SNS

Denk mee: Denk jij mee over hypotheken?

• 21 april 2015
  • 51 Reacties
  • 3781 Keer bekeken

De komende tijd willen we graag samen met jou kijken naar het proces van het afsluiten van een hypotheek om te kijken wat wij als SNS nog beter zouden kunnen doen. We zijn benieuwd naar jou situatie, ook als je nog nooit een hypotheek afgesloten hebt of dat van plan bent. Sommigen van jullie hebben wellicht recent een hypotheek afgesloten, of zijn misschien in het oriëntatieproces. Anderen hebben al weer jaren geleden een hypotheek afgesloten, of net een tussentijdse herziening gehad.

We beginnen vandaag met een eerste oriënterende vraag.

Vragen.

1. Wat is jouw huidige hypotheeksituatie? Heb jij wel of geen hypotheek? Waarom?
2. Waarom juist wel/niet bij SNS? Licht je antwoord toe. Wat zijn nog meer redenen naast het rentepercentage?

51 reacties

Daniël, als beloofd hier mijn reactie. Wij hebben in 1988 een spaarhypotheek bij de SNS afgesloten omdat de SNS toen de eerste daarmee was. Dat was ook de reden om van de RABO te switchen naar de SNS. In 2005/2006 hebben wij een kavel gekocht en zelf een huis daarop laten bouwen. De hypotheek moest herzien worden. We zijn toen uitgekomen op een aflossingsvrije hypotheek in twee gedeelten. Ererste deel was ongeveer ter grootte van de overwaarde van het te verkopen huis en deel twee was de rest.
Omdat ik toen net een vijftal jaren zelfstandig ondernemer was, heb ik ongeveer 2 kg aan papierwerk moeten inleveren om mijn situatie te laten beoordelen door de SNS. We hebben een variabele rente genomen, omdat we dachten dat we daarmee gedurende de restlooptijd van de hypotheek daarmee het goedkoopst uit zouden zijn. Sterke schommelingen (naar boven) waren door ons op te vangen. Na enkele jaren heb ik het grootste gedeelte van de SNS-hypotheek afgelost en overgeheveld naar mijn eigen BV.
En zo is de situatie nog steeds. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zo niet, dan hoor ik het wel (hetzij via dit open Communitykanaal, hetzij via een persoonlijk bericht). Succes met je onderzoek. :)
Voor een beetje onderzoek zou je een soort enquête formulieren willen hebben , kun je zaken ook veel makkelijker verwerken....
Er is al heel veel info te vinden op de community over hypotheken (afsluiten welke soorten mensen hebben), Wanda kan zo een overzicht voor je laten maken.

Hypotheek, aflossingsvrij en een hypotheek-privé lening om indertijd onder de 60% te blijven, en nu vooral om dat familie lid nog een beetje rente te kunnen bieden. 
Los regelmatig een deel van m'n hypotheek af, vanwege lage rente. Initieel wilde ik zelf gaan sparen voor aflossing (soort spaarhypotheek constructie). Maar vanwege studerende kinderen wilde ik volledige vrijheid (eerst een paar jaar bovengemiddeld kunnen sparen, en de laatste jaren een tandje minder). Dit laatste zou ook voor de lineaire en anuïteitshypotheek moeten kunnen: De wettelijke aflossingstrend als een boven grens nemen, maar je mag in vette jaren daar onder duiken en in magere jaren mag en vertragen tot die wettelijke grens.

Hypotheek niet bij SNS, maar wel via VEH, voor onafhankelijk advies. Persoon dacht goed mee (bracht ook die zaken onder mijn aandacht die ik niet vroeg !!!).
Bij een aflossingsvrij hypotheek heb ik gekozen voor 20 jaar vast (5.15%), hypotheek kan ik meenemen. Dat waren de belangrijkste redenen.Verder een annuïteitsdalende levensverzekering, dat scheelde nog al veel premie met een rest schuld van 100,000. Dat kan een van ons beide wel opbrengen met 50% werken (of m.b.v. familie wel opgelost worden).

