Worden mijn adresgegevens doorgegeven bij een overboeking binnen de EU ?


De onderstaande vragen hebben betrekking op geld overmaken naar een land dat de Euro heeft.

Vraag 1:
Indien er geld (Euros) wordt overgemaakt van NL naar een land dat de Euro heeft worden mijn adres gegevens dan doorgegeven aan de bank in het buitenland ?

Vraag 2:
Worden mijn adres gegevens ook doorgegeven aan de buitenlandse ontvanger ?

Vraag 3:
Nadat het geld is overgemaakt, kan ik aan het afschrift zien wat het adres is van de ontvanger in het buitenland ?

56 Reacties

Ik woon in Duitsland, heb hier ook een bankrekening. Ik heb in NL mijn SNS rekeningen aangehouden.
Ik maak regelmatig geld over van mijn NL rekening naar mijn Duitse rekening.
Ik zie bij beiden de naam van de rekeninghouder, geen adres oid.
Bij de SNS zie aan welk banknummer ik heb overgemaakt. Bij mijn DE bank zie ik geen banknummer van mijn NL rekening.
Dus mij lijkt dat er geen uitwisseling van adres gegevens plaats vindt. Is ook niet nodig natuurlijk. Beide banken kennen hun eigen nummers en wie daar de gebruiker van is.
Indien je wilt dat een ontvanger je adres wel krijgt, kun je dat natuurlijk bij de omschrijving zetten.
Groet,
Ben :cool:
Goedemorgen mstroom,

Allereerst welkom op SNS Community :) Ik ben benieuwd waarom je bovenstaande vragen stelt. Als je geld overmaakt, dan wordt je adres nooit meegestuurd. Niet als je zelf iets verstuurd en ook niet als je geld van iemand ontvangt. Geeft dit meer duidelijkheid?
Goedemiddag Marijke,

Uit je reactie, en oprechte verbazing waarom ik deze vragen stel, en de reactie van Ben mogen we allen veronderstellen dat de adres gegevens volgens ons niet worden doorgegeven.

Ik heb geld overgemaakt van de SNS bank naar een Bank in Litouwen (lid van de EU en een land met de Euro).

Tot mijn verbazing zijn mijn adres gegevens wel bekend bij de ontvanger maar als er geld wordt overgemaakt naar de SNS bank zie ik geen adres gegevens.

Graag zie ik een reactie van een medewerker van de SNS bank wat de policy is m.b.t. de adres gegevens bij het overmaken van geld naar het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Michel
Deze ervaring maakt de vraagstelling plotsklaps veel interessanter.
Ik ben razend benieuwd wat de rationale hierachter is.

Zeker als je bedenkt dat bij simpeler vragen Privacy dikwijls als argument wordt gehanteerd.
Goedemiddag Koos,

Zakenlijk wil je een adres controleren, bijvoorbeeld bij het opstellen van een contract.
Is het adres, ontvangen van de klant, hetzelfde adres als de bij de bank ?

Dit kan blijkbaar in Litouwen en in Nederland en Duitsland niet.

In het verleden was een adres bekend omdat je de bankrekening nummer, naam en adres moest vermelden maar bij SEPA is alleen land code + bank code + bankrekening + naam voldoende om een bedrag over te maken (geen adres).

Vraag me overigens af of er wel wordt gecontroleerd op Naam ?

En wat zijn de Europese regels m.b.t. adres gegevens ?

Nergens in de SEPA documentatie kan ik iets vinden wat de regels zijn m.b.t het adres.
Maar misschien heb ik niet goed gezocht ... ??

Ter info:
De vragen en ervaringen zijn inmiddels ook ge-emailed naar de SNS Bank.

