SNS

Beantwoord

Wat is het nut van een taxatierapport?

• 11 december 2014
  • 28 Reacties
  • 21419 Keer bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 2
Badge
[Bovendien is het voor de eigen gemoedsrust handig om te weten of het bod op een woning reëel is. Om de waarde van een huis te bepalen, kijkt de taxateur inderdaad naar de locatie, maar onder andere ook naar:

•Het type woning
•De inhoud en grootte van de woning
•De staat van onderhoud
•Totale oppervlakte van de grond waar de woning staat
•Toekomstige wet- en regelgeving
•De constructie van de woning en de gebruikte materialen
•Isolatie en energiekosten
•Bereikbaarheid van voorzieningen in de buurt
•Aanwezigheid van tuin, balkon, garage enzovoorts
•Verplichtingen en/of rechten die op de grond rusten als bijvoorbeeld erfpacht.

Voor nieuwbouw is een taxatierapport niet altijd nodig. Een schriftelijke koop- of aannemingsovereenkomst mag dan vaak ook.

Dat is een mooie lijst maar die punten zijn dingen die niet of amper veranderen. Ja er zijn bij ons in de buurt wat nieuwe winkels gekomen en er is .nieuwe horeca. Maar dat verklaart niet waarom de prijs van mijn woning sinds 2011 verdubbeld is. Het verklaard ook niet waarom een appartement in mijn straat dat 2 jaar geleden verkocht was nu twee ton meer opbrengt. Dat zijn waanzinnige prijsstijgingen en ik snap niet waarom de taxateur hier in meegaat. Over een paar jaar loopt misschien de lucht er weer uit en staan mensen misschien een ton over meer onder water. En dan heb je het over echt geld.
Ik snap dat banken er nieuw zo moeilijk doen want de betalingsmoraal is in Nederland heel hoog voor hypotheek maar voor mensen is het een klein menselijk drama
@Koos,

Fijn dat je vandaag over glasvezel beschikt! Dat maakt alles net even wat makkelijker en sneller. Ik snap je punt, bedankt voor het onder de aandacht brengen. Ik begrijp goed dat mensen onderling een andere waarde kunnen hechten aan de punten die Evelyn heeft gedeeld over het taxatierapport. Wat voor jou van waarde heeft, kan voor mij, bijvoorbeeld, minder belangrijk zijn. Als stadsmens vind ik het persoonlijk fijn dicht bij het centrum te wonen, en veel zaken lopend of met de fiets kan doen. Voor andere mensen ligt dit wellicht anders, en vinden ze een rustigere omgeving prettiger. Logisch ook. Maar natuurlijk wel subjectief. Wat Evelyn aangeeft, is dat de waardebepaling door middel van het taxatierapport op basis van objectieve punten tot stand komt. Op basis daarvan kan er een goede vraagprijs worden vastgesteld.

@EvavanGoor,

Het klopt inderdaad dat er punten zijn waar je zelf vrij weinig aan kunt veranderen. Echter zijn er natuurlijk wel zaken waar je zelf mee aan de slag kunt. Denk aan het onderhoud en de isolatie van de woning. Alleen geldt dat inderdaad niet voor alles. Je punt over de verdubbeling van de waarde van je woning blijft een lastige. Zoals mijn collega Evelyn al eerder had gedeeld, gaat het hier over een systematische overwaardering die de oververhitting van de woningmarkt in de hand werkt (zoals ook al te lezen was in het DNB artikel dat je met ons gedeeld hebt, waarvoor nogmaals dank!). Het blijft een lastig vraagstuk om specifiek antwoord op te geven. Dat woningtaxaties objectief moeten zijn, niet alleen voor een goede waardebepaling voor ook voor de klant zelf, ben ik het persoonlijk zeker mee eens. Het is dan ook fijn om te lezen dat DNB aangeeft dat er maatregelen moeten komen. Ik geloof er dan ook in dat SNS hier direct adequaat rekening houdt met een (eventuele) nieuwe norm.
Reputatie 4
Badge +4
Als ik de waarde van mijn huis wil doorgeven kan ik ervoor kiezen een taxatierapport in te dienen of een WOZ-beschikking. Als ik voor de WOZ-beschikking kies, dan neemt SNS 85% van deze waarde om de woningwaarde te bepalen. Waarom is dat eigenlijk? Wat is de reden dat SNS niet 100% van deze WOZ-waarde overneemt?

Hoi @frankvm, op de valreep van het weekend heb ik antwoord op je vraag. Ik hoop dat het je inzicht geeft.

Als de hypotheek minder dan 75% van de WOZ-waarde is, dan gebruiken we 85% van de WOZ-waarde als marktwaarde. Hiermee geven we invulling aan de ruimte die de wetgever ons biedt voor ‘modelmatige taxaties’. De WOZ-waarde is een modelmatige taxatie. We bepalen op 85% van de marktwaarde omdat:
• de WOZ-waarde minimaal 1 jaar oud is en er wordt vertraagd rekening gehouden met marktontwikkeling. De WOZ-waarde kent een peildatum van 1 jaar eerder.
• het huis niet van binnen is bezichtigd op het moment dat de waarde is bepaald. Hierdoor is de specifieke onderhoudstoestand niet bekend.

Reageer