Cookies: wat vind jij? (I)

Toon eerste bericht

49 Reacties

Hallo Buijtwin,
In principe slaan we de keuze van de klant op. Mogelijk heb je de beveiliging zo ingesteld, dat wij je keuze niet kunnen ontvangen. Kun je de cookies eens accepteren om het moment dat je de beveiliging iets minder scherp heb ingesteld?

Hoi Buijtwin,

Als bovenstaande niet werkt, willen we je graag verwijzen naar dit topic. Hier staan uitgebreid andere mogelijkheden beschreven.
Reputatie 2
Begrijp ik nu goed dat jullie in een cookie opslaan of ik wel of niet cookies toe sta?
En als ik ze dus weiger iedere keer opnieuw die vraag krijg?

P.S.
@Tibor je link werkt hier niet...

Onthou de keuze van uw klant op uw eigen server en kom niet elke keer opnieuw met dat hinderlijke scherm. Als ik er voor kies om cookies bij het afsluiten van mijn browser te verwijderen moet ik telkens opnieuw de vraag beantwoorden.

Het korte antwoord:

"Beste Buijtwin,

Met een programma als CCleaner, maar ook in de browser zelf is het mogelijk om precies die ene deel cookie te selecteren die voor dat hinderlijke scherm zorgt en waar je voor zou kunnen kiezen om die te laten staan, ... , zodat je dat scherm niet meer te zien krijgt.

Internet is vanaf het begin gebaseerd op communicatie tussen 2 partijen. 'The Client and The Server'. Oftewel: Klant èn Bediener; Zender èn Ontvanger; Vrager èn Luisteraar. Luisteren is in mijn optiek antwoord geven, dát kan ook non-verbaal, op een forum echter moeilijker te bewerkstelligen. Waarbij die 2 posities in het internetverkeer elkaar steeds afwisselen. Vergelijk 't met ehm, :

Zoals met die oude modems, ook wel 'handshaken" genoemd. Destijds waren de sporen 'grof', nu fijnmaziger en subtieler. Als je niet besmet wilt worden, schud geen handen, keerzijde: het is iets moeilijker vrienden te maken.

M.a..w., 'cookies' zijn mss wel 't 'cement' op internet. Maar ik hoef niet van iedere partij, of hier élke website, álle kruimels te accepteren.

Vanwege hoe ik ben, had ik het 'Het iets langer antwoord', hieronder éérder geschreven, ... .

Sterkte Buijtwin, met het vinden van de oplossing die het meest maatwerk voor jou is, ... .

Groet Gustar"

===============

Het iets langer antwoord:

"Ik denk dat de hele wetgeving erop gericht is dat de mens zich meer bewust wordt van wat ie achterlaat aan sporen. Zoals velen zich nu op internet gedragen, gaat het niet meer om de koek-kruimels alleen. De koekkruimels hebben waarde. Ik moet hierbij denken aan 't sprookje van Hans en Grietje. Mijn variant 'n beetje van toepassing hier: " De eerste keer waren het broodkruimels, de tweede keer waren het krijtstrepen, de derde keer ... ; De eerste keer waren de vogels en de kleine knaagdieren die het spoor uitwisten; de tweede keer het weer, de regen en de sneeuw; de derde keer ... ; Hoe bewuster je omgaat met wat je aan sporen achterlaat, hoe moeilijker je inidividueel te traceren bent, maar er zal altijd een manier gevonden worden, die jou kan achterhalen. Ook al gebruik je 7-mijls-laarzen in oude volksverhalen, of op internet jouw gedachten, je identiteit, ... .

De waarde van koek-kruimels op internet is vergelijkbaar met de waarde van koekkruimels in 't sprookje. De 'kleinere' overleveraars, alleseters in welke 'wereld' ook, voeden en vullen zich ermee, ... .

Koekkruimels op internet bestaan al heel erg lang. Je zou er 'n bakkerij mee kunnen beginnen. Vreselijk veel silo's mee kunnen vullen als je aan elk cookie een gewicht en/of massa zou toekennen, met een waarde uit het oude metrieke stelsel. Omdat, zeker ook bv. met de opkomst van bitcoins, de identiteit, 't karakter van, degene die achter de te lezen gedachten steeds belangrijker wordt, is het belangrijk binnen welke omgeving je strooit met koekkruimels, oftewel cookies.