In afwachting op een officiële SNS reactie,

Groeten, Michel.
Goedemorgen Michel,

Het is vreemd dat de begunstigde in Litouwen beschikt over je adres, ondanks dat we aangeven dat deze gegevens niet worden meegestuurd met een betaling. Stuur je je postcode, huisnummer, achternaam en geboortedatum naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Worden mijn adresgegevens doorgegeven bij een overboeking binnen de EU'? Dan vraag ik een specialist om de overboeking onder de loep te nemen.
mstroom schreef:


Ik heb geld overgemaakt van de SNS bank naar een Bank in Litouwen (lid van de EU en een land met de Euro).

Tot mijn verbazing zijn mijn adres gegevens wel bekend bij de ontvanger maar als er geld wordt overgemaakt naar de SNS bank zie ik geen adres gegevens.


Ik heb dit topic nog eens nagelezen. De enigste conclusie voor mij op dit moment is dat men daar "op andere wijze" aan je adres is gekomen (ik heb er ook een handje van soms het naadje vd kous te willen weten en wat er dan op internet te vinden is ...). Of bedoel je met aangehaalde tekst dat de ontvanger op zijn bankafschrift jou adres had staan? (is dat betrouwbare uitspraak?).
Ik ben benieuwt.
Groet,
Ben :cool:
Inmiddels een reactie van de info@snsbank.nl en er komt uiterlijk voor 8 weken een officiële reactie van de bank.

Dennis:
Dankjewel en ik heb de volledige correspondentie verstuurd naar webcare@sns.nl. inclusief de bijlage van het bankafschrift uit Litouwen en alle andere benodigde gegevens en bijbehorende vragen.

Ben:
De ontvanger in Litouwen heeft mijn volledige adres op zijn bankafschrift staan.

Groeten, Michel.
mstroom schreef:


Ben:
De ontvanger in Litouwen heeft mijn volledige adres op zijn bankafschrift staan.


Vreemd. Het lijken wel Amerikaanse toestanden, die "eigenen" zich ook allerlei rechten toe, of is het een Amerikaans bedrijf in Litouwen? ;-)
De SNS zegt dat adres data niet wordt meegestuurd, dan lijkt mij dus ergens iets niet te kloppen in dit verhaal.
Wederom, ik blijf benieuwt.
Groet,
Ben :cool:
...... met een d hè Ben :cool:
Gr. Maurits
Maurits schreef:

...... met een d hè Ben :cool:
Gr. Maurits


Sh.. . Ik twijfelde, maar kwam dus op de verkeerde kant terecht! ;-),
Groet,
Ben :cool:
Goedemiddag Michel,

Vandaag ontving ik een reactie van de specialist Betalen, deze heb ik naar je doorgestuurd per mail. Hij heeft de overboeking onderzocht en liet het volgende weten:

1. Het lijkt erop dat de bank in Litouwen de privacyregels anders interpreteert door het adres en de woonplaats van de afzender wel te tonen.
2. We tonen als bank geen adres en woonplaats van een afzender omdat dit de privacy van de afzender schaadt.
3. Je kunt aan het afschrift niet zien wat het adres van de ontvanger in het buitenland is.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid.
Ik denk dat dit kwalijk is.
Het gaat er immers niet om dat die Litouwse bank de adresgegevens TOONT, maar het gaat er in mijn ogen om dat die bank erover BESCHIKT. En als dat niet van SNS komt, waarvandaan dan wel?
Het antwoord geeft dus helemaal geen duidelijkheid !
Dank je wel voor je reactie Marijke,

ad 1. "Het lijkt erop" het is een feit, mijn adres gegevens zijn door deze bank in Litouwen doorgegeven aan de ontvanger (Achternaam + Initialen + Straat + Huisnummer + Postcode + Woonplaats + Land + Bankrekeningnummer).

Koos:
Mijn adresgegevens zijn afkomstig van de SNS bank.
De SNS bank heeft ook de adresgegevens van de ontvanger in Litouwen maar geeft dit om "privacy" redenen niet.

Laten we maar meteen beginnen met een lijst van alle banken waarbij de adresgegevens wel worden doorgegeven (namen en rugnummers).