Vooral proberen te vermijden: koppen constructies, en extra rente toeslagen voor schijnbare voordelen (bv laagste rente over de offerte periode etc).
............ (eerst een paar jaar bovengemiddeld kunnen sparen, en de laatste jaren een tandje minder). Dit laatste zou ook voor de lineaire en anuïteitshypotheek moeten kunnen: De wettelijke aflossingstrend als een boven grens nemen, maar je mag in vette jaren daar onder duiken en in magere jaren mag en vertragen tot die wettelijke grens. 

Volgens mij is dat mogelijk. Als je maar niet onder (of boven, ligt eraan van welke kant je het bekijkt) de grens van annuïtair of lineair komt (afhankelijk welke vorm je hebt afgesproken). Vraag je hypotheekadviseur, vraag de belastingdienst of zoek op het internet.
Hallo Daniel,
Ik weet niet of mijn hypotheek situatie voor jou onderzoek van belang is, om dat ik de mijne 40 jaar geleden heb afgesloten.
Dit was een hyphoteek vorm die naar mijn weten zelden nog of geheel niet meer voorkomt.
Het heet tegen woordig Extra Ruimte Hypotheek en heeft een variabele rente.
Toen ik hem nodig had in 1975 was de rente stand 12,5% ,( zou alllen maar dalen)  maar had als groot voordeel voor mij dat ik (tot een maximum) kon opnemen of aflossen, dus kon ik opnemen wanneer ik het nodig had voor de verbouwing, daarna steeg dus de waarde van het huis, en kon ik dus het maximun ook verhogen.
In de jaren daar na heb ik er voor gezorgd dat er op die rekening nooit meer dan 25% van dit maximum als hypotheekschuld aanwezig was.
Ik kan nu zonder problemen via internet bankieren, geld hiervan op nemen overschrijven of storten.
Dit had en heeft nog steeds  voordelen, b.v als er onverwacht een nieuwe wasmachine moet worden aan geschaft, of een dure reparatie aan de auto, je hoeft dan niet tijdelijk rood te staan of afbetalings regeling aan te gaan.

wat wel belangrijk is dat je geen overbodige luxe gaat financieren, en dat je bij houd wat ( ook belasting technisch) de stand van de hypotheek is.
Ik vraag mij of, of een dergelijke hypoteek vorm nog te verkrijgen is voor starters
in mijn loopbaan in de bouw heb ik veel collega's gezien( en geholpen) die van een oudere woning een paleis hebben gemaakt.
Dit is nog steeds mogelijk en met de juiste hypoteek vorm een voordeel voor de klant en de bank.
Groeten Mival
Bedankt voor jullie reacties heren.

@Mival, ook jouw situatie is van belang voor het onderzoek. Heb jij je hypotheek bij SNS lopen? En wat was voor jou de voornaamste reden om juist wel of niet voor SNS te kiezen?

Naast deze drie communityleden zijn er vast nog veel meer klanten met een hypotheek. We zijn ook erg benieuwd naar jullie hypotheeksituatie. Deel hem met ons in dit topic.
Daniël,

Ik zou je willen aanraden om je vragen wat scherper te stellen. Anders krijg je heel veel info waar je niets mee kan en anderen dus ook niet mee kan helpen.

Het heeft geen zin om aan alle leden te vragen wat hun hypotheeksituatie is.
Heel veel oude vormen bestaan niet meer (levenverzekeringbasis/spaarhypotheken etc etc).
Aan die info heb je dus niets.

Ook de vraag of je er wel een hebt of niet terwijl je naar hypotheken wil kijken lijkt niet zinvol.
Daarnaast heb je kennelijk al vast gesteld dat het rentepercentage belangrijk is en ben je op zoek naar andere redenen.

