SNS

We gaan stoppen met SNS Basis Beleggen.

• 31 augustus 2015
  • 78 Reacties
  • 8133 Keer bekeken

SNS Basis Beleggen stopt op 31 maart 2016. Vanaf 28 augustus krijgen klanten met deze rekening een brief met meer informatie. Uitgebreide informatie lees je op deze speciale pagina. Ook op de Community delen we dit nieuws. Hier kun je ook je vragen en opmerkingen kwijt.

Waarom stoppen we met SNS Basis Beleggen?

Met SNS Basis Beleggen kun je beleggen in de SNS en ASN Beleggingsfondsen. Je maakt hierbij zelfstandig je fondskeuzes, dus zonder hulp of begeleiding. We willen onze klanten juist méér ondersteunen. Daarom stoppen we met SNS Basis Beleggen.

Overstappen naar SNS Profiel Beleggen

De meeste van onze klanten kunnen overstappen naar SNS Profiel Beleggen. Dit is een vorm van online vermogensbeheer. Je belegt met het risico dat bij je past. Met meer ondersteuning, eenvoud en gemak dan je gewend was bij SNS Basis Beleggen.

Overstappen naar de ASN Bank

Met SNS Basis Beleggen kon je ook beleggen in fondsen van de ASN Bank. Bij SNS Profiel Beleggen kan dat niet. Als je toch wilt blijven beleggen in de ASN Fondsen, dan kan dat natuurlijk. We zorgen ervoor dat je heel makkelijk kunt overstappen.

Andere mogelijkheden

Je kunt ook zelf je fondsen verkopen of overboeken. Als je niets doet, beëindigen we je rekening in ieder geval op 1 april 2016. We verkopen dan je fondsen en maken de opbrengst over naar je tegenrekening. Dat doen we ook met het geld dat je eventueel nog tegoed hebt.

Is het wel ‘Heel Normaal’ om een beleggingsproduct te beëindigen?

Dat hebben wij ons natuurlijk ook afgevraagd. Van veel klanten weten we dat ze behoefte hebben aan eenvoud, gemak, overzicht en ondersteuning tegen lage kosten. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar we kiezen ervoor om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van het grootste deel van onze klanten. En daarom stoppen we met SNS Basis Beleggen. Dat doen we zo zorgvuldig mogelijk. We geven je ruim de tijd om een goede keuze te maken. Vóór 1 april 2016 ontvang je meerdere brieven hierover. En we staan natuurlijk voor je klaar bij onze Klantenservice en hier op SNS Community.

Wat is de toekomst van beleggen bij SNS?

SNS Profiel Beleggen is onze beleggingsrekening voor de toekomst, met meer ondersteuning en gemak. Dat is ook de reden dat we nu aangeven te stoppen met SNS Basis Beleggen. Deze boodschap geldt niet voor overige producten waaronder de SNS Rendementhypotheek. Als er nog andere zaken veranderen, dan hoor je dat ruim op tijd, net zoals bij SNS Basis en Zelf Beleggen.

78 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Wat gaat er gebeuren met SNS Zelf Beleggen? Gaat daar ook de spreekwoordelijke stekker uit?
Inhoudelijk heb ik nog geen mening. Wel een compliment dat (het lijkt dat) er geleerd is van soortgelijke vorige situaties (bijv. Fundcoach). Ik hoop dat de SNS in dit geval volop actief wordt en blijft bij het "begeleiden" van haar klanten naar de nieuwe situatie.
Nogmaals complimenten!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Even op de website gekeken en daar niets gevonden over het stoppen van SNS Zelf Beleggen. Wel over het stoppen van SNS Basis Beleggen. Overigens ben ik het eens met Ben dat de communicatie hierover goed is. Vooral het begeleid overstappen naar ASN spreekt mij aan.

