Cookies: wat vind jij? (III)

• Oud Medewerker SNS
  • 191 reacties
SNS Bank zal aan de gebruikers toestemming gaan vragen om cookies te plaatsen. We zijn daarbij erg benieuwd naar jouw mening! Denk jij met ons mee over de schermen die we willen gebruiken? Dit is het derde deel uit een serie van drie onderzoeken. Deelnemers die aan alle drie de onderzoeken meedoen maken kans op een iTunes cadeaukaart van 50 euro.

Nog niet meegedaan aan de eerdere onderzoeken? Klik dan hier voor het eerste onderzoek en bekijk ook direct de gehele intro en het bijbehorende filmpje! Het tweede onderzoek vind je hier.

In dit derde onderzoek vragen we je het onderstaande scherm te bekijken en in een reactie antwoord te geven op de volgende vragen:

Vraag 1. Wat vind je van de informatie op dit scherm? Wat vind je duidelijk en wat niet?

Vraag 2. Wat vind je er van dat jezelf cookies kunt instellen?

Vraag 3. Waarom kies je er voor om cookies van (de) SNS (website) wel/niet te accepteren?

17 Reacties

Dit is de eerste keer dat ik een site tegenkom waarin aan gebruikers een echte keuze wordt voorgelegd welk type cookies ze willen accepteren. Dit vind ik een goede ontwikkeling! Omdat ik de SNS bank vertrouw (ze beheren immers ook mijn geld) zal ik de persoonlijke en analyse cookies toestaan, maar om diezelfde reden niet de cookies die gelinkt zijn aan externe sites als facebook, twitter en google+. Ook al heb ik op elk van die sites al een account.
Reputatie 2
In mijn vorige bijdrage al veel vermeld. (In deel 1 en indeel �2)
Ik heb geen keuze, ik kan niet kiezen voor GEEN COOKIES omdat ik dan geen/beperkt gebruik kan maken van een site.
Ik heb gekozen voor de minst schadelijke (Hopenlijk anoniem?? Is dat �berhaupt mogelijk en te toetsen?).
De optie \"alleen functionele cookies\" onbreekt helaas.
Vergelijken met andere site\'s is zinloos, \"doen wij het heel veel of een beetje slechter dan die en die\".�
SNS wees EERLIJK naar je klanten toe. Verdien hun vertrouwen. Probeer niet je klanten via (onbedoelde) omwegen uit te melken. Gebruik techniek waar nodig en onhou je van de uitwassen.
Schoenmaker blijf bij je leest (zet de IT afdeling onder curatele, hou er zelf de controle over en laat je niet verleiden tot onjuiste klant benadering)..
Groet,
Ben�:cool:

Ter informatie:
Juridisch stuk http://www.kvdl.nl/wp-content/uploads/2012/12/Patrick-Wit-en-Martijn-van-Bemmel-Strijd-tegen-cookies-gaat-door-maar-lijkt-kansloos.pdf
http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/13/alstublieft-premier-rutte-de-oplossing-voor-de-cookiewetgeving/
Er zijn browsers met "do not track" (ik meen in ieder geval Firefox, wel zelf aanzetten))
Reputatie 2
1) Redelijk. \"Met cookies kun je\" dus zonder cookies kan je dat niet? Kan het dan niet beter zijn \"Cookies zijn nodig voor:\"
De uitleg bij Analyse cookies mag wat mij betreft ook iets uitgebreider. Tot slot neem ik aan dat als je de onderste aanvinkt, de vinkjes bij de andere automatisch worden weggehaald?

Wel hulde voor het keuze scherm waarin onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende cookies!

2) Erg goed dus, nog niet eerder deze keuzevrijheid tegen gekomen.

3) Ik kies ervoor om de cookies van SNS wel te accepteren. Dit omdat ik SNS vertrouw en graag het gemak heb die cookies bieden.

Tot slot staat er: Wil je na het plaatsen van je reactie ook een keuze maken uit de mogelijkheden onder het scherm?
Welke mogelijkheden?? Mis ik iets?
Sanne schreef:

1) Tot slot staat er: Wil je na het plaatsen van je reactie ook een keuze maken uit de mogelijkheden onder het scherm?
Welke mogelijkheden?? Mis ik iets?

Hoi Sanne, onze formulering van de vraag was mogelijk niet duidelijk. We wilden jullie ook attenderen op de meerkeuzevragen onder het voorbeeldscherm. We hebben de vraag aangepast. Dank voor je feedback, de vraag is hopelijk nu wel duidelijk. Groeten, Jeroen.
Reputatie 2
@JeroenS Bedankt. Hierdoor kwam ik erachter dat de onderzoeksvelden in FF19 niet te zien waren. Ben nu ingelogd via IE en nu kon ik de vinkjes inderdaad zetten.
cookies vraag ; irritant
bedenk ook eens een begrijpelijke nederlandse naam inplaats van al dat
zogenaamde interssante engelse gedoe
Jan
Cookies??

Waarom? reclame? Negatieve meldingen mogen plaatsen? en daar toestemming voor krijgen, en de toestemming gevende, via 1 druk op de knop "toestemming geaccepteerd" hun rechten ontnemen, en daarmee deze mensen alles kunnen afnemen?

