Beste Anne of Beste mevrouw De Groot?

• Oud Moderator
  • 903 reacties
We vinden het belangrijk dat we onze klanten kennen. Dat proberen we met alle dingen die we doen te laten zien. Bijvoorbeeld met de SNS Looptijdservice, waarbij we ook ná het afsluiten van een SNS Hypotheek blijven kijken of de hypotheek nog steeds goed bij de klant past. Maar ook in brieven en e-mails die je als klant van ons krijgt, willen we dat laten zien. En we gaan graag een stapje verder. Zo denken we dat we onze communicatie nog persoonlijker maken als niet wij, maar jij als klant bepaalt hoe we je aanspreken.

Hoe word jij het liefst door je bank aangesproken?

16 Reacties

Reputatie 1
Wanneer ik door een organisatie (zoals de SNS bank) word aangesproken, dan is dat geen persoon en wens ik formeel benaderd te worden.
Als ik door een persoon word aangesproken die ik niet persoonlijk ken, dan vind ik een formele benadering nog vaak het meest gepast.
Uitzondering hierop is communicatie via social media, maar daar heb je ook vaak een zelf gekozen schermnaam of 'nickname'.
Alleen wanneer ik word aangesproken door iemand die ik persoonlijk ken, dan is het eigenlijk altijd op basis van voornaam.
--------------------------
Beste Olaf,
Kijkend naar deze poll heb ik voor de laatste optie gekozen. De manier waarop ik als klant (en als mens) wens aangesproken te worden is situatie afhankelijk. In situaties waarin ik de persoon die mij aanspreekt ook werkelijk persoonlijk ken, vind ik het prettig om met "Beste {voornaam}," te worden aangesproken. In alle andere gevallen geef ik toch de voorkeur aan een formele benadering "Geachte heer {achternaam},".
Groeten,
Stefan
Beste Stefan ,
Met jouw reactie ben ik het geheel eens , ook ik heb voor de laatste optie gekozen. De formele benadering houdt tevens een zekere vorm van respect in.
Groet , Axasjaak
Beste mevrouw de Groot is fout, in dit geval moet de met een hoofdletter. Beste mevrouw De Groot dus.
Geachte mevrouw De Groot is het meest passend als aanspreekvorm.
Ik heb een zakelijke relatie met de bank en wil dus ook op een zakelijke en respectvolle manier worden aangesproken.
Geachte mevrouw de Groot.
Ik zou echt niet geachte meneer Buitenhuis willen, dat is me veel te zakelijk. Dat soort dingen mogen ze in in Duitsland doen, Geachte heer, Ing, prof, blalbla de Groot.
Doe mij maar lekker Beste Gerard, en anders Beste meneer Buitenhuis.
Het respectvolle moet van mij komen vanuit de hulpvaardigheid en de welwillendheid van de bank, in plaats van dure aanspreekvormen.
Reputatie 1
Naar aanleiding van deze discussie heb ik even gekeken naar de laatste berichten (brieven en e-mail) die ik van SNS heb ontvangen in de laatste maanden. Wat mij opvalt is dat ik momenteel op diverse manieren word aangesproken:
  1. Beste Stefan,
  2. Beste heer {ACHTERNAAM IN HOOFDLETTERS},
  3. Beste heer {Voorvoegsel Achternaam}
  4. Beste heer, mevrouw,
Ook als ik kijk naar de ondertekening van de berichten, dan zie ik diverse variaties.
  • Een aantal berichten worden (geautomatiseerd?) ondertekend door Ton Timmerman (SNS klantenservice), waarmee het persoonlijk lijkt. Deze berichten hebben ook een aanhef type 3. Omdat ik Ton Timmerman vanuit de SNS klantenraad diverse keren heb ontmoet en gesproken, zou ik persoonlijk prima kunnen leven met aanhef type 1 in dit geval.
  • Sommige geautomatiseerde berichten (bijvoorbeeld order attenties) zijn niet ondertekend en hebben een aanhef type 2. Dat lijkt persoonlijk, maar door het hoofdlettergebruik wordt dat helemaal teniet gedaan.
  • Sommige geautomatiseerde berichten (bijvoorbeeld attenties) worden alleen met 'SNS' ondertekend. Deze maken gebruik van aanhef type 4. Eerlijk gezegd vind ik dit prima voor volledig geautomatiseerde berichten per e-mail. Personaliseren is in dit soort gevallen nep en niet oprecht gemeend. Dat zou een devaluatie van het persoonlijk contact betekenen als je dit soort berichten helemaal persoonlijk laat lijken.
Ik hoop hiermee wat richting te kunnen geven aan deze discussie (die nauw verwant is aan de discussie over het tutoyeren...;)).
Groeten,
Stefan
Reputatie 3
Zal altijd een heikel punt blijven. In principe mee eens dat 'zakelijke' en niet echt persoonlijke brieven/mededelingen meer formeel kunnen zijn.
Beste Jan, Piet of Klaas, zou dan kunnen in geval van persoonlijk contact of vragen die je zelf gesteld hebt en waar je antwoord op wilt dat voor jou geldt.
De naam in HOOFDLETTERS spellen is al helemaal uit den boze.
Stroomlijning kan geen kwaad.
Dat geldt ook voor opgestelde brieven waarvan soms één regel op een nieuw blad staat. Degene die zo'n brief opstelt, moet toch echt eens kijken of die zijn verhaal zodanig kan inrichten dat die tweede pagina niet nodig is. Een beetje eigen initiatief kan dan geen kwaad.
Dank voor jullie reacties.

