SNS

Denk mee: de SNS Rekentool - Wat is voordeliger, sparen of aflossen?

• 23 juni 2015
  • 28 Reacties
  • 6326 Keer bekeken

In het vorige topic hebben we 3 ideeën aan jullie voorgelegd. Alle drie werden in meer of mindere mate positief door jullie ontvangen. Vandaag willen graag doorgaan op één van die ideeën om van jou te weten te komen waar jij behoefte aan hebt. Denk je mee?

Vragen
Bekijk het idee:

Rekentool: Sparen of Aflossen. Met deze tool in MIJN SNS kan je snel zien wat voor jou op dit moment het voordeligst is: sparen of aflossen. En wat de gevolgen zijn voor de lange termijn

1. Stel, SNS gaat de rekentool Sparen of Aflossen maken. Wat verwacht je dat deze rekentool jou zou kunnen opleveren?
2. De rekentool zou ook over het wel of niet oversluiten van je hypotheek kunnen gaan. Wat zou je daarvan vinden?

28 reacties

In het https://"https://forum.snsbank.nl/denk-mee-43/denk-mee-over-hypotheken-a-vind-jij-deze-ideea-n-9256/"hebben we 3 ideeën aan jullie voorgelegd. Alle drie werden in meer of mindere mate positief door jullie ontvangen. Vandaag willen graag doorgaan op één van die ideeën om van jou te weten te komen waar jij behoefte aan hebt. Denk je mee?

Vragen
Bekijk het idee:

Rekentool: Sparen of Aflossen. Met deze tool in MIJN SNS kan je snel zien wat voor jou op dit moment het voordeligst is: sparen of aflossen. En wat de gevolgen zijn voor de lange termijn

1. Stel, SNS gaat de rekentool Sparen of Aflossen maken. Wat verwacht je dat deze rekentool jou zou kunnen opleveren?
2. De rekentool zou ook over het wel of niet oversluiten van je hypotheek kunnen gaan. Wat zou je daarvan vinden?

Gewoon: En, En.
Ik verwacht dat dat (bijna) onmogelijk is. Het kan hooguit een vage indicatie zijn. Er zijn immers zoveel variabelen, dat een statiche tool daar geen rekening mee kan houden. Ik moet even denken aan de "tool" hoeveel kan ik lenen? Ingevuld door mij, kon veel lenen, mooi toch. Bleek al snel dat ik gezien mijn leeftijd Überhaupt niets kon lenen.
Levert alleen maar valse hoop en veel frustratie op!
Ik zou ervoor zijn om zeer goede adviseurs dit werk te laten doen, kan een computer nog niet tegenop!
Groet,
Ben 🆒
Ik verwacht dat dat (bijna) onmogelijk is. Het kan hooguit een vage indicatie zijn. Er zijn immers zoveel variabelen, dat een statiche tool daar geen rekening mee kan houden. Ik moet even denken aan de "tool" hoeveel kan ik lenen? Ingevuld door mij, kon veel lenen, mooi toch. Bleek al snel dat ik gezien mijn leeftijd Überhaupt niets kon lenen.
Ik zou ervoor zijn om zeer goede adviseurs dit werk te laten doen, kan een computer nog niet tegenop!
Groet,
Ben 🆒

Denk je dat die adviseur het uit zijn hoofd doet? Die gebruikt ook een rekentool. Dus zo'n tool kan best 'openbaar' gemaakt worden. Als je zelf de nodige variabelen invoert, moet het m.i. mogelijk zijn een zeer goede benadering te kunnen berekenen.
In jouw leengeval had je dan bv. zelf je leeftijd moeten invoeren en als het goed was, zou er meteen een reactie komen van: jammer maar helaas, u bent te oud.
Dit betekent dat de voorwaarden om wel of niet verder met de tool te kunnen gaan, zover mogelijk in het begin moet liggen.
Groet,
Ben 🆒

Denk je dat die adviseur het uit zijn hoofd doet? Die gebruikt ook een rekentool. Dus zo'n tool kan best 'openbaar' gemaakt worden. Als je zelf de nodige variabelen invoert, moet het m.i. mogelijk zijn een zeer goede benadering te kunnen berekenen.
In jouw leengeval had je dan bv. zelf je leeftijd moeten invoeren en als het goed was, zou er meteen een reactie komen van: jammer maar helaas, u bent te oud.
Dit betekent dat de voorwaarden om wel of niet verder met de tool te kunnen gaan, zover mogelijk in het begin moet liggen.

