Cookies: wat vind jij? (II)

Toon eerste bericht

43 Reacties

Reputatie 2
@Ben, ik zal niet over je roddelen....

Die permacookies worder er door de telecom provider opgezet. Ik las al dat ze er ook info instoppen (dus niet alleen tracken hoe je navigeerd). Erg vervelend, maar je hebt het waarschijnlijk gewoon geaccepteerd via de voorwaarden.

Als ik het goed begrijp kun je het volgende doen:
- zo veel mogelijk via Wifi.
- via een VPN. Dus bijvoorbeeld een VPN opbouwen naar je eigen netwerk thuis en over dat netwerk de blijde wereld in. Dan heeft de telecom aanbieder ook het nakijken. Ik vermoed dat dit alleen voor de techneuten beschikbaar is, maar het is wachten op een kit van een VPN aanbieder om dit op te lossen voor huis tuin en keuken gebruik.

De bank heeft hier in zo verre mee te maken, dat ze een statement kunnen maken dat ze aan deze praktijken niet mee doen (Header-info van permacookies negeren, en zelf geen info toevoegen). Verder is het belangrijk dat een bank op z'b website zoveel mogelijk info binnen zijn eigen domein houdt, en het liefst over de HTTPS connectie streamen, dan krijgen de telco's het minste info.

Dus moderators deze thread heeft nu twee uitstaande vragen / verzoeken / uitdagingen. (@Olaf, ben je al terug van vakantie sinds 19/9?)
eRik19 schreef:

Als ik het goed begrijp kun je het volgende doen:
- zo veel mogelijk via Wifi.
- via een VPN. Dus bijvoorbeeld een VPN opbouwen naar je eigen netwerk thuis en over dat netwerk de blijde wereld in. Dan heeft de telecom aanbieder ook het nakijken. Ik vermoed dat dit alleen voor de techneuten beschikbaar is, maar het is wachten op een kit van een VPN aanbieder om dit op te lossen voor huis tuin en keuken gebruik.

@eRik19  Moet je voor zo'n VPN je PC thuis dan altijd aan hebben staan of kun je vanaf buiten (waar je ook bent) rechtstreeks op je eigen router inloggen om zo veilig te kunnen internetten?
Reputatie 2

@eRik19  Moet je voor zo'n VPN je PC thuis dan altijd aan hebben staan of kun je vanaf buiten (waar je ook bent) rechtstreeks op je eigen router inloggen om zo veilig te kunnen internetten?

Ik heb een Synology NAS (netwerkserver, computertje met een paar grote harde schijven) en via deze server kan ik een VPN opzetten.
Er zijn ook verschillende websites die het je aanbieden. Even zoeken op VPN of tunneling.
De server thuis moet dus inderdaad altijd aan staan.
Groet,
Ben :cool:
Blacktomcat schreef:

Hi Blacktomcat,
Voor het opzetten van een VPN tunnel naar je netwerk thuis kun je een PC gebruiken, maar praktisch is dat niet. Zelf gebruik ik mijn Fritz!Box (modem/router/switch/WLAN/DECT/telefooncentrale/...) als VPN eindpunt. Werkt prima vanaf een Android of iOS toestel. Ik heb het ook geconfigureerd voor mijn Windows 7 laptop. Het is - zoals eRik19 al aangeeft - wel even wat technisch uitzoekwerk, maar op internet zijn diverse tutorials beschikbaar. Misschien ook voor jouw modem.
Groeten,
Stefan
Bedankt voor de tips. Als ik eens tijd en lust heb, zal ik op onderzoek uitgaan.
Reputatie 2

Bedankt voor de tips. Als ik eens tijd en lust heb, zal ik op onderzoek uitgaan.

Jan, tussen het brouwen door moet dat toch lukken! :)
Groet,
Reputatie 2
@Stefan, welke Fritz! heb jij dan?
Groet,
Reputatie 2
Er zijn ook verschillende websites die het je aanbieden.@Ben ik hoop dat je niet bedoelt dat je externe web sites gebruikt voor een VPN connectie da's vragen om BigTrouble, tenzij het b.v. van je werkgever is, tenzij het NSA is...
Reputatie 2

Er zijn ook verschillende websites die het je aanbieden.@Ben ik hoop dat je niet bedoelt dat je externe web sites gebruikt voor een VPN connectie da's vragen om BigTrouble, tenzij het b.v. van je werkgever is, tenzij het NSA is...