Inmiddels is er al veel in de community gesproken over hypotheken, constructies en adviezen.
Met name ook om heel scherp te kijken naar de eigen situatie en het perspectief in de nabije toekomst (gezin/studie/onderhoudskosten).
Alllemaal punten die heel relevant zijn vaak nog meer dan alleen de rente.
Kijk eerste eens in de berichten die al in de community staan. En formuleer dan je vragen.
Misschien moet je vragen of alleen leden kunnen reageren die in de afgelopen paar jaar een besluit genomen hebben.

Bij het oversluiten kom je het punt tegen dat het voortzetten van de öude" vormen handig en goedkoper kan zijn als al switch je van instantie.
Het rente verhaal kan hierbij zelfs volledig ondergeschikt zijn.

Succes met je onderzoek.
Daniël,

Ik zou je willen aanraden om je vragen wat scherper te stellen. Anders krijg je heel veel info waar je niets mee kan en anderen dus ook niet mee kan helpen.

Het heeft geen zin om aan alle leden te vragen wat hun hypotheeksituatie is.
Heel veel oude vormen bestaan niet meer (levenverzekeringbasis/spaarhypotheken etc etc).
Aan die info heb je dus niets.

Ook de vraag of je er wel een hebt of niet terwijl je naar hypotheken wil kijken lijkt niet zinvol.
Daarnaast heb je kennelijk al vast gesteld dat het rentepercentage belangrijk is en ben je op zoek naar andere redenen.

Inmiddels is er al veel in de community gesproken over hypotheken, constructies en adviezen.
Met name ook om heel scherp te kijken naar de eigen situatie en het perspectief in de nabije toekomst (gezin/studie/onderhoudskosten).
Alllemaal punten die heel relevant zijn vaak nog meer dan alleen de rente.
Kijk eerste eens in de berichten die al in de community staan. En formuleer dan je vragen.
Misschien moet je vragen of alleen leden kunnen reageren die in de afgelopen paar jaar een besluit genomen hebben.

Beste de Hond,

Dank voor je zinvolle en nuttige feedback. Ik neem je advies ter harte. De reden dat ik een vrij open beginvraag stel omdat ik eerst zo breed mogelijk wil beginnen. Je hebt gelijk dat er dan veel info naar voren komt die wellicht op het eerste gezicht niet relevant is, maar ik wil dat bij voorbaat niet uitsluiten. Ik ga dan ook, samen met Wanda, de komende tijd ook meer verdiepingsvragen stellen, meer toegespitst op het huidige proces en hoe dat werkt bij Mijn SNS. Maar ervaringen in het verleden met hypotheken die niet meer bestaan kunnen daar ook relevant voor zijn.

Naar aanleiding van je bericht zal ik ook wat dieper deze community in duiken om al wat meer bagage te hebben voor mijn vervolgvragen. Dank voor je attentie hierop!
Waarde lezer

Ik meen dat mijn sitatie niet relevant is voor komende hypotheekzoekers
Waar men voor het gemak meestal praat over hypotheken van 2 ton euro,s
onze bank is van huisuit altijd Bondsspaarbank, later SNS geweest 
De beste tip in het overnieuw afsluiten van de laatste hypotheek is van een medewerker
Weinig hypotheek t.o.v. woningwaarde?
Aflossingsvrij en vaiabele rente

Geen fratsen van "overwaarde" in een beleggingsfonds storten
Zodat we nu voor 135 ,00 euro p.m in een bungaluw wonen
Laat de boeren maar dorsen!
1. Spaarhypotheek, Rendementshypotheek en twee keer Aflossingsvrijehypotheek

Behalve de spaarhypotheek is de rest aangewend voor verbouwingen

2. Geen bijzondere reden. Alleen dat ik er niet weg kan zonder belachelijk veel kosten te maken. Ik zat met de eerste hypotheek via, jawel, de hypotheker al bij de SNS. De rest is toeval en deels naar aanleiding van slecht SNS advies. Zou ik het zo weer doen: NEE