Uuhh...nee dus.

Kijk er de mediasites maar op na.

Geen contact kunnen krijgen via mail, en als je geen cookies accepteert, mag je hun site niet eens bezoeken.

Mag ik mijn eigen computer nog blijven beheren? of is dit allang niet meer mogelijk, juist vanwege alle beveiligingsprogramma"s!!

Beheren jullie jullie eigen computer(s)

Inderdaad, denk daar/hier maar eens over na.

Ton
het is een slechte zaak, je wordt gewoonweg gedwongen om cookies te accepteren, anders werkt de site niet goed, ik vraag mij zo langzamerhand af wie de baas over mijn computer is
je wordt eerst min of meer gedwongen om te gaan internetbankieren, en nu dit weer, krijg er zo langzamerhand een rara smaak van.
ton1953, volledig mee eens. Het moet niet erger worden met de (dictaat) regelzucht hier in Nederland maar ook in de EU.
Alles onder het mom van wat goed boor de burgers is, alsof daar alleen maar dommerikken wonen, maar wat volgens mij alleen maar goed is voor de commercie en de beurzen van de zogenaamde mij / ons vertegenwoordigende politici. Vinden ze het dan ook nog raar als de burger obstinaate en recalcitrante verschijnselen toont. Weg met die Cookies het laatste woorddeel zegt het al niet "kies"
Ondanks de fikse kritiek op cookies horen we hier van enkelen van jullie wel positieve geluiden over dit keuzescherm waarmee je zelf kunt aangeven welke cookies je wilt accepteren. We horen ook dat de keuze voor \'alleen functionele cookies\' ontbreekt en toegevoegd zou moeten worden. Goede suggestie!

Graag horen we nog meer reacties over de duidelijkheid van dit specifieke scherm: wat kunnen we verbeteren zodat het nog duidelijker wordt?
Reputatie 2

Ondanks de fikse kritiek op cookies horen we hier van enkelen van jullie wel positieve geluiden over dit keuzescherm waarmee je zelf kunt aangeven welke cookies je wilt accepteren. We horen ook dat de keuze voor \'alleen functionele cookies\' ontbreekt en toegevoegd zou moeten worden. Goede suggestie!

Graag horen we nog meer reacties over de duidelijkheid van dit specifieke scherm: wat kunnen we verbeteren zodat het nog duidelijker wordt?

Ik kreeg net het keuzescherm en heb alles geweigerd. Ik ben benieuwd hoe ik nu verder kan met de SNS. Er was inderdaad geen mogelijkheid van functionele Cookies. Betekend dit dat deze zonder vragen nu wel geplaatst worden?
Groet,
Ben :cool:
Mischien begrijp ik het niet.
Waarom iedere keer bij inloggen de SNS vraag of je cookies accepteerd. Kan dat niet 1 maal gevraagd worden, bij klanten van SNS en dan houd het op? Het is nu hoogst irritant.
Ik hoor graag van u.

Groet,

Con
Reputatie 2
@Mariella en wie was de gelukkige winnaar van de iTunes cadeaukaart van 50 euro?
Reputatie 2
Ik had het idee dat men had bedacht toch maar enigzins voorzichtig te zijn met dit onderwerp. Geen terugkoppeling, geen info over hoe verder, wel "gewoon" iets invoeren!
Tsja.... Hoe gebruik ik een klanten community!
Groet,
Ben :cool:

Mischien begrijp ik het niet.
Waarom iedere keer bij inloggen de SNS vraag of je cookies accepteerd. Kan dat niet 1 maal gevraagd worden, bij klanten van SNS en dan houd het op? Het is nu hoogst irritant.
Ik hoor graag van u.

Groet,

Con

Er is geen andere technische manier om ervoor te zorgen dat je over browser sessies (gebruik van Internet) data van een anonieme bezoeker kan opslaan. Het geplaatste cookie is de enige manier om dit te detecteren. Dit cookie is een functioneel cookie en mag daarom wel geplaatst worden. Als dit cookie geweigerd wordt kan de voorkeur dus inderdaad niet opgeslagen worden.

Hopelijk is het zo helder :).

Via deze link vind je een uitgebreide uitleg van mijn collega Tibor over het gebruik van cookies :D.
Totale waanzin, die cookies. Nergens voor nodig, zelfs niet volgens de EU regels. Simpele fix: op "Mijn SNS" javascript uitzetten met de Firefox add-on NoScript. Die toeters en bellen zijn voor een basisfunctionaliteit toch niet nodig. En verder gooit Firefox bij afsluiten toch alle cookies weg. Probleem opgelost.

Tjerk
Zeer irritant die vraag naar het accepteren van cookies; ik werk met Firefox en met het prgramma CCleaner. CCleaner ruimt telkens de cookies op. Dus ik krijg elke keer de vraag wat ik wil met cookies. Daarnaast gebeurt het dat als ik de cookies accepteer zoals SNS die aangeeft, ik mijn homepage te zien krijg met de mededeling dat de sessie verlopen is en dan moet ik opnieuw inloggen. Soepeltjes gaat het tegenwoordig niet meer om in te loggen. Jammer.