SNS

Denk mee: Voorbeeld jaaropgave

• 23 juli 2015
  • 23 Reacties
  • 5662 Keer bekeken

Hi allemaal,

Nogmaals dank voor het meedenken in het afgelopen topic over de rekentool. Jullie feedback geeft ons veel ideeën om hier mee aan de slag te gaan. Vandaag willen we iets anders aan jullie voorleggen dat te maken heeft met hypotheken. Het gaat om de jaaropgave die SNS naar je stuurt als je een hypotheek bij SNS hebt. Hieronder kan je een voorbeeld van deze jaaropgave Hypotheken zien. We zijn benieuwd naar jullie feedback en input!

Vragen

1. Bekijk een voorbeeld van de jaaropgave door hier te klikken of hieronder te kijken. De getallen in deze jaaropgave zijn geanonimiseerd. Wat vind je van deze jaaropgave? Wat vind je goed? Wat kan er beter?
2. Welke informatie zou je graag in of bij je jaaropgave Hypotheken willen zien? Wees zo creatief mogelijk!

http://www.opiniepleinhost.nl/SNS/jaaropgave.png

23 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ik mis de rentepercentages en eventueel het einde van de Rentevastperiode.

Als je het overzicht zo schoon mogelijk wilt laten, kan je dat eventueel op de achterkant ztten met wat andere meer gedetaileerde informtie, bijv. over maximum boetevrij aflossen en hoe dat te doen enzo. Die info zou ik idd graag op een jaaroverzicht kunnen terug vinden.
Ik denk dat het overzicht aanzienlijk informatiever (voor de doorsnee klant) kan.
Dit is eigenlijk een "totaalstaat" van een jaar.
Mij lijkt het handig gelijk wat meer "inzicht" informatie te hebben. Ik denk aan steeds een extra kopje per hypotheek. (energie bedrijven doen het door een aantal voorgaande jaren in het overzicht op te nemen, dus naast de in voorbeeld al bestaande info).
Dus;
hypotheek 1, extra  info; start datum, start bedrag, afgelost, afgelost in de laatste 3-5 jr, totaal extra aflossing, extra aflossing laatste 3-5 jr. , nog extra af te lossen dit jaar, rentpercentage, enz.
hypotheek 2, idem
hypotheek 3, idem
Groet,
Ben 🆒
Ik denk dat het afhangt van de doelstelling van dit overzicht. Het ziet eruit als bedoeld voor de belastingaangifte. Dan is dit voldoende waarschijnlijk.

Andere zaken, zoals Ben die bijvoorbeeld aangeeft, staan daar los van.
Ik heb een beetje moeite met de terminologie. Wat is "in rekening gebrachte rente"? Is dat de verschuldigde of de betaalde? Als niet alle verschuldigde is betaald (of misschien meer betaald), wat zijn dan de fiscale consequenties? Dat kan ik hier niet uit halen.
Heren,

Bedankt voor jullie feedback tot nu toe. Een aantal zaken die genoemd zijn worden al vermeld in Mijn SNS; het rentepercentage, percentage extra aflossen en de verlengingsdatum. Vinden jullie het niet dubbelop om dat ook in de jaaropgave te vermelden?

Is er behoefte om de jaaropgave uit te breiden met onder andere buurt info, de waarde van omliggende soortgelijke verkochte woningen, de waarde van het eigen pand (we zouden de taxatie kunnen inlezen) of het gemiddelde energieverbruik van soortgelijke huizen in dezelfde buurt, etc.
Heren,

Bedankt voor jullie feedback tot nu toe. Een aantal zaken die genoemd zijn worden al vermeld in Mijn SNS; het rentepercentage, percentage extra aflossen en de verlengingsdatum. Vinden jullie het niet dubbelop om dat ook in de jaaropgave te vermelden?

Is er behoefte om de jaaropgave uit te breiden met onder andere buurt info, de waarde van omliggende soortgelijke verkochte woningen, de waarde van het eigen pand (we zouden de taxatie kunnen inlezen) of het gemiddelde energieverbruik van soortgelijke huizen in dezelfde buurt, etc.

Met dergelijke gegevens kom je in het grijze privacy-gebied. Ga je de buren dan eerst om toestemming vragen?......
Ik zou het geen prettig idee vinden als "mijn" gegevens ongevraagd op alle overzichten van de buurtbewoners komen te staan.
Reputatie 4
Badge +1
Ik vind met name de afweging lastig om een balans te vinden tussen een kort, bondig en overzichtelijk overzicht wat je kan gebruiken voor je aangifte en een superuitgebreid overzicht met allerlei extra interessante informatie waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

Vandaar mijn opmerking dat wellicht op een aparte tweede pagina te doen. Ik vind het vermelden van dit soort dat niet dubbel op omdat het ook al in MijnSNS staat.
Voor de volledigheid lijkt mij het handig alles bij elkaar te hebben, die ene keer per jaar dat je een papieren overzicht krijgt.
Badge
De Belastingdienst heeft de meeste gegevens heden ten dage toch al voordat je überhaupt aangifte gaat doen.