Voor het overige zou je inderdaad beter met een enquête kunnen komen en wellicht dat wij de vragen mee mogen formuleren. Wellicht kun je dan daarna iedere hypotheekhouder bij SNS deze enquete laten invullen. Door vragen vanuit forum en van ons erin te verwerken krijg je niet alleen de gewenste resultaten maar de echte resultaten. Vragen die niet worden gesteld worden namelijk niet beantwoord. En vaak zie ik enquêtes voorbijkomen die de zere plekken precies weten te ontwijken. Er zit bij mij veel pijn uit het verleden voor wat betreft hypotheken van de SNS. Ik denk overigens niet dat het bij de andere banken veel beter is. In het forum kun je wel een aantal commentaren van mij terugvinden.

Daarnaast loop het forum eens door, waar nog veel onbeantwoorde vragen en ergenissen op en ook open staan. En heel vaak oplossing niet worden geboden, vaag blijven of niet met het forum worden gedeeld. Het zal zonder problemen een hele vragenlijst opleveren.

Laat ik hopen dat het onderzoek ergens toe leidt.

Ik zou in ieder geval graag een heleboel veranderd zien. Met name als het gaat om het oplossen van problemen met oude hypotheekvormen. Maar ik zie dat dat de eerste vraagstelling zich al toespitst op het afsluitingsproces, dus gericht op nieuwe klanten. En zo ken de SNS als het beste. Maar laat ik eens positief insteken en de SNS eens de kans geven om het breder te trekken en ook te kijken naar de problemen met oude hypotheekvormen en dus bestaande klanten.
Hallo Daniel,

1. aflossingsvrije hypotheek en een annuiteitenhypotheek. De laatste heb ik om mijn hypotheek af te lossen. Hiervoor had ik twee aflossingsvrije delen.
2. ik heb mijn hypotheek bij de SNS omdat mijn toenmalige tussenpersoon de hypotheek bij de SNS had afgesloten. Toen mijn vaste renteperiode afliep heb ik hem bij de SNS gelaten en een nieuwe hypotheekvorm via een tussenpersoon van de SNS afgesloten. Deze jongen (die mij hielp) met de hypotheek legde het allemaal heel goed uit. Ik kon wel switchen naar een andere hypotheekverstrekker (en misschien had ik dit wel gedaan), maar daar kwam veel extra's bij kijken. Ik moest o.a. opnieuw naar de notaris etc. Bij de SNS ging mijn rente sowieso al naar beneden wanneer ik hem opnieuw afsluitte daar. Van € 620,- ging ik naar € 460,- en nu loste ik ook nog eens af. Dus voor mij was dat op dit moment weer even goed zo verder. Ik vond wel de advieskosten tamelijk "duur". € 1250,- en daarnaast kreeg ik ook te maken met een klein beetje boeterente. De 1ste 3 maanden was er ook nog een actie van de hypotheek. En daarnaast kreeg ik korting op de rente als ik een betaalrekening had afgesloten. Als ik nog 4 maanden had gewacht was de rente i.p.v. 3.85 3.35 geweest dus jah achteraf is dat natuurlijk weer eens een beetje pech hebben..maarja (achteraf gezien) had ik misschien helemaal niet moeten kopen. Verder heb ik nooit echt redenen gehad. Als ik er nu over nadenk zou de "belangrijkste reden" een laag rentepercentage zijn geweest. Ik ben over het algemeen erg negatief over wat voorn financiele instelling dan ook. Of het nu SNS is of ABN-AMRO of de hypotheker. Maarja..dat is ook weer een beetje hoe ik ben. Trek je er niet teveel van aan..heeft niks met jullie (van het forum) te maken. Heel veel mensen hebben ontzettend weinig verstand van hypotheken. Ik vind het bijv. ook belangrijk dat alles goed en helder wordt uitgelegd. Wat ik belangrijk vind om te weten is wat ik maandelijks ga betalen en wat ik aflos op de hypotheek. Ik wil bijv. weten wat de progrnose is na 5 jaar hypotheekrente gelijk. Ik wil / vind het ook belangrijk dat er betalingsregelingen mogelijk zijn. Bijv. om die advieskosten te betalen. Ik vind het ook belangrijk dat je bij de SNS (althans dat kon ik) via de e-mail veel kan afhandelen met een tussenpersoon. Ik heb niet zozeer ervaren dat er een hele grote drempel is. Achteraf had de medewerker misschien niet kunnen weten dat de rente nog verder ging dalen, maar het is fijn als daar een bepaalde lijn in wordt uitgestippeld. Dan had ik misschien nog heel even gewacht met de boel opnieuw afsluiten, maarja met die rentes weet je het maar nooit toch. Nu staat hij weer voor 5 jaar vast en zien we straks wel weer verder. Ik ben in ieder geval blij dat ik helemaal van die beleggingen afben. Binnenkort crashed de beurs wellicht helemaal en dan heb ik daar ff helemaal geen last van. Heb wel eens gehoord dat chimpansees beter kunnen beleggen dan mensen en dat het een soort gokspel is. Daar wil ik verder niks meer mee te maken hebben met beurssentiment e.d. Ik wilde eigenlijk gewoon van een absurde hypotheek naar een wat meer normale vorm.
Bedankt voor jullie reacties.

Het nadeel van een enquête is dat we daarin niet door kunnen vragen als we meer willen weten. Volgende week komt er weer een topic live met een vervolgvraag. Zo gaan we de komende weken steeds dieper in op de processen rond hypotheken en wat wij daarin kunnen verbeteren. Dit gaat niet alleen om het afsluiten van een hypotheek, maar ook over de contactmomenten en inzicht in je hypotheek als je al langer klant bent.

Zoals Daniël al aangaf is het altijd fijn te weten wat de situatie is waar mensen zich nu in bevinden, voordat we dieper ingaan op bepaalde onderdelen. Het lijkt misschien of we hier weinig mee kunnen, maar vaak geeft het toch inzichten die we anders niet zouden verkrijgen.

@Aragon, je geeft aan dat je graag meedenkt over de vragen die we stellen. Welke vraag zou jij graag beantwoorden over hypotheken?
 Ik ben in ieder geval blij dat ik helemaal van die beleggingen afben. Binnenkort crashed de beurs wellicht helemaal en dan heb ik daar ff helemaal geen last van. Heb wel eens gehoord dat chimpansees beter kunnen beleggen dan mensen en dat het een soort gokspel is. Daar wil ik verder niks meer mee te maken hebben met beurssentiment e.d. Ik wilde eigenlijk gewoon van een absurde hypotheek naar een wat meer normale vorm.

Sjaakie93, als ik het goed begrijp, heb je je indertijd een hypotheek aan laten praten waar je eigenlijk te weinig van af wist of te weinig affiniteit mee had. Jammer (maar ja, je was er natuurlijk wel zelf bij). Ik hoop dat je nu je rust gevonden hebt en dat de beurs geen grote crash gaat geven :D .
Nou, ook leuk een hele reactie geschreven met al een leuke aanzet van vragen, kijk ik even op een andere pagina en weg is mijn reactie. 
Had al een aantal vragen klaar, maar begin nu niet opnieuw.

Ik hoor wel als er echt behoefte is aan meedenken aan vragen voor een enquête dan doe ik wel weer een poging.
Nou, ook leuk een hele reactie geschreven met al een leuke aanzet van vragen, kijk ik even op een andere pagina en weg is mijn reactie. 
Had al een aantal vragen klaar, maar begin nu niet opnieuw.

Ik hoor wel als er echt behoefte is aan meedenken aan vragen voor een enquête dan doe ik wel weer een poging.

Oh wat jammer! Ik was erg benieuwd naar de vragen die je in gedachte had. Mocht je nog tijd en energie vinden om ze weer op te schrijven, dan graag. We sturen tegenwoordig altijd een enquête na een hypotheekgesprek, wie weet kunnen we je vragen daarin meenemen.
Badge +1
1. Een bankspaarhypotheek in combinatie met een extra ruimte hypotheek (ERH). Afgesloten in de korte periode dat deze hypotheekvorm tot de mogelijkheden behoorde.
2. Omdat je met banksparen maximaal 300.000 fiscaal gunstig kunt lenen (echtpaar), heb ik ervoor gekozen om voor het resterende bedrag een ERH af te sluiten. Deze vorm heeft als voordeel dat het altijd variabele rente is en je kunt deze lening op elk moment boetevrij aflossen middels een interne overschrijving. Je kunt het daarnaast ook weer opnemen, maar de rente over dat opgenomen leenbedrag kun je natuurlijk niet aftrekken in box 1.
De ERH is binnen een jaar geheel afgelost en deze gebruik ik nu als buffer voor onvoorziene uitgaven. Dat scheelt verzekeringskosten. Omdat het huis nog altijd onderpand blijft, is deze leenvorm erg goedkoop (3,6%). Deze combinatie was voor mij doorslaggevend om te kiezen voor SNS. Ik had in 1997 ook al eens een rekening courant hypotheek, dus ik was al bekend met deze flexibele hypotheekvorm. Omdat SNS destijds steeds minder klantgericht werd, ben ik een tijdje geen hypotheekklant geweest. Via Rabobank en ING ben ik in 2011 weer hypotheekklant bij SNS geworden.
Achteraf bezien ben ik op onderdelen helaas niet goed geadviseerd door de SNS hypotheekadviseur in 2011. Bij het aangaan van de hypotheek heb ik een vrij grote eenmalige premiestorting gedaan in het spaardeel. Achteraf gezien was het beter geweest om dit bedrag te spreiden over meerdere jaren, omdat ik in het tweede jaar meteen tegen de bandbreedtebeperking van 1:6 aan liep. Ik was hier graag op gewezen, omdat deze eerste storting via het adviesgesprek is geregeld.
Fiscaal mag je tot een bandbreedte van 1:10 gaan, maar SNS houdt er strengere regeltjes op na. Zelfs als de rente vast staat voor de resterende duur van de hypotheek.
Daarnaast was mij verteld dat ik de levensverzekering gemakkelijk zou kunnen beeindigen als de ERH (die hieraan is gekoppeld) zou zijn afgelost. Helaas blijkt dit in de praktijk niet zo te zijn omdat de kosten voor het aanpassen van de hypotheek veel te hoog zijn. De ERH moet worden doorgehaald als ik de levensverzekering wil stoppen. Dus laat ik de levensverzekering doorlopen (te gebruiken t.b.v. een uitvaart als het zo ver is).
Alles overziend, ben ik toch nog steeds positief over mijn gemaakte keuze op basis van de kennis van toen. Natuurlijk had ik een andere keuze gemaakt met de kennis van nu, maar als ik de toekomst had kunnen voorspellen, had ik geen hypotheek nodig gehad... 
😉
Ik heb een gecombineerde hypotheek, deels aflossingsvrij en deels spaar/beleggen.
Destijds gekozen voor de stabielrente (bestaat nu niet meer), met name door de lage rente en de bandbreedte waarbij je bij grote rentestijgingen toch een relatief lage rente blijft betalen.
Dit jaar de hypotheek omgezet naar een vaste rente periode, vanwege de lage rente.

Wat ik wel belangrijk vind, is een vast aanspreekpunt of contactpersoon. Een persoon die mijn situatie en hypotheek kent.
In het verleden verschillende contactpersonen gehad, en door de jaarlijkse rente toetsing dus ook jaarlijks een gesprek. Dan is het niet prettig om elk jaar je verhaal tegen iemand anders te moeten vertellen.
Toen de stabielrente uit het pakket werd gehaald, leek ook de kennis over dit product verdwenen te zijn.
Ik moest toen soms aan de SNS medewerker uitleggen hoe de stabielrente als hypotheek in elkaar zat.

Johan-Paul
De komende tijd willen we graag samen met jou kijken naar het proces van het afsluiten van een hypotheek om te kijken wat wij als SNS nog beter zouden kunnen doen. We zijn benieuwd naar jou situatie, ook als je nog nooit een hypotheek afgesloten hebt of dat van plan bent. Sommigen van jullie hebben wellicht recent een hypotheek afgesloten, of zijn misschien in het oriëntatieproces. Anderen hebben al weer jaren geleden een hypotheek afgesloten, of net een tussentijdse herziening gehad.

We beginnen vandaag met een eerste oriënterende vraag.

Vragen.

1. Wat is jouw huidige hypotheeksituatie? Heb jij wel of geen hypotheek? Waarom?
2. Waarom juist wel/niet bij SNS? Licht je antwoord toe. Wat zijn nog meer redenen naast het rentepercentage?

Ik heb sinds 9 jaar een hypotheek bij SNS, na oversluiting. De rente bij SNS was toen aantrekkelijk.
Een beleggingshypotheek en een aflossingsvrije hypotheek. 

Bezig met verkoop huis omdat de kinderen het huis uit zijn en daarmee een te groot huis. 

Bij het afsluiten van de nieuwe hypotheek zal ik zeker kijken in hoeverre de SNS met mij meedenkt.
Ook ik ben een van de mensen die straks een restschuld houdt vanwege de hoge hypotheek. Altijd gezegd dat dit dit een gedeeld probleem zou moeten zijn. Ik heb mijn handtekening gezet en de bank was maar al te gretig om te verstrekken. Pogingen dit samen op te lossen is bij SNS niet mogelijk. Standaard antwoorden, standaard oplossingen die doorgaans van alles voor mij betekenen en niets voor de bank. Nog evenals van de abominabele manier van reageren, doorgaans in vaak niet.

Waarom dit verhaal in dit topic?
Als het zover is dat ik mijn huis verkoop, en een andere woning koop, dan gaan we praten over een nieuwe hypotheek. Het is voor mij dan zeer van belang hoe de SNS acteert. Komen ze weer met standaard oplossingen, wel gretig om te verkopen maar geen oog voor mijn situatie, slechte communicatie of vooral eenzijdige communicatie, dan ben ik er snel klaar mee. Met alle goede bedoeling van de acties, ik mis nog steeds elke affiniteit met dat wat ooit is gebeurt. Maar dit gezegd hebbende, ik weet dat daar in het forum nooit antwoord op komt, van wie dan ook. 

Dus, verbeter naar mijn mening vooral de wijze waarop je een klant benadert. En doe niet net als autodealers. Het is allemaal top wat er gebeurt, maar rijdt je weg dan is de deal gesloten en moet je maar hopen dat alles goed gaat.

gr

Rini
Ik heb jarenlang naar tevredenheid een aflossingsvrije hypotheek gehad. Extra aflossingen werden correct verwerkt. Mijn probleem is bij de beëindiging van de hypotheek enkele maanden geleden. Het eerste vraagteken zet ik bij de termijn waarbinnen de notaris een bestaande hypotheek kan afmelden inclusief alle administratieve handelingen. Daarover kwamen tegenstrijdige berichten van uw kant, die liepen tussen enkele weken en enkele maanden. Maak dit duidelijker. Mijn 2e punt is dat de specificatie van de aflossing inclusief de boeterente niet duidelijk was. Ik wist dat ik een boeterente moest betalen, maar hoe die was opgebouwd in de specificatie die ik kreeg, was niet duidelijk. Ik moest zelf bellen om te kunnen nagaan of het bedrag dat boetevrij in een jaar mag worden afgelost, was meegenomen in de eindafrekening (d.w.z. zonder boete). Na lang navragen en diverse doorverwijzingen bij u intern kreeg ik te horen dat dit verwerkt was en mij werd mondeling de specificatie gegeven. Weinig klantvriendelijk.

Alfons

Sjaakie93, als ik het goed begrijp, heb je je indertijd een hypotheek aan laten praten waar je eigenlijk te weinig van af wist of te weinig affiniteit mee had. Jammer (maar ja, je was er natuurlijk wel zelf bij). Ik hoop dat je nu je rust gevonden hebt en dat de beurs geen grote crash gaat geven :D .

Hallo BlackTomCat ja, je hebt gelijk..het ging allemaal heel snel en had er niet goed over nagedacht. Ik dacht dat de adviseur het allemaal wel goed wist. Ja was er zelf bij, er jong en had er heel weinig verstand van. Nu gelukkig wat meer en vind het op dit moment wel best zo. Bespaar best wel in vergelijking wat ik toen betaalde aan rente dus het is een vooruitgang. Ik vind ook wel dat ik goed geholpen ben door de sns adviseur. Er zijn altijd wel wat puntjes, maar die stellen nu niet veel voor. Ik vind het gewoon een fijn idee dat ik nu aan het aflossen ben. Van 140 door de switch veel kunnen afbetalen en de kosten zijn gewoon een stuk lager geworden.
Ik zelf heb geen hypotheek nodig.
Want ik woon gehuurd.
Maar als er mensen zijn die wel een woning wil kopen.
Zou ik eerst waar de hypotheek het en het goed koopste is en da het vergellijken.
Maar de hypotheek van de SNSBANK is vogelgens mij het goed koopste.
Wat moet ik Reageren.
Want ik heb geen hypotheek.
Omdat ik in een huur woning hebt.
Dus dan kan ik moeilijk Reageren.
Ik weet niks meer te Reageren.
Want ik al gereageerd hebt is volgens mij voldoende geweest.
Hoogachtend mevrouw S.L.M. van Leeuwen.
1. Half annuïtair, half aflossingsvrij

2. Na verschillende hypotheken te hebben gehad (via advies makelaar bij andere bank, daarna bij werkgever met korting, toen naar SNS als huisbank,) moesten we na verhuizing weer iets hebben. De vergelijking tussen een andere bank en SNS was heel scherp, maar het contact met de SNS adviseur in Veenendaal, zijn advies en het complete aanbod hebben ons toch laten besluiten weer bij SNS  te landen.

Ik ga volgen wat er nog aan vragen komt, want er zijn best wat mogelijkheden waar SNS in zou kunnen uitblinken in eenvoud, en het eenvoudiger zou kunnen maken voor de klant....  
Hallo BlackTomCat ja, je hebt gelijk..het ging allemaal heel snel en had er niet goed over nagedacht. Ik dacht dat de adviseur het allemaal wel goed wist. Ja was er zelf bij, er jong en had er heel weinig verstand van. Nu gelukkig wat meer en vind het op dit moment wel best zo. Bespaar best wel in vergelijking wat ik toen betaalde aan rente dus het is een vooruitgang. Ik vind ook wel dat ik goed geholpen ben door de sns adviseur. Er zijn altijd wel wat puntjes, maar die stellen nu niet veel voor. Ik vind het gewoon een fijn idee dat ik nu aan het aflossen ben. Van 140 door de switch veel kunnen afbetalen en de kosten zijn gewoon een stuk lager geworden.

In elk geval fijn te weten dat je nu tevreden bent. Tevreden zijn is een hele kunst en mijns inziens zou iedereen moeten leren om een keer tevreden te zijn met wat ie heeft, wat ie is, wat ie doet, wat ie verdient, in welke situatie die zich bevindt, etc. De wereld zou er dan een heel stuk prettiger uitzien.:)

Reageer