Cookies: wat vind jij? (II)

• Oud Medewerker SNS
  • 191 reacties
SNS Bank zal aan de gebruikers toestemming gaan vragen om cookies te plaatsen. We zijn daarbij erg benieuwd naar jouw mening! Denk jij met ons mee over de schermen die we willen gebruiken? Dit is het tweede deel uit een serie van drie onderzoeken. Deelnemers die aan alle drie de onderzoeken meedoen maken kans op een iTunes cadeaukaart van 50 euro.

Nog niet meegedaan aan het eerste onderzoek? Klik dan hier en bekijk ook direct de gehele intro en het bijbehorende filmpje!

In dit tweede onderzoek vragen we je het onderstaande scherm te bekijken en in een reactie antwoord te geven op de vragen.

Vragen:

Vraag 1: Wat vind je van de informatie op dit scherm?

Vraag 2: Wat zou je willen veranderen?

43 Reacties

De informatie in het (help?)scherm is goed en in begrijpelijke taal geschreven, maar gaat niet echt in op de functionele werking ervan. Voor de mensen die hierover meer willen weten zou ik een link toevoegen aan de tekst waarop mensen kunnen klikken (openen in een nieuw browser venster/tabblad) met achterliggende informatie (van de SNS bank zelf of van externe bronnen als wikipedia)
Reputatie 2
Ik zou de gehele tekst weglaten, het klopt niet, is misleidend, dekt de lading niet en heeft ook geen zin. (Of zet er in dat bij niet accepteren je geen gebruik van de website kunt maken).
Wat zeker niet klopt:
via cookies is WEL te achterhalen wie ik ben. Door de veelheid aan info die via cookies verzameld wordt, is het simpel de laatste stap zelf uit te vogelen en dus bij mij terecht te komen. 
cookies zijn NIET VEILIG; ze geven de mogelijkheid veel teveel over mij te weten te komen. Zo is het daarna bijv. mogelijk op mij gerichte reclame op website\'s (in reclame mailtjes, in zoekresultaten enz. enz.) te tonen. Daardoor kan ik niet meer objectief het internet gebruiken. Dus ik vind: behoorlijk ONVEILIG!!
JA, cookies maken je computer WEL trager. De veelheid van wisselende kleine bestandjes geven een hoop fragmentatie op je harde schijf. Ook vult het je harde schijf meer. Bovendien moeten ze steeds gelezen, verwerkt en weer geschreven worden. Daarnaast moeten ze ook steeds heen en weer verstuurt worden (dus ook maakt dit het internet trager en duurder). Dit alles maakt je computer trager.
NEE je kunt je instellingen niet wijzigen. Als je dat doet kun je dus geen gebruik meer van de website maken.
Al met al zijn het vnl hypothetische mogelijkheden en antwoorden. Suggestief en misleidend!
Groet,
Ben :cool:
Reputatie 2
1) De informatie is goed en overzichtelijk.

2) Bij het 2e punt mag van mij wel iets meer uitleg; als ik inlog in MijnSNS gaan er dus wel persoonlijke gegevens opgeslagen worden in de cookie? Welke en waarom en kunnen andere websites daar dan ook bij?

Het 3e punt is wel een beetje kort door de bocht. Ok, misschien geen virussen maar hoe zit het met privacy en data-mining....

Tot slot, misschien iets toevoegen over het handmatig verwijderen van cookies, zodat mensen die paranoia zijn kunnen uit vinden hoe dat moet.
Reputatie 2
Ter aanvulling nog:
weten je IP adres al. Zoek maar eens via internet naar de locatie van je IP adres. Daarnaast wordt je vaak gevraagd je in te schrijven. Verder kan men je ip gegevens en daaruit gevonden locatie gegevens koppelen. Daar zijn inmiddels hele databanken voor.
Websitebeheerders gedragen zich alsof men een vorm van "recht op overpad" heeft. Cookies en het gebruik ervan, zijn stiekum steeds inventiever geworden. De meeste mensen hebben geen idee waar het over gaat. Beeld van veel mensen is dat het onschuldig is (zoals dus ook in voorgestelde vensters wordt gesuggereerd). Men heeft het stiekum steeds meer gedaan en men moet daat eenvoudigweg mee stoppen.
SNS geef een vertrouwend wekkend voorbeeld!! Doe er verder niet aan mee! (als overheidsbedrijf MOET je eigenlijk het goede voorbeeld wel geven).
Groet,
Ben :cool:
PS Dit onderwerp doet me erg denken aan een Twents gezegde; " Brek mien de bek niet los!" (maw ik zou er nog heel veel over te zeggen hebben oid)
Reputatie 2