Goed gereedschap is het halve werk!
Waar ken ik dat van. Natuurlijk zou het kunnen, maar dan moet het van hoge kwaliteit zijn en (het liefst) zelf vragen naar alle variabelen.
Ik blijf denken dat het voor een zeer selecte groep toepasbaar is.
Groet,
Ben 🆒
Goed gereedschap is het halve werk!
Waar ken ik dat van. Natuurlijk zou het kunnen, maar dan moet het van hoge kwaliteit zijn en (het liefst) zelf vragen naar alle variabelen.
Ik blijf denken dat het voor een zeer selecte groep toepasbaar is.
Groet,
Ben 🆒

Ben, je bent te pessimistisch. En uiteraard ben ik het met je eens dat goed gereedschap een must is om je werk goed te kunnen doen.
Cheers.
Reputatie 3
Badge +1

Eerlijk gezegd heb ik er nog steeds een hard hoofd in dat een dergelijke tool in mijn geval een eenduidig antwoord gaat geven. Met een spaarhypotheek is het best lastig om - rekening houdend met bandbreedte beperkingen en fiscaliteiten - met een goed onderbouwd geautomatiseerd advies te komen. Aan de andere kant: als jullie dat lukt is dat natuurlijk een zeer welkome aanwinst!

Een rekentool die je helpt bij het berekenen van de kosten bij oversluiten geldt eigenlijk hetzelfde. Met een lineaire of annuitaire hypotheek is dat best te doen, maar bij spaarhypotheken is dat weer lastiger lijkt me (omdat de rente van het spaardeel gekoppeld is aan de rente op het leningdeel en je weer rekening dient te houden met de spaarpremie bandbreedtebeperking). Neemt niet weg dat je met een dergelijke tool best veel mensen kunt helpen die nu vaak snel globaal willen weten of het zinvol is om over te sluiten op basis van het renteverschil en de looptijd van de rentevaste periode.
Eerlijk gezegd heb ik er nog steeds een hard hoofd in dat een dergelijke tool in mijn geval een eenduidig antwoord gaat geven. Met een spaarhypotheek is het best lastig om - rekening houdend met bandbreedte beperkingen en fiscaliteiten - met een goed onderbouwd geautomatiseerd advies te komen. Aan de andere kant: als jullie dat lukt is dat natuurlijk een zeer welkome aanwinst!

Een rekentool die je helpt bij het berekenen van de kosten bij oversluiten geldt eigenlijk hetzelfde. Met een lineaire of annuitaire hypotheek is dat best te doen, maar bij spaarhypotheken is dat weer lastiger lijkt me (omdat de rente van het spaardeel gekoppeld is aan de rente op het leningdeel en je weer rekening dient te houden met de spaarpremie bandbreedtebeperking). Neemt niet weg dat je met een dergelijke tool best veel mensen kunt helpen die nu vaak snel globaal willen weten of het zinvol is om over te sluiten op basis van het renteverschil en de looptijd van de rentevaste periode.

Stefan: Lees je handtekening nog eens door :)
Reputatie 3
Badge +1
Stefan: Lees je handtekening nog eens door :)
Die quote mag toch ook op mijzelf van toepassing zijn 😕

'iedereen' = ook ik
'iemand' = SNS ?!
Die quote mag toch ook op mijzelf van toepassing zijn 😕

'iedereen' = ook ik
'iemand' = SNS ?!

Dat bedoel ik juist!
Krijg ik toch nog gelijk! :D
Groet,
Ben 🆒
Ik denk persoonlijk dat je een dergelijke tool als begin moet zien van een persoonlijk advies veelal opgevolgd door gesprek met adviseur face-to-face of via chat.
Voor- en tegen van een "generieke" tool kunnen we allemaal bedenken maar een tool die automatisch een volledig op maat gemaakt advies geeft zal erg lang en ingewikkeld worden door alle variabelen die men dan moet ingeven en controles die moeten worden ingebouwd.

Waarom niet een tool ontwikkelen die een veel voorkomend scenario ingevuld laat zien waarbij men dan de voorgedrukte variabelen naar eigen situatie kan aanpassen?
Persoonlijke gegevens die men niet direct bij de hand heeft nemen het voorbeeld als uitgangspunt wat toch een redelijke indicatie geeft om later nog eens in meer detail te herberekenen als men alle persoonlijke gegevens wel bij de hand heeft. Ik denk dat veel mensen namelijk even snel in de middagpauze willen kijken wat er uitkomt en dan aan het denken worden gezet om er daarna thuis eens uitgebreid voor te gaan zitten in het weekend.
Op zo'n manier kan men snel een generiek advies krijgen maar ook een meer maatwerk-advies dat dan vervolgens opgevolgd kan worden door een persoonlijk gesprek om de zeer persoonlijke wensen/variabelen kenbaar te maken en zodoende tot een goed onderbouwd persoonlijk advies te komen.

