SNS

Help, de belastingaangifte komt er weer aan!

• 30 januari 2013
  • 25 Reacties
  • 10922 Keer bekeken

Het formulier van de inkomstenbelasting valt op de deurmat. En dan? Invullen natuurlijk! SNS Bank wil klanten graag ondersteunen en is benieuwd naar jouw ervaringen! Is het doen van de belastingaangifte voor jou een fluitje van een cent of elk jaar weer een hele toer?

Vanuit SNS Bank willen we klanten bij de belastingaangifte graag hulp bieden. Bijvoorbeeld door tips te geven via onze website. Zowel over fiscale als administratieve zaken. We zijn daarom erg benieuwd naar je mening.

Welke problemen ervaar jij bij het doen van je belastingaangifte? Hoe heb je in het verleden bepaalde problemen opgelost? Uiteraard horen we graag jouw handige tips!

25 reacties

Badge
Ik heb wel een vraag. Dit jaar moet ik voor het eerst aangifte doen in de situatie dat mijn vriendin, die ook mijn fiscaal partner is, zzp\'er is geworden. Welke gevolgen heeft dat voor mijn aangifte?
Badge
Ohja. Dat je voor jaren terug je pensioenopbouw moet uitzoeken om je jaarruimte en reserveringsruimte te kunnen berekenen, om te weten hoeveel je mag aftrekken voor inkomensvoorzieningen (als je een lijfrente-bankspaarrekening hebt bijvoorbeeld). Dat zou echt makkelijker moeten kunnen.
Reputatie 4
Badge +1
Formulier? Invullen? bestaat dat nog? 😛
Fluitje van een cent. Een halve cent!

Met Winbank houd ik het hele jaar nauwkeurig bij hoe en wat. Ik ben op de hoogte van de fiscale regels. Het is eigenlijk altijd eenvoudig, leuk een middagje puzzelen.
Ik heb wel een vraag. Dit jaar moet ik voor het eerst aangifte doen in de situatie dat mijn vriendin, die ook mijn fiscaal partner is, zzp\'er is geworden. Welke gevolgen heeft dat voor mijn aangifte?

Hi Reinout, goeie vraag! Helaas hebben wij als bankmedewerkers weinig kaas gegeten van het doen van aangifte in jouw situatie 🙂. Ik heb wel even voor je opgezocht waar je dit bij de Belastingdienst kan vinden:

"Bent u ZZP'er en hebt u vragen over uw rechten en plichten? Hier zetten wij een aantal