heb de afgelopen periode contact gehad dus .
Het verlengen van de hypotheek ging overigens uitstekend en met een zeer gunstige rente niets dan lof alleen die vraag ...
Moet ik als een dolle gaan aflossen of niet dat is waar het om gaat .
alvast bedankt voor je hulp .
grt Marco
Kirsty schreef:

Hoi ocrami,

Maak je je zorgen over een mogelijke restschuld? Heb je de afgelopen periode contact gehad met een van onze hypotheekadviseurs?

Ik geloof dat dat niet helemaal het antwoord op de vraag is. De vraag is wat er gebeurd als er aan het eind van de looptijd van de hypotheek nog niet alles is afgelost en je toch wilt blijven wonen. Wordt je geacht alles in een keer af te lossen of kun je op basis van je nieuwe inkomen en waarde van het huis opnieuw een hypotheek krijgen en zo ja op welke voorwaarden. Voor mij ook wel interessant aangezien mijn hypotheek afloopt als ik 81 ben en er dan nog een kleine restschuld gaat overblijven.
Klopt helemaal mee eens dank je Eva.
Ik denk dat veel mensen van "onze generatie" met deze vraag zitten. Destijds werd ons verteld bij het afsluiten van een aflossingsvrije hypotheek dat we tegen het eind van de looptijd, 30 jaar is lang immers, we dan wel weer zouden zien. Ik zat toen bij de ABN met m'n hypotheek en ging er destijds 1987 van uit dat de bank eenvoudig zou verlengen. Ik heb me nooit gerealiseerd (en dat is knap stom ja) dat een bank wel eens er voor zou kunnen kiezen om de hypotheek niet te verlengen.

Nu heb ik net als de Original Poster (OP) nog een 10 tal jaren te gaan (na tussentijds meerdere keren overgesloten te hebben) en stel me zelf een gelijkluidende vraag: wat als ik of het huis geen aanleiding vormen om te verlengen. Met andere woorden welke criteria hanteert de hypotheekverstrekker ? Ik denk zelf aan leeftijd, onderhandse verkoop- en/of executiewaarde (van het huis niet van mij :8) ) aflossingscapaciteit, maar zijn er nog meer ? Wordt soms een compleet nieuwe (kortlopende ?) hypotheekvorm aangegaan ? Kortom vragen waar je als hypotheekbezitter mee zit en eigenlijk best eens een inzichtelijk antwoord op zou willen krijgen, maar nooit aan toe gekomen bent om te vragen.
Kan iemand uit het moderatorteam bevestigen dat dit is opgepakt en dat hier nog antwoord op komt?
Bedankt.
Beste leden,

Hypotheken worden voor 30 jaar verstrekt. Voor het einde van de 30-jarige looptijd ontvang je van ons een brief wat je wil gaan doen om de hypotheek in te lossen. Als je het resterende deel van de lening niet direct wil of kan aflossen, kun je een afspraak maken met een financieel adviseur om te kijken naar de mogelijkheden.

Als je niet reageert op de brief gaan wij ervan uit dat je de lening gaat inlossen, dan wel dat je de woning aan het verkopen bent. Veelal zal er op dat moment advies nodig zijn, omdat je wellicht met pensioen bent of gaat, en dat de nieuwe financiering (als je de hypotheek niet (deels) kan aflossen) bijvoorbeeld uit verpandingen, beleggingen of spaargeld niet voldoende is. De nieuwe financiering zal dan moeten passen binnen de dan geldende acceptatie normen.
Olaf schreef:

Beste leden,

Hypotheken worden voor 30 jaar verstrekt. Voor het einde van de 30-jarige looptijd ontvang je van ons een brief wat je wil gaan doen om de hypotheek in te lossen. Als je het resterende deel van de lening niet direct wil of kan aflossen, kun je een afspraak maken met een financieel adviseur om te kijken naar de mogelijkheden.

Als je niet reageert op de brief gaan wij ervan uit dat je de lening gaat inlossen, dan wel dat je de woning aan het verkopen bent. Veelal zal er op dat moment advies nodig zijn, omdat je wellicht met pensioen bent of gaat, en dat de nieuwe financiering (als je de hypotheek niet (deels) kan aflossen) bijvoorbeeld uit verpandingen, beleggingen of spaargeld niet voldoende is. De nieuwe financiering zal dan moeten passen binnen de dan geldende acceptatie normen.

Voor het einde van de looptijd kan dus in veel gevallen te laat zijn.
Om mijn eigen voorbeeld te nemen: mijn hypotheek loopt af als ik 80 ben. Dan blijft er als ik niet extra aflos een kleine restschuld achter. Dat levert een maandelijkse last op van een paar honderd euro, die ik dan makkelijk kan betalen. Maar als mijn hypotheek afloopt ben ik afhankelijk van de bank om mijn hypotheek te verlengen. Als ik vlak van te voren weet dat ze dat niet gaan doen vanwege mijn leeftijd ben ik te laat en kan ik er niets aan doen.

