SNS

Contactloos betalen met je mobiele telefoon

  • 10 maart 2016
  • 156 Reacties
  • 54457 Keer bekeken


Toon eerste bericht

156 reacties

Badge +1
Hi Mjsmit,

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent over dit onderwerp. Je maakt een leuke vergelijking. Ik ken de Fijnproef-pas niet, maar het doet me denken aan de Storecard en PasNL apps.
We nemen je suggesties over de QR-code en ApplePay mee.
Betalen met je smartphone beschouw ik echt als een stap vooruit!
Ik zal even een vergelijking maken met de Fijnproever-pas van supermarktketen Emté.
Je kan ipv het meenemen van de fijnproever-pas in het bekende creditcard-formaat ook de fijnproever-app installeren op je telefoon. Zodoende hoef je er niet aan te denken om die pas mee te nemen naar de winkel. Sta je bij de kassa, dan start je eenvoudig de app op mbv de vingerafdruk-sensor en als je je toestel kantelt verschijnt er een QR-code die je vervolgens even voor de scanner houdt. Je hoort een bliebje en dat was het dan: je aankopen worden op de pas geregistreerd.
Heel fijn als je niet voor iedere winkel een bepaald pasje (of een betaalpas) nodig hebt en gewoon terecht kunt met je telefoon die je toch altijd bij je hebt.
We weten dat betalingen met bijvoorbeeld ApplePay veilig en snel kunnen worden verricht zonder inbreuk op de privacy. Fijn ook dat het je de autorisatie met je vingerafdruk doet.
Is het te overwegen om de SNS-betaal-app compatible of gelijksoortig te laten zijn met bijv. ApplePay? E.e.a. moet zo eenvoudig mogelijk verlopen en met zo min mogelijk handelingen. Als het makkelijker is dan pinnen, zal het zeker een succes worden.
Badge +1
Hoi Backdrafted,

Welkom op de community. Leuk dat je meteen meedenkt; ik hoop met je mee.

Dit is je eerste bericht hier. Als je het leuk vindt om jezelf voor te stellen aan de andere leden, dan kun je dat doen in de Koffiekamer.
Ik zie op je profiel al dat je van gamen, longboarden en chillen houdt 😉.

In het topic ‘Welkom op de community’ kun je alles over de gebruiken van de community lezen.
Bij de Rabobank hebben ze al een app die dit kan; Rabo Wallet. Ik zou het heel fijn vinden als jullie ook snel met een soortgelijke app komen zodat ik eindelijk mijn mobiele telefoon echt voor alles kan gebruiken 🙂

1. Wat vind jij van deze nieuwe mogelijkheid? Licht je antwoord toe
2. Zie jij jezelf hier gebruik van maken? Waarom wel, waarom niet? Licht je antwoord zo goed mogelijk toe


