SNS

Beantwoord

Wat is nu precies die aankoopverzekering bij SNS betalen?

  • 12 maart 2016
  • 43 Reacties
  • 3275 Keer bekeken

Ik kreeg een melding met "Goed nieuws: aankoopverzekering bij SNS betalen". Wat is dat nu precies en wat houdt het eigenlijk in?
icon

Beste antwoord door Kirsty 12 maart 2016, 12:03

Hoi Sjaakie,

Leuk dat je het vraagt. Het idee is ontstaan vanuit de gedachte dat het vreemd is dat je aankoop via een creditcard wel verzekerd is en die met je pinpas niet. Je betaalt overigens niks extra’s voor deze service. Vanaf 1 april (geen grap) zit er een aankoopverzekering bij SNS Betalen. Hieronder een korte uitleg:

Een aankoopverzekering, hoe werkt dat?

•Verzekerd bij verlies, diefstal of schade

Veel spullen die je koopt met SNS Betalen zijn verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging.

•30 dagen na de aankoop
De verzekering geldt tot 30 dagen na de dag dat je iets hebt gekocht.

•Voor aankopen uit een winkel of online
Het maakt niet uit of je iets gekocht hebt in een winkel of online. Alleen online aankopen bij Nederlandstalige webshops zijn verzekerd. Handig: ook als je pakketje niet geleverd is, kun je de aankoopverzekering gebruiken.

•Eigen risico van € 50

Je betaalt de eerste € 50 altijd zelf. Heb je dus iets gekocht van € 125 en gebeurt daar wat mee? En is het verzekerd? Dan krijg je € 75 terug. In een jaar kun je tot € 2.500 terugkrijgen.

Wat vind je hiervan 🙂?
Bekijk origineel

43 reacties

Badge +1
Hoi Sjaakie,

Leuk dat je het vraagt. Het idee is ontstaan vanuit de gedachte dat het vreemd is dat je aankoop via een creditcard wel verzekerd is en die met je pinpas niet. Je betaalt overigens niks extra’s voor deze service. Vanaf 1 april (geen grap) zit er een aankoopverzekering bij SNS Betalen. Hieronder een korte uitleg:

Een aankoopverzekering, hoe werkt dat?

•Verzekerd bij verlies, diefstal of schade

Veel spullen die je koopt met SNS Betalen zijn verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging.

•30 dagen na de aankoop
De verzekering geldt tot 30 dagen na de dag dat je iets hebt gekocht.

•Voor aankopen uit een winkel of online
Het maakt niet uit of je iets gekocht hebt in een winkel of online. Alleen online aankopen bij Nederlandstalige webshops zijn verzekerd. Handig: ook als je pakketje niet geleverd is, kun je de aankoopverzekering gebruiken.

•Eigen risico van € 50

Je betaalt de eerste € 50 altijd zelf. Heb je dus iets gekocht van € 125 en gebeurt daar wat mee? En is het verzekerd? Dan krijg je € 75 terug. In een jaar kun je tot € 2.500 terugkrijgen.

Wat vind je hiervan 🙂?
Is het eigen risico van 50,- per transactie, of per jaar? Anders gezegd; als ik een tweede keer in het zelfde jaar aanspraak wil maken op de aankoopverzekering, geldt dan ook het eigen risico?
Hoi Kirsty,

Dit klinkt mij als muziek in de oren 🙂
Is het eigen risico van 50,- per transactie, of per jaar? Anders gezegd; als ik een tweede keer in het zelfde jaar aanspraak wil maken op de aankoopverzekering, geldt dan ook het eigen risico?
Hoi Timovd,