Beter zeker en veilig dan dat kwaadwillenden via jouw achtergelaten cookies je thuis komen opzoeken, ... . Logisch dat mn de achtergelaten sporen van Banken iets eerder met krijtsporen dan met koek-kruimels vergeleken zouden kunnen worden. Ik bedoel dit soort 'sporen' moeten minder gemakkelijk te achterhalen zijn dan de koek-kruimels uit 't hierboven geschetste oude sprookje van volgens mij de gebroeders 'GRIMM'. Helaas bestaat er in in deze huidige wereld maar slechts 1 algemeen bekend en geaccepteerd woord voor: 'Cookies'.

Tot zover maar 'Het iets langer antwoord'. Anders wordt de post mss onleesbaar. Ik hoop dat ik toch nog een beetje te begrijpen ben, ... .
Reputatie 2
Volgens mij is het heel simpel;
je hebt 3 mogelijkheden:
1- weiger de cookie van SNS. Daardoor beperkter (soms geen) gebruik van de site en elke keer opnieuw de vraag om wel/niet te accepteren, Geen cookies oid op je computer.
2- sta de cookie toe met geen mogelijkheden (zoals gevraagd in het vraagvenstertje, dus alles uitvinken). SNS site werkt goed, cookie op je computer, minimale kans op jou gerichte reclame end. via andere kanalen.
3- sta cookie toe met alle mogelijkheden aangevinkt, SNS site werkt goed, SNS maakt gebruik van de uitgebreide mogelijkheden, bijv. oa. verkoop gerichte reclame.

In situatie 2 en 3 krijg je wel weer de vraag of je cookies accepteerd wanneer je de cookies hebt verwijderd.
Meer informatie (SNS) hier!
Groet,
Ben :cool:
PS Vele kruimels maken een mens echt wel zat, maar of hij goed gevoed is?

Begrijp ik nu goed dat jullie in een cookie opslaan of ik wel of niet cookies toe sta?
En als ik ze dus weiger iedere keer opnieuw die vraag krijg?

P.S.
@Tibor je link werkt hier niet...

Er is geen andere technische manier om ervoor te zorgen dat je over browser sessies (gebruik van Internet) data van een anonieme bezoeker kan opslaan. Het geplaatste cookie is de enige manier om dit te detecteren. Dit cookie is een functioneel cookie en mag daarom wel geplaatst worden. Als dit cookie geweigerd wordt kan de voorkeur dus inderdaad niet opgeslagen worden.

Hopelijk is het zo helder :).

Inmiddels zou de link moeten werken overigens, klopt dat?
De link werkt. Ik heb mijn inhoudelijk antwoord in die andere topic gezet. Titel is, volgens mij: "Wat zijn jouw verbeterpunten voor de Sns-Bank", of zoiets, ... .

Wat ik hier verder nog kan toevoegen is dat ik bij deze een 'lus' heb gemaakt en deze ook -deels- heb afgesloten. De 'lus' heeft nu ongeveer 1 dag, 24 uur, geduurd. Het boek waar in in mijn eerste topic op dit forum naar verwijs, gaat veel dieper op dit soort materie in, ... .

Een aanrader, dat boek denk ik voor velen, die van lezen houden èn meer over zichzelf en hun omgeving willen weten, ... .

....

Hofstadter, heeft eerder een ander boek geschreven, eerder, dikker, met een vrij lange titel, ... .
Bedankt voor alle reacties in de topics over het onderwerp \'cookies\'. In de komende community nieuwsbrief geven we je terugkoppeling over wat we geleerd hebben en wat de SNS Bank daarmee heeft gedaan. Deze terugkoppeling zal je dan ook vinden onder het kopje \'Nieuws\'. We maken in de nieuwsbrief ook bekend wie we blij maken met de iTunes cadeaukaart, dus hou je mailbox in de gaten.
Reputatie 2

Bedankt voor alle reacties in de topics over het onderwerp \'cookies\'. In de komende community nieuwsbrief geven we je terugkoppeling over wat we geleerd hebben en wat de SNS Bank daarmee heeft gedaan. Deze terugkoppeling zal je dan ook vinden onder het kopje \'Nieuws\'. We maken in de nieuwsbrief ook bekend wie we blij maken met de iTunes cadeaukaart, dus hou je mailbox in de gaten.