1) De informatie is goed en overzichtelijk. 2) Bij het 2e punt mag van mij wel iets meer uitleg; als ik inlog in MijnSNS gaan er dus wel persoonlijke gegevens opgeslagen worden in de cookie? Welke en waarom en kunnen andere websites daar dan ook bij? Het 3e punt is wel een beetje kort door de bocht. Ok, misschien geen virussen maar hoe zit het met privacy en data-mining.... Tot slot, misschien iets toevoegen over het handmatig verwijderen van cookies, zodat mensen die paranoia zijn kunnen uit vinden hoe dat moet.

In (bijna) alle brwosers is wel een mogelijkheid de cookies te verwijderen, te beheren, te beperken. Is overal weer anders, kijk meestal bij beveilingsinstellingen.
Andere optie is om het programma CCleaner te installeren (er zijn meerdere, deze is veel gebruikt). Ga na installatie in linkermenu naar Optie en dan naar Cookies. Bekijk je lijst, links de totaal aanwezige en rechts die je wilt behouden. Met de pijltjes in het midden kun je ze verplaatsen. Ga daarna weer in het linkermenu naar Cleaner. Onder inbeeld klik je op Analiseren en na enige tijd op Schoonmaken!
Thats it!
Suc6.
Groet,
PS CCleaner vind je op internet via http://www.piriform.com/ccleaner Het programma is gratis. Het ruimt ook nog een beetje andere "rommel" op je computer op.
Hoi Sanne,

1) De informatie is goed en overzichtelijk.

2) Bij het 2e punt mag van mij wel iets meer uitleg; als ik inlog in MijnSNS gaan er dus wel persoonlijke gegevens opgeslagen worden in de cookie? Welke en waarom en kunnen andere websites daar dan ook bij?

Het 3e punt is wel een beetje kort door de bocht. Ok, misschien geen virussen maar hoe zit het met privacy en data-mining....

Tot slot, misschien iets toevoegen over het handmatig verwijderen van cookies, zodat mensen die paranoia zijn kunnen uit vinden hoe dat moet.

Zelfs ik weet inmiddels waar je woont, hoe je woont, wat je interesses zijn, wat voor lingerie je leuk vindt, hoe oud je bent, hoeveel geld je op je bankaccount hebt, naar welke school je kinderen gaan etc. etc. etc.

Op te zoeken, zoals BigBen schrijft, op het internet

Leuk he , Sanne, paranoia en cookies, die niet te verwijderen zijn.

En Ben, bedankt voor de cleaner site.
Ik zal hem zeker gaan bekijken.
Cookies zijn instrumenten om informatie te verzamelen. het is te verklaren waarom er regels voor gemaakt zijn. Het is logisch dat er toestemming gevraagd wordt. Veiligheid lijkt me niet een heel groot issue. De reden voor deze reactie is de volgende: Ik werk op wisselende computers (thuis en van mijn werkgever) waarbij hulpinstrumenten zijn geinstalleerd om bij uitloggen, dagelijks, ALLE cookies te verwijderen. Dit beleid is onderdeel van het "Integraal IT Security Plan" van mijn werkgever.

Waar ik nu al helemaal moe van wordt is van de hoeveelheid vragen die ik per dag moet beantwoorden dat ik "akkoord ga" met een cookie.
Waar ik nu ook helemaal gek van wordt is dat elke webdesigner blijkbaar zelf mag bepalen HOE die vraag gesteld wordt en dat elke webdesigner ZELF mag bepalen op welke manier de toestemmingsknop moet werken.