Mijn medevragers zitten ongeveer in hetzelfde schuitje. Die hebben nu nog tien jaar over. Als het klopt dat ze over 10 jaar problemen hebben met verlengen omdat ze dan pensioen zijn of binnen 10 jaar van hun pensioen zitten. en ze gedwongen moeten verkopen, terwijl ze de maandlast makkelijk zouden kunnen betalen willen ze dat *nu* weten. Nu hebben ze namelijk nog 10 jaar om te proberen iets te veranderen. Vlak voor het aflopen een afspraak maken met een financieel adviseur om te kijken naar de mogelijkheden is te vrijblijvend.

http://hypotheeknaarnul.blogspot.nl/2014/08/wat-gaat-er-met-mijn-hypotheek-gebeuren.html
http://www.iexgeld.nl/Artikel/133875/Uw-hypotheek-na-dertig-jaar.aspx

Kortom je bent na afloop van je hypotheek volledig afhankelijk van de luimen van je bank.
Hoi Eva,

Ik kan me je reactie goed voorstellen. Om die reden hebben we juist de SNS Hypotheek Looptijdservice opgezet. Met de looptijdservice blijven we van begin tot het einde van je SNS Hypotheek betrokken en krijg je elke 2 jaar een uitnodiging voor een persoonlijk oriëntatiegesprek. Natuurlijk kun je ook zelf een afspraak maken met een van onze financieel adviseurs.
Jullie reacties zijn ook doorgegeven aan David, marketeer Hypotheken. Hij geeft aan dat we voor het einde van de looptijd altijd in gesprek gaan met de klant om te kijken hoe we de financiering door kunnen zetten. Een hypotheek wordt aan het einde van de looptijd dus niet direct stopgezet. Wel worden er afspraken gemaakt over het inlossen en worden de verschillende opties bekeken. Hij komt binnenkort met een blog over dit onderwerp.
Goede Info Eva, bedankt voor de links.

@Olaf Ook bedankt voor de feedback. Ik ben (helaas) geen hypotheek cliënt, oversluiten is niet rendabel, maar zal dit onderwerp en een eventueel blog met grote interesse volgen.
Hallo Beste Forum leden
Bedankt voor alle info etc. blijkbaar ben ik deus duidelijk niet de enige met vragen omtrent dit onderwerp.
*Wat ik graag zou zien zijn wat "historische " voorbeelden van hoe,met name ,de SNS bank met de kleine lettertjes in de voorwaarden omgaat .
*In een van de links wordt gesproken over een hyp. voor 01 -2001 afgesloten de renteaftrek periode van 30 jaar dan ook pas ingaat
(per 01-2001 dus )
aangezien ik van 1960 ben wil dat dus zeggen dat ik tot mijn 90 e levensjaar (ik hoop dat ik dat haal in goed gezondheid) de rente kan aftrekken ?
*De link naar looptijdservice werkt niet die gaat naar "wie vertelt jou dat je rente omlaag kan " off topic dus .
* De vraag off ik mij zorgen moet maken dan wel volslagen in paniek moet gaan aflossen is voor mij nog niet beantwoord .
* misschien toch eens rond gaan twitteren om voorbeelden op te sporen .
Met vriendelijke groeten aflossingsvrije Ocrami ...
Hoi Ocrami,

Ik lees dat nog niet alles duidelijk voor je is. De renteaftrek voor de looptijd van 30 jaar is ingegaan in 2001. Voor een bestaande hypotheek als die van jou heb je inderdaad recht op renteaftrek tot 2031. De link van Olaf verwijst naar het nieuwsbericht over de looptijdservice. In dit bericht staat een link die je naar de juiste pagina op onze website linkt. Ik kan niet aangeven of je je zorgen moet maken richting het einde van de looptijd van je hypotheek. We bekijken samen met jou hoe we de financiering voort kunnen zetten. Als je verdere vragen hebt over de keuze om aflossen, dan verwijs ik je toch naar een adviseur. Ik heb geen adviesbevoegdheid en mag je daarom hierbij niet helpen.
Ik denk zelf dat de vraag van ocrami nog niet helemaal duidelijk is.
Probleem is dat bij het afsluiten van een hypotheek meestal niet is nagedacht over wat er gebeurt als de looptijd voorbij is. Ik dacht zelf dat die wel automatisch verlengd zou worden. Maar dat is dus niet zo. Je sluit een nieuwe hypotheek af tegen de dan geldende regels.
Dat kan een probleem zijn voor mensen die bijvoorbeeld 20 jaar geleden een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten. Dat kon toen nog. In mijn gevel kon ik nog voor de helft aflossingsvrij doen.
Nou kan dat op twee manieren voor problemen zorgen.
1 de regels zijn de laatste jaren nogal veranderd. Iemand die 20 jaar geleden een hypotheek kon krijgen kan dat misschien nu niet meer.
2 de onstandigheden zijn veranderd. Als je binnen 10 jaar voor je pensioen zit wordt dat inkomen gebruikt om te berekenen wat voor hypotheek je kunt afsluiten.