Het lijkt mij dat dit per gebeurtenis is..
Dit vind ik nu echt een goede zet! Het had uit mijn eigen hoed kunnen komen 🆒 nu maar hopen dat we het niet nodig hebben...
Mij lijkt dit een leuk "lokkertje".
Ik hoef het niet en zou het ook niet nemen als het werd aangeboden tegen een "scherpe" prijs.
Maar ik vind dit weer het "optuigen" van een dienst (prive betaalrekening), zonder dat de klant de keus heeft het wel of niet te nemen. Ik meen dat de SNS eenvoudiger en duidelijker (beleggen) wilde?
Het betekend op deze wijze ook dat ik er ongevraagd wel voor betaal. Het komt uit de "lengte of uit de breedte", maar het is niet voor niets. Ik heb bijv. liever een hogere rente op mij spaartegoed, of op mijn rekening. Dat "hoort" bij mijn betaalrekening, een verzekering heeft daar totaal niets mee van doen. En dat sommige creditkaarten dat ook doen? Tsja, zelfde verhaal, ergens komen de kosten daarvoor vandaan. De klant betaald altijd.
Ik pleit er hier voor het plan meteen (voor invoering) weer in te trekken.
Helaas geen goed nieuws dus! :@
Groet,
Ben 🆒
PS Veel klanten "klagen" over de lage rentes, waarom daar niet iets aan gedaan.
PS2 Dit vind ik nu het leuke van de SNS en de SNS community; voldongen feiten! Waarom worden hier over de meest onzinnige dingen vragen gesteld, meningen gevraagd en over dit soort items totaal niets? Houdt de SNS "belangrijke" zaken liever voor zich alleen?
Mij lijkt dit een leuk "lokkertje".
Ik hoef het niet en zou het ook niet nemen als het werd aangeboden tegen een "scherpe" prijs.
Maar ik vind dit weer het "optuigen" van een dienst (prive betaalrekening), zonder dat de klant de keus heeft het wel of niet te nemen. Ik meen dat de SNS eenvoudiger en duidelijker (beleggen) wilde?
Het betekend op deze wijze ook dat ik er ongevraagd wel voor betaal. Het komt uit de "lengte of uit de breedte", maar het is niet voor niets. Ik heb bijv. liever een hogere rente op mij spaartegoed, of op mijn rekening. Dat "hoort" bij mijn betaalrekening, een verzekering heeft daar totaal niets mee van doen. En dat sommige creditkaarten dat ook doen? Tsja, zelfde verhaal, ergens komen de kosten daarvoor vandaan. De klant betaald altijd.
Ik pleit er hier voor het plan meteen (voor invoering) weer in te trekken.
Helaas geen goed nieuws dus! :@
Groet,
Ben 🆒
PS Veel klanten "klagen" over de lage rentes, waarom daar niet iets aan gedaan.
PS2 Dit vind ik nu het leuke van de SNS en de SNS community; voldongen feiten! Waarom worden hier over de meest onzinnige dingen vragen gesteld, meningen gevraagd en over dit soort items totaal niets? Houdt de SNS "belangrijke" zaken liever voor zich alleen?

Ben, mij lijkt het alleen maar handig. Ik zou wel graag willen weten hoe het bovenstaande in de praktijk gaat werken. Vul je dan een formulier in ofzo?
Reputatie 2
Ik ben het met BigBen eens: het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Waaruit worden de uit te keren bedragen betaald? Hoe fraudegevoelig is deze regeling? Bij reisverzekeringen komt fraude ook veelvuldig voor. Het kan dan wel "handig" worden gevonden, maar als ik iets wil verzekeren, wil ik zelf de keus hebben om dat wel of niet te doen. Dit vind ik geen goed plan en dus ook geen goed nieuws.
Eerlijk gezegd vind ik het een best goed idee, maar hoe om te gaan met de vele internetshops waarbij het misgaat en je na betaling niets ontvangt? Is dat ook verzekerd dan?
Eerlijk gezegd vind ik het een best goed idee, maar hoe om te gaan met de vele internetshops waarbij het misgaat en je na betaling niets ontvangt? Is dat ook verzekerd dan?
Kirsty schreef;
•Voor aankopen uit een winkel of online
Het maakt niet uit of je iets gekocht hebt in een winkel of online. Alleen online aankopen bij Nederlandstalige webshops zijn verzekerd. Handig: ook als je pakketje niet geleverd is, kun je de aankoopverzekering gebruiken.
-
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
Gratis bestaat niet. Het moet altijd uit de lengte of uit de breedte komen zei mijn vader altijd.
De redenering van SNS kan ik wel volgen: waarom ook geen aankoopverzekering bij een betaalrekening (pinpas/iDeal) net als bij een creditcard?
Voor het antwoord op deze vraag volg ik de lijn die BigBen al heeft aangegeven; het is geen vrije keuze meer.
Bij een creditcard wordt deze verzekering betaald uit enerzijds de (jaar)bijdrage die je voor zo'n kaart betaalt en via de afslag die een winkelier moet inleveren (een bedrag per transactie en/of een percentage van het aankoopbedrag). Laatstgenoemde is voor veel winkeliers en webshops de reden waarom je voor betalingen met creditcard extra moet bijbetalen als klant. Ergo: uiteindelijk betalen we zelf voor deze verzekering, terwijl we nooit de kans hebben gehad om aan te geven of we prijs stellen op een dergelijke verzekering.
:?
De SNS betaalrekening is een 'package deal' waarbij we als klant maar aan 1 knop kunnen draaien: met onze voeten stemmen. Maar wees nu eerlijk: welk alternatief is netto onder de streep beter?
Wat gebeurt er als er vanwege een faillissement niet wordt geleverd?
Wat gebeurt er als er vanwege een faillissement niet wordt geleverd?
Mij lijkt; indien binnen de voorwaarden (oa. NL) dat het onder de verzekering valt.
Kirsty schreef immers; Handig: ook als je pakketje niet geleverd is, kun je de aankoopverzekering gebruiken.
Er wordt niet gesproken over een reden van niet leveren.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Wat gebeurt er als er vanwege een faillissement niet wordt geleverd?
Goede vraag, Mistraller. Ik heb even voor je gezocht, maar moet je het antwoord nog even schuldig blijven. Ik vraag het na bij een specialist.

