De risico's van een hoverboard

Hierbij een artikeltje dat wijst op de gevaren van een hoverboard. En het betreft dan met name de aansprakelijkheid bij ongevallen/ongelukken. Dus ouders en gebruikers van een hoverboard, houdt hier rekening mee.

13 Reacties

Hoi Blacktomcat,

De hoverboard heb ik al een aantal keer op straat gezien, het is een bijzonder ding. Goed dat je dit met ons deelt, het is verstandig om als ouder op de hoogte te zijn van de risico's en de dekking van je verzekering bij schade.
Ik zie die ook regelmatig op straat. Ik denk dat het merendeel niet weet hoe het zit met aansprakelijkheid e.d. Vandaar mijn waarschuwing en het aanmaken van dit topic.
Nja 'hoveren' dat doet een hoverboard niet, die wieltjes moet er eerst nog vanaf om het echt een hoverboard te mogen noemen.
Volgens wikipedia zitten er al wel wielen aan: hoverboard en wel aan weerszijden.
Ik ben het met je eens dat als de wielen eraf zijn, het mogelijk geschikt is om als hovercraft te dienen. Maar dan nog wel eerst een schort erom heen en een blower. :D
Hier nog een aanvulling. Ouders, u bent gewaarschuwd!
Reputatie 1
Grappig dat de aanwezigheid van een stuur bepalend is.
Op mijn ligfiets zit ook geen stuur. Of beter gezegd: er zit wel een stuur op, maar ik kan er niet mee sturen. Dat doe je op een andere manier, maar niet met een stuur. Hij dient uitsluitend voor de bevestiging van remhendels en versnellingscontroller.

Maar goed, er zit een stuur op...
Dan is de vraag wat er in de wet onder een stuur wordt verstaan!
Eigenlijk valt een hooverboard qua instabiliteit in dezelfde categorie als de eenwieler fiets (https://nl.wikipedia.org/wiki/Eenwieler). Instabiel klinkt trouwens wat negatief. Een mooier woord: metastabiel. Eigenlijk hebben deze vervoersmiddelen een hoog "science of stupid" gehalte (National Geographic). De berijder zal alle zeilen bij moeten zetten om niet te vallen. Een onregelmatig gelegde tegel en het vervoermiddel heeft de neiging naar voren te kantelen om zijn berijder eens van de straatstenen te laten proeven. Er is gewoon heel weinig voor nodig om het zwaartepunt van berijder en voertuig voor de draaiingsas van het wiel of wielen uit te laten komen. Dit is met een step al het geval (niet het verhoginkje in de sportschool, maar de aloude autoped (fotootje, ach ja: https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=YIKTtyuN&id=62BD491ECB7296DD2D30D4973FCC810D4013200B&thid=OIP.YIKTtyuNsokge2_j9-xUZwHaFj&mediaurl=http%3a%2f%2f1.static.upcoming.nl%2fstatic%2fimages%2f608293b72b_1420025265_Deze-steps__list-noup.jpg&exph=552&expw=736&q=autoped+1970&simid=607992703919259762&selectedIndex=0&ajaxhist=0)). En een autoped heeft nog twee assen let op het accent op assen, de twee wielen van de hooverboard gaan niet helpen ten opzichte van de eenwieler fiets.
Reputatie 2
Misschien handiger om de wielen van een hooverboard 90 graden te draaien en het balanceren in de richting links/rechts te laten plaats vinden.
Die steps komen me bekent voor in de jaren '70 had ik er zo één; 10 jaar later omgebouwd tot een minder vermoeiende versie: Lekker lui zonder helm en verzekering (Dit is een foto van internet).
Die ouderwetse autoped had tenminste nog relatief grote en stevige banden en kon ruw terrein redelijk behappen. De (speelgoed)autopeds die je tegenwoordig ziet met die hele kleine harde wieltjes, die kunnen helemaal geen weerstand (zoals een opstaand randje of tegel) verdragen of je ligt al aan de grond. Ik kies toch voor de ouderwetse (en liever nog mijn vierwieler van Duitse makelij).
Mijn step, om ook het financiele aspect op deze site niet te vergeten, is aan een oud ijzer boer verkocht, voor 2,50 gulden. Dat bedrag kan ik mij nog goed herrinneren, omdat het mij zo tegenviel. Achteraf gezien denk ik dat die prijs nog best wel netjes was, en heeft het die oud ijzer boer ook wat pijn gedaan. Een goed onderhandelingsresultaat, maar wel een reality check dat emotionele waarde zich meestal niet in geld laat uitdrukken.

P.s. hoe maak ik links met een headertekst? Ik zie er geen knop voor.

P.s.s. @blacktomcat, inderdaad, echte luchtbanden, voor het serieuze stepwerk
@Ferd, kijk eens onder het vraagteken onderaan het invulveld. Staat daar bij wat je bedoelt? En dan met name KLIK HIER
Segway heeft nu ook twee kleine elektrische skates voor onder beide voeten of ze zijn daarmee bezig..daar zal dan straks wel hetzelfde verhaal gelden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)