Gevolg is dat mensen die 30 jaar keurig betaald hebben ineens voor een voldongen feit staat en geen hypotheek meer kunnen krijgen. Niet omdat zij dat niet kunnen betalen. Maar omdat zij volgens de regels niet meer voor diezelfde hypotheek in aanmekring komen. Zij zullen dus moeten verkopen. En misschien veel duurder moeten huren.

Onze vraag is, wat is het algemene beleid van de SNS in deze situaties? Ik denk dat het verwijzen naar de looptijdsservice in dit geval niet voldoende is. Je bent namelijk afhankelijk van een individuele adviseur en of die bereid is om die extra stap te maken bij het voorlichten van de klant.
Wat mij betreft is de situatie ongeveer hetzelfde als met de beleggingshypotheken. Daar hebben banken ook actief contact met de klanten opgenomen omdat probleem op te lossen. Ik denk dat dat zo snel mogelijk moet. Want als je nog 10 jaar voor de boeg hebt kun je nog wat oplossen. Dat kan vlak voor het verstrijken van de looptijd niet meer.

Ik heb trouwens zelf mij conclusie al getrokken. Ik ga meer aflossen.
Toevallig dat ik dit onderwerp tegenkom op de community, ik wilde deze vraag nl. ook gaan stellen! Onze aflossingsvrije hypotheek loopt in 2031 af en het is maar de vraag of we die tegen die tijd helemaal hebben kunnen aflossen! Toen we in 2001 onze combi: aflossingsvrij/spaar en beleggings- hypotheek afsloten, vertelde onze adviseur dat we met de opbrengsten uit de beleggingen w.s. binnen een jaar of 5 de aflossingsvrije hypotheek al konden gaan aflossen! Ze meende dit oprecht denk ik, al weten we nu beter! De beleggingshypotheek is een spaar variant geworden en we proberen nu de aflossingsvrije hypotheek maandelijks af te lossen. Máár we hebben nu ook een gezin met studerende kinderen en zitten dus in de duurste fase van ons leven! Dus SNS graag antwoord op de vraag wat gebeurt er over 15 jaar? Het moet toch mogelijk zijn om b.v. een bepaald afgelost deel/ percentage van de hypotheek in combinatie met de waarde van de woning op dat moment én de inkomsten op dat moment, als advies of desnoods als eis vast te leggen? Dan weten we nu al waar we aan toe zijn tegen die tijd en waar we evt. naar toe moeten werken! En dan zijn we niet afhankelijk van de hypotheek regels over 15 jaar!
Voor diegenen die aflos-inspiratie nodig hebben, er zijn momenteel goeie boeken op de markt, geschreven door een ervarings deskundige.
Hoi Eva,

Ik hoop dat Ocrami zelf nog reageert zodat we weten wat hij (of zij) bedoelt, maar ik leg in ieder geval jouw vraag voor aan mijn collega’s van hypotheken.

Hoi jkraaij,

Welkom op de community. Wat toevallig. De vraag van Eva:

Wat is het algemene beleid van de SNS in deze situaties?

leg ik, zoals ik hierboven aangeef, voor aan mijn collega’s. Voor jouw specifieke situatie lijkt het me verstandig om een afspraak met een hypotheekadviseur te maken. Heb je al contact opgenomen met je eigen hypotheekadviseur of wil je dat we je in contact brengen met een hypotheekadviseur?

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Ons algemeen beleid voor klanten die niet geheel kunnen aflossen, is een gesprek met de adviseur. Deze gaat binnen de bestaande mogelijkheden op zoek naar een passende oplossing voor de klant. Hierbij kunnen we niet uitsluiten dat de meest extreme uitkomst (verkoop woning) daadwerkelijk kan voorkomen. Hier zijn zowel klant als bank niet bij gebaat. We doen dus echt ons best om een oplossing te vinden.

Overigens is het inderdaad zo dat de toetsingsregels alleen maar strenger zijn geworden. In de praktijk is het vaak zo dat klanten in de tussentijd al wat hebben afgelost, of maar een deel van hun hypotheek aflossingsvrij hebben afgesloten.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)