Uit de poll en jullie reacties begrijp ik dat het gewenst is om met je achternaam te worden aangesproken. Bij sommigen is een informele benadering gewenst, wanneer er persoonlijk contact is geweest.

Ik ben het eens dat de stroomlijning tussen de verschillende brieven en e-mails beter afgestemd kan worden. Dat punt geef ik intern door.

Tot slot maak ik uit de poll op dat het gebruik van de partnernaam zonder toevoeging van de meisjesnaam bij het merendeel gewenst is.

@Anne Jan en Marjasns, welkom op de community. :)
Fijn dat jullie gelijk met ons meedenken op het forum. Er zit inderdaad een fout in de tekst, Anne Jan. Dank voor je oplettendheid. Ik heb de fout in de titel aangepast. In de poll kan ik de fout helaas niet wijzigen.

Hebben jullie het topic ’Welkom op de community’ al gezien? In dit topic ‘Het SNS Team stelt zich voor’ kunnen jullie kennismaken met het SNS Team.
Reputatie 2
Ik vind alleen roepnaam prima, past ook wel bij een "Volksbank" imho
Reputatie 3
Olaf schreef:

...................Tot slot maak ik uit de poll op dat het gebruik van de partnernaam zonder toevoeging van de meisjesnaam bij het merendeel gewenst is. .........

Ben ik het niet mee eens. Als je bedenkt dat bij de geboorte van een kind het onomstotelijk is wie de moeder is (even afgezien van draagmoederschappen, en aanverwante methodes), zouden we juist meer moeten aansturen op het gebruik van moeders naam. In mijn opinie zou een getrouwde vrouw dan zeker met haar 'meisjesnaam' moeten worden aangesproken, al dan niet in combinatie met de naam van haar partner.

Is het misschien mogelijk om bij het openen van een bankrekening te vragen hoe iemand aangesproken/aangeschreven wenst te worden? Sla dit op en gebruik dat in het vervolg voor alle correspondentie. Later kunnen dan ook bestaande klanten dit voorgelegd worden.
Reputatie 1
Blacktomcat schreef:

Is het misschien mogelijk om bij het openen van een bankrekening te vragen hoe iemand aangesproken/aangeschreven wenst te worden? Sla dit op en gebruik dat in het vervolg voor alle correspondentie. Later kunnen dan ook bestaande klanten dit voorgelegd worden.

Ik vind dit eigenlijk nog wel de beste optie. Laat klanten zelf bepalen hoe ze willen worden aangesproken en leg dat bijvoorbeeld vast in het 'instellingen' menu van 'Mijn SNS'. Daarmee ben je als bank veel 'klantgerichter' bezig dan wanneer je probeert 1 manier te vinden voor alle klanten samen.
Reputatie 2
Blacktomcat schreef:

Volgens mij is het al vele jaren (= dus "normaal") gebruik om de vrouw van een echtpaar (vrouw/man) zelf de keuze te laten maken, hoe ze wil worden aangesproken.
Meisjesnaam, echtgenoot-meisjesnaam of echtgenoot naam.
Dus inderdaad even vragen en onthouden!
Groet,
Ben :cool:
PS Olaf schreef Zo denken we dat we onze communicatie nog persoonlijker maken als niet wij, maar jij als klant bepaalt hoe we je aanspreken.. Dit kan alleen maar als je bovenstaande doet, "vragen en opslaan".
Ps2 Vraag gelijk even naar U of jij, is ook dat meteen "normaal" gemaakt.
Reputatie 3
Blacktomcat schreef:

Olaf schreef:

...................Tot slot maak ik uit de poll op dat het gebruik van de partnernaam zonder toevoeging van de meisjesnaam bij het merendeel gewenst is. .........

Ben ik het niet mee eens. Als je bedenkt dat bij de geboorte van een kind het onomstotelijk is wie de moeder is (even afgezien van draagmoederschappen, en aanverwante methodes), zouden we juist meer moeten aansturen op het gebruik van moeders naam. In mijn opinie zou een getrouwde vrouw dan zeker met haar 'meisjesnaam' moeten worden aangesproken, al dan niet in combinatie met de naam van haar partner.

...en dan hebben we het nog niet eens over partners / gezamenlijke rekeninghouders, van wie je helemaal niet weet of ze gehuwd / geregistreerd / samenwonend zijn. Hoef je trouwens ook niet te weten, denk ik.
Reputatie 3
Daarom zou het handig zijn, als je zelf kunt aangeven hoe je aangesproken/aangeschreven wilt worden. En uiteraard moet je dan ook de mogelijkheid hebben dit te wijzigen.
Jullie laatste reacties hebben nog mooie inzichten opgeleverd over het uitvragen van de roepnaam, parternaam, etc. Ook de nadrukkelijke wens om te vragen hoe onze klant aangeschreven wenst te worden, nemen we mee.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)