Maargoed als ik er eens kritisch naar kijk vraag ik me af wat 'hoofdsom' nu eigenlijk betekent. Is er ook een subtotaal ofzo? En dat saldo, is dat eigenlijk niet meer een openstaande schuld?

P.S. Ben bezig met het afsluiten van een nieuwe hypotheek, maar mijn adviseur zegt geen producten van SNS te leveren...
Volgens mij is de jaaropgave bedoeld als hulpmiddel bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Dat doel wordt perfect bereikt. Niets te weinig, niets teveel.
Wil je meer informatie?
Wacht dan niet tot de jaaropgave maar ga direct naar mijn SNS.
De Belastingdienst heeft de meeste gegevens heden ten dage toch al voordat je überhaupt aangifte gaat doen.

Maargoed als ik er eens kritisch naar kijk vraag ik me af wat 'hoofdsom' nu eigenlijk betekent. Is er ook een subtotaal ofzo? En dat saldo, is dat eigenlijk niet meer een openstaande schuld?

P.S. Ben bezig met het afsluiten van een nieuwe hypotheek, maar mijn adviseur zegt geen producten van SNS te leveren...
Jammer ReinoutS. Zo krijg je alleen advies uit door hem/haar leverbare hypotheken. Misschien een andere adviseur nemen?
Zolang u mij met jij aanspreekt wens ik niet te reageren. U bent mijn geld beheerder we hebben niets je jouwen en te jijen.
Het is fijn om, als je over voldoende contanten beschikt, een eigen huis te kopen.Overigens:het eigen dient wel tussen aanhalingstekens te worden geplaatst, want het huis wordt bijna nooit je eigedom.Je mag er vrijblijvend over beschikken en daar is alles meegezegd, immers als je een hypotheek geeft, krijgt de geldverstrekker een bijkomstig recht in handen, zoals het recht van parate executie :betaal je niet terug of loop je met terugbetalen te ver achter,dan heeft de geldverstrekker het recht om zonder tussenkomst van de rechter het bezwaarde te verkopen.Vooral in deze crisistijd raad ik iedereen die een huis koopt of gaat kopen, danwel al een huis in eigendom heeft :los zoveel mogelijk af en doe wat je kunt,want wie huizen bouwt van andermans centen bouwt aan zijn eigen graf! Anton van Trigt
Ben het met vorige suggesties eens.
% vermelden, Suggesties doen voor vervroegd aflossen en/of oversluiten.
ik mischien niet al te slim, maar toch een reactie.
in de eerste plaats is de tekst onder het financiele plaatje onnodig en vervuilend.
toen ik later wat verder las schoot ik geweldig in de lach, want ten eerste heeft de belasting niks temaken met omliggende woningen als zij daar iets van willen weten moeten ze er maar wat moeite voor doen. en voor de klant kan het alleen maar deprimerend werken om zulke overbodige gegevens erbij te zetten als de klant er belang bij heeft gaat hij zijn best maar doen om dat te ontdekken. dat is zeker geen taak voor een bank.

ik vind inderdaad dat de sns op de goede weg is , maar ga nou niet zulke dingen lopen bedenken. mischien is het nog steeds niet helemaal duidelijk maar een bank is er voor geld zaken sparen, betalen en hypotheken en dergelijken. laat alle andere onzin erbij weg dan wordt het voor de consument duidelijk waar jullie mee bezig zijn.
met het doen van een buurd onderzoek en dergelijke fratsen help je de consument niet.

met een simpel duidelijk beleid trek je naar mijn mening veel meer klanten, er zijn al genoeg moeilijk doeners  aanwezig.
Helemaal mee eens Sanne. Looptijd en rente percentage zal volstaan. Wil je extra aflossen kan je daarover rechtstreeks contact met de Bank opnemen.
Ik mis de rentepercentages en eventueel het einde van de Rentevastperiode.

Als je het overzicht zo schoon mogelijk wilt laten, kan je dat eventueel op de achterkant ztten met wat andere meer gedetaileerde informtie, bijv. over maximum boetevrij aflossen en hoe dat te doen enzo. Die info zou ik idd graag op een jaaroverzicht kunnen terug vinden.
Het is fijn om, als je over voldoende contanten beschikt, een eigen huis te kopen.Overigens:het eigen dient wel tussen aanhalingstekens te worden geplaatst, want het huis wordt bijna nooit je eigedom.Je mag er vrijblijvend over beschikken en daar is alles meegezegd, immers als je een hypotheek geeft, krijgt de geldverstrekker een bijkomstig recht in handen, zoals het recht van parate executie :betaal je niet terug of loop je met terugbetalen te ver achter,dan heeft de geldverstrekker het recht om zonder tussenkomst van de rechter het bezwaarde te verkopen.Vooral in deze crisistijd raad ik iedereen die een huis koopt of gaat kopen, danwel al een huis in eigendom heeft :los zoveel mogelijk af en doe wat je kunt,want wie huizen bouwt van andermans centen bouwt aan zijn eigen graf! Anton van Trigt

maar als je de juiste hyptheek neemt en deze stevig aflost laten we zeggen in 20 of 30 jaar dan is het huis je eigendom en als je het dan goed onderhouden hebt is het huis meestal meer waard als toen je het kocht en kun je er mee doen wat je goeddunkt.
Even graag een aanvulling voor dit topic:

1) In dit voorbeeld zie ik  meteen iets aparts, de "vertragingsrente"? Wat houdt het in of is er eerder een specificatie verzonden?
Meestal als er uitzonderingen zijn in de hypotheek wil je graag meer informatie verkrijgen (zoals bijvoorbeeld een boeterente berekening)

2) Ik ben een pro-actieve klant en wil graag ook zien hoe lang de leningen die ik heb nog duurt. Als deze minder dan 3 jaar is, waardeer ik het dat je het alvast weet. Zodoende kan je alvast inspelen op de nieuwe renteperiode of een volledige aflossing van de lening.

Hopelijk kunnen jullie het mee nemen,

Huub
Ik heb geen Hypotheek.
Want ik woon in een huur won

Ik heb geen Hypotheek.
Want ik heb een huur woning.
En die is van Wonen Zuid.
Ik ben heel tevreden met de SNSBANK.
En ik vind dat ik bij de SNSBANK ook internet bank kieren.

Omdat ik zojuist heb aan gegeven hebt.
Tot ik blij ben met de SNSBANK.
De medewerkers zijn altujd heel vriendelijk.
En ik ze een schijver moet geven.
Dan is dat voor alle medewekers een 10.
En dat hebben ze verdient ook.
Even graag een aanvulling voor dit topic:

1) In dit voorbeeld zie ik  meteen iets aparts, de "vertragingsrente"? Wat houdt het in of is er eerder een specificatie verzonden?
Meestal als er uitzonderingen zijn in de hypotheek wil je graag meer informatie verkrijgen (zoals bijvoorbeeld een boeterente berekening)

2) Ik ben een pro-actieve klant en wil graag ook zien hoe lang de leningen die ik heb nog duurt. Als deze minder dan 3 jaar is, waardeer ik het dat je het alvast weet. Zodoende kan je alvast inspelen op de nieuwe renteperiode of een volledige aflossing van de lening.

Hopelijk kunnen jullie het mee nemen,

Huub

Hoi Huub,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk een bijdrage levert in dit topic.

In Mijn SNS zie je onder 'Hypotheken' de specificaties van je SNS Hypotheek. Je vindt hier bijvoorbeeld de verlengingsdatum. Heb je deze pagina al eens bekeken? Ik kan me voorstellen dat het begrip 'vertragingsrente' wat onduidelijk is, in eerste instantie zegt het mij ook niets. Het blijkt dat dit de kosten zijn voor een te late betaling van je hypotheektermijn. Het kan voorkomen dat je saldo ontoereikend is op de 1e van de maand. Als het bedrag voor de 11e van de maand niet binnen is, worden er vanaf die datum kosten in rekening gebracht. Je kunt het begrip 'vertragingsrente' het beste lezen als rente voor de vertraagde betaling van je hypotheektermijn 🙂.

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. Ik hoop je snel weer te zien.
Ik heb geen Hypotheek.
Want ik heb een huur woning.
En die is van Wonen Zuid.
Ik ben heel tevreden met de SNSBANK.
En ik vind dat ik bij de SNSBANK ook internet bank kieren.

Omdat ik zojuist heb aan gegeven hebt.
Tot ik blij ben met de SNSBANK.
De medewerkers zijn altujd heel vriendelijk.
En ik ze een schijver moet geven.
Dan is dat voor alle medewekers een 10.
En dat hebben ze verdient ook.

Hoi Fia,

Ondanks dat je berichtje niet over de jaaropgave gaat, reageer ik toch even. Wat gaaf dat je de tijd neemt om ons te vertellen dat je tevreden bent over SNS. Ik geef aan al mijn collega's door dat ze een 10 van je krijgen, dankjewel voor je compliment 😃.

Hi Reinout,

Je reactie is ondergesneeuwd in dit topic. Een hoofdsom is het totale geleende bedrag. Dit kan onderverdeeld zijn in verschillende delen (zoals in het voorbeeld in verschillende aflosvormen) met elk een eigen hoofdsomnummer. Wat jammer dat je adviseur geen producten van SNS aanbiedt. Als je wilt kan ik je in contact brengen met een SNS adviseur om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen?
ik wil aan het eind van het jaar een jaaroverzicht van mijn keuzesparen
ik wil aan het eind van het jaar een jaaroverzicht van mijn keuzesparen

Hoi Schoo927,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk met ons meedenkt.

Ieder jaar vind je vanaf 1 februari het jaaroverzicht van je spaarrekening in Mijn SNS. Als je ingelogd bent, kies je in het linkermenu voor 'Jaaroverzichten en afschriften'. Selecteer dan het tabblad 'Financiële overzichten' en je vindt wat je zoekt. Ben je zo geholpen?

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. Ik hoop je snel weer te zien.
Reputatie 4
Badge +1
Wel benieuwd naar een reactie van TS Daniel eigenlijk....

Reageer