Huh?? Heb ik wat gemist? Community Nieuwsbrief?
Groet,
Reputatie 2

Hee, heb ik wat gemist? Een nieuwe naam op het lijstje van moderators?
Ik zou zeggen; Welkom SakiaS!
Ik hoop dat je met veel plezier een zinvolle bijdrage kunt leveren aan ons aller SNS Comunity!
Een beetje versterking is misschien ook nog niet zo gek, het begint sinds de "koppeling" aanzienlijk drukker te worden. (Of is er iemand (stiekum) vertrokken?).
Groet,

Het valt me op dat er steeds vaker (erg) laat of zelfs helemaal niet wordt gereageerd op een bijdrage. Wat is er aan de hand? Community op de schop?
Groet,

Hee, heb ik wat gemist? Een nieuwe naam op het lijstje van moderators?
Ik zou zeggen; Welkom SakiaS!
Ik hoop dat je met veel plezier een zinvolle bijdrage kunt leveren aan ons aller SNS Comunity!
Een beetje versterking is misschien ook nog niet zo gek, het begint sinds de "koppeling" aanzienlijk drukker te worden. (Of is er iemand (stiekum) vertrokken?).
Groet,
Ben

Het valt me op dat er steeds vaker (erg) laat of zelfs helemaal niet wordt gereageerd op een bijdrage. Wat is er aan de hand? Community op de schop?
Groet,
Ben

Hi Ben,

Zoals je misschien gemerkt hebt, is het sinds de integratie van Mijn SNS behoorlijk wat drukker geworden op de Community. Daar zijn we erg blij mee :D! Veel betrokken klanten die interessante opmerkingen en goede vragen stellen. De Community gaat dus zeker niet op de schop, we hopen zelfs dat hij blijft groeien!

Ons streven is om de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Wij zijn voor de antwoorden ook afhankelijk van andere afdelingen (omdat wij - gek genoeg - ook niet alles zelf weten ;)). Soms duurt het, gezien de complexiteit van een vraagstuk en tel daarbij op de toegenomen activiteit op de Community, iets langer dan je van ons gewend bent. We werken er hard aan aan je/jullie verwachtingen te voldoen :).

Onze huidige bezetting ken je: Tibor, Tineke, Marnix en ondergetekende. Wilma heeft een nieuwe plek, maar zal ongetwijfeld nog wel meelezen op de Community.
Saskia is van het platform waar de Community op gebouwd is en ondersteunt ons op die manier.

Maak je dus vooral geen zorgen! :cool:
Reputatie 2
@SNS
en wie was de gelukkige winnaar van de iTunes cadeaukaart van 50 euro?
Reputatie 2
Nieuwsbrief???!!!
Groet,
Ik vind niet echt dat je keuze hebt als je de Cookies niet acsepteert  (dit kun je ook niet kan kiezen) je kunt niet op mijn SNS als je hier niet met de Cookies eens bent. vindt ik wel raar wat ik ben lid van deze bank en ik zou toch op deze site moeten als ik wil kijken wat ik op de bank heb staan.
Ik vind, dat als de overheid wil dat er een cookie- beleid is waarbij je cookies moet accepteren, of afwijzen, er ook door de overheid voor moet worden gezorgd dat wij ook zonder cookies te accepteren op bepaalde voor ons belangrijke sites kunnen komen. Bijvoorbeeld de belastingdienst, SNS en niet zomaar van een site afgegooid kunnen worden, zodat je van lamlendigheid de cookies maar accepteerd .

Van: iketp62, ongeveer 40 minuten geleden, end page 4: Ik vind, dat als de overheid wil dat er een cookie- beleid is waarbij je cookies moet accepteren, of afwijzen, er ook door de overheid voor moet worden gezorgd dat wij ook zonder cookies te accepteren op bepaalde voor ons belangrijke sites kunnen komen. Bijvoorbeeld de belastingdienst, SNS en niet zomaar van een site afgegooid kunnen worden, zodat je van lamlendigheid de cookies maar accepteerd .

Welkom iketp62,

hopelijk vind je binnen deze community en op dit forum senl je weg.