Voorwaarden
•De aankoop is gedaan met SNS Betalen.
•De aankoop is gedaan op of na 1 april 2016.
•De klant kan niet bij de winkel terecht voor reparatie of vervanging.
•Diefstal, verlies of schade gebeurt binnen 30 dagen na aankoop.
•De klant moet de schade zo snel mogelijk melden.
•De klant heeft een (digitale) bon van de winkel én een (digitaal) rekeningafschrift en:
◦Bij verlies: ook melden op verlorenofgevonden.nl.
◦Bij diefstal: proces-verbaal of bewijs van de aangifte toevoegen.
◦Bij schade: foto’s van de schade toevoegen. En bewaar het artikel dat kapotgegaan is.
Beste communityleden,

Hartelijk dank voor jullie reacties op de aankoopverzekering. In dit bericht zal ik proberen jullie vragen te beantwoorden.
Het is best wel uniek om de aankopen op de betaalrekening te verzekeren. Daarom hebben we de aankoopverzekering niet ‘getoetst’ in de Community omdat we het nog een beetje geheim wilden houden. We hebben het idee wél uitvoerig getest in klantonderzoek. Gelukkig was het merendeel van de respondenten enthousiast.

Net als ‘rente tot € 5.000’ is dit weer een voordeel van SNS Betalen. Tot op heden zat een aankoopverzekering allen bij een creditcard. Dit terwijl veel van onze klanten geen creditcard hebben. Bij SNS vinden we dat iedereen onbezorgd van nieuwe aankopen moet kunnen genieten. En dat kan met de standaard aankoopverzekering bij SNS Betalen. We hopen dat we SNS Betalen de meest aantrekkelijke betaalrekening van Nederland wordt, door er voordelen - waar de klant echt wat aan heeft - aan toe te voegen.

Inderdaad, gratis bestaat niet. Daarom betaal je bij SNS maandelijks € 2,50 voor SNS Betalen. Voor dat geld doen we een heleboel (zie ook video). De afgelopen vijf jaar zijn de kosten van SNS Betalen niet gestegen maar hebben we wel veel voordelen zoals ‘rente op de betaalrekening tot € 5.000’ toegevoegd. En daar betaal je als klant niets extra’s voor. En nu voegen we daar de standaard aankoopverzekering aan toe, zodat al onze klanten zorgeloos van nieuwe aankopen kunnen genieten.

Uiteindelijk kies je als klant van SNS Betalen zelf of je gebruik maakt van deze verzekering door wel of niet iets te claimen.
Oh ja, en het risico op fraude: dat is door de verzekeraar ingeschat. Dat is hun expertise en iets waar wij ons gelukkig niet druk over hoeven te maken.