1. Jammer dat deze nog op zich laat wachten bij de SNS waar anderen als Vodafone en ING dit al aanbieden
2. Een jaar geleden een tijdje het Vodafone systeem gebruikt, maar gestopt vanwege het onhandige gedoe dat je daar eerst een tegoed naartoe moet (blijven) storten. Een SNS systeem zou erg welkom zijn
Bedankt voor jullie input, hier kunnen we mee aan de slag! Omdat veiligheid van contactloos betalen een belangrijk onderwerp is, hebben we 2 vragen hierover klaargezet in dit topic. We kijken uit naar jullie reacties.
Inderdaad een heel andere manier van omgaan met de verschillende hulpmiddelen.
Er is werkelijk niets dat ik altijd bij me heb, ook mijn "ouderwetse" Nokia niet. De meeste zaken die jij noemt liggen inderdaad thuis. Een deel ervan, zoals agenda en rekenmachientje, zit daarnaast voor een belangrijk deel in mijn hoofd.
In de praktijk heb ik vaak alleen de Secrid bij me, kleiner en vooral minder kwetsbaar dan een smartphone, en voor het leeuwendeel van de situaties ruim voldoende.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Koos,
Gelukkig ben ik niet iedereen, maar iemand met een eigen mening ;)
Persoonlijk vind ik dit geweldig; ik hoef nog maar 1 ding in de gaten te houden, i.p.v. mijn portemonnee, de tientallen pasjes die daarin zitten en/of op andere plekken rondslingeren, mijn belapparaat, mijn agenda, mijn zakrekenmachine, mijn videoconferencing tool, mijn encyclopedie, mijn rolodex, mijn notitieboekje, mijn sleutels, mijn 2-factor authentication tokens, etc.
Door al die functies te combineren is juist de kans dat ik een of meerdere dingen (ongemerkt!) kwijt raak geminimaliseerd. Dat weegt voor mij in voldoende mate op tegen het SPOF risico.
Maar wat voor mij werkt, hoeft natuurlijk niet per definitie ook voor anderen te werken. Jij maakt een geheel andere afweging, en ik zou geen liberaal zijn als ik dat niet toejuich.
Stefan 🆒
Ik kan er alle begrip voor hebben dat de geboden mogelijkheden voor veel mensen ideaal zijn.
Betalen, OV-reizen en weet ik hoeveel andere apps allemaal op dat ene apparaatje.
Maar hoe hulpeloos ben je als er iets misgaat met dat ding? Kapot, verloren of gewoon een lege accu.
Je kunt dan helemaal niets meer. Zelfs niet iemand bellen. Als je alle kaarten daarop zet kun je niet meer terugvallen op je portemonnee, OV-chipkaart, pinpas en waar je je zoal nog meer afhankelijk hebt gemaakt.
One single point of failure... Iedereen met enig besef van veiligheid moet gruwen bij de gedachte.
Reputatie 3
Badge +1
Ondanks het feit dat ik zelf een fervent voorstander ben van contactloos betalen met je mobiele telefoon, wil ik hier toch een lans breken voor de klanten die dit soort nieuwe ontwikkelingen in eerste instantie, of misschien zelfs helemaal niet zien zitten.
Een bank heeft namelijk een nutsfunctie als het gaat om betalen. Daar kun je van alles van vinden, maar dat is al jaren gewoon een feit. Dit betekent dat voor deze nutsfunctie de basisfunctionaliteit op orde moet zijn. Net als stroom uit het stopcontact of water uit de kraan.
Innovaties zoals contactloos mobiel betalen zijn extra. Dat moet je dus niet proberen bij klanten 'door de strot te duwen', maar moet een optionele extra zijn, het liefst eentje die zichzelf terugbetaalt (dan heeft de bank er ook wat aan). Pas als zo'n nieuwe innovatie volwassen is geworden en breed geaccepteerd is (en daar kun je natuurlijk allerlei maatstaven voor gebruiken), kun je een dergelijke innovatie opnemen in de standaard dienstverlening.
Als voorbeeld wil ik het 'pinnen uit de muur' aanhalen; bij de introductie was er veel weerstand en mensen bleven lange tijd gewoon papier (eurocheque of girobetaalkaart) gebruiken om geld bij een bemande bankbalie of in een postkantoor van hun rekening te halen. Het pin-bonnetje moest mensen het vertrouwen geven dat het opgenomen geld overeenkwam met de afschrijving van de rekening. Tekst op papier om tekst op papier te controleren. Als ik dit nu aan een tiener uit probeer te leggen, krijg ik vooral verbaasde blikken toegeworpen. Ook ik moest even nadenken hoe zo'n papiertje heette dat ik als student uit een boekje moest scheuren, invullen en ondertekenen om geld van mijn studenten girorekening te kunnen opnemen...
Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Voor mij is contactloos betalen met de mobiele telefoon ook een goede ontwikkeling. Mijn telefoon en ik zijn onafscheidelijk, dus de portemonnee voeg ik hier graag aan toe. Ik ga hier zeker gebruik van maken.
Hallo Daniel, mijn voorspelbare antwoorden op jouw vragen:

1. Totaal overbodig, teveel technologisch gestuurd. Bovendien heb ik geen smartphone.
2. Ik zou er geen gebruik van maken, ik wil graag de regie houden over betalingen. De PINcode was ooit HET middel ter beveiliging, en die regie raak ik dan kwijt. Ja, ik weet het, er zijn allerlei technologische oplossingen, maar ik ben een mens...
Hopeloos, ik hou me bij mijn pasjes, die ik in mijn portemonnee heb. De telefoon heb ik lang niet altijd bij me, en zal ik ook zeker niet hiervoor gaan gebruiken.

