SNS

Denk mee: Denk jij mee over hypotheken - II?

• 13 mei 2015
  • 43 Reacties
  • 12045 Keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Bedankt voor al jullie reacties. De rode draad is dat jullie graag op de hoogte worden gehouden van de mogelijkheden tot oversluiten. Daarnaast moet er in Mijn SNS meer inzichtelijk gemaakt worden over aflossen, oversluiten, boeterentes en kosten.

Hadden jullie het topic van mijn collega Tom al gezien? Hij is bezig met een plan om klanten pro-actief te benaderen als wij denken dat het huis in waarde is gestegen. Deze klanten komen mogelijk in aanmerking voor een lagere rente.

Er kwamen ook een aantal inhoudelijke vragen voorbij over de mogelijkheid van een hypotheek voor ZZP'ers, de hoogte van de rente en het berekenen van advieskosten. Hiervoor moet ik even te rade gaan bij mijn collega's omdat ik onvoldoende kennis heb op dit gebied.

@eankone en @JosH, welkom op de community! Ik leer jullie graag beter kunnen in de Koffiekamer. Hebben jullie het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? Hierin stelt het webcare team zich voor en lees je alles over SNS Community.

Deze week gaan we dieper in op jullie ideeën, hou de community dus goed in de gaten en praat met ons mee.
Bedankt voor al jullie reacties. De rode draad is dat jullie graag op de hoogte worden gehouden van de mogelijkheden tot oversluiten. Daarnaast moet er in Mijn SNS meer inzichtelijk gemaakt worden over aflossen, oversluiten, boeterentes en kosten.

... en natuurlijk ook over de mogelijkheden van renteherziening en rentemiddeling zonder direct over te sluiten (met alle bijkomende acties en kosten). Voor mij weliswaar niet belangrijk omdat ik mijn hypotheek elders heb lopen, maar voor anderen wel, lijkt me.
@Koos, bedankt voor je aanvullingen.

Inmiddels staat er een nieuw topic klaar, waarin we verder inzoomen op 3 ideeën: https://forum.snsbank.nl/denk-mee-43/denk-mee-over-hypotheken-a-vind-jij-deze-ideea-n-9256/
Ik ben nu bezig om mijn hyphoteek over te sluiten, maar wat een berg informatie moet je inleveren. mijn hemel. dat ontmoedigd bijna.
Badge +1
Hoi fransdidden,

Welkom op de community. Ik kan me je reactie goed voorstellen; het is een berg aan informatie. Laten we het er maar op houden dat al deze informatie nodig is, om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Hoe lopen de vorderingen met oversluiten?