Vraagje: is al bekend wat er gaat gebeuren met de SNS huisfondsen die niet onder het nieuwe profielbeleggen vallen?
Hoi Stefan en Ben,

Allereerst bedankt voor je compliment, Ben. De leercurve van SNS gaat omhoog 😉. Vanaf januari is SNS Zelf Beleggen niet meer te openen, bestaande rekeningen blijven echter gewoon lopen. De SNS Huisfondsen die niet onder profielbeleggen vallen, kunnen via SNS Zelf Beleggen gekocht worden. Heb je deze rekening niet, dan kun je de fondsen via een andere broker aanschaffen. In de brieven die klanten ontvangen, staat verder uitleg over hoe producten via bijvoorbeeld ASN behouden kunnen blijven. Kunnen jullie hier wat mee?
Reputatie 3
Badge +1
Hi Dennis,
Bedankt voor je antwoorden! hiermee heb je mij in ieder geval weer een beetje gerustgesteld :)
Groeten,
Stefan
Ik vind het ongelooflijk onduidelijk!!
Ik heb vandaag een brief gekregen dat mijn SNS basis beleggen stopt (4 september). Gisteren heb ik nog aankopen gedaan in SNS optimaal fondsen. Uit een telefonisch gesprek blijkt dat deze aankopen weer vóór 1 december verplicht verkocht gaan worden. Lekker is dat!! Als ik dit had geweten, had ik geen aankopen gedaan! Terugdraaien van de aankoop doet SNS niet aan. Nu lees ik hierboven dat deze SNS fondsen wel behouden kunnen blijven?? Dmv zelf beleggen? Waarom wordt dit niet aan de telefoon vermeldt? Graag een helder antwoord hieromtrent, want ik ga er werk van maken via de rechtsbijstandverzekering. Te belachelijk dit!
Hoi Rob69,

Allereerst welkom op SNS Community.

Ik lees dat je de communicatie rondom SNS Basis Beleggen onduidelijk vindt. Het is begrijpelijk dat je de informatie graag aan de telefoon had willen horen. Het klopt dat de fondsen uit SNS Basis beleggen voor 1 december verkocht worden. Heb je een SNS Zelf Beleggen? Daar kun je de fondsen gratis overzetten. Als je deze rekening niet hebt, lees je de alternatieven in de ontvangen brief of in de post van Wanda hierboven. Mocht je het niet eens zijn met de gang van zaken, dan betreuren we dat zeer. In dat geval kun je een klacht in te dienen. Je krijgt dan een persoonlijke reactie van onze afdeling Klachtenmanagement.

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om dit topic ‘Welkom op de community’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, kun je dat doen in de Koffiekamer.
Klacht is reeds ingediend.
Ik heb geen zelf beleggen en is ook niet meer te openen. Walgelijk bedrijf. Ik ga mijn poen maar eens wegtrekken.
Beleggen doe ik voor de lange termijn.
Als er nu aandelen verplicht verkocht worden dan maak ik een aanzienlijk verlies.
Gaat SNS dit compenseren ?
Dat is wel zo normaal.
Hoi Devries,

Je hebt hierin wel een keuze. Als het ASN fondsen zijn, kun je bij ASN een Optimaal beleggenrekening openen en kosteloos de fondsen aan hen uitleveren. Profiel beleggen is ook een optie en zal afhankelijk van het profiel worden belegd en in een van de gekozen Profielfondsen worden ondergebracht. Dit kan wel afwijken van het risico wat je misschien nu loopt.

De fondsen kunnen ook bij andere partijen worden ondergebracht. Dit kan zowel in girale vorm als rechtstreeks via de beurs. Uitleveren kost €50 per regel. Je kunt ze ook hier kosteloos verkopen en de opbrengst overboeken naar je tegenrekening en de opbrengst daar opnieuw beleggen of een beleggingsfonds kiezen die het dichtst bij je past. Zodoende hoeft het je niet of nauwelijks geld te kosten.

