SNS

Wat gebeurt er met mijn SNS Spaarhypotheek als SNS Bank ten onder gaat?

• 10 november 2012
  • 17 Reacties
  • 2391 Keer bekeken

Ik heb sns al 5 keer deze vraag gesteld maar niemand kan mij een goed antwoord geven..... De klantenservice niet, de adviseur niet en ik vind wel dat ik recht heb op een antwoord.....

Stel SNS gaat over de kop......

Ik heb een hypotheekschuld van 90.000 euro en in de spaarpot van mijn spaarhypotheek zit nu 30.000 euro. Deze verzekering is onder gebracht bij Reaal en volgens mij meteen weer neergezet bij SNS.....

Ik heb bij afsluiten gezegd dat ik geen enkel risico wil lopen...

Loop ik enige vorm van risico mijn spaarpot kwijt te raken door de problemen bij SNS. Wat kan ik eraan doen als het zo is?

En ik wil nu een antwoord dat duidelijk is. Dus geen.... Het zou kunnen maar ook niet...

loop ik enige vorm van risico...

0 ja
0 nee

en wat moet ik nu doen om te zorgen dat ik opnieuwngeen enkel risico loop?

17 reacties

Ik (medeklant) ben op dit gebied bijna een leek, maar heb wel een beetje levenservaring. Naar mijn mening loop je altijd risico's, wat je ook doet. Zo is het hiermee ook. Maar als ik nadenk over jouw situatieschets lijkt het mij dat je je onnodig druk maakt.
Ten eerste is het maar de vraag of SNS onderuit gaat. Ik zou zeggen weinig kans daarop (SNS is een "systeembank" (belangrijke bank)).
Ten tweede wordt door de overheid het tegoed van een privé persoon tot €100.000,- gegarandeerd.
Ten derde kun je in gestelde situatie toch opnieuw een hypotheek elders afsluiten en die aflossen?
Wat je van de bank vraagt, lijkt mij onmogelijk. Zij kunnen je geen garantie geven dat je geen risico's loopt, dan had je niet moeten lenen.
Een tussenweg was misschien een hypotheek geweest die je direct begint af te lossen.
Misschien kun je overwegen te overleggen met de bank of je met je spaarpot het schuldbedrag nu kunt verlagen.
Maar of dat verstandig is??? Ik zou het wel eerst goed uitzoeken.
Sterkte.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hi Rob, we begrijpen dat je door de negatieve berichtgeving in de media je zorgen maakt en dat je daarom graag een duidelijk antwoord wilt. Om je een duidelijk antwoord te geven, willen we graag het een en ander voor je nakijken. Als je je postcode en huisnummer mailt naar [email]webcare@sns.nl[/email], zorgen we ervoor dat er contact met je wordt opgenomen. Mochten er dan nog onduidelijkheden zijn, kun je het gelijk vragen.
Reputatie 4
Badge +1
nix...SNS is een zg. "Systeem bank" en zal dus door de Nederlandse Staat overeind worden gehouden...

@Ben let op, garantiestelsel (tot €100K) geldt niet voor kapitaalverzekeringen zoals een spaarhypotheek, slechts voor (spaar)-rekeningen.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Sanne, klopt helemaal wat je zegt 🙂. Aangezien Rob vraagt naar de eventuele gevolgen voor zijn eigen situatie, willen we telefonisch contact met hem opnemen. Zo kunnen we met specifieke informatie de gevolgen voor zijn persoonlijke situatie toelichten.
nix...SNS is een zg. "Systeem bank" en zal dus door de Nederlandse Staat overeind worden gehouden...

@Ben let op, garantiestelsel (tot €100K) geldt niet voor kapitaalverzekeringen zoals een spaarhypotheek, slechts voor (spaar)-rekeningen.

Oké. (ik heb geen Spaarhypotheek (meer) in NL).
Blijft wel vreemd natuurlijk dat men dat dan "spaar" hypotheek noemt, als het alleen maar een verzekering is! Sparen is dan toch iets anders in mijn optiek.
Blijft nog de optie als je het niet vertrouwd om je gespaarde (???) spaardeel op te nemen of af te lossen.
Voor 7-8 jaar heb ik het bedrag opgenomen en er wat leuks mee gedaan (toen nog wel Spaarhypotheek bij de SNS).
Groet,
Ben 🆒
Ik heb al met een adviseur van sns gesproken..... Die geeft antwoorden .... Wij zijn een systeembank.... U hoeft zich geen zorgen te maken..... Het ligt aan de curator..... Ze roepen zoiets rustig zonder een hypotheekakte gezien te hebben....

ik heb dus weinig aan weer zo n antwoord...... Ik wil weten hoe het juridisch zit!

Ik wil dat iemand echt zegt wat het risico is in mijn specifieke geval.... Als dat kan mail ik meteen mijn naam en adres door....
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb al met een adviseur van sns gesproken..... Die geeft antwoorden .... Wij zijn een systeembank.... U hoeft zich geen zorgen te maken..... Het ligt aan de curator..... Ze roepen zoiets rustig zonder een hypotheekakte gezien te hebben....

ik heb dus weinig aan weer zo n antwoord...... Ik wil weten hoe het juridisch zit!