Je bent nu telkens "op zoek" naar de "juiste" OK knop in telkens andere delen van het scherm,....
Is het stellen van de akkoord vraag ook niet iets wat in vorm en plaats geformaliseerd kan worden?
Wat ik van Cookie's vindt niets aan want ik PLEUR ze toch wel weer van mijn PC af op ten duur met CCLEAN dus bij deze weg met die COOKIE'S
Nou ja ach;wat moet iker op zeggen?Als je reageerd op zo`n koekie,dan krijg je een lawine van informatie toe gestuurd om maar te overtuigen dat hun product het beste is en dat je zonder dat product. beslist niet....etc etc.Advies gelijk weg klikken die rotzoi!

Ter aanvulling nog: weten je IP adres al. Zoek maar eens via internet naar de locatie van je IP adres. Daarnaast wordt je vaak gevraagd je in te schrijven. Verder kan men je ip gegevens en daaruit gevonden locatie gegevens koppelen. Daar zijn inmiddels hele databanken voor. Websitebeheerders gedragen zich alsof men een vorm van "recht op overpad" heeft. Cookies en het gebruik ervan, zijn stiekum steeds inventiever geworden. De meeste mensen hebben geen idee waar het over gaat. Beeld van veel mensen is dat het onschuldig is (zoals dus ook in voorgestelde vensters wordt gesuggereerd). Men heeft het stiekum steeds meer gedaan en men moet daat eenvoudigweg mee stoppen. SNS geef een vertrouwend wekkend voorbeeld!! Doe er verder niet aan mee! (als overheidsbedrijf MOET je eigenlijk het goede voorbeeld wel geven). Groet, Ben :cool: PS Dit onderwerp doet me erg denken aan een Twents gezegde; " Brek mien de bek niet los!" (maw ik zou er nog heel veel over te zeggen hebben oid)

We hebben in wezen geen overheid,dat is nu juist het probleem!We hebben hier vertegenwoordigers van een``dictatuur``Brussel,schrijf EEG.Ik bedoel daar mee te zeggen dat deze overheid met de rug naar de samenleving staat!Geaffecteerd lullende commandoballen noem Ik ze!Ik ken een supermarkt ondernemer,zijn winkel is erg klant onvriendlijk,maar kan uitstekend concureren met Aldi en Little en wordt door zijn personeel op handen gedragen.Het geheim van zijn succes is,dat hij voordurend zich bevindt op de werkplek en weet wat er in zijn bedrijf afspeeld en luisterd naar zijn personeel.He wat zeg je me nou?Ja, als jij naar je personeel luistert ,zal jouw personeel naar jou luisteren.Luisteren naar goede informatie en onderzoek daarvan ligt je kracht
We zien dat er vooral wat onduidelijkheid is romdom punt 2 \'kun je via cookies achterhalen wie ik ben\' en de rol van mijn SNS hierin. Zijn er meer mensen die dit herkennen? En zijn er nog meer dingen die we kunnen verbeteren aan dit scherm?
Reputatie 2

We zien dat er vooral wat onduidelijkheid is romdom punt 2 \'kun je via cookies achterhalen wie ik ben\' en de rol van mijn SNS hierin. Zijn er meer mensen die dit herkennen? En zijn er nog meer dingen die we kunnen verbeteren aan dit scherm?