Als je besluit om bij een andere bank dan SNS of ASN beleggingsfondsen te kopen, raad ik je aan om wel te informeren welke kosten dit met zich meebrengt. Niet bij iedere bank kunnen SNS of ASN fondsen gekocht worden.
ik vind het onbestaanbaar wat SNS doet, men gaat ongevraagd mijn bezittingen verkopen! Nee, het zijn geen ASN-beleggingen, dus die overzetting valt af. SNS vindt dat men mij moet bevoogden en dat ik pas opnieuw mag beleggen als ik een profiel invul waarna zij gaan beslissen wat ze met mijn geld gaan doen. Intussen is het maar zeer de vraag of er tussen de gedwongen verkoop en de door SNS bedachte aankoop geen koersverlies zit. De oplossing is toch zo ontzettend eenvoudig. Zet gewoon mijn huidige portefeuille onder Basisbeleggen met precies hetzelfde aantal stukken over naar Profielbeleggen. Dat lijkt echter niet te kunnen omdat SNS meent te moeten bepalen wat goed voor mij is. Ik wil echter niet anders dan mijn huidige bezit behouden. Of dat nu in Basisbeleggen of Profielbeleggen is ondergebracht maakt mij niet uit. En SNS: kom mij niet aan met vrome verhaaltjes dat ik niet zelf moet kiezen welke fondsen ik koop! Het is mijn geld, nota bene. Waarom bieden jullie niet de optie die ik hierboven beschreef? Tot slot: op welke grond menen jullie eigenmachtig te mogen beslissen dat jullie mijn bezit gaan verkopen? Zal ik eens bij u in huis komen kijken en wat van uw meubels en dierbare persoonlijke spullen gaan verkopen of jullie dat nu willen of niet?
PS De reden dat ik hier deze opmerking plaats, is dat ik zojuist van SNS een bericht ontving dat mijn klacht van 28 augustus pas in oktober (!) beantwoord gaat worden; zo komen we vanzelf in de buurt van de datum van ongewenste gedwongen verkoop
Voor een tweetal SNS-klanten houd ik de SNS-huisfondsen bij, een en ander in het kader van een beleggingshypotheek. Nu is het zo dat contractueel met de SNS werd overeengekomen in welke SNS-huisfondsen men moet beleggen, hiervan wordt dan ook regelmatig gebruik gemaakt. Belanghebbenden willen blijven beleggen in de huisfondsen zoals was overeengekomen maar zijn ook bereid de faciliteit over te zetten naar normaal SNS-beleggen temeer daar zij geen enkel(!) vertrouwen hebben in profiel-beleggen wat de beleggingsresultaten en -kosten slechts ondoorzichtiger maakt aangezien er geen verband bestaat tussen profielkoersen en controleerbare onderliggende effectenkoersen of indexen.
Op welke wijze kan aan de wens van de betreffende SNS-klanten tegemoet worden gekomen; naar beste weten heeft geen van beiden tot nu toe enig
bericht van aankomende wijzigingen ontvangen. Ik wil er op wijzen dat de bestaande contracten niet eenzijdig ongeldig kunnen worden verklaard.
U beargumenteert de omzetting naar Profielfondsen met de stelling dat de meeste klanten vereenvoudiging wensen. Nu ik de voorlopige mening ben toegedaan dat de gesuggereerde enquête nooit heeft plaatsgevonden interesseren mij toch wel de uitkomsten ervan, de datum rond welke die informatieronde gehouden werd en tot slot waarom de twee mij bekende personen nooit enige vraag dienaangaande werd gesteld. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat de echte reden een SNS-bedrijfsmatige is en niet voortkomt uit de koker van klanten.
Uit de SNS-internetinformatie heb ik moeten begrijpen dat het SNS-basisbeleggen stopt per 1 april 2016. Dat lijkt nog een lange tijd maar voor velen zal blijken dat deze termijn (veel) te kort is om de door hen reeds gekochte en wellicht nog te kopen aandelen in de meerdere huisfondsen minsten tegen aanschafprijs of hoger van de hand te doen. Ik ben van mening dat de SNS niet simpel kan volstaan met te stellen dat indien men geen keuze kan of wil maken uit de aangeboden 5 mogelijkheden, er op 1 april 2016 (5e alternatief) een algehele verkoop zal plaatsvinden waarbij de SNS-klant mogelijk koersverlies moet slikken. Realiseer u dat velen een rendementshypotheek of beleggingshypotheek hebben waarin contractueel(!) werd vastgelegd dat er belegd MOEST worden in de huisfondsen en dat de SNS voor de mogelijkheden tot het behalen van rendement zou zorgdragen, i.c. de huisfondsen. De SNS kan deze verplichting niet gemakshalve "zo maar" terzijde schuiven en de betreffende SNS-klanten met het blijkende koersverlies naar huis sturen. Zelfs ontbreekt een behoorlijke uitleg over het profielbeleggen en een opsomming van de aandelen die per profiel worden aangehouden. Dus waar is de zorgvuldigheid die de grondslag vormt voor de befaamde Bankierseed.
Graag hierop de reactie van de SNS die zich toch regelmatig uitlaat over maatwerk waar deze handelswijze overigens weinig mee van doen heeft. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat wederom de Ombudsman van het KiFiD ingeschakeld moet worden.
Badge +1
Hoi Redax,

