Beantwoord

Wat betekent de meldcode FK0010?

• Aan het opstarten
  • 0 reacties
Waarom krijg ik de meldcode FK0010 terwijl er wel saldo op mijn rekening staat?
icon

Beste antwoord door Dennis 29 juni 2017, 09:26

Goedemorgen joal,

Welkom op de community. Wat balen dat je deze melding krijgt. Inmiddels zijn we via WhatsApp in gesprek, hopelijk is het snel opgelost. Laat het gerust weten als ik je kan helpen.

Heb je het topic Welkom op de community gelezen? Hopelijk zie ik je hier snel terug.

Bekijk origineel

24 Reacties

Goedemorgen joal,

Welkom op de community. Wat balen dat je deze melding krijgt. Inmiddels zijn we via WhatsApp in gesprek, hopelijk is het snel opgelost. Laat het gerust weten als ik je kan helpen.

Heb je het topic Welkom op de community gelezen? Hopelijk zie ik je hier snel terug.
ik heb deze code ook ontvangen vandaag terwijl er voldoende saldo opstaat
Dennis..voor mensen op dit forum is het wel handig om te weten wat de code betekend..dat snap je wel toch?
Hoi assy,

De melding 'FK0010: ontoereikend saldo' zie je als er op je rekening onvoldoende ruimte is om geld op te nemen of over te schrijven. Dit kan worden veroorzaakt doordat het saldo te laag is, maar het komt ook voor als je een bedrag in het buitenland pint. Het duurt maximaal 3 werkdagen voordat we de transactie door krijgen uit het buitenland en tot die tijd blokkeren we een bedrag op je rekening. Hierdoor lijkt het alsof je voldoende saldo hebt, maar door het geblokkeerde bedrag is dit niet zo. Een andere oorzaak kan een ingeplande spoedoverboeking zijn die nog verwerkt moet worden. Als je twijfels hebt over de melding die je ontvangt, neem dan tussen 8 en 21 uur contact op met de klantenservice op het telefoonnummer: 030 - 633 30 00. Via de community mag ik geen informatie over je rekening en het saldo delen.

@Sjaakie93 Goede tip, bedankt :)
Reputatie 1
Als buitenstaander in deze kwestie word ik nu toch getriggered door de mogelijke verklaring:

Dennis schreef:

..... het komt ook voor als je een bedrag in het buitenland pint. Het duurt maximaal 3 werkdagen voordat we de transactie door krijgen uit het buitenland en tot die tijd blokkeren we een bedrag op je rekening. Hierdoor lijkt het alsof je voldoende saldo hebt, maar door het geblokkeerde bedrag is dit niet zo.

Hoe kan SNS een bedrag blokkeren als de transactie nog niet binnen is? Kennelijk wordt er wel realtime iets doorgegeven? Dan is het des te vreemder dat het drie dagen kan duren voordat het is verwerkt.
Kun je dit uitleggen?
Hoi Koos,

Dat vraagt inderdaad om meer uitleg. Het geldt voor pintransacties buiten de Eurozone. Peter legde het in een ander topic al eens uit:
PetervR schreef:

Omdat Tsjechië nog niet is overgestapt op de euro, duurt het 3 werkdagen voordat je pintransacties kunt zien in in Mijn SNS en de app. Andere banken kiezen ervoor om de afschrijving weer te geven als reservering. Wij hebben ervoor gekozen om de reservering niet weer te geven, maar alleen de daadwerkelijke afschrijving. Buiten de eurozone heb je dus binnen 3 werkdagen een overzicht van je pintransacties.

We krijgen een seintje dat er een betaling is gedaan en reserveren dan het bedrag zodat je het niet dubbel kunt uitgeven. Als we van de buitenlandse bank de bevestiging krijgen dat de transactie is gelukt, dan schrijven we het van je rekening af. Dit duurt gemiddeld 3 werkdagen (in de vorige reacties staat maximaal 3 werkdagen, sorry voor de verwarring).
Reputatie 1
Dank je wel Dennis,
Nu snap ik wel de logica van de transactie, maar het komt wat vreemd over dat de reservering internationaal wel direct kan worden gecommuniceerd, maar de rest niet.
foutmelding FK0010 niet voldoend saldo bij overboeken intersparen naar betaal rekening teriwjl er voldoende saldo is