We begrijpen dat er ontevredenheid is over de huidige lage (spaar)rente. Helaas zijn we ook afhankelijk van marktrente. Zodra de marktrente stijgt, kunnen wij onze klanten ook weer een hogere rente geven. Ondanks dit probeert SNS haar klanten een goede rente te geven. Zo is de rente op de betaalrekening van SNS Betalen hoger dan de rente die de meeste banken geven over hun spaarrekening.
Wat gebeurt er als er vanwege een faillissement niet wordt geleverd?

Hoi Mistraller,

Ook bij een faillissement wordt de schade als gevolg van het niet leveren van een aankoop vergoed.
@esanders,
dank voor je uitgebreide uitleg.
Jammer dat je niet ingaat op het feit dat de SNS dus voor 3.000.000 klanten een hoop geld reserveert (zoals je al zei "niets voor niets") voor iets waar klanten niet om vragen. Dat bij een "klanten onderzoek" het "merendeel" enthousiast was, zegt mij ook totaal niets. Er is waarschijnlijk niet gevraagd hoe deze klant dacht over het besteden van het "bedrag" wat gereserveerd wordt.
Wel lees ik hier bijv. vaak dat men een hogere rente of lagere kosten wenst- Nu snap ik wel dat de SNS wil "opvallen", maar doe dat vooral liever met "normaal" doen. Goede producten, goede prijs, goede service en vooral geen franje en liflafjes.
"Bij SNS vinden we dat iedereen onbezorgd van nieuwe aankopen moet kunnen genieten." Ik voorzie dat ik mee betaal voor klanten die dus niet "onbezorgd van hun aankoop kunnen genieten". Misschien moet de SNS dit gewoon aanbieden bij hun verzekeringspakket. Dan heeft elke klant de eigen keus om evt. te kiezen voor een "onbezorgde aankoop".
Groet,
Ben 🆒
PS Is dit geen koppelverkoop?
Goedemorgen, ik vraag het nog maar een keer..waar staan die "voorwaarden" van die verzekering nou?
Goedemorgen Sjaakie93,

De voorwaarden van de aankoopverzekering bij SNS Betalen vind je op onze website.
Goedemorgen Sjaakie93,

De voorwaarden van de aankoopverzekering bij SNS Betalen vind je op onze website.

De voorwaarden even doorgelezen (niet de te downloaden pdf) en wat mij opviel;
Aankoopverzekering bij SNS Betalen
Alleen dingen die je koopt met SNS Betalen zijn verzekerd. Aankopen met andere betaalrekeningen van SNS zijn niet verzekerd. Daarom kijken we als je de schade wilt melden eerst of je SNS Betalen als betaalrekening hebt. Dit gebeurt vanzelf als je inlogt op Mijn SNS.

Ik moest even denken aan de klanten die nog de "oude" privé rekening hebben met de iets lagere prijs. Vallen deze dus niet hieronder? Waarom staat er niet "SNS betaalrekening" bijv. ? Hoeveel en welke "andere betaalrekeningen van de SNS" zijn er dan nog? Het moet wel om de oude rekeningen gaan, want op de site vind ik alleen SNS betalen.
Kleine lettertje blijven altijd een probleem! En ondanks dat ze "normaal" zijn, vindt ik ze niet zo "normaal".
Eenvoud en duidelijkheid, als je veel woorden/zinnen nodig hebt, is er iets loos! (oei, laat ik mijn woorden maar niet gaan tellen).
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

De aankoopverzekering bij SNS Betalen geldt alleen voor aankopen die gedaan zijn met SNS Betalen. De oude SNS Plus en SNS Basis Betalen hebben geen aankoopverzekering. Deze groep klanten kan wel de oude rekening eenvoudig zelf online omzetten naar SNS Betalen. Daarmee gaan zij wel een ander maandbedrag betalen, maar ontvangen ook zij voortaan rente op hun betaalrekening, 3 dagen in de maand kosteloos rood staan en natuurlijk de aankoopverzekering. Je geeft in jouw bericht aan moeite te hebben met de kleine lettertjes. Het is voor mij niet duidelijk welke kleine lettertjes je bedoelt. En misschien kun je aangeven hoe jij het graag geformuleerd zou zien op de website. Tips zijn altijd welkom en geef ik uiteraard door.
Hoi Ben,