Welkom op de community.
Ik begrijp dat deze brief ‘rauw op je dak valt’. De afdeling Klachtenmanagement heeft inderdaad een achterstand. Ik hoop dat ze de komende weken de achterstand inlopen en je klacht eerder beantwoorden.
Ik heb je reactie voorgelegd aan onze productmanagers.
SNS gaat stoppen met Basis Beleggen per 1 april 2016. Tot die tijd heb je de tijd om de mogelijkheden en alternatieven te bekijken.
Je kunt je profiel bijvoorbeeld omzetten naar Profiel Beleggen. Je beleggingen worden dan inderdaad verkocht en de opbrengst wordt geïnvesteerd in een SNS Profiel Beleggen fonds. Er zit 1 dag verwerkingstijd tussen de verkoop en de aankoop.

Onder Profiel Beleggen wordt gewerkt met specifieke fondsen die passen bij jouw profiel, het is daarom niet mogelijk de huidige portefeuille in stand te houden. Je huidige beleggingen passen niet in de opzet van Profiel Beleggen en kunnen daarom niet meegenomen worden in je profiel.

Als je Profiel Beleggen niet bij jezelf vindt passen, dan heb je de mogelijkheid om over te stappen naar een andere aanbieder. Dan kun je je huidige portefeuille meenemen. De beleggingen moeten dan alleen wel omgezet worden van de beleggersgiro variant naar de beursgenoteerde variant. Deze moeten ook overgeboekt worden. Hiervoor wordt € 50 per fonds gerekend. Het kan dan misschien interessanter zijn om de beleggingen te verkopen (gratis) en weer aan te kopen bij een andere aanbieder. Een kanttekening hierbij is dat er aankoopkosten (kunnen) gelden bij de andere aanbieder.

SNS geeft de klant ruim de tijd om een goede keuze te maken wat hij of zij met zijn beleggingen wil doen.

Hoi Renier,

Ook voor jou heb ik een reactie van onze productmanagers.
Zoals hierboven aangegeven: de afgelopen weken hebben onze klanten met SNS Basis Beleggen het bericht gekregen dat dit product per 31 maart 2016 wordt beëindigd. Dit bericht heeft geen betrekking op andere producten, ook niet op de SNS Rendementhypotheken. Mocht er met andere producten iets veranderen dan hoor je dat, net als bij SNS Basis Beleggen, ruim op tijd.

De SNS Profielfondsen worden net als de overige SNS Beleggingsfondsen beheerd door ACTIAM. Alle informatie over de fondsen is beschikbaar op deze pagina. Hier vind je per fonds ook de links naar de EBi, de maandelijkse factsheets en de kwartaalrapportage.

