SNS

Denk mee: Denk jij mee over hypotheken?

• 21 april 2015
  • 51 Reacties
  • 3910 Keer bekeken

Toon eerste bericht

51 reacties

In elk geval fijn te weten dat je nu tevreden bent. Tevreden zijn is een hele kunst en mijns inziens zou iedereen moeten leren om een keer tevreden te zijn met wat ie heeft, wat ie is, wat ie doet, wat ie verdient, in welke situatie die zich bevindt, etc. De wereld zou er dan een heel stuk prettiger uitzien.:)

Jan je wordt steeds beter / scherper / diepzinniger.
Groet,
Ben 🆒
PS heeft het iets te maken met 5?
Ik heb een volledig aflossingsvrije hypotheek. Bij de aankoop van mijn huidige woning wist ik dat er flink verbouwd zou moeten worden. En dat wilde ik niet direct in eeh hypotheek opgenomen hebben.
Daarom was de wens vooral: lagere maandlasten.
De vorige (spaar)hypotheek hebben we afgelost, en de nieuwe is, zoals gezegd, volledig aflossingsvrij.
Niet bij SNS overigens. Al speelde SNS bij de diverse transacties rond de woningverkoop een sterke rol.

Ik vind de nadruk op het rentepercentage overtrokken. Natuurlijk is dat belangrijk, maar sinds ik een RABO-adviseur sprak die alles over de rentes wist, maar hoegenaamd niets over de overige voorwaarden, ben ik uiterst wantrouwend geworden. Zo vind ik bijvoorbeeld belangrijk hoe lang je de hypotheek kunt in standhouden nadat je je woning hebt verkocht maar nog geen nieuw onderpand hebt. Kan cruciaal zijn, maar dat hoor je nooit bij de eerste adviezen. .

Een adviseur lachte mij uit toen ik het vroeg naar een hypotheek, die afkomstig bleek van de Brabantse Gemeenten. Ik zat op dat moment in Amsterdam. Hij werd toch stil toen ik stelde dat een hypotheek bij Amro (=Amsterdam-Rotterdam bank) niet mogelijk was in Hoofddorp?? Het werd uiteindelijk een spaarhypotheek bij Westland-Utrecht (...), juist vanwege de minder prominente voorwaarden. Ik meld dit om aan te geven hoe imbeciel sommige hypotheekadviseurs kunnen zijn.
De komende tijd willen we graag samen met jou kijken naar het proces van het afsluiten van een hypotheek om te kijken wat wij als SNS nog beter zouden kunnen doen. We zijn benieuwd naar jou situatie, ook als je nog nooit een hypotheek afgesloten hebt of dat van plan bent. Sommigen van jullie hebben wellicht recent een hypotheek afgesloten, of zijn misschien in het oriëntatieproces. Anderen hebben al weer jaren geleden een hypotheek afgesloten, of net een tussentijdse herziening gehad.

We beginnen vandaag met een eerste oriënterende vraag.

Vragen.

1. Wat is jouw huidige hypotheeksituatie? Heb jij wel of geen hypotheek? Waarom?
2. Waarom juist wel/niet bij SNS? Licht je antwoord toe. Wat zijn nog meer redenen naast het rentepercentage?

Allereerst personeelscondities op spaarhypotheek waren reden tot afsluiten oorspronkelijke Hypotheek.
Deze viel vorig jaar bijna vrij, toen aangewend om een schenking te doen aan zoon, die daarmee een huis kon kopen en hypotheek verkrijgen ook bij SNS.
Het proces is prima verlopen en met goede en prettige adviezen aan huis.
................. Ik vind de nadruk op het rentepercentage overtrokken. Natuurlijk is dat belangrijk, maar sinds ik een RABO-adviseur sprak die alles over de rentes wist, maar hoegenaamd niets over de overige voorwaarden, ben ik uiterst wantrouwend geworden. Zo vind ik bijvoorbeeld belangrijk hoe lang je de hypotheek kunt in standhouden nadat je je woning hebt verkocht maar nog geen nieuw onderpand hebt. Kan cruciaal zijn, maar dat hoor je nooit bij de eerste adviezen............. 

Helemaal mee eens Koos. Zo hadden wij ooit in de hypotheekvoorwaarden laten opnemen dat we jaarlijks 50 % van de oorspronkelijke hoofdsom mochten aflossen. Dat kwam ons jaren terug mooi uit, want zo kon ik zeer snel van mijn hypotheek af (en die elders onderbrengen). Een laag rentepercentage is leuk maar niet alleen zaligmakend.
Onlangs zomer 2014, heb ik een nieuwe hypotheek afgesloten omdat ik van het westen naar het oosten verhuisde. Net twee jaar ondernemer, geen boeken die ik kon laten zien. Dat was de trigger voor de adviseur, geen SNS medewerker, vanaf dat moment werden wij behandeld of wij alles fout hadden gedaan. Kregen geen hypotheek want er waren allemaal problemen zo leek het. het was gewoon niet vanuit een andere hoek kunnen kijken.

En dan te weten dat we het huis met winst hadden verkocht, in het oosten de huizen veel goedkoper zijn en we eigen geld hadden gespaard omdat we ook een deel spaarhypotheek hadden. Omdat wij dit belachelijk vonden hebben we alles verkocht en de notaris en de persoon van wie wij ons nieuwe huis kochten hierover ingeseind.
Zij wilden wel mee werken en zo hebben we alle geld stromen apart bij de notaris onder gebracht om uiteindelijk alles zelfstandig te kunnen realiseren. Het is dat wij zo standvastig waren en niet bang zijn alle opties te bekijken, anders hadden we dit nooit voor elkaar gekregen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik hoop dat de SNS mensen traint om buiten kaders te kijken natuurlijk moet er geld zijn want "onderwater staan"mag niet gebeuren maar er is meer dan direct de regels (te) strak hanteren. Check je personeel hierop en hou ze scherp door rare casussen te geven en ze te laten oefenen hoe te handelen. De bank is misschien niet meer zoals vroeger maar de klant ook niet!
Binnenkort krijgen wij taart van de SNS, want dan hebben we 10 jaar de hypotheek bij SNS en recent de rentevaste periode vernieuwd voor 10 jaar!!!🆒

Wij hebben een Rendementshypotheek (2 delen, aan het einde van de hypotheek periode af te lossen door het rendement uit beleggingspot waarop eenmalig ingelegd) en hadden een aflossingsvrij gedeelte wat wel reeds is afgelost. (Details onderop)

Ik durf te stellen dat ik weet wat wij willen, goed vooronderzoek doe voor belangrijke zaken als hypotheek, vergelijk en door verschillende bronnen laat adviseren. Daarnaast kan ik redelijk standvastig zijn als het gaat om onze uitgangspunten, maar sta wel open voor waardevolle informatie. Dit alles zou zo in een sollicitatiebrief passen, maar heb je mijns inziens ook nodig als je op de hypotheekmarkt gaat begeven.

Toentertijd hebben we verschillende adviseurs (hypotheekverstrekkers) gesproken. Het woord 2e hands autohandelaren is al gevallen, ik durf er slangenkuil aan toe te voegen. De gemiddelde consument (zeker toentertijd) was overgeleverd aan de grillen van de adviseur en vooral waar zijn commissie betaling lag. Dit is mogelijk de laatste jaren wel verbeterd. Blijft staan dat het complexe materie is en zonder iemand te willen benadelen: de gemiddelde consument heeft er geen verstand van; ik schaar mijzelf er ook onder....

Uiteindelijk hebben wij objectief voor SNS gekozen omdat zij met een voorstel kwamen dat paste bij onze uitgangspunten. Wij zijn hier nog steeds tevreden over, vandaar de verlenging bij SNS.

Wij hadden en hebben als belangrijk uitgangspunt: lage maandlasten en geen gezeur, want in de 30 loopjaren verandert de gezinssituatie (studerende kinderen, wijziging arbeidsverband etc) gegarandeerd en willen wij geen hypotheek stress.
Daarom gekozen voor:
* geen maximale hypotheek maar te betalen (dus akkoord gegeven op) het inkomen van de hoofdkost winner
* eenmalig storting in beleggingspot, zonder verdere verplichtingen gedurende de looptijd
* Oorspronkelijk vaste rente voor 5 jaar, en een klein variabel deel. Dit laatste bracht toch stress bij verhoging (ja die waren er ooit) en dus ook vastgezet
* na 5 jaar plafondrente vorm genomen
* recent de rente voor 10 jaar vastgezet doordat het percentage lekker laag is (vlak dit dus niet bij voorbaat uit)
* wel behoorlijk af kunnen lossen de laatste jaren, omdat we de wind mee hadden en zo de maandlasten kunnen verlagen voor extra bewegingsvrijheid
* een inkomensverzekering, momenteel bij Reaal
* een overlijdensrisico verzekering voor de hoofdkostwinner bij een andere partij

Samengevat: de keuze om voor SNS te kiezen had voor een groot deel te maken met de maandlasten en inrichting van de hypotheek, dit sloot aan bij onze uitgangspunten waar de medewerkster goed naar had geluisterd en ons over had geinformeerd (andere vormen waren ook de revue gepasseerd).

Wat hebben we wellicht minder goed gedaan:
* het mogelijk lage / negatieve rendement op beleggingen onvoldoende beoordeeld
* te laat gekeken naar lagere rente percentages als er hypotheek waarde (ver) onder de woningwaarde ligt

Wat kan SNS verbeteren:
* aflossen makkelijker maken
* het traject, voorwaarden en inrichting t.a.v. hypotheken nog eenvoudiger maken.

Ik zie uit naar de vervolgvragen, succes met het onderzoek!
Mooi verhaal Niek. En zoals je zelf al zegt, je moet zelf goed beslagen ten ijs komen anders wordt je zo iets aangepraat wat je achteraf niet wilde. Maar zoals met alles: een goede voorbereiding betaalt zich altijd terug. Dus iedereen: neem de tijd om je goed voor te bereiden; verdiep je in de materie; weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en als je dan een keer tot een conclusie gekomen bent, moet je daar later geen spijt van krijgen. Immers, je nam toen een beslissing op basis van de feiten en gegevens die je toen wist.  weet je nog: met de kennis van toen................   
alle banken en hypotheek verstrekers  zijn kortzichtig en nee geen sns hypotheek . heb een hypotheek en een lening naast elkaar betaalt 650 hyphoptteek en 170 aflosing lening over 27,000 kan met oversluiten 300 euuro besparen op de hypotheek en dus ook mijn aflossing verhogen 2 te vrede klanten nee eerst 1 dan het ander :mad: 
Ideetje;
eens bekijken of het mogelijk is een tweede adviseur te betrekken bij een advies. Ik denk aan 1 adviseur de opmaak doen , de 2e de afhandeling regelen. Daardoor kan de kwaliteit stijgen lijkt mij.
Groet,
Ben 🆒
Bedankt voor jullie reacties, het geeft een duidelijk beeld van jullie situaties en wat jullie belangrijk vinden in het aanvragen van een hypotheek.

Het hypotheek advies, of eigenlijk de adviseur speelt een hele belangrijke rol in jullie keuzes. Soms heeft dit niet zo uitgepakt als gewenst. Dit zijn belangrijke signalen voor ons, die ik terugkoppel aan de organisatie.

Eind deze week komt er een nieuw topic online.
Eind vorig jaar hebben we een hypotheel afgesloten bij de SNS bank. Bij dat proces zijn we prima begeleid door een adviseuse van de SNS bank. Ze heeft alles duidelijk uitgelegd en ons ook geadviseerd over de mogelijkheden die er waren. Toen er uiteindelijk een offerte is gemaakt kregen we een map met heel veel info over onze financiele situatie. Ik vond dat wel heel erg veel. Allemaal kolommen en tabellen met grafieken die lopen totdat ik 108 jaar oud ben. Wat mij betreft mag dat allemaal wel minder.
We hebben gekozen voor de SNS bank vanwege de gunstige aanbieding, maar ook de wijze waarop men communiceert met ons als klant. Het is ook een bank die in tegenstelling tot de "grote" banken in Nederland normaal doet. We kregen zelfs een bos bloemen nadat de hypotheekakte was ondertekend bij de notaris. kortom positieve ervaringen!!
Hoi Harry S,

Allereerst van harte welkom op SNS Community.

Leuk dat je je positieve ervaring hier met ons deelt. Ik kan me goed voorstellen dat het papierwerk een hoop rompslomp met zich meebrengt. Maar een bosje bloemen maakt een hoop goed. :D

Heb je het topic 'Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. We hopen je snel weer te zien. 
Ideetje;
eens bekijken of het mogelijk is een tweede adviseur te betrekken bij een advies. Ik denk aan 1 adviseur de opmaak doen , de 2e de afhandeling regelen. Daardoor kan de kwaliteit stijgen lijkt mij.
Groet,
Ben 🆒

Goed idee Ben! Of wellicht nog een stapje verder: een mini team van 3 medewerkers; 2 adviseurs met diverse expertises en een administratieve kracht (scheelt dure uren....)
Ik heb een hypotheek om mijn huis te financieren.
Ik heb deze bij de SNS omdat dit voor mij het handigst leek vanwege mijn rekeningen en mijn ouders hier ook hun hypotheek hadden.
Gecombineerd met de andere SNS producten leverder het ook korting op de rente.

.........................
Ik durf te stellen dat ik weet wat wij willen, goed vooronderzoek doe voor belangrijke zaken als hypotheek, vergelijk en door verschillende bronnen laat adviseren. Daarnaast kan ik redelijk standvastig zijn als het gaat om onze uitgangspunten, maar sta wel open voor waardevolle informatie. Dit alles zou zo in een sollicitatiebrief passen, maar heb je mijns inziens ook nodig als je op de hypotheekmarkt gaat begeven.

Toentertijd hebben we verschillende adviseurs (hypotheekverstrekkers) gesproken. Het woord 2e hands autohandelaren is al gevallen, ik durf er slangenkuil aan toe te voegen. De gemiddelde consument (zeker toentertijd) was overgeleverd aan de grillen van de adviseur en vooral waar zijn commissie betaling lag. Dit is mogelijk de laatste jaren wel verbeterd. Blijft staan dat het complexe materie is en zonder iemand te willen benadelen: de gemiddelde consument heeft er geen verstand van; ik schaar mijzelf er ook onder....
................
Ik zie uit naar de vervolgvragen, succes met het onderzoek!

Niek, gefeliciteerd. En geweldig wat je keer op keer bereikt op welk gebied dan ook, door zelf onderzoek te doen.
Zelf vergelijk ik hypotheken bij een bank en bij een verzekeraar. Tot op heden hebben de verzekeraars deze vergelijking steeds met verve gewonnen. Met name op het gebied van kennis van investeringen, snelheid van reageren en vooral duidelijkheid (transparantie zoals dat tegenwoordig heet).

gr. C.
Voorbeeldje van de ondoorgrondelijkheid van dergelijke financiele zaken.
Ik belde mijn hypotheekvverstrekker met de vraag naar rentemiddeling. Toen bleek dat dat inderdaad mogelijk is, onder andere omdat onze hypotheek "in twee afzonderlijke contracten is verwerkt." Namelijk het leenbedrag, en de rente-aspecten. Ik dacht dat ik behoorlijk op de hoogte was, bovendien is mijn situatie tmelijk simpel. Maar dit was voor mij toch een verrassing: Al 7 jaar met twee contracten zitten zonder het te weten........ In dit geval overigens wel handig.
Badge +1
Al 7 jaar met twee contracten zitten zonder het te weten........ In dit geval overigens wel handig.

Dat lijkt me inderdaad een verrassing Koos; in dit geval gelukkig wel een positieve 😉. Fijn weekend.
Voorbeeldje van de ondoorgrondelijkheid van dergelijke financiele zaken.
Ik belde mijn hypotheekvverstrekker met de vraag naar rentemiddeling. Toen bleek dat dat inderdaad mogelijk is, onder andere omdat onze hypotheek "in twee afzonderlijke contracten is verwerkt." Namelijk het leenbedrag, en de rente-aspecten. Ik dacht dat ik behoorlijk op de hoogte was, bovendien is mijn situatie tmelijk simpel. Maar dit was voor mij toch een verrassing: Al 7 jaar met twee contracten zitten zonder het te weten........ In dit geval overigens wel handig.

Tja, daar had ik ook nog nooit van gehoord. Ben benieuwd of je nu de (inhoud van de) twee afzonderlijke contracten ook kent en/of hebt? En ik ben benieuwd welke constructie er dan gebruikt is.
Zo erg is het niet - De notaris en de geldverstrekker zijn uiteindelijk heel streng gescheiden. Niet onlogisch, maar persoonlijk ervaar ik de de lening en de betalingsverplichtingen één geheel. Niet dus.....
- De notaris en de geldverstrekker zijn uiteindelijk heel streng gescheiden.

Meestal is de notaris toch niet ook de geldverstrekker. Dus logisch dat die gescheiden zijn. :)
De komende tijd willen we graag samen met jou kijken naar het proces van het afsluiten van een hypotheek om te kijken wat wij als SNS nog beter zouden kunnen doen. We zijn benieuwd naar jou situatie, ook als je nog nooit een hypotheek afgesloten hebt of dat van plan bent. Sommigen van jullie hebben wellicht recent een hypotheek afgesloten, of zijn misschien in het oriëntatieproces. Anderen hebben al weer jaren geleden een hypotheek afgesloten, of net een tussentijdse herziening gehad.

Vragen.

1. Wat is jouw huidige hypotheeksituatie? Heb jij wel of geen hypotheek? Waarom?
2. Waarom juist wel/niet bij SNS? Licht je antwoord toe. Wat zijn nog meer redenen naast het rentepercentage?
1 Ja ik heb een hypotheek waarom? had het geld niet in mijn broekzak,dusss
2 Mijn hypotheek zat bij Zwitserleven, dat werd Reaal, en toen werd het NIBC, waarom niet bij de SNS? Rentepercentage, die van mij is lekker laag kan niemand aan tippen, 3 maands Euribor! Ik los niet af, aangezien mijn spaarrente hoger is dan de hypotheekrente
2 Mijn hypotheek zat bij Zwitserleven, dat werd Reaal, en toen werd het NIBC, waarom niet bij de SNS? Rentepercentage, die van mij is lekker laag kan niemand aan tippen, 3 maands Euribor! Ik los niet af, aangezien mijn spaarrente hoger is dan de hypotheekrente

Hoi japiekraak, dat is nog eens goed gedaan van jou. 3 maands Euribor. Duidelijk en vandaag de dag goedkoop. Hopelijk gaan ze na afloop van je rentevaste periode de spelregels niet aanpassen. :) Waren alle banken maar zo duidelijk hoe hun rentepercentage tot stand komt.

Hoi japiekraak, dat is nog eens goed gedaan van jou. 3 maands Euribor. Duidelijk en vandaag de dag goedkoop. Hopelijk gaan ze na afloop van je rentevaste periode de spelregels niet aanpassen. :) Waren alle banken maar zo duidelijk hoe hun rentepercentage tot stand komt.
Ze kunnen de spelregels( lees Toeslag) niet aanpassen, heb nog de oude vaste opslag zoals die in 2009 gold. En dan op mijn kleine hypotheeklast ook nog belasting voordeel,daar kan ik nog geen tent voor huren, Ik had zeg maar een vooruitziende blik ,en dus bij aflossen ook geen boeterente.:)🆒

Vragen.

Daniël één advies koppel je onderwerp met dit onderwerp van je collega.
https://forum.snsbank.nl/hypotheken-62/proactief-kijken-naar-ontwikkeling-waarde-onderpand-9200/

Want er zijn al teveel draadjes die rakvlakken hebben met hetzelfde onderwerp.
Als SNS haar koers wijzigt, waarom is men dan verplicht (als men al weet wat men wil) er toch hoge extra kosten etc. betaald moeten worden?
En waarom wordt wederom de spaarrente verlaagd?, terwijl juist de kapitaalmarktrente stijgt????

Reageer