Overheids-instellingen en ICT, automatisering, zijn -vaak- nog zeer verschillende werelden. Een overheid die we met z'n allen, door ons stemgedrag, mogelijk maken, ... geeft aan wat we, 'als geheel', als 'samenleving' belangrijk vinden. Veiligheid en risico-aversie staan daarbij, niet zonder reden, voorop. Het inschatten wat 'denken', gedachten, filosofietjes en filosoferen met, maar hier zonder grote 'F' voor 't geheel niet gemakkelijk, 'we' 'moeten' zien te overleven, de snelheid van waarmee 'we' moeten en willen overleven wordt daarom nog niet ter discussie gesteld.

Het is echter niet a/d snelste denker, de snelste (be-)handelaar, om het tempo v/d samenleving te bepalen en de eerste reageerder, ... .

Om iets meer inhoudelijk op jouw post in te gaan. Er zijn programma's, waarbij je kunt instellen van welke site, of zelfs, 'main'-domein je 'cookies' 'lokaal' kunt, wilt bewaren. Deze (sub-)programma's zitten bv. al in gebakken in de favoriete browser. Ook bestaan er specifieke programma's zoals 'CCleaner', waarbij je deze cookies kunt  uitzonderen van de algemene pc-badkuip-schoonmaak. Het is niet nodig om het kind, -in dit geval hier de cookies van de bank of de belasting of je werkgever- weg te gooien, als je de badkamer of de speelgoedkamer van de kinderen opruimt, óf je Pc opruimt, waar bv. ook de rest v/d familie op inlogt.
Zou wat zijn: "Schat, ik heb de pc van nieuwe software voorzien en meteen de kinderen ook weggegooid. Ze hadden er weer 's zóveel rotzooi op gemaakt. Álle kruimels en álle koekjes heb ik verwijderd. ..."

...

Het hele pc-gebeuren, de gehele samenleving van nu, is én wordt steeds meer een tweerichtings-verkeer. Bij de vorige verkiezingen, die 't huidig kabinet heeft opgeleverd, was er overigens specifiek een partij die zich specifiek op de ICT, automatisering, richtte. Ze haalde de kiesdrempel niet, ... . Mijn voorkeur heeft 't echter dat zij, die zich écht voor en op 't publieke belang willen richten, waartoe de publieke sector, incl. politiek en grotendeels de -retail-banken-sector behoort, zich meer duurzamer opstelt.

Wat mij bedrijf worden mensen op topposities binnen deze sector dan ook niet 'zomaar' ontslagen. Hebben ze er 'n puinhoop van gemaakt, dan komt er wel nieuw talent, maar degene die de puinhopen heeft veroorzaakt blijft aangesteld, tegen 't laagste salaris van 't zelfde concern, bedrijf, ministerie,  en móet verplicht gaan leren samenwerken met de rest. Zoiets, speelt, suist rond in mijn gedachten. De concrete uitwerking, uitvoering, is mede aan anderen om te bepalen, ... .

wellicht tot een ander lezen van elkaars 'posten', gedachten, ... .

{;-), ....
Reputatie 2

Nieuwsbrief???!!!
Groet,

Over 1 week?
Groet,
Ben:cool:
Reputatie 2

Ik vind niet echt dat je keuze hebt als je de Cookies niet acsepteert (dit kun je ook niet kan kiezen) je kunt niet op mijn SNS als je hier niet met de Cookies eens bent. vindt ik wel raar wat ik ben lid van deze bank en ik zou toch op deze site moeten als ik wil kijken wat ik op de bank heb staan.

Ik meen dat je in het schermpje wat er komt over de cookies, een aantal soorten van cookie gebruik door de sitebeheerder (in dit geval SNS) kunt toestaan (aanvinken) of niet toestaan. Als je niets wil toestaan moet je "geen van bovenstaande" oid aanvinken en ok klikken. Er wordt dan een basis cookie geplaatst zonder deze te gebruiken voor de andere zaken.
Groet,
Reputatie 2

Ik vind, dat als de overheid wil dat er een cookie- beleid is waarbij je cookies moet accepteren, of afwijzen, er ook door de overheid voor moet worden gezorgd dat wij ook zonder cookies te accepteren op bepaalde voor ons belangrijke sites kunnen komen. Bijvoorbeeld de belastingdienst, SNS en niet zomaar van een site afgegooid kunnen worden, zodat je van lamlendigheid de cookies maar accepteerd .

