Beantwoord

Automatisch inlezen mutaties in boekhoudpakket

Gaat de SNS ook over tot dagelijks automatisch inlezen van de bankmutaties in een boekhoudpakket?
icon

Beste antwoord door Sven 31 oktober 2018, 09:40

Goedemorgen Janssens-abc, slim dat je gebruik maakt van een boekhoudprogramma. Op dit moment zijn er geen plannen om transacties automatisch dagelijks te laten inlezen. Hopelijk verandert dit in de toekomst.

Bekijk origineel

13 Reacties

Goedemorgen Janssens-abc, slim dat je gebruik maakt van een boekhoudprogramma. Op dit moment zijn er geen plannen om transacties automatisch dagelijks te laten inlezen. Hopelijk verandert dit in de toekomst.
de wijze waarop je nu de mutaties moet inlezen is niet echt handig, vreemde wijze van aanlevering door SNS. Een aantal ander banken lukt het wel om de koppeling te maken met je boekhoudpakket. Dat is voor de zakelijke markt wel handig.
's Avonds worden dan automatisch de mutaties ingelezen.
In Mijn SNS kun je je transacties downloaden naar CSV- en MT940-bestanden. Deze data kun je uploaden naar verschillende (boekhoud)programma’s of Excel. Het is niet automatisch in te regelen en er zijn op dit moment geen plannen om deze koppeling mogelijk te maken.
ik lees in met CAMT.053. Jammer dat dit niet zo ingeregeld wordt als bv Triodos, Rabo en ABN.
Wij zijn software ontwikkelaars en we ij willen graag MT940 bestanden in onze applicatie importeren.
Wij maken gebruik van een bekende en meest gebruikte parser library en dit werkt met verschillende banken behalve met SNS. Het lijkt er op dat SNS de "application header block" voldoet niet aan de SWIFT standaard.
Ik kan geen SNS specifieke implementatie specificaties kunnen vinden.
Hoi gatebeheer,

Welkom op de community. Ik snap je wens om de transacties in jullie applicatie in te lezen. Zoals je hieronder leest, kun je de transacties downloaden naar MT940-bestanden en zelf inladen in een programma. Als dit niet lukt, dan kun je bij de ontwikkelaar van het programma navragen waar het misgaat.

Dennis schreef:

In Mijn SNS kun je je transacties downloaden naar CSV- en MT940-bestanden. Deze data kun je uploaden naar verschillende (boekhoud)programma’s of Excel. Het is niet automatisch in te regelen en er zijn op dit moment geen plannen om deze koppeling mogelijk te maken.

Reputatie 3
Het MT940 formaat wordt op de ASN website SWITF-MT940 genoemd. Ik heb ooit eens een vraag gesteld en daar nooit antwoord op gehad:

Ik probeer transactie gegevens te downloaden van mijn betaal rekening in SEPA MT940 formaat.

Wat mij opvalt is dat er extra informatie staat om elke transactie heen.
Elke transactie is gevat tussen:

{1:F01SNSBNL2AXXXX0000000000}{2:O94000000000000000000000000000000000000000N}{3:}{4:

en:

-}{5:}

Het lijkt op meta data zoals SWIFT code, maar ik kom bovenstaande meta data beschrijvingen nergens tegen in de documentatie die te vinden is over SWIFT-MT940.

Op de website wordt aangegeven dat SWIFT-MT950 te importeren is in Exact of Davilex Club.

Ik zou voor dit soort vragen niet via consumenten kanalen contact opnemen met SNS, maar via geëigende kanalen. De Moderators kunnen jullie daar vast wel mee helpen.

P.S.
Ik ben wel geïnteresseerd in de uitkomst van deze quest.
Het is heel dom van SNS hier niet aan te werken. Voor ondernemers is het niet automatisch kunnen inlezen van mutaties in het boekhoudpakket een reden om geen rekening bij de SNS te openen. Zo worden ondernemers naar de andere grote banken weggejaagd. Een gemiste kans dus.
Reputatie 3
Tegenwoordig heb je hiervoor PSD2, maar dan moet je je boekhoudpakket wel bij een leverancier onderbrengen die van PSD2 gebruik mag maken en toegang geven tot je rekening gegevens.
Ik denk dat vanwege PSD2 een bank zo wie zo een (API) koppeling moet gaan aanbieden anders kunnen ze externe partijen niet ondersteunen. De interessante vraag is of je gebonden bent aan een PSD2 vergunning als je van die koppeling wilt gebruikmaken als het louter om je eigen rekeninggegevens gaat; lijkt me niet...

Verder kun je zelf een koppeling (laten) maken, maar dat is onderhoudsgevoelig.
Hallo @adFox,

Welkom op de community. Sorry dat mijn reactie even duurde, maar goed dat je met deze kritische vraag binnenkomt. Gelukkig was @eRik19 er snel bij met een antwoord (dank je Erik). Ik begrijp de teleurstelling uit je woorden 'gemiste kans'. Desondanks blijft de status zoals Dennis deze half december beschreef: In Mijn SNS kun je je transacties downloaden naar CSV- en MT940-bestanden. Deze data kun je uploaden naar verschillende (boekhoud)programma’s of Excel. Het is niet automatisch in te regelen en er zijn geen plannen om deze koppeling mogelijk te maken.
Reputatie 3
@Evelyn, Heb je mijn vraag ook gespot en zou je die willen oppakken.
eRik19 schreef:

@Evelyn, Heb je mijn vraag ook gespot en zou je die willen oppakken.

Beste @eRik19,

Refereer je naar de zin: De interessante vraag is of je gebonden bent aan een PSD2 vergunning als je van die koppeling wilt gebruikmaken als het louter om je eigen rekeninggegevens gaat; lijkt me niet... Sorry, deze heb ik niet direct als vraag gelezen omdat je zelf het antwoord geeft. Onze zakelijke dienstverlening is goed en betrouwbaar, ik zal eens voor je navragen of ze aan de situatie gedacht hebben die jij schetst.
Beste @eRik19,

Zoals ik heb beloofd kom ik nog even terug met een antwoord op de vraag van vorige week. PSD2 is sinds kort live. Derde partijen, de zogenaamde TPP (Third Party Payment Processors), kunnen nu bij de merken van de Volksbank aankloppen en rekening gegevens opvragen.
Dit natuurlijk met alléén toestemming van onze klant. Met andere woorden: Derde partijen die een benodigde vergunning hebben kunnen een connectie maken met de merken van de Volksbank en rekening gegevens ophalen. Het initiatief om te koppelen ligt niet bij de (merken van) de Volksbank, maar bij de derde partijen. De verwachting is dat de boekhoudpakketten een koppeling gaan maken met alle banken om zo de rekeninggegevens op de halen. Hiervoor hoeven we niets meer te ontwikkelen.