Is er een storing bij SNS?
Goedemiddag jvw,

Welkom op de community. Het is niet fijn dat je een foutmelding krijgt als je een bedrag overboekt en er voldoende saldo op je rekening staat. Deze melding kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld als een er een bedrag geblokkeerd is op je rekening omdat je in het buitenland of bij een onbemand tankstation hebt gepind. Deze betalingen worden in afwachting van de definitieve bevestiging gereserveerd op je rekening, zodat je het geld niet dubbel kunt uitgeven. Als je je postcode, huisnummer, geboortedatum en het 3-cijferige pasnummer van je SNS Wereldpas naar webcare@sns.nl stuurt o.v.v. 'Community - Wat betekent de meldcode fk0010', dan kijk ik wat de reden van de melding is.
Reputatie 1
Dennis schreef:

Deze betalingen worden in afwachting van de definitieve bevestiging gereserveerd op je rekening, zodat je het geld niet dubbel kunt uitgeven.

Ik vind het wel netjes om te voorkomen dat er bedragen niet dubbel worden uitgegeven.

Maar waarom gebeurt dat dan niet met inzicht in de ingeplande overschrijvingen van je mederekeninghouder? Daar kan precies hetzelfde gebeuren (dubbele uitgave), maar is die bescherming niet nodig?
na de gevraagde gegevens sturen naar webcare@sns.nl krijg ik een mail dat deze mailbox per 19 nov komt te vervallen dus inmiddels vervallen is? waar kan ik de gevraaghde gegevens naartoe sturen of worden deze automatisch doorgestuurd naar juiste mailbox?
het bedrag wat ik wil overboeken staat trouwens op mijn internet spaar, daarmee kan ik geen pinbetalingen doen dus vreemd dat mijn spaar geld gereserveerd wordt?
Ik denk dat er een storing is bij SNS gezien de meerdere reacties?
Er is geen storing, zojuist heb ik gereageerd op je mail met de reden van de foutmelding.
Koos schreef:

Ik vind het wel netjes om te voorkomen dat er bedragen niet dubbel worden uitgegeven. Maar waarom gebeurt dat dan niet met inzicht in de ingeplande overschrijvingen van je mederekeninghouder? Daar kan precies hetzelfde gebeuren (dubbele uitgave), maar is die bescherming niet nodig?

Beste @Koos,
Goede communicatie is bij het aanhouden van een gezamenlijke rekening erg belangrijk. Daarnaast kunnen jullie vrij eenvoudig samen grip houden op wat er binnenkomt en eruit gaat. Met het online huishoudboekje van SNS houden jullie financieel overzicht. Daarmee zie je bijvoorbeeld wat je elke maand kwijt bent aan boodschappen of uitjes. Jullie vinden 'm in de SNS Mobiel Bankieren app en in Mijn SNS. Lees hier over de mogelijkheden van de gezamenlijke rekening van SNS.
Reputatie 1
Sorry, Evelyn, dit heet afschuiven. Het huishoudboekje kan hier niets aan oplossen. Ik gebruik hem dan ook niet.
Ik wilde juist wijzen op de kennelijke ONmogelijkheden in de infovoorziening door SNS.

Maar ik ben blij dat je er vertrouwen in hebt dat ik het zelf wel op mijn manier oplos.
Koos schreef:

Sorry, Evelyn, dit heet afschuiven. Het huishoudboekje kan hier niets aan oplossen. Ik gebruik hem dan ook niet. Ik wilde juist wijzen op de kennelijke ONmogelijkheden in de infovoorziening door SNS. Maar ik ben blij dat je er vertrouwen in hebt dat ik het zelf wel op mijn manier oplos.

