SNS

Beantwoord

Zijn de voorwaarden voor restschuld financiering gewijzigd?

• 3 maart 2016
  • 4 Reacties
  • 503 Keer bekeken

Hallo,

SNS bank voorziet al weer even in restschuldfinanciering. Echter toen ik een maandje geleden bij een van jullie adviseurs zat vertelde ze dat aflossing naar een soort van draagkracht gaat en dat niet een gekozen looptijd leidend is bij het te betalen maandbedrag. Oftewel er wordt gekeken naar hoeveel je per maand nog maximaal zou kunnen missen(van uit een tabelletje)en dat bedrag moet je dan ook per maand aflossen. Hoewel een verstrekker natuurlijk zelf mag bepalen hoe ze een schuld afgelost willen hebben, vind ik het toch een minder klantvriendelijke situatie. Het is natuurlijk vaak niet gunstig om het geld wat je over hebt per maand helemaal in zo'n aflossing te moeten stoppen.
Op jullie restschuld pagina stond toen ook aflossen in maximaal 20 jaar 'of eerder als het inkomen dat toelaat'
Nu zat ik vandaag weer op die pagina te kijken en ik zag dat laatste stukje 'of eerder als het inkomen dat toelaat' nergens meer terug. Het is een soort van vervangen door 'betaal af in bijvoorbeeld 10 of 20 jaar, zo spreid je de extra aflossingen en blijven de maandlasten betaalbaar'
Dat klinkt veel beter, zijn die voorwaarden inderdaad gewijzigd?

Groeten,

Hanno
icon

Beste antwoord door Dennis 21 maart 2016, 15:29

Hoi Hanno en Reinout,

Er zijn heel veel factoren die een rol speelden bij het ontstaan van de bubbel in de huizenprijzen. Denk bijvoorbeeld aan de steeds lagere rente in de jaren '90 en aan de grote toename van de bevolking (babyboomers), terwijl er relatief te weinig passende woonruimte beschikbaar was en gebouwd werd. Een andere factor is het betrekken van het inkomen van een partner bij de leencapaciteit. Op alleen dit laatste hebben banken direct invloed gehad. Zij hebben namelijk besloten het tweede inkomen ook als volwaardig voor kredietverlening mee te nemen. Door deze ontwikkeling kon er meer geld geleend worden voor de aankoop van een woning, meer dan misschien op dat moment verantwoord was.

Zoals de adviseur al aangaf is zo snel mogelijk aflossen een voorwaarde. Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat dit gaat veranderen. Kun je hiermee uit de voeten?
Bekijk origineel

4 reacties

Ondertussen, heb ik van een van jullie adviseurs begrepen dat zo snel mogelijk aflossen nog steeds een voorwaarde is. Is er nog kans van dat dit gaat veranderen?
Badge +1
Goedemiddag Hanno,

Je vraag staat uit. Je hoort van ons zodra we een reactie hebben.
Badge
Ik maak ook gebruik van restschuldfinanciering (bij een andere bank). Ik blijf het echter krom vinden dat in het geval van restschuld bij verkoop, de consument alle pijn moet nemen en de bank niets. Dit terwijl de huizenprijzenbubbel voornamelijk door toedoen van de banken zo is opgepompt en de consument hierin weinig aandeel heeft.
Hoi Hanno en Reinout,

Er zijn heel veel factoren die een rol speelden bij het ontstaan van de bubbel in de huizenprijzen. Denk bijvoorbeeld aan de steeds lagere rente in de jaren '90 en aan de grote toename van de bevolking (babyboomers), terwijl er relatief te weinig passende woonruimte beschikbaar was en gebouwd werd. Een andere factor is het betrekken van het inkomen van een partner bij de leencapaciteit. Op alleen dit laatste hebben banken direct invloed gehad. Zij hebben namelijk besloten het tweede inkomen ook als volwaardig voor kredietverlening mee te nemen. Door deze ontwikkeling kon er meer geld geleend worden voor de aankoop van een woning, meer dan misschien op dat moment verantwoord was.

Zoals de adviseur al aangaf is zo snel mogelijk aflossen een voorwaarde. Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat dit gaat veranderen. Kun je hiermee uit de voeten?

Reageer