Volgens mij wilde de overheid dat de plaatsers van cookies (websitebeheerders) eerst de bezoeker zouden vragen of deze wel een cookie wil. De sitebeheerders hebben dat idee een beetje dwars gezeten door heel irritant steeds weer te vragen. Ik vind dat de SNS het redelijk doet met het vragen welke cookies je zeker niet wilt. Als je dat hebt gedaan, kun je gewoon de site bezoeken/gebruiken (je hebt dan toestemming gegeven voor een (vrij onschuldige) basis cookie.
Groet,

Nieuwsbrief???!!!
Groet,

Over 1 week?
Groet,

Great minds think alike Ben, toevallig hebben we gisteren aan Saskia gevraagd naar de nieuwsbrief en de terugkoppeling over de iTunes cadeaukaart. Zij zal spoedig een bericht hierover plaatsen.
mooi hé , 46 reacties over een onderwerp wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
gewoon alle cookies afschaffen.
deze koekjes zijn de achterdeur van een computer waardoor meer volk naar binnen komt dan wenselijk.
websoite's kunnen best werken zonder koekjes, moet er mischoen wat meer werk in worden gestoken maar dat mag geen ramp wezen.
het is eigenlijk tegek voor woorden dat we als gebruiker allerlei maatregelen moeten treffen voordat we een website veilig kunnen bezoeken.

groet Cobes
Reputatie 2

Nieuwsbrief???!!!
Groet,

Over 1 week?
Groet,

Great minds think alike Ben, toevallig hebben we gisteren aan Saskia gevraagd naar de nieuwsbrief en de terugkoppeling over de iTunes cadeaukaart. Zij zal spoedig een bericht hierover plaatsen.

We zijn inmiddels al weer 2 weken verder. Ik vind het nogal arrogant dat er totaal niet gereageert wordt vanuit de organisatie.
Mogelijk zitten er nog steeds mensen op een verkeerde plak (jaja:rolleyes:) binnen de SNS.
Je moet als klant niet zeuren en blij zijn met wat je krijgt!
Zo.
Groet,
PS In deze verwarrende Koningstijden, "klant is koning" is toch niet geabdiceerd?
Tot mijn spijt is niet eerder de winnaar van de iTunes cadeaucard in de community bekend gemaakt. Onze excuses daarvoor. De gelukkige winnaar is communitylid Stefan. Hij heeft inmiddels bericht gehad. Iedereen bedankt voor de bijdrage aan het onderzoek over Cookies. Later vandaag komt er een nieuwe Denk mee vraag online. Je kunt dan weer je mening kwijt en je maakt ook weer kans op een cadeaucard.
Reputatie 1
JeroenS schreef:

Tot mijn spijt is niet eerder de winnaar van de iTunes cadeaucard in de community bekend gemaakt. Onze excuses daarvoor. De gelukkige winnaar is communitylid Stefan. Hij heeft inmiddels bericht gehad. Iedereen bedankt voor de bijdrage aan het onderzoek over Cookies. Later vandaag komt er een nieuwe Denk mee vraag online. Je kunt dan weer je mening kwijt en je maakt ook weer kans op een cadeaucard.

Thanks!
:cool:
Al een jaar of tien lang bieden alle gangbare webbrowsers de volledige controle over het al dan niet accepteren van cookies via de voorkeuren of instellingen. Het kan zelfs per website worden ingesteld. Niemand kan worden gedwongen iets op een computer op te (laten) slaan dat hij niet wil, tenzij door onwetendheid.

Bovendien komen die overbodige en ultra-irritante cookieschermen zoveel voor dat gebruikers ze zonder nadenken wegklikken. De gebruiker wordt geconditioneerd om blind op 'accepteren' te klikken, en zo doen al die cookie-popups meer kwaad dan goed.

Wat echt nodig is dat mensen de mogelijkheden van hun computer leren gebruiken, in plaats van maar wat in het rond te klikken. De overheid had een voorlichtingscampagne over het instellen van cookievoorkeuren moeten beginnen in plaats van deze betuttelende onzin aan iedereen op te leggen.