Ik vraag niet om "Big Trouble", dat doen ze in NL.
Ik betaal in DE ongeveer €240 per jaar omroep bijdrage.
Ik betaal in NL mijn belastingen, dus ook voor de omroepen in Nl.
En ik betaal ongeveer €170 per jaar om via sateliet eea te kunnen bekijken.
Wat er nu steeds gebeurd als ik iets terug wil zien, een filmpje op Youtube wil zien, uitzending gemist enz. enz., dan krijg ik zeer regelmatig te zien dat ik niet gerechtigd ben om het te bekijken in mijn land!!!
Ik ben daar eigenlijk erg verontwaardigd over. Wat denken die uitmelkers wel! Betalen, betalen, betalen, Belachelijk gewoon.
Dus,
ik ga via verschillende VPN mogelijkheden deze uitbuiting, discriminatie, enz. enz. te lijf.
En dus, ja ik gebruik daarvoor verschillende aanbieders, websites.
Met mijn privé data blijf ik daar vanzelfsprekend weg. Alhoewel ik me ook weer geen al te grote zorgen maak, dan ben ik daar veel te druk mee en ik heb liever een beetje plezier nu in mijn leven.
Pfff.
Groet,
PS Duitsland is een behoorlijk bureaucratisch land, maar ondertussen is NL ook flink bezig. Veel mist en maar kasseren! Vandaag voor mijn vrouw, van SVB verzoek om "bewijs in leven formulier" in te laten vullen (bijv. bij gemeenthuis). Vorige week eenzelfde formulier laten invullen voor mijn vrouws pensioensbedrijf. Tsja... Hoe krijgen we de bevolking weer aan het werk??
PS2 Controle niets op tegen.
Reputatie 2

Bij het zoeken in Google wordt het resultaat ook beinvloed door mijn zoeken.
Het is onvoorstelbaar; geen objectieve zoekresultaten meer!!
Ben :cool:

Ik zou achteraf nog even een extreem vertraagde reactie op bovenstaande reactie willen geven.

Dat je voorkeursbedrijven bovenaan je Google zoeklijst ziet is nog tot daar aan toe. Daar kun je nog rekening mee houden.
Veel erger wordt het nog wanneer je feitelijkheden probeert op te zoeken, of meningen.
Ook daar kan Google rekening houden met je voorkeuren. Zo kan een Telegraaf-lezer anders gekleurde items vinden dan een NRC-lezer. Dan wordt je wereldbeeld dus vervormd, en kun je worden afgeschermd tegen "andersdenkenden". 
Wat dat in de huidige reaguurderssfeer kan betekenen laat zich raden.
Ook dit wordt uiteindelijk door cookies veroorzaakt.
Reputatie 2

Ik zou achteraf nog even een extreem vertraagde reactie op bovenstaande reactie willen geven.

Dat je voorkeursbedrijven bovenaan je Google zoeklijst ziet is nog tot daar aan toe. Daar kun je nog rekening mee houden.
Veel erger wordt het nog wanneer je feitelijkheden probeert op te zoeken, of meningen.
Ook daar kan Google rekening houden met je voorkeuren. Zo kan een Telegraaf-lezer anders gekleurde items vinden dan een NRC-lezer. Dan wordt je wereldbeeld dus vervormd, en kun je worden afgeschermd tegen "andersdenkenden". 
Wat dat in de huidige reaguurderssfeer kan betekenen laat zich raden.
Ook dit wordt uiteindelijk door cookies veroorzaakt.