De aankoopverzekering bij SNS Betalen geldt alleen voor aankopen die gedaan zijn met SNS Betalen. De oude SNS Plus en SNS Basis Betalen hebben geen aankoopverzekering. Deze groep klanten kan wel de oude rekening eenvoudig zelf online omzetten naar SNS Betalen. Daarmee gaan zij wel een ander maandbedrag betalen, maar ontvangen ook zij voortaan rente op hun betaalrekening, 3 dagen in de maand kosteloos rood staan en natuurlijk de aankoopverzekering. Je geeft in jouw bericht aan moeite te hebben met de kleine lettertjes. Het is voor mij niet duidelijk welke kleine lettertjes je bedoelt. En misschien kun je aangeven hoe jij het graag geformuleerd zou zien op de website. Tips zijn altijd welkom en geef ik uiteraard door.

Hoi Olaf,
dank voor je reactie.
Beetje raar (en naar mijn idee ook niet echt "normaal") dat dus een (steeds kleiner wordende) deel van de klanten met een privérekening niet onder deze "uitbreiding" valt. Dat zou duidelijker vermeld kunnen worden. Ik ging af op mijn ervaring en kennis van de afgelopen jaren, om te vermoeden dat er "iets" achter de formulering zou kunnen zitten (beetje misleidend op deze manier). Ik denk dat de meeste klanten het niet zal opvallen en er dus (in eerste instantie) van uit zullen gaan dat het ook voor hen geld.
Dus mijn suggestie; vermeld in een bijzin de uitzonderingen bij naam.
Met de kleine lettertjes bedoelde ik wat er "normaal" onder wordt verstaan; de uitgebreide opsomming van de voorwaarden end.
Ik las eerst hier de "voorwaarden", via de link van jou naar de website kwam ik op een uitgebreidere opsomming en via de daar aanwezige link kon ik naar een nog uitgebreidere opsomming (incl voorwaarden betaalrekening). Hierdoor is het "lezen" (kennis nemen van) van de voorwaarden onnodig gecompliceerd en daardoor dus ook weer "echt" : "kleine lettertjes".
We zijn inmiddels aardig geschoold in het (ook) vermelden van de "voordelen". In dit geval "vergat" je nog een belangrijke (naar mijn idee): gratis een 2e kaart (partnerkaart). :$
Groet,
Ben 🆒
Sorry hoor BigBen. Ik vind het toch wel behoorlijk duidelijk dat het hier om de betaalrekening van de SNS gaat.
Ben het helemaal met Sjaakie eens, ik vind het duidelijk en een goed idee. Dat ik daar een beetje aan meebetaal, prima, ik ben blij dat ze voor die 2,50 steeds meer doen. Ook met de rente moet ik zeggen dat SNS inderdaad helemaal niet verkeerd zit ten opzichte van andere banken.

Je noemt zelf ook die tweede kaart, Ben. Dat vind je wel ok, dat daar ook veel mensen aan meebetalen, die zelf alleen zijn? Ik sta zelf nooit rood, moet ik nu gaan protesteren tegen die paar dagen renteloos rood staan, omdat mij dat geld zou kosten? Nee, ik vind het prima.

Overigens vind ik het prima dat je niet overal apart voor moet betalen, dan wordt een en ander snel ondoorzichtig, verwarrend en juist duur. Doet me denken aan TV-providers vroeger die volgens een aantal klanten verschillende pakketten moesten aanbieden, omdat ze niet aan al die zenders wilden meebetalen. Nou, ze kregen hun zin, en daarna was het goedkoopste pakket duurder dan het complete pakket eerder.....🆒
Sorry hoor BigBen. Ik vind het toch wel behoorlijk duidelijk dat het hier om de betaalrekening van de SNS gaat.
Volgens mij is dat nu juist niet duidelijk. De SNS heeft nog meerdere betaalrekeningen. Deze "aanvulling" geld maar voor 1 van die rekeningen!
Groet,
Ben 🆒

Reageer