Wat ik wel op prijs zou stellen is dat meerdere pasjes gecombineerd kunnen worden in 1 pas. Dat lijkt me veel nuttiger, maar ik zie dat in dit topic toch de meeste voor de telefoon gaan.....

Nog een bezwaar, ik zet de NFC in de telefoon altijd uit, omdat ik knettergek word van het contact dat ie steeds maakt met allerlei NFC chips! Leg ik mijn telefoon op een boek naast mijn bed, en ja hoor, bliep! Zit een NFC chip in het boek van de bibliotheek; ook mijn id-pasje van het werk, stop ik vaak bij de telefoon en bliep daar gaat ie weer.... Nogmaals hopeloos.

Smeekbede : ga samenwerken met één pas, één NFC chip, één gewone contactchip, dan wordt het eenvoudiger....:$
1. Een goede ontwikkeling. Het lijkt me nog steeds niet de meest ideale oplossing zoals beschreven, eigenlijk hebben we het hier over een moderne variant van de in het verleden ellendige chip knip. Hopelijk volgen mogelijkheden om je betaling te beveiligen met bijvoorbeeld een vingerafdruk (of welke technieken er dan nog in de toekomst volgen) snel. Maar is zeker een stap in de goede richting.
2. Ik zou het zeker gaan gebruiken, scheelt wellicht weer een pasje in de portemonnee.
...... In de tussentijd is het misschien goed hier een nieuw topic over te starten, waar we met de andere leden kunnen bepalen wat een handige term is voor het uitschakelen van de mogelijkheid om contactloos te betalen.

Kirsty, ik zou zeggen: start maar op. En geef er enige ruchtbaarheid aan zodat zoveel mogelijk mensen kunnen meedenken.
Oeps, de vijf zit alweer een tijdje in de klok. Tijd voor een eigen stout.


Proost Jan, laat hem je smaken.
Groet,
Ben 🆒
...... In de tussentijd is het misschien goed hier een nieuw topic over te starten, waar we met de andere leden kunnen bepalen wat een handige term is voor het uitschakelen van de mogelijkheid om contactloos te betalen.

Kirsty, ik zou zeggen: start maar op. En geef er enige ruchtbaarheid aan zodat zoveel mogelijk mensen kunnen meedenken.
Oeps, de vijf zit alweer een tijdje in de klok. Tijd voor een eigen stout.

Hoi Stefan,

We verwachten dat je in het derde kwartaal van 2016 contactloze betalingen kunt doen met je mobiele telefoon. We kiezen inderdaad voor een HCE gebaseerde oplossing.
Reputatie 3
Badge +1
Binnenkort is het ook mogelijk om contactloos te betalen met je smartphone, mits o.a. voorzien van een zogenoemde Near Field Communication (NFC) chip.
Kun (of mag?) je aangeven wanneer dit (eventueel in een eindgebruiker testperiode) beschikbaar komt?
Je raakt dan het scherm van je telefoon aan, houdt de telefoon bij de betaalautomaat en vervolgens heb je betaald.
Dit suggereert dat SNS kiest voor een HCE gebaseerde oplossing. Kun (of mag?) je al meer vertellen hoe de oplossing van SNS er (technisch) uit gaat zien? Gaat SNS inderdaad voor de oplossingsrichting die ING ook heeft gekozen, of wordt het toch een oplossing zoals Rabobank die gaat realiseren met de betaalpas op de (KPN) SIM?
Badge +1
Hi heren,

Ik snap jullie punt. Het is niet goed dat hier verwarring over is. Laten we eerst even afwachten tot lvdgarde aangeeft wat hij (of zij) met 'uitschakelen' bedoelt. In de tussentijd is het misschien goed hier een nieuw topic over te starten, waar we met de andere leden kunnen bepalen wat een handige term is voor het uitschakelen van de mogelijkheid om contactloos te betalen.
Reputatie 3
Badge +1
Gezien de discussie over het al dan niet kunnen uitzetten van contactloze betalingen met de SNS-pas, is het m.i. handig de terminologie aan te passen. Nu ontstaat er elke keer weer verwarring over wat alles nu precies inhoudt. Ik stel voor dat dit binnen de SNS nog eens goed wordt doorgenomen hoe het een en ander benoemd moet worden. Nu worden we door de gebruikte termen op het verkeerde been gezet.