Het onderzoek is ongeveer anderhalf jaar geleden gehouden. Uit dit onderzoek bleek onder andere dat een groot deel van de respondenten bij beleggen op zoek is naar eenvoud, gemak, overzicht en ondersteuning, tegen lage kosten. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar we kiezen ervoor om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van het grootste deel van onze klanten. De uitkomsten van het onderzoek hebben meegespeeld in de beslissing om SNS Basis Beleggen te stoppen.
Beste Kirsty,

het faillissement van de SNS heeft velen doen twijfelen aan de juiste voorlichting door de SNS. Ook de bewering dat er een onderzoek zou zijn geweest is nergens terug te vinden en evenmin heb ik signalen gekregen van bekenden dat zij bevraagd zouden zijn. Dus moet ik het houden op een verzinsel wat uitsluitend voortkomt uit de koker van de SNS. Kijk, het is zo, ook nu reeds kunnen geïnteresseerden gebruik maken van de Profielfondsen. Dus als die zo in de smaak vallen dan zouden de andere beleggingsvormen al lang leeggelopen zijn. Dus is er grond om te twijfelen aan het verhaal over de gehouden enquête. Verklaar je dus nader een geef wat aantallen en percentages die jouw verklaring onderbouwen.
Groetjes!
Badge +1
Dus is er grond om te twijfelen aan het verhaal over de gehouden enquête. Verklaar je dus nader een geef wat aantallen en percentages die jouw verklaring onderbouwen.
Groetjes!