Hopelijk zien we je vaker op de community. Als je het leuk vindt om jezelf voor te stellen aan de andere leden, dan kun je dat doen in de Koffiekamer. In het topic ‘Welkom op de community’ kun je alles over de gebruiken van de community lezen.
dag fransdidden.
Wij hebben/hadden een rentemiddeling aangevraagd, ook dat vraagt heel veel informatie. Maar voor ons ook weer eens even gedwongen alles goed op een rijtje zetten en bedenken of we ook andere zaken zoals verzekeringen niet eens even moeten bekijken.
succes
Wat hie nog niet aan bod is gekomen is het process van aflossen zelf. Ik had eind vorig jaar voorgenomen om een aflossing te doen op elk hypotheekonderdeel waar dat mogelijk is. Door omstandigheden heb ik sommige delen van de totale SNS hypotheek aflossingsvrij, sommige in Spaar en/of depotvorm. Op de website wordt vermeld wat boetevrij kan worden afgelost per deel, maar niet voor welke delen dat belastingtechnisch een te grote impact zal hebben of zelfs niet mogelijk is. Ik wilde aflossen wat mogelijk is zonder een belastings probleem.
Ik heb de formulieren gedownload en vervolgens ingevuld en opgestuurd (ik kom daar nog op terug). Ik kreeg de volgende antwoorden:
  1. De e-mail response dat e.e.a. voor dit jaar al te laat was (dit was in november) omdat men het veel te druk had met aflossingen. Daarbij de mededeling dat het voor december had moeten worden aangevraagd (dit is verder nergens te vinden)
  2. De telefonische response dat EEN van mijn aanvragen voor aflossing niet mogelijk was
  3. Geen reactie op de aflossingsaanvraag die wel mogelijk was. Bij navraag bleek dat deze 2de aanvraag was vergeten en het verzoek deze maar opnieuw in te sturen voor het volgende jaar
Kortom:
  1. Geen website informatie over het feit dat dit klaarblijkelijk per kalenderjaar wordt bepaald (niet in volledige looptijd jaren).
  2. Weinig tot geen ondersteuning om de aanvraag (met ingevulde gegevens) via on line formulieren te kunnen genereren en vervolgens nog enkel te tekenen (terwijl de SNS natuurlijk alle gegevens al heeft en feitelijk alleen hoeft te worden vastgelegd in de aanvraag hoeveel ik will aflossen)
  3. Verschillende ondersteuning voor gedeeltelijke vs volledige aflossing moet beter te regelen zijn.
  4. Het gehele proces was duidelijk ingericht op een invulling en ondersteuning via een adviseur. Dat moet mijns inziens veel en veel eenvoudiger kunnen. Als die ondersteuning nodig mocht zijn, kan dat uit de aanvraag behandeling wel gegenereerd worden. Alles moet toch opnieuw worden beoordeeld bij het uitvoeren van de aanvraag. (Dus de expertise wordt 2x ingezet voor een aanvraag.)
  5. Er was duidelijk een veronderstelling dat gedeeltelijke aflossingen meer uitzondering dan regel zijn en dat volledige aflossingen veel vaker voorkomen. Dat is waarschijnlijk in de huidige tijd geen afspiegeling van de werkelijkheid meer.
Hoi Deursw1,

Allereerst welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk een aantal zaken tegen het licht houdt.

Uit je verhaal maak ik op dat de aanvraag voor een extra aflossing vorig jaar niet helemaal goed is verlopen. Dat vind ik erg jammer om te lezen. Vooral het feit dat je tweede aanvraag was ‘vergeten’ komt op mij over als slordig.

Op dit moment oriënteren we ons op verschillende mogelijkheden. Het proces voor extra aflossen is een van de zaken waar we kritisch naar kijken. Op de website zie ik inderdaad nergens terugkomen dat je per kalenderjaar een bepaald percentage kunt aflossen. Dit staat wel in het formulier dat je invult voor de aflossing. Ik vraag de marketeer of dit aangepast kan worden op de website. Het formulier is een ander punt waar we kritisch naar kijken. Digitaal versturen kan een mogelijkheid zijn, maar we overwegen ook andere manieren om je aflossing door te geven.

Je geeft verder aan dat je betere ondersteuning wilt voor gedeeltelijke- versus volledige aflossing. Kun je dit punt toelichten?

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om dit topic Welkom op de community’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, kun je dat doen in de Koffiekamer.
Hoi Deursw1,

Allereerst welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk een aantal zaken tegen het licht houdt.

Uit je verhaal maak ik op dat de aanvraag voor een extra aflossing vorig jaar niet helemaal goed is verlopen. Dat vind ik erg jammer om te lezen. Vooral het feit dat je tweede aanvraag was ‘vergeten’ komt op mij over als slordig.

Op dit moment oriënteren we ons op verschillende mogelijkheden. Het proces voor extra aflossen is een van de zaken waar we kritisch naar kijken. Op de website zie ik inderdaad nergens terugkomen dat je per kalenderjaar een bepaald percentage kunt aflossen. Dit staat wel in het formulier dat je invult voor de aflossing. Ik vraag de marketeer of dit aangepast kan worden op de website. Het formulier is een ander punt waar we kritisch naar kijken. Digitaal versturen kan een mogelijkheid zijn, maar we overwegen ook andere manieren om je aflossing door te geven.

Je geeft verder aan dat je betere ondersteuning wilt voor gedeeltelijke- versus volledige aflossing. Kun je dit punt toelichten?