Hoi Koos,
Ook een vertraagde reactie is een reactie! :confused:
Ik las vandaag ergens dat China een wereldwijde regulering van het "anarchistische"  internet wil. Ik moest er eerst even bij "Big Smilen" (ze bedoelen natuurlijk het naar hun hand zetten), maar zoals het zich nu ontwikkeld is ook absoluut niet aantrekkelijk. Het wordt (is) steeds meer gekaapt door de commercie. Die hebben het geld om de kennis te kopen en daarmee de boel naar hun hand te zetten (geld te verdienen). Vergeet daarnaast de criminelen niet (is er verschil??) die ondertussen van wanten weten over het internet.
We gaan eerst volgende week maar eens een borrel drinken! :)
Groet,
BigBen schreef:

@Stefan, welke Fritz! heb jij dan?
Groet,

Hi Ben,
Ik heb een 7340. Deze is praktisch gelijk aan een 7390 (2 extra LAN poorten).
Groeten,
Stefan
Reputatie 2
Wat krijgen we nu? Een mail afkomstig van SNS met de uitnodiging om mijn mening te geven over maatregelen bij roodstaan.
Bij doorklikken kom ik op een webpagina met de melding "Oeps" om aan te geven dat de cookies aan moeten staan als je verder wilt.
Ik stel de cookies dus in op het niveau "anonieme analysecookies". Op dat niveau werk ik altijd, en is ook voor internet-bankieren voldoende.
Tot mijn stomme verbazing is dat NIET voldoende voor deze simpele opiniepeiling, waar het nota bene gaat om wat NORMAAL is.
Ik vind dit dus NIET NORMAAL. En heb dan ook in een reply in deze geest geantwoord. Zo helpt SNS zijn eigen campagne onderuit.....
@Koos,

Zinvolle vraag voor het bezoekje bij IT op 12 december.

Ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dan dat er een centraal verwerkt intern cookie-beleid is, dat alle servers en digitale uitingen van de bank raakt. En dan is het inderdaad wel raar dat  er bij bepaalde vraag-en-antwoord campagnes andere (nieuwe, afwijkende) instellingen/werking mag worden toegepast voor cookies.

En nu tijd voor koffie,..
met een sultana! (lekker cookie)

Groeten
Jaap
Reputatie 2
Is volgens mij al het geval vanaf het begin van de site "normaal". Ik meen dat het probleem zit in de cookies voor facebook, twitter en consorten. Deze moeten worden geplaatst om daar verbinding mee te hebben (wat de SNS dus wil).
Groet,
PS Is hier al eerder over geschreven.
Hoi Koos,

Goed punt :-). Lijkt me zeker goed om deze vraag te stellen tijdens jullie bezoek op 12 december.
Ik kan de vraag vast neerleggen bij onze IT-collega’s.

Heeft de koffie goed gesmaakt Jaap? ;-)
Reputatie 2
@Jaap
Ik ben het met je eens dat je een centraal cookie-beleid zou verwachten, maar dat is niet zo - of wordt niet uitgevoerd. Vandaag een nieuwe ervaring bij de "Pas-in-tweeën"-proef. 
Daarbij werd mijn pas in tweeën geknipt om te testen of je daadwerkelijk binnen een uur een vervangende pas hebt.
Wanneer een tijdelijke servicepas krijgt (die werkt inderdaad binnen een uur!) moet je het saldo en de transacties kunnen raadplegen op Mijn SNS Servicepas. Dat gaat prima, zonder cookiemelding. Maar wanneer je deze persoonlijke zaken verlaat en naar een algemene info-pagina over de servicepas, zijn die cookies weer wel nodig. 

Ik kan er geen consistentie meer in vinden.

Voor alle duidelijkheid: ik houd me verre van Facebook en Twitter, dus die kunnen wat mij betreft geen rol spelen.
Persoonlijk vind ik de hele wetgeving onzin. Alsof alle websites op het internet zich aan gaan passen aan een wet die in een klein landje zoals dat van ons.
Daarnaast is voor zover ik weet de wetgeving alleen van toepassing op cookies die niets te maken hebben met de functionaliteit van de betreffende website. Bijv. cookies voor het inloggen op deze website, of de inhoud van je winkelmandje op een webwinkel. Dingen zoal cookies voor statestieken en profielcookies zoals alle websites van google dat doen, die vallen daar wel onder. Als SNS puur de essentiele cookies gebruikt en deze niet gebruikt voor het bijhouden van wat mensen op de website doen, dan is daar dus geen melding voor nodig voor zover ik weet.

Niet dat iemand die meldingen ook maar interesseert... Overregulering...

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)