Goedenavond Reinier,

Het klantonderzoek heeft plaatsgevonden, anders hadden wij dit ook niet openlijk gecommuniceerd. Detailuitkomsten zijn uiteraard intern, maar hebben mede geleid tot de beëindiging van SNS Basis Beleggen en het bieden van SNS Profiel Beleggen als meest voor de hand liggende alternatief. De gemiddelde Basis Belegger is redelijk passief, en zal niet zo snel zelf overstappen naar een ander product. Voor het geval dat Profiel Beleggen niet bij iemand past heeft hij/zij ook andere alternatieven zoals verkopen en overboeken.
Sorry Tibor, maar ik houd er erop dat er geen enquête is geweest anders zou ik het zeker weten.
Helaas is er te veel gebeurd wat de vertrouwensbasis heeft aangetast. Jouw antwoord draagt
helaas niet bij aan het herstel ervan want er zou niets op tegen zijn om aantallen en percentages
te noemen. Gemiste kans!
Dag Kirsty, ik heb de reactie gelezen, Dank in elk geval voor de poging in te gaan op mijn opmerkingen. Helaas vind ik het antwoord dat het niet mogelijk is om de huidige portefeuille gewoon over te zetten naar profielbeleggen omdat de huidige fondsen niet in de opzet van profielbeleggen passen, volstrekt onbegrijpelijk. Ik zou wel eens willen horen waarom die fondsen niet passen in profielbeleggen (dus niet eens dat ze niet bij mijn profiel passen, maar dat ze helemaal niet bij profielbeleggen passen, los van mijn profiel). Ten tweede begrijp ik niet waarom wordt gesproken van mijn profiel. Bij mijn weten heb ik nooit een vragenlijst ingevuld voor profielbeleggen, hoezo kan er dan van mijn profiel sprake zijn? Ten derde betekent de deadline dat ik moet verkopen op een misschien wel heel ongunstig moment. Trekt SNS zich daar iets van aan? Ten vierde: een dag verschil tussen verkoop en aankoop kan wel degelijk onvoordelig uitpakken, gaat SNS dat vergoeden? Ten vijfde: de enige service die SNS bereid is te bieden (overstappen naar een andere aanbieder), is er een die geld gaat kosten. Was SNS misschien van plan die kosten te vergoeden? Ten zesde: over de laatste opmerking "SNS geeft de klant ruim de tijd om een goede keuze te maken wat hij of zij met zijn beleggingen wil doen", zal ik maar niets zeggen, want dan ga ik lelijke woorden gebruiken. Dit soort zelfgenoegzaamheid kunt u beter achterwege laten. Ten zevende: het is u ongetwijfeld bekend dat bij experimenten apen beter belegden dan deskundigen. Waarom zou ik uw experts daarom meer vertrouwen dan mezelf en alle zeggenschap uit handen geven aan mensen die het ook niet beter doen dan althans sommige apen? Dit is voor mij misschien wel de grootste ergernis in uw hele nieuwe beleid: dat u in feite tegen de klant zegt dat hij er niets van kan en dat hij maar moet vertrouwen op hem volslagen onbekenden die eigenmachtig gaan beslissen wat ze van zijn geld gaan kopen. Tot slot: waar een wil is, is een weg. Als SNS zich iets van de wensen van zijn klanten zou willen aantrekken, is er natuurlijk de mogelijkheid om te doen wat ik vraag: gewoon mijn fondsen aanhouden. Dat kunt u best, maar dat wilt u niet.
Redax, het ongepaste paternalisme wat uit de houding van de SNS blijkt is stuitend en staat haaks op alle elementen van de zo bejubelde bankierseed. Die plechtig aangekondigde bankierseed is kennelijk nog niet doorgedrongen tot de beleidsmakers anders zou er niet zo flagrant tegen gezondigd worden. "Klantenbelang centraal stellen en transparantie" is iets waar men nog nooit van heeft gehoord. Ik deel jouw verontwaardiging volledig. Ik kan helaas niet beter melden.
Badge +1
Dag Kirsty, ik heb de reactie gelezen, Dank in elk geval voor de poging in te gaan op mijn opmerkingen. Helaas vind ik het antwoord dat het niet mogelijk is om de huidige portefeuille gewoon over te zetten naar profielbeleggen omdat de huidige fondsen niet in de opzet van profielbeleggen passen, volstrekt onbegrijpelijk. Ik zou wel eens willen horen waarom die fondsen niet passen in profielbeleggen (dus niet eens dat ze niet bij mijn profiel passen, maar dat ze helemaal niet bij profielbeleggen passen, los van mijn profiel). Ten tweede begrijp ik niet waarom wordt gesproken van mijn profiel. Bij mijn weten heb ik nooit een vragenlijst ingevuld voor profielbeleggen, hoezo kan er dan van mijn profiel sprake zijn? Ten derde betekent de deadline dat ik moet verkopen op een misschien wel heel ongunstig moment. Trekt SNS zich daar iets van aan? Ten vierde: een dag verschil tussen verkoop en aankoop kan wel degelijk onvoordelig uitpakken, gaat SNS dat vergoeden? Ten vijfde: de enige service die SNS bereid is te bieden (overstappen naar een andere aanbieder), is er een die geld gaat kosten. Was SNS misschien van plan die kosten te vergoeden? Ten zesde: over de laatste opmerking "SNS geeft de klant ruim de tijd om een goede keuze te maken wat hij of zij met zijn beleggingen wil doen", zal ik maar niets zeggen, want dan ga ik lelijke woorden gebruiken. Dit soort zelfgenoegzaamheid kunt u beter achterwege laten. Ten zevende: het is u ongetwijfeld bekend dat bij experimenten apen beter belegden dan deskundigen. Waarom zou ik uw experts daarom meer vertrouwen dan mezelf en alle zeggenschap uit handen geven aan mensen die het ook niet beter doen dan althans sommige apen? Dit is voor mij misschien wel de grootste ergernis in uw hele nieuwe beleid: dat u in feite tegen de klant zegt dat hij er niets van kan en dat hij maar moet vertrouwen op hem volslagen onbekenden die eigenmachtig gaan beslissen wat ze van zijn geld gaan kopen. Tot slot: waar een wil is, is een weg. Als SNS zich iets van de wensen van zijn klanten zou willen aantrekken, is er natuurlijk de mogelijkheid om te doen wat ik vraag: gewoon mijn fondsen aanhouden. Dat kunt u best, maar dat wilt u niet.

Hoi Redax,

Dankjewel. Ik leg je vragen weer voor aan onze productmanagers; je hoort van ons.
Redax, het ongepaste paternalisme wat uit de houding van de SNS blijkt is stuitend en staat haaks op alle elementen van de zo bejubelde bankierseed. Die plechtig aangekondigde bankierseed is kennelijk nog niet doorgedrongen tot de beleidsmakers anders zou er niet zo flagrant tegen gezondigd worden. "Klantenbelang centraal stellen en transparantie" is iets waar men nog nooit van heeft gehoord. Ik deel jouw verontwaardiging volledig. Ik kan helaas niet beter melden.