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om dit topic ‘https://"https://forum.snsbank.nl/over-sns-community-48/welkom-op-de-community-8170/"’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, kun je dat doen in de https://"https://forum.snsbank.nl/sns-koffiekamer-44/".

Een volledige aflossing is gewoon dermate anders dan een gedeeltelijke aflossing binnen de boetclausule. Dat laatste zou een gemakkelijker process moet kunnen zijn. SNS hoeft dan ook geen aanvullende vragen te stellen over het waarom van de aflossing, waar het geld vandaan komt, enz. De klant blijft gewoon en will enkel wat van zijn lening aflossen. Niks bijzonders, met name niet voor een aflossingsvrije hypotheek.
Royement niet van toepassing
Boete niet van toepassing
Waarom wordt naar een "extra aflossing" verwezen bij een aflossingsvrije hypotheek
etc.
Alle terminology in de aanvraag kan gewoon simpeler voor a recht toe recht aan aflossing binnen de boetclausule.

De aanvraag was overfigens foutgelopen omdat het NUMMER van het hypotheekdeel niet overeenkwam met het NUMMER op het formulier aangegeven. De omschrijving en het leningbedrag van de aangevraagde hypotheekdelen waren wel correct. Dat is toch wel een teken aan de wand dat dit eenvoudiger moet kunnen.
Een volledige aflossing is gewoon dermate anders dan een gedeeltelijke aflossing binnen de boetclausule. Dat laatste zou een gemakkelijker process moet kunnen zijn. SNS hoeft dan ook geen aanvullende vragen te stellen over het waarom van de aflossing, waar het geld vandaan komt, enz. De klant blijft gewoon en will enkel wat van zijn lening aflossen. Niks bijzonders, met name niet voor een aflossingsvrije hypotheek.
Royement niet van toepassing
Boete niet van toepassing
Waarom wordt naar een "extra aflossing" verwezen bij een aflossingsvrije hypotheek
etc.
Alle terminology in de aanvraag kan gewoon simpeler voor a recht toe recht aan aflossing binnen de boetclausule.

De aanvraag was overfigens foutgelopen omdat het NUMMER van het hypotheekdeel niet overeenkwam met het NUMMER op het formulier aangegeven. De omschrijving en het leningbedrag van de aangevraagde hypotheekdelen waren wel correct. Dat is toch wel een teken aan de wand dat dit eenvoudiger moet kunnen.

Hoi Deursw1,

Bedankt voor je toelichting. Zoals eerder genoemd onderzoeken we de mogelijkheden om het proces rondom een gedeeltelijke aflossing te versimpelen. Jouw punten komen daarbij zeker aan bod.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb vaker gehoord dat de verschillende leningdelen en -nummers verwarrend zijn bij het aanvragen van een extra aflossing. Dit punt ligt ook onder de loep. Is het inmiddels wel gelukt met je extra aflossing?
Geen website informatie over het feit dat dit klaarblijkelijk per kalenderjaar wordt bepaald (niet in volledige looptijd jaren).

Hoi Deursw1,

Een kleine toevoeging; dankzij jouw melding hebben we op de website toegevoegd dat je per kalenderjaar boetevrij kunt aflossen. Je vindt dit onder 'Zo werkt het'. Bedankt voor het meedenken.
Ja hoor, aflossing is inmiddels geregeld. Enkel jammer dat het een jaar later is geworden, maar ik blijf een redelijk tevreden SNS klant. Andere banken maken wellicht soortgelijke of nog erger fouten.
Ja hoor, aflossing is inmiddels geregeld. Enkel jammer dat het een jaar later is geworden, maar ik blijf een redelijk tevreden SNS klant. Andere banken maken wellicht soortgelijke of nog erger fouten.

Fijn om te horen, de komende periode hopen we dat 'redelijk' verdwijnt; we streven naar tevreden klanten 🙂.
behoefte aan de fase : duidelijkheid en op tijd even aangeven dat je kan aflossen
niet eers allerlei formulieren in moeten vullen en dan pas na maanden een reactie dat je kunt aflossen
ook de overboekingen van spaar naar betaal inzake de aflossing kan sneller en beter
moesten elk jaar zo n 3 maanden wachten voordat het eindelijk rond was.