Volgens mij is het voor velen onduidelijk waar het over gaat.
@Fishermen2; volgens mij hal je vanalles door elkaar. Website beheerders zijn in de loop van afgelopen jaren steeds meer Cookies (kleine bestandjes met enige gegevens van het bezoek aan betreffende site) gaan plaatsen. Daarbij is de techniek steeds verder ontwikkeld. Zo worden verschillende "informatie stromen" steeds meer in elkaar geschoven. Hierdoor is het voor sitebeheerders steeds beter mogelijk te achterhale/voorspellen met wie ze van doen hebben, wat belangrijk is voor diegene en hoe de sitebeheerder daar op kan inspelen (bijv. gerichte aanbiedingen/reclame). Velen ging dit de afgelopen jaren te ver en vonden dat er afspraken over moesten worden gemaakt. Vanuit de EU heeft men de eerste stappen gezet om regels af te spreken. De landen zelf moeten nu daar ook beter op inspringen. Het is dus zo dat via onopvallende wegen veel informatie wordt verzameld zonder dat eerst te vragen.
Ik vergelijk het wel eens met dat er iemand rond mijn huis loopt, overal naar binnen kijkt, opschrijft wat ik wel en niet heb, enz. Dit alles ZONDER mij eerst te vragen of hij dat mag van mij!
Cookies zijn een belachelijke stiekeme vorm van informatie verzamelen, zonder dat veel gebruikers in de peiling hebben wat er zoal wordt verzameld!
Zo!
Groet,
Ik wil dat gezeur helemaal niet. Geef me de mogelijkheid om voor eens en altijd die cookies te accepteren en om tegelijkertijd dagelijks automatisch te wissen. Dan kan ik gewoon normaal internet blijven bezoeken zonder irritante pop-upschermen.
Tja,ik weet niet wat ik er van denken moet.Zonder cooky`s geen contact?Waarom willen ze alles weten?Nou ja,als je niets te verbergen hebt?Maar wat komen ze van ons te weten..is onze privacy nog beschermd?Wat wordt er doorgelicht?Is het ons consumptie gedrag etc?
Reputatie 2
Ik koop regelmatig dingen via internet. Daartoe onderzoek ik eerst kwaliteit, mogelijkheden en prijzen.
De volgende dag bij het nieuws lezen krijgen ik advertenties van producten van voorgaande dag. Sterker nog; ze doen of het extra aanbiedingen oid zijn.
Bij het zoeken in Google wordt het resultaat ook beinvloed door mijn zoeken.
Het is onvoorstelbaar; geen objectieve zoekresultaten meer!!
Daarom; stoppen met dat via achterdeurtjes extra geld verdienen!
Gewoon geen cookies! Kan toch ook!!??!
Groet,
@ allen

Per 5 juni 2012 is, als onderdeel van de Telecomwet, de Cookiewet van kracht. Deze stelt eisen aan het gebruik van cookies door websites.
Vrijwel alle websites gebruiken cookies om bezoekersgedrag te meten. Vanaf 5 juni 2012 dient iedere website zich te houden aan de nieuwe cookiewetgeving, wat inhoudt dat er op voorhand toestemming moet worden gevraagd voor het plaatsen van cookies.

Door SNS Bank te bezoeken op snsbank.nl wordt er als klant om een keuze gevraagd. Kies je minimaal 1 van de 3 opties om het aanvaarden van cookies te accepteren, dan slaan we je keuze in ons systeem op en wordt er niet meer om gevraagd. Kies je ervoor geen cookies te accepteren, dan mogen we je keuze niet in ons systeem vastleggen en wordt de keuze op je computer opgeslagen door een functionele cookie.
Deze mogen altijd geplaatst worden omdat ze noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website.  

Wanneer je deze cookie verwijdert van je computer, dan vragen we (telkens) opnieuw om je keuze.

Helaas heeft SNS Bank zich dus ook te houden aan de wet- en regelgeving van de Cookiewet en kunnen we niet 'zomaar' stoppen met het vragen van toestemming voor het gebruik van cookies. Gelukkig realiseert de overheid zich ook dat de Cookiewet zijn doel voorbij schiet en wil minister Kamp de Cookiewet versoepelen. Naar verwachting zal minister Kamp dit wetsvoorstel in het najaar naar de Tweede Kamer sturen.
Reputatie 2
@Lindsay; prachtig uitgelegd wat website beheerders vinden. Is echter maar 1 kant van het verhaal.
Als website beheerders alleen functionele cookies zouden plaatsen (die ook niet echt nodig zijn, "vroeger" (in den beginne) waren ZE er ook niet), zal er weinig verzet zijn. Het gaat om het slinkse uitbreiden van de functies van cookies.
Waarom zegt de SNS niet; we gebruiken alleen functionele cookies?
Groet,
PS. Zie oa eerdere bijdrages van mijn hand over dit onderwerp!
Applaus Ben, zeer mee eens!!!!!!!!!!!!!
Big brother volgt ons overal met zijn vieze koekies.
 Vragen:

Vraag 1: Wat vind je van de informatie op dit scherm?
Beetje misleidende info allemaal. Cookies are enoying, unsafe and maken je pc trager door alle losse fragmenten op je hd!

Vraag 2: Wat zou je willen veranderen?
Al dat gezeur om cookies op te slaan op je pc. Tip, CC cleaner gebruiken..
Reputatie 2
Het wordt weer eens tijd om deze discussie op scherp te zetten. Via mijn Ghostery plugin van Firefox zie ik dat het forum drie niet-functionele cookie-sites gebruikt:
"AddThis", "Google Analytics" en "Twitter Button". Allen verzamelen info van je en leveren geaggregeerde info aan derden.

De webite van snsbank.nl heeft zelfs vier externe websites: "DoubleKlick Floodlight", "Google Analytics", "Omniture (Adobe Analytics)", "Visual website optimizer".

Als ik ingelogd ben in MijnSNS dan blijft alleen "Omniture (Adobe Analytics)" over. Vooral in het 'veilige' gedeelte zouden deze websites er niet moeten zijn!

Met de Ghostery plugin kan ik eenvoudig deze externe website blokkeren. Functioneel lijkt dan alles gewoon te werken.

SNS praat eens met jullie web-ontwikkelaars...
Hoi Erik19,

Fijn dat je de discussie weer op scherp zet ;). Jouw wens om in gesprek te gaan met onze web-ontwikkelaars, pak ik graag met beide handen aan. In verband met veilig internetbankieren is dit een terechte vraag die je stelt. Zodra ik hier meer informatie over heb ontvangen, laat ik je het direct weten!

Eric19: Het wordt weer eens tijd om deze discussie op scherp te zetten. Via mijn Ghostery plugin van Firefox zie ik dat het forum drie niet-functionele cookie-sites gebruikt:
"AddThis", "Google Analytics" en "Twitter Button". Allen verzamelen info van je en leveren geaggregeerde info aan derden.

Hoi Erik,

Ik kende de Ghostplugin niet, goede aanvulling waarvoor dank. Misschien ook tip voor anderen.

Carel
Reputatie 2
Hoi Karel,

Ik heb zo'n beetje alles geblocked. Sommige sites die switchen van domain bij het browsen gaan dan fout, maar die kun je makkelijk uitsluiten van de blokkade.

Erik
Reputatie 2
Het vuurtje maar weer een beetje opstoken:
slimme mensen vinden altijd wel weer een ander weggetje om geld te verdienen, Hoe?

Wat is een permacookie?
17 nov. 2014 door Henk-Jan Buist Google+
Wat is - Cookies zijn in Nederland verboden als er geen toestemming wordt verleend, maar dat betekent niet dat gebruikers niet op andere manieren gevolgd kunnen worden. De permacookie is een van die methodes.
Als iemand een website bezoekt via een mobiel apparaat, zet de provider een Unique Identifier Header (UIDH) op het http-verzoek. De website die het verzoek verwerkt, stuurt deze UIDH door naar een advertentieserver. Via dit platform wordt bezoekersinformatie gedeeld met klanten, te weten adverteerders.

Lees hier verder.

Het komt er op neer dat jouw eigen provider enkele "kenmerken" (gegevens( toevoegd, waarmee anderen dan weer iets kunnen!!!

Groet,
Ben :cool:
PS Zolang het niet aan mij gevraagt wordt, ben ik er op tegen dat men gegevens over mij doorgeeft aan anderen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)