Grappig dat jij de term paternalisme gebruikt, precies die term gebruikte ik in mijn klacht van 28 augustus (die nog steeds niet beantwoord is, maar dat terzijde)
Badge +1
Goedemiddag Redax,

Hierbij antwoord op jouw vragen.

Dag Kirsty, ik heb de reactie gelezen, Dank in elk geval voor de poging in te gaan op mijn opmerkingen. Helaas vind ik het antwoord dat het niet mogelijk is om de huidige portefeuille gewoon over te zetten naar profielbeleggen omdat de huidige fondsen niet in de opzet van profielbeleggen passen, volstrekt onbegrijpelijk. Ik zou wel eens willen horen waarom die fondsen niet passen in profielbeleggen (dus niet eens dat ze niet bij mijn profiel passen, maar dat ze helemaal niet bij profielbeleggen passen, los van mijn profiel).

Binnen SNS Profiel Beleggen wordt middels de 5 SNS Profielfondsen belegd volgens het profiel dat het beste bij je past. Dit vergroot het overzicht en de eenvoud. Daarnaast verkleint dit het aantal transacties en daarmee de kosten. Derhalve is het een bewuste keuze om slechts vijf fondsen aan te bieden binnen dit product.

Ten tweede begrijp ik niet waarom wordt gesproken van mijn profiel. Bij mijn weten heb ik nooit een vragenlijst ingevuld voor profielbeleggen, hoezo kan er dan van mijn profiel sprake zijn?
Binnen SNS Basis Beleggen is inderdaad geen sprake van een profiel. Deze wordt bepaald op het moment dat je kiest voor SNS Profiel Beleggen.

Ten derde betekent de deadline dat ik moet verkopen op een misschien wel heel ongunstig moment. Trekt SNS zich daar iets van aan?
Je kunt t/m maart 2016 een moment kiezen dat je het beste uitkomt om te verkopen. Wil je niet verkopen? Dan kunt je informeren naar welke partij je jouw fondsen over kunt boeken. Ook kun je kiezen voor een overstap naar SNS Profiel Beleggen waarmee je, weliswaar in andere fondsen, blijft beleggen.

Ten vierde: een dag verschil tussen verkoop en aankoop kan wel degelijk onvoordelig uitpakken, gaat SNS dat vergoeden?
Bij een overstap van het ene naar het andere fonds moet eerst de verkoopopbrengst bekend zijn voordat het nieuwe fonds kan worden aangekocht. Dit is ook bij reguliere switch-orders het geval. Door beursbewegingen kan dit zowel in je voor- als nadeel uitpakken.

Ten vijfde: de enige service die SNS bereid is te bieden (overstappen naar een andere aanbieder), is er een die geld gaat kosten. Was SNS misschien van plan die kosten te vergoeden?
Wanneer je besluit om je fondsen over te boeken naar een andere partij die deze ook aanbiedt, worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht. Houd er wel rekening mee dat de girale fondsen hiervoor moeten worden omgezet naar beursstukken. Bij de nieuwe partij worden je fondsen dus aangehouden op een beursplatform inclusief de daar bij behorende kostenstructuur. Je kunt je fondsen bij SNS overigens ook verkopen, zoals gebruikelijk zonder transactiekosten.
Goedemiddag Redax,

Hierbij antwoord op jouw vragen.

Dag Kirsty, ik heb de reactie gelezen, Dank in elk geval voor de poging in te gaan op mijn opmerkingen. Helaas vind ik het antwoord dat het niet mogelijk is om de huidige portefeuille gewoon over te zetten naar profielbeleggen omdat de huidige fondsen niet in de opzet van profielbeleggen passen, volstrekt onbegrijpelijk. Ik zou wel eens willen horen waarom die fondsen niet passen in profielbeleggen (dus niet eens dat ze niet bij mijn profiel passen, maar dat ze helemaal niet bij profielbeleggen passen, los van mijn profiel).

