SNS

EcoFont - Milieubewust en goedkoper printen

• 24 december 2012
  • 5 Reacties
  • 11328 Keer bekeken

Heb je wel eens gehoord van EcoFont? Het zijn nieuwe lettertypen, met kleine, onzichtbare 'gaatjes' erin. De letters zien er hetzelfde uit als je gewend was, totdat je ze bekijkt door een vergrootglas. Dan zie je de gaatjes (witruimtes) die niet geprint worden.

Hiermee bespaar je tot 30% toner / inkt. Niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de balans. Rekenvoorbeeldje :

Met 25.000 werkstations en 8.000 pagina's per jaar is de besparing meer dan een half miljoen euro!

Iets om de kerstdagen over na te denken 😉 Lees er hier alles over : ­http://www.ecof­ont.com/nl/prod­ucten/groen/pri­nten/milieubewu­st-afdrukken-me­t-ecofont.html

Grt., K.

5 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Ha Kees, ik had er nog nooit van gehoord. Wat een goed initiatief zeg. Ben benieuwd of hier daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt.
Badge
Het is alleen helaas te mooi om waar te zijn. Er zijn standaard fonts die van zichzelf al zuiniger (èn mooier) zijn als het "ecofont" zoals Garamond of Century Gothic. Verder bespaar je de meeste inkt door gewoon niet te printen of een kleinere lettergrootte te kiezen. Het bedrijf achter ecofont is gewoon handig in het geld uit de zak kloppen van de milieubewuste consument.
@Reinout; wat is jouw bron voor die statements? Het verbaast me. Ik kan me indenken dat er fonts zijn die van zichzelf goedkoper printen, maar de vraag is dan of je dat font ook bij de huisstijl van je bedrijf vindt passen. Voor EcoFont geldt - voor zover ik het begrijp - dat je in principe elk font kunt 'vergroenen'.

Kleiner lettertype en niet printen besparen natuurlijk het meest, ben ik het direct mee eens. Maar voor bijv. brieven aan klanten geen optie.
Badge
De link die ik hierboven plaatste (Century Gothic) bevat het een en ander aan informatie over dekkingsgraad per lettertype.
Verder begrijp ik natuurlijk dat je ook brieven aan klanten moet sturen, maar als je bedrijfsmatig print gaat dat toch meestal met een laserprinter waarbij je gemakkelijk een soortgelijk effect kunt bereiken door bijvoorbeeld als tekstkleur 90% grijs te nemen. (Bij inkjets loop je het risico dat dit met kleureninkt wordt gesimuleerd, wat je natuurlijk niet wilt.)
Reputatie 3
Badge +1
Kwam toevallig het weekend onderstaande op internet tegen. Moest gelijk aan jou denken Kees. ;)

Ecofont
Ecofont is begonnen als een lettertype dat ontworpen is om printerinkt uit te sparen. Het is ontworpen door het Utrechtse bedrijf SPRANQ. De Ecofont-letters bevatten kleine ronde gaatjes in het midden van de letter.
De originele, gratis versie is gebaseerd op het lettertype Bitstream Vera Sans, dat een opensource-alternatief is voor Verdana. In 2010 lanceerde het bedrijf achter Ecofont ook inktbesparende software. Hiermee kan met minder inkt afgedrukt worden met bestaande lettertypes als Arial, Verdana, Times New Roman, Calibri en Trebuchet MS.
Een aantal lokale overheden en bedrijven is overgeschakeld op de Ecofont software of praat daar nog over.

Reageer