We hebben geen andere keus om deze lijst te maken, aangezien niet vooraf wordt medegedeeld of de adresgegevens worden doorgegeven aan de ontvanger.

Land: Litouwen
Bank: Citadele
Website: www.citadele.lt

Heb jij dezelfde ervaring, plaats dan ook het land, bank en website adres op dit forum.

Met vriendelijke groet,

Michel.
Misschien heb ik te vroeg geroeptoeterd. Maar dan nog zie ik geen coherent geheel in bovenstaande reacties.

Marijke schreef:

Als je geld overmaakt, dan wordt je adres nooit meegestuurd. Niet als je zelf iets verstuurd en ook niet als je geld van iemand ontvangt. Geeft dit meer duidelijkheid?



Dennis schreef:

Het is vreemd dat de begunstigde in Litouwen beschikt over je adres, ondanks dat we aangeven dat deze gegevens niet worden meegestuurd met een betaling.



Marijke schreef:

2. We tonen als bank geen adres en woonplaats van een afzender omdat dit de privacy van de afzender schaadt.



Ik vrees nu dat het gaat om een woordenstrijd tussen met meesturen of het tonen van de adresgegevens.
Voor mij is het nog steeds erg mistig.
Koos, banken sturen blijkbaar onderling veel meer mee dan wij vermoeden (en de mods duidelijk willen vertellen). Maar de regels worden bij de meeste banken zo uitgelegd, dat deze 'extra' gegevens niet bij de klanten komen.

P.S.
Het gegeven dat banken meer uitwisselen dan wij wisten, opent ook weer een nieuwe discussie m.b.t. PSD2, want een PSD2 bedrijf heeft een soort bank vergunning en dus krijg meer te zien dan wij?!
eRik,
Dat is een duidelijker manier om te zeggen wat ik bedoelde. En daar zit dan ook de mist.

Wat is in dit verband privacy? En hoever gaat de bescherming door banken?
Ik ben zelf steeds door dit soort zaken getriggered, onder andere omdat in mijn achterhoofd steeds PSD2 meespeelt. Maar ook - haaks daarop - de druk om "klantvriendelijk" van alles te vereenvoudigen, in naam voor het gemak van de consument.

Het is vaker gezegd: veiligheid en privacy-bescherming gaan niet samen met de velerlei soorten gebruiksgemak om zo eenvoudig mogelijk gelden te laten stromen. En we vinden het kennelijk wel goed zo, want we hebben de regie helemaal uit handen gegeven.
@SNS welke (persoonlijke) informatie wisselen jullie met andere banken uit als jullie voor mij een betaling verwerken. Dit eventueel onderverdelen in Nederlandse banken en buitenlandse banken.
Volgens mij is duidelijk dat de SNS (banken, alle?) dus inderdaad meer meestuurt dan alleen bedrag en rekeningnummer (en evt. verder door de klant toegevoegde info). Volgens mij (maar dat kan met meer informatie veranderen) heeft het geen nut meer gegevens mee te sturen. Bovendien kan de SNS dus niet instaan voor de privacy van die extra gegevens.
Paar vragen;
waarom worden adres gegevens meegestuurd?
Doen alle banken dat standaard?
Zijn er internationale afspraken over? Bijv. wat en waarom en hoe ermee om te gaan?
Is dit al ingevoerd vooruitlopend op invoering in NL van PSD2? (in aantal landen al ingevoerd)?
Groet,
Ben :cool:
Dat het antwoord hierboven juist extra vragen oproept, kan ik me goed voorstellen. Ik moet terugkomen op mijn eerder gegeven antwoord. Deze was niet juist, sorry hiervoor. SNS is niet blij met hoe buitenlandse banken omgaan met de gegevens van onze klanten. De bank in Litouwen bijvoorbeeld deelt adresgegevens bij een overboeking, wij kiezen ervoor om dit niet te doen in verband met de privacy van de verzender.