Ik wil dat iemand echt zegt wat het risico is in mijn specifieke geval.... Als dat kan mail ik meteen mijn naam en adres door....

Ik ben eerlijk gezegd ook wel nieuwsgierig naar het volledige antwoord. Ik meen me iets te herinneren dat mij ooit is verteld dat je spaarsaldo wordt vereffend met de uitstaande hypotheekschuld als jouw bank failliet gaat, maar hoe dat werkt met een bankspaarhypotheek waarbij er fiscale consequenties zitten aan dat spaargeld, is mij onduidelijk. Volgens mij kan dat geld alleen met toestemming van de fiscus worden gedeblokkeerd, bijvoorbeeld als je na 15 of 20 jaar (vastgestelde minimum termijnen) je hypotheek gaat aflossen. Ik heb in het verleden wel eens een foutje gemaakt met overboeken naar een lijfrentespaarrekening (ook zo'n fiscaal product) en moest toen eerst een toestemmingsverklaring van de fiscus aanvragen voordat de bank de fout mocht herstellen!
In mijn hypotheekacte staat dat (zo lees ik het).... dat de verzekeringsmaatschappij (Reaal) een rekening heeft geopend bij SNS band en dat daar het spaardeel op gestort is. "Mijn" spaardeel staat dus niet bij de verzekeraar maar bij SNS. Niet op mijn naam maar op naam van de verzekeraar....

Zou het kunnen SNS valt om... Schuld SNS bank blijft bestaan en het spaardeel bij de verzekeraar is vervlogen...??? Zou het kunnen?? Niemand geeft er antwoord op hoor!!!
Reputatie 3
Badge +1
In mijn hypotheekacte staat dat (zo lees ik het).... dat de verzekeringsmaatschappij (Reaal) een rekening heeft geopend bij SNS band en dat daar het spaardeel op gestort is. "Mijn" spaardeel staat dus niet bij de verzekeraar maar bij SNS. Niet op mijn naam maar op naam van de verzekeraar....

Zou het kunnen SNS valt om... Schuld SNS bank blijft bestaan en het spaardeel bij de verzekeraar is vervlogen...??? Zou het kunnen?? Niemand geeft er antwoord op hoor!!!

Hi Rob, wil je je postcode en huisnummer mailen naar [email]webcare@sns.nl[/email]? Wij zorgen ervoor dat iemand contact met je opneemt die je vragen kan beantwoorden.
Misschien ook een algemene korte toelichting hier in de community. Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden hoe eea nu zit. Lijkt mij ook interressant voor andere leden.
Dus...
Groet,
Ben 🆒
Naam doorgemaild.....

Helemaal niks gehoord!
Reputatie 3
Badge +1
Naam doorgemaild.....

Helemaal niks gehoord!

Hi Rob, dat is uiteraard niet de bedoeling. Wij hebben je gegevens op 20 november doorgezet. We gaan gelijk voor je uitzoeken wat er mis is gegaan en ervoor zorgen dat er contact met je wordt opgenomen. Excuses.
Badge
Toen DSB over de kop ging zijn de uitstaande hypotheken als ik het me goed herinner gewoon door andere banken overgenomen.
Maar wat er ook gebeurt met SNS, ik zou me geen zorgen maken. Uiteindelijk ben jij de bank geld schuldig, niet andersom. Als (zeer hypothetisch geval) de bank ophoudt met bestaan en geen enkel ander bedrijf de bestaande hypotheken overneemt, kun jij gewoon ophouden met afbetalen zonder consequenties. Dat zal natuurlijk niet gebeuren omdat jouw hypotheek nog geld waard is, dus er komt altijd wel iemand die die vordering wil overnemen. Daarbij kunnen de bestaande contractvoorwaarden niet zomaar veranderen.
Nog steeds niks gehoord!!
Nog steeds niks gehoord!!

@Rob2105 Erg vervelend dat je zo lang moet wachten op een antwoord. Onze excuses daarvoor. Vanwege de complexiteit duurt het langer dan verwacht. Je wordt hierover gebeld. Zodra we weten wanneer geven we dat natuurlijk aan je door.@Stefan, @Bigben en @andere communityleden We hopen binnenkort hier op de community een uiteenzetting te geven over hoe het nu precies in elkaar steekt.
Nou, ik begrijp de zorgen, maar volgens mij is dit allemaal generiek geregeld voor de grote banken in NL. @Rob, ik zou de vraag dan ook stellen aan Postbus51, Radar of de Consumentenbond...

SNS, ik zou ook doorverwijzen naar deze partijen. Zonder de relevantie van de vraag tekort te willen doen, ik denk dat Rob aan de verkeerde deur staat te rammelen.
Badge +1
SNS, ik zou ook doorverwijzen naar deze partijen. Zonder de relevantie van de vraag tekort te willen doen, ik denk dat Rob aan de verkeerde deur staat te rammelen.

@KKoenen Bedankt voor je advies 🙂.

Reageer