Ook een oproep aan de experts: hoe zouden wij/jullie het een en ander willen noemen? En dan gaat het denk ik, met name om de functie van contactloos betalen met de pas.

Dit is een lastig vraagstuk. Voor de meeste mensen is de term 'aan-/uitzetten' zoals nu gebruikt het meest eenduidig uitlegbaar, ook al is het puristisch gezien onjuist. Als je het zou noemen: 'contactloos betalen blokkeren/deblokkeren' roep je misschien weer een heel ander beeld op dat bij een andere klantgroep weer onduidelijkheid creëert. Zelf ben ik geen communicatie expert, dus ga ik hier mijn spreekwoordelijke vingers niet aan branden...
Gezien de discussie over het al dan niet kunnen uitzetten van contactloze betalingen met de SNS-pas, is het m.i. handig de terminologie aan te passen. Nu ontstaat er elke keer weer verwarring over wat alles nu precies inhoudt. Ik stel voor dat dit binnen de SNS nog eens goed wordt doorgenomen hoe het een en ander benoemd moet worden. Nu worden we door de gebruikte termen op het verkeerde been gezet.

Ook een oproep aan de experts: hoe zouden wij/jullie het een en ander willen noemen? En dan gaat het denk ik, met name om de functie van contactloos betalen met de pas.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Kirsty,
Toch kun je met de SNS app de NFC functie in de wereldpas niet echt aan-/uitzetten. Het enige dat je kunt doen is bij de SNS systemen de contactloze transactiepogingen blokkeren van een specifieke wereldpas (zie eerdere discussies van/met Eva). De pas zal altijd blijven proberen om een contactloze transactie te starten als deze bij een contactloze betaalterminal wordt gehouden...
Groeten,
Stefan
Badge +1
Tot dusver ben ik erg secuur in het uit- en aanzetten van mijn NFC chip in mijn mobiel. Ik kan de NFC chip in mijn wereldpas niet zo makkelijk in- en uitschakelen. Het zou dan mijn voorkeur hebben om e.e.a. alleen via mijn telefoon te doen. nu moet ik nog uitkijken dat mijn pas niet geskimd wordt..

Hi lvdgarde,

Welkom op de community. Leuk dat je meteen meedenkt. Kun je uitleggen wat je bedoelt met:

Ik kan de NFC chip in mijn wereldpas niet zo makkelijk in- en uitschakelen.


Dit hoort namelijk wel makkelijk te kunnen via onze app: Instellingen > Betaalpas(sen).

Mocht je een keer zelf een topic willen aanmaken, dan kun je hier lezen hoe dat moet. Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’. Zo kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
In de mijne zit wel een NFC chip, maar wordt niet meer geudated en dus ook niet meer ondersteund! (Winows phone 8.0). Ook niet door de SNS Ap-
Voorlopig is dat nog een gigantisch probleem, de ontwikkelingen zijn er nog veel teveel en te snel. Daardoor worden dit soort ontwikkelingen erg tegen gehouden. Anderzijds ook maar goed ook, krijgen andere ideeen ook een kans, Spraakbetalen (speechpay) bijv.
Groet,
Ben 🆒
Mochten jullie hierbij nog hulp kunnen gebruiken, dan weten jullie mij wel te vinden. ;)

Stefan, de mods weten je wel te vinden!! Maar de ontwikkelaars zijn i.h.a. niet blij met inmenging van buitenaf; dus ik vrees dat jouw expertise niet gevraagd zal worden. Helaas. Maar wie weet zit ik er er wel hélemáál naast. Let's hope so.

Misschien wordt z´n vraag wel uitverkozen en kan hij op directieniveau dit aankaarten tijdens een lekker kopje thee of koffie, met spekjes ... (vrij naar Ds Gremdaat) !
Groet,
Ben 🆒

Reageer