Ideaal zou zijn als mensen die al een SNS hypotheek hebben lopen deze gegevens in de tool geladen krijgen.

Ik zou de tool overigens wel zuiver houden en toespitsen op 1 advies : (hoeveel) aflossen of sparen ?
Hoi RHK22643,

Van harte welkom op SNS Community, leuk om je hier te mogen verwelkomen.

Fijn dat je de moeite neemt om met ons mee te denken. Aan de rekentool wordt nog geschaafd, Daniel gaat met je input aan de slag.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Kun je je weg een beetje vinden inmiddels? Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.
Badge
Het zou mij niet verbazen wanneer veel huidige en toekomstige klanten zeer geïnteresserd zouden zijn in zo'n tool.
Dat het ontwikkelen niet makkelijk zal zijn geloof ik graag, want het aantal variabelen is schier eindeloos.
Maar nu het gelukt is de belastingaangifte in Nederland te automatiseren zou het met een hypotheek kostenberekening toch ook klaargespeeld moeten kunnen worden.
Het zou mij niet verbazen wanneer veel huidige en toekomstige klanten zeer geïnteresserd zouden zijn in zo'n tool.
Dat het ontwikkelen niet makkelijk zal zijn geloof ik graag, want het aantal variabelen is schier eindeloos.
Maar nu het gelukt is de belastingaangifte in Nederland te automatiseren zou het met een hypotheek kostenberekening toch ook klaargespeeld moeten kunnen worden.

Achter de belastingdienst zit wel een hele grote pot met geld, om zoiets mogelijk te maken (en vergeet de nog steeds, grote problemen daarbij ook niet) :)
Groet,
Ben 🆒

Wat denk je dat een hypotheekadviseur doet? Die voert in een bepaald programmaatje toch ook gewoon jouw gegevens in? Zet dat programmaatje online en je kunt zelf een heleboel. Alleen, het is niet zozeer een kwestie van meten = weten, maar vooral om weet wat je meet. Oftwel, uit elk programma komt iets uitrollen; en het belangrijkste is om met die gegevens (en achtergronden) een juiste conclusie te trekken. En daar zit m.i. het probllem. Ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de bevolking i.h.a. een te snelle conclusie trekt en die ook nog niet eens baseert op hoor en wederhoor. En toch juich ik zo 'ntool van harte toe. Laat maar komen.
Badge

Achter de belastingdienst zit wel een hele grote pot met geld, om zoiets mogelijk te maken (en vergeet de nog steeds, grote problemen daarbij ook niet) :)
Groet,
Ben 🆒

Nergens heb ik in de aankondiging gelezen dat geld een probleem zou zijn. Je weet immers vooruit dat je flink zult moeten investeren als je zoiets als het voorgestelde op poten wilt zetten. Voordat je een dergelijk idee lanceert zal toch ook wel over de financiële consequenties zijn nagedacht. Wil je het goed doen, dan moet je de beurs trekken. Dan krijg je ook een tool waar mensen vertrouwen uit putten en wellicht zet dat de (potentiële) klant aan tot een vervolggesprek.
Wil je de investering niet doen en neem je genoegen met een flutprogramma waarin je oeverloos kunt ronddarren zonder resultaat, laat het dan liever achterwege.Zoiets roept alleen maar afkeer op.

Nergens heb ik in de aankondiging gelezen dat geld een probleem zou zijn. Je weet immers vooruit dat je flink zult moeten investeren als je zoiets als het voorgestelde op poten wilt zetten. Voordat je een dergelijk idee lanceert zal toch ook wel over de financiële consequenties zijn nagedacht. Wil je het goed doen, dan moet je de beurs trekken. Dan krijg je ook een tool waar mensen vertrouwen uit putten en wellicht zet dat de (potentiële) klant aan tot een vervolggesprek.
Wil je de investering niet doen en neem je genoegen met een flutprogramma waarin je oeverloos kunt ronddarren zonder resultaat, laat het dan liever achterwege.Zoiets roept alleen maar afkeer op.