Binnen SNS Profiel Beleggen wordt middels de 5 SNS Profielfondsen belegd volgens het profiel dat het beste bij je past. Dit vergroot het overzicht en de eenvoud. Daarnaast verkleint dit het aantal transacties en daarmee de kosten. Derhalve is het een bewuste keuze om slechts vijf fondsen aan te bieden binnen dit product.

Daar komt de aap uit de mouw: het is een keuze, zij het misschien niet de keuze die de klant past.

Ten tweede begrijp ik niet waarom wordt gesproken van mijn profiel. Bij mijn weten heb ik nooit een vragenlijst ingevuld voor profielbeleggen, hoezo kan er dan van mijn profiel sprake zijn?
Binnen SNS Basis Beleggen is inderdaad geen sprake van een profiel. Deze wordt bepaald op het moment dat je kiest voor SNS Profiel Beleggen.

maar in de reactie van kirsty was wel sprake van een profiel, er staat: je kunt je profiel bijv. omzetten etc.; maar goed, er is dus inderdaad geen profiel

Ten derde betekent de deadline dat ik moet verkopen op een misschien wel heel ongunstig moment. Trekt SNS zich daar iets van aan?
Je kunt t/m maart 2016 een moment kiezen dat je het beste uitkomt om te verkopen. Wil je niet verkopen? Dan kunt je informeren naar welke partij je jouw fondsen over kunt boeken. Ook kun je kiezen voor een overstap naar SNS Profiel Beleggen waarmee je, weliswaar in andere fondsen, blijft beleggen.

volgens mij betekent overstappen naar Profiel Beleggen dat er eerst verkocht moet worden; zo heb ik alle info begrepen; wat overboeken betreft: in de reactie van Kirsty staat dat dit 50 euro per fonds kost.

Ten vierde: een dag verschil tussen verkoop en aankoop kan wel degelijk onvoordelig uitpakken, gaat SNS dat vergoeden?
Bij een overstap van het ene naar het andere fonds moet eerst de verkoopopbrengst bekend zijn voordat het nieuwe fonds kan worden aangekocht. Dit is ook bij reguliere switch-orders het geval. Door beursbewegingen kan dit zowel in je voor- als nadeel uitpakken.

Hallo! jullie dwingen mij tot verkoop, daar komt de wens tot vergoeding vandaan, als ik zelf besluit te verkopen is dat een heel ander geval; je geeft dus ronduit toe dat de door jullie gedwongen verkoop nadelig kan zijn, dus blijft de logische vraag: gaan jullie dit vergoeden?

Ten vijfde: de enige service die SNS bereid is te bieden (overstappen naar een andere aanbieder), is er een die geld gaat kosten. Was SNS misschien van plan die kosten te vergoeden?
Wanneer je besluit om je fondsen over te boeken naar een andere partij die deze ook aanbiedt, worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht. Houd er wel rekening mee dat de girale fondsen hiervoor moeten worden omgezet naar beursstukken. Bij de nieuwe partij worden je fondsen dus aangehouden op een beursplatform inclusief de daar bij behorende kostenstructuur. Je kunt je fondsen bij SNS overigens ook verkopen, zoals gebruikelijk zonder transactiekosten.

in de reactie van Kirsty staat toch heel duidelijk dat overboeken 50 euro per fonds kost; hoezo gratis?

op het punt waarvan ik zelf schreef dat dat voor mij de grootste ergernis was, komt helemaal geen reactie; mag ik die nog verwachten?
Badge +1

in de reactie van Kirsty staat toch heel duidelijk dat overboeken 50 euro per fonds kost; hoezo gratis?

op het punt waarvan ik zelf schreef dat dat voor mij de grootste ergernis was, komt helemaal geen reactie; mag ik die nog verwachten?

Goedemorgen Redax,

Ik vraag onze productmanager weer om een reactie.

Reageer