Afhankelijk van het type betaling zijn er verplichtingen opgesteld waar banken aan moeten voldoen. Tussen banken onderling worden meer gegevens meegegeven dan alleen een rekeningnummer en bedrag. Dit is een interbancaire verplichting en daar kunnen we zelfstandig niets aan veranderen.

Het is aan de bank van de begunstigde (in dit geval Litouwen) om te bepalen wat er met de gegevens wordt gedaan, daar heeft SNS geen invloed op. Ze hoeven dit niet aan de klant te tonen maar hebben zelf de keuze gemaakt om dit wel te doen.
We vragen banken nationaal en internationaal om dit niet te doen maar kunnen het niet opleggen.

In het kader van de privacy is SNS bezig om te proberen om de regels te veranderen zodat we adresgegevens niet hoeven door te geven. Maar omdat dit interbancair (Europees) is geregeld, is dit een lastig en tijdrovend proces waarvan de uitkomst onzeker is.
@Marijke, bedankt voor je uitleg, maar ik mis nog steeds details wat er wordt gedeeld. Kun je de namen van de (EU) reglementen geven waar jullie je aan moeten houden, als je niet verder in details wilt gaan. Dit is openbare informatie.
Hoi Marijke,
Dank voor je antwoord. Blijven nog wel een paar vragen.
Ik heb al heeeel lang geleden de voorwaarden van bankieren bij de SNS gehad (en vermoedelijk tussentijds aanpassingen voorbij zien komen), maar wordt daar gewezen op dit punt?
Ik bedacht mij dat ivm internationale criminaliteit waarschijnlijk verschillende overheden meer info dan alleen het bedrag en banknummer willen zien. Dus of het echt terug gedraaid kan worden? Maar hoe zit het dan met met die nieuwe PSD2 regeling. Krijgen alleen "bevoegden" (door klant toestemming aan verleend) ook deze info?
Groet,
Ben :cool:
Ik zat te denken aan de AVG (GDPR) die 25 mei van kracht wordt. "privacy by default" en zo. Persoonsgegevens mogen alleen gebruikt worden voor zaken waar expliciet toestemming voor is gegeven. Ik kan dit niet rijmen met wat nu gebeurt tussen banken.

@Ben: ik ben even gaan spitten in mijn administratie en kwam nog een "reglement SNS priverekening" tegen die 1-7-2014 van kracht werd. Daar staat op pagina 27 het volgende:


Hierin staat behoorlijk vaag (lees: ruim) gedefinieerd wanneer SNS jouw persoonsgegevens mag gebruiken.
@Marijke: bedankt voor je antwoord.
Maar dat betekent wel dat SNS ons steeds een beetje dom heeft gehouden, door voortdurend te melden dat er geen adresgegevens worden meegestuurd. Nu moet je toegeven dat dat wel gebeurt. Waar heb ik zo'n houding eerder gezien?...

@Stefan
Ik meen dat AVG niet voor bedrijven geldt. Maar daar zijn wel andere bepalingen voor.
In dit artikel 26 lees ik weinig over die zo graag genoemde zorgvuldigheid. Puur geredeneerd vanuit doelbinding zijn de punten 2, 6 en 7 niet strikt noodzakelijk. Die zijn alleen voor het gemak van SNS.
Goedemorgen,

Zoals gezegd moeten banken aan verschillende technische standaarden voldoen voor het doen van internationale overboekingen. Dit geldt ook voor overboekingen binnen Europa. Als individuele bank hebben we weinig invloed op hoe deze technische standaard eruit ziet. Dat gaat onder andere via de nationale centrale banken, zoals DNB in Nederland. We kunnen aangeven als we ergens moeite mee hebben of niet tevreden zijn. Dat hebben we ook gedaan voor de adresgegevens. We vinden het voor de privacy van de klant beter als deze niet worden getoond door de ontvangende bank of worden meegezonden. Inmiddels hebben banken aangegeven dat ze per 1 januari 2019 stoppen met het doorgeven van adresgegevens aan zakelijke ontvangers.

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)