Ik ben het volledig met je eens. Doe het goed of doe het niet. Een tussenweg leidt (alleen maar) tot frustratie en afhakers. Ik laat me (positief ??) verrassen wat er uiteindelijk uit de bus komt en op de website komt te staan. (En als ik zeg website, bedoel ik ook de website en niet (althans nog niet) allerlei mobiele platforms). Ergens moeten ze beginnen.
Bedankt voor jullie reacties.

Jullie geven aan dat een dergelijke tool biedt zeker een meerwaarde, maar dan moet hij wel van voldoende kwaliteit zijn. Jullie geven aan dat het lastig gaat worden om een tool te ontwikkelen die met alle variabelen rekening kan houden. Aan de andere kant wordt ook aangegeven dat een basis tool een goede opstap / aanleiding kan zijn voor een gesprek met een adviseur.

Nogmaals dank en mochten jullie nog aanvullingen hebben, laat het dan weten in een reactie.
Hallo Wanda ,

Een rekentool "Sparen of Aflossen" wordt al jaren voor hypotheken gehanteerd op de site van de Vereniging eigen Huis.
Deze rekentool heb ik destijds gebruikt als hulpmiddel naast mijn eigen berekening om te bepalen of het aflossen van mijn hypotheek zinvol zou zijn of niet.
Wellicht kan Daniel eens naar dit programmaatje kijken , om te zien of er voldoende variabelen in opgenomen zijn.
Het mooie van de SNS is dat je het dan kan toespitsen op de hypotheekprodukten die de SNS aanhoudt.

met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Hallo Wanda ,

Een rekentool "Sparen of Aflossen" wordt al jaren voor hypotheken gehanteerd op de site van de Vereniging eigen Huis.
Deze rekentool heb ik destijds gebruikt als hulpmiddel naast mijn eigen berekening om te bepalen of het aflossen van mijn hypotheek zinvol zou zijn of niet.
Wellicht kan Daniel eens naar dit programmaatje kijken , om te zien of er voldoende variabelen in opgenomen zijn.
Het mooie van de SNS is dat je het dan kan toespitsen op de hypotheekprodukten die de SNS aanhoudt.

met vriendelijke groet ,
Axasjaak

Goed idee van jou, Axasjaak. Niet iedereen hoeft het wiel opnieuw uit te vinden.:)
Dank je wel , Blacktomcat.
Voor SNS klanten zou het een uniek reken-hulpmiddel kunnen zijn als na het invoeren van het leningnummer de persoonlijke gegevens direkt
getoond worden met financiële consequenties in de tijd met fiscale gevolgen hieraan verbonden.
Ik hoop dat Daniel hier iets mee kan doen.
vr.gr.
Axasjaak
PS : 400 jaar Grolsch , mag het ook Amstel zijn ?
 PS : 400 jaar Grolsch , mag het ook Amstel zijn ?

Nu val je me toch echt tegen. :( . Maar goed, je had het nog erger kunnen voorstellen, nl. het moedermerk van wat je net genoemd hebt. Dus het antwoord luidt voluit: NEEN.
Beste Daniel ,

De Rekentool kan dus je beide items bevatten : Sparen of Aflossen , waarbij het oversluiten naar een hypotheek met een middeling van rente ook een mogelijkheid
zou zijn , speciaal gericht op de SNS producten.
Op welke termijn kunnen wij iets verwachten of je met dit idee verder gaat om te komen tot een echte rekentool ?

(PS Blacktomcat : 400 Jaar Grolsch , Gefeliciteerd ermee ! )

met vriendelijke groet ,

Axasjaak
De kwestie "sparen of aflossen" is eigenlijk tamelijk simpel zelf te kiezen, denk ik. Heb ik geen tool voor nodig.

Ik zou liever iets weten van moeilijker te berekenen zaken. Twee maanden geleden heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot renteherziening. Dan ben je helemaal afhankelijk van de bank, want er zijn (naar mijn idee) twee grote onbekenden die beslissend zijn:

Hoe hoog is de boete die er voor opgehoest moet worden.en
hoe hoog kan het nieuwe rentepercentage worden - die is uiteraard afhankelijk van die boete en looptijd als de rente gemiddeld gaat worden.
Het klopt dat Vereniging Eigen Huis ook een rekentool aanbiedt op hun website. We willen ons onderscheiden van de rekentool die al wordt aangeboden. Rentemiddeling gericht op onze producten lijkt me een mooie toevoeging. Dit is ook wat jij bedoelt toch, Koos?

Reageer