Beste @Koos, het spijt me dat je het als afschuiven ervaart, ik probeer juist een handje te helpen. Afgezien van het feit dat ik inderdaad vertrouwen heb in de oplossingen die je toepast, liet ik ook weten dat goede communicatie erg belangrijk is bij het aanhouden van een gezamenlijke rekening. Uit Nibud-onderzoek over geld en relaties blijkt dat bij 31% van de stellen de partners verschillend denken over de manier waarop je met geld kunt omgaan. Daar keek ik zelf ook nogal van op! De factsheet van het onderzoek staat hier onder het kopje 'Kibbelen over geldzaken' op onze website.
Reputatie 1
Interessant, Evelyn.
Helaas zie ik geen "Kibbelen"-kopje in jouw link. Wel een interessante, denk ik.
Maar waar het mij om gaat, is dat ik ook onze gezamenlijke rekening goed wil beheren zonder dat ik eerst mijn partner moet bellen (want ik sta bijvoorbeeld in een winkel) om te vragen of mijn gewenste uitgave van dat moment wel verantwoord is, dus of zij wellicht een transactie heeft ingepland die IK NIET KAN ZIEN !! Ook zij zal een goed overzicht willen hebben van de te verwachte afschrijvingen, die ZIJ OOK NIET KAN ZIEN !!
Ik geef direct toe dat partners toch een goed beeld moeten hebben van de grote lijn in de uitgaven (gelukkig hebben wij dat ook wel), maar als SNS pretendeert middels inzicht de klanten te helpen, moet dat inzicht wel compleet zijn en dat is nu niet het geval. En als dat bij 31 % van de mensen anders verloopt, maakt dat de eisen aan de informatievoorziening vanuit SNS alleen maar dringender. Dus waar wacht SNS op om dit hiaat op te lossen?
Nu zijn we nog afhankelijk van onze eigen administratie - maar dat is toch niet de bedoeling?
.
Evelyn SNS schreef:

[
Beste @Koos, het spijt me dat je het als afschuiven ervaart, ik probeer juist een handje te helpen. Afgezien van het feit dat ik inderdaad vertrouwen heb in de oplossingen die je toepast, liet ik ook weten dat goede communicatie erg belangrijk is bij het aanhouden van een gezamenlijke rekening. Uit Nibud-onderzoek over geld en relaties blijkt dat bij 31% van de stellen de partners verschillend denken over de manier waarop je met geld kunt omgaan. Daar keek ik zelf ook nogal van op! De factsheet van het onderzoek staat hier onder het kopje 'Kibbelen over geldzaken' op onze website.

Ok, het is dus geen bug, het is een feature.
Zucht
Reputatie 1
Helaas Evelyn,
ik wordt er wel erg moe van hoe SNS nieuwe moderators inwerkt en op pad stuurt.
Bij verschillende communityleden staat aangegeven "probleem" in hun handtekening. Erg vreemd dat dat niet doorkomt bij nieuwe moderators.
Misschien goed nog eens aan te geven dat ik me steeds meer de vervelende oude klant voel die steeds weer begint te zeuren over ..... ?? (wat al geweest is?)
Nee dus, bij de SNS spelen al heeeeeel lang verschillende zaken die nog steeds voor verschillende klanten een doorn in het oog zijn en de SNS doet net (via de nieuwe moderators dus) net of het niet meer bestaat.
Groet,
Ben :cool:
PS Misschien een tip; bekijk eens de wensenlijst en de hoogst scorende items hier in de community. Kan heel verhelderend werken.
Koos schreef:

Helaas zie ik geen "Kibbelen"-kopje in jouw link. Wel een interessante.

Hallo @Koos, als je nu kijkt kom je op de pagina met de juite informatie, excuus voor de verwarring. Het is inderdaad een leuk weetje :)
BigBen schreef:

Helaas Evelyn, ik wordt er wel erg moe van hoe SNS nieuwe moderators inwerkt en op pad stuurt.
Bij verschillende communityleden staat aangegeven "probleem" in hun handtekening. Erg vreemd dat dat niet doorkomt bij nieuwe moderators.
Misschien goed nog eens aan te geven dat ik me steeds meer de vervelende oude klant voel die steeds weer begint te zeuren over ..... ??

Beste @BigBen, het zou mooi zijn als ik alle wensen zou kunnen waarmaken en op alle vragen het gewenste antwoord zou geven. Dat komt niet overeen met de realiteit, SNS moderators hebben de community eerder laten weten dat een wens niet altijd ingewilligd kan worden. Met andere woorden: wanneer ik niet inga op bestaande wensen of problemen (in een handtekening), dan komt dat omdat deze al bekend zijn bij SNS.

Graag laat ik je weten dat ik met veel plezier bijdraag aan de gesprekken op de community, daarnaast probeer ik interessante of actuele informatie tijdig te delen. Elke dag kijk ik met belangstelling uit naar reacties van de communityleden, óók die van jou BigBen. In mijn reactie staat het klantbelang centraal, zonder daarbij het bankbelang uit het oog te verliezen. Dit komt overeen met een van de vier beloften van SNS: we spreken altijd heldere taal. De vier beloften van SNS zijn onderdeel van onze missie, die lees je hier. Fijne avond en tot een volgende keer.
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

BigBen schreef:

Helaas Evelyn, ik wordt er wel erg moe van hoe SNS nieuwe moderators inwerkt en op pad stuurt.
Misschien goed nog eens aan te geven dat ik me steeds meer de vervelende oude klant voel die steeds weer begint te zeuren over ..... ??

Beste @BigBen, het zou mooi zijn als ik alle wensen zou kunnen waarmaken en op alle vragen het gewenste antwoord zou geven.

Gelukkig voor jou verwachten we dat ook niet.
Wat we wel verwachten is een besef van de mate van urgentie, en een planning / prioriteitsstelling. En geen standdard afschuifreactie "als we iets weten horen jullie het". Ten eerste betekent dat in normaal Nederlands "het boeit ons niet", maar zelfs dan: deze belofte wordt niet vaak nagekomen als het om langduriger zaken gaat. Veel community-leden hebben daar inmiddels vele ergernissen door.
Beste allen,

Uit sommige reacties proef ik onvrede en maak ik op dat er frustratie is. Graag geef ik een toelichting. Ondanks dat we niet alle wensen kunnen vervullen of problemen kunnen oplossen, zetten we ons elke dag persoonlijk in om jullie te helpen. Daarnaast zetten we de community in om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Want samen met jullie kijken we waar jullie behoefte aan hebben. We waarderen jullie betrokken vragen of opmerkingen en de kennis die gedeeld wordt, zélfs als dit een kritische noot is.

Onlangs hebben enkele leden van de community gevraagd naar de planning voor 2018 en 2019. Ik heb de vraag gesteld en SNS kiest ervoor om de planning niet te delen. De onderwerpen die voor de community urgent zijn en prioriteit hebben, staan door jullie kritische vragen en opmerkingen bij ons op de agenda. We doen er ook de komende jaren alles aan om je financieel onbezorgder te maken. Ondanks dat we niet alle interne informatie kunnen delen, lees je op de community vaak als eerste welke oplossingen we bieden en welke handige hulpmiddelen je nog kunt verwachten. Ik vertrouw erop dat iedereen die aan de community deelneemt een positieve en constructieve bijdrage wil leveren aan de gesprekken. Op die manier helpen we elkaar en blijft de community een plek waar jong en oud zich thuisvoelt en meepraat. Dank voor jullie betrokkenheid, we waarderen het zeer.
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

Onlangs hebben enkele leden van de community gevraagd naar de planning voor 2018 en 2019. Ik heb de vraag gesteld en SNS kiest ervoor om de planning niet te delen.

Hieruit blijkt dat SNS ervoor kiest om GEEN informatie te delen met de community, hoewel dat wel steeds wordt gezegd.
In een vorige Klantenraad is namelijk door Ton beloofd dat er inzicht zou worden gegeven in de prioriteitsstelling van de wensenlijst. Jij beweert nu het tegendeel, namelijk SNS toch niet zo erg veel belang hecht aan deze wensenlijst en zeker niet aan transparantie. Nog een frustratie erbij.

Evelyn SNS schreef:

Ik vertrouw erop dat iedereen die aan de community deelneemt een positieve en constructieve bijdrage wil leveren aan de gesprekken. Op die manier helpen we elkaar en blijft de community een plek waar jong en oud zich thuisvoelt en meepraat. Dank voor jullie betrokkenheid, we waarderen het zeer.

Je vergeet dat vertrouwen een vorm van tweerichtingsverkeer zou moeten zijn. Die ontbreekt in veel gevallen, hetgeen cynisme en wantrouwen kan voeden (en je ziet in de verschuiving van de sfeer in de community dat dat inderdaad gaande is). De community helpt wel, maar wordt - afgezien van acute klachtafhandeling - niet voldoende door SNS geholpen.
Ik probeer me hier constructief op te stellen, maar het kost me gaandeweg steeds meer moeite en ik betrap mezelf op toenemend cynisme. Ik zie hetzelfde bij meer leden, die hier vanouds actief zijn. Die signalen moet je niet negeren !

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)