2 SNS bank mag vlotter reageren als men ze vraagt voor een afspraak tbv hypotheek
moet nu 2 weken afwachten of ze aub een afspraak willen maken
moest er zelf achterheen zou dus sneller kunnen en moeten'

3 ze mogen ons benaderen maar reagteren laks dus heb je er niets aan
adequaat reageren en sneller  zou beter zijn
Duidelijkheid omtrent de hypotheek  en op tijd en sneller reageren zou fijn zijn

Het is weer eventjes geleden, maar vandaag willen we het onderzoek rondom hypotheken weer oppakken. We hebben jullie reacties https://"https://forum.snsbank.nl/denk-mee-43/denk-mee-denk-jij-mee-over-hypotheken-9144/" gelezen. Velen van jullie hebben al een tijd geleden een hypotheek afgesloten. Jullie vinden onder meer flexibiliteit erg belangrijk: flexibiliteit in het aflossen (hoeveel en op welke wijze), maar ook flexibiliteit als je bijvoorbeeld over wilt sluiten. Vandaag willen we met jullie inzoomen op de fase wanneer je al een tijd een hypotheek hebt. Wat verwacht je dan van SNS en waar heb je dan zelf behoefte aan?

Vragen.

Stel, je hebt al 10 jaar een hypotheek. De looptijd van de hypotheek is 30 jaar.

1. Aan welke informatie heb je behoefte in deze fase? (bv. overzicht van af te lossen bedrag of mogelijke oversluitmogelijkheden) Licht je antwoord toe.
2. Waar wil je die informatie vinden? Hoe zou SNS je daarbij kunnen helpen?
3. Wat verwacht je van SNS in deze fase? Mag de SNS jou bijvoorbeeld proactief benaderen over nieuwe voorwaarden?
Hoi Befre,

Dank voor je feedback. Uit jouw reactie begrijp ik dat je vooral hebt ervaren dat vanuit SNS het proces langzaam verloopt, even als het contact met de adviseur. Je geeft ook aan dat je proactief benaderd mag worden. Ik geef je punten intern door, zodat we dit mee kunnen nemen.

Vragen.

Stel, je hebt al 10 jaar een hypotheek. De looptijd van de hypotheek is 30 jaar.

1. Aan welke informatie heb je behoefte in deze fase? (bv. overzicht van af te lossen bedrag of mogelijke oversluitmogelijkheden) Licht je antwoord toe.
2. Waar wil je die informatie vinden? Hoe zou SNS je daarbij kunnen helpen?
3. Wat verwacht je van SNS in deze fase? Mag de SNS jou bijvoorbeeld proactief benaderen over nieuwe voorwaarden?

Allereerst: waarom wordt er bij het wijzigen van bestaande hypotheken vooral de nadruk gelegd op oversluiten? Gezien de extra kosten (notaris e.d.) is dat dikwijls veel ongunstiger dan renteherziening of - middeling.
En juist daarbij blijft de klant bij SNS en kunnen de voordelen en nadelen veel preciezer worden vastgesteld zonder dat de klant veel extra info hoeft te geven.

En ja, daarbij mag SNS zeker proactief handelen als er voordelige opties zijn. Zie het als regulier onderhoud. De gegevens zijn beschikbaar.
Hallo moderators,
Heb met veel belangstelling gevolgd wat de hypotheek perikelen waren.
Heb zelf al heel lang een zogenoemde rekening courant hypotheek.
Geen gedoe met wanneer en hoeveel aflossen.
Vraag: Is het bij de SNS mogelijk om een dergelijke hypotheek vorm mee te nemen naar een andere woning?
Voor de aanschaf daarvan is nog maar 50% van het huidige max nodig.
Groeten Mival
Hoi Mival,

Dat is een goede vraag, hiervoor heb ik een collega ingeschakeld. Jouw hypotheekvorm kan in principe worden meegenomen naar een andere woning. Er zitten wel een aantal voorwaarden aan vast. Een adviseur kan je het beste voorlichten over de mogelijkheden, hier maak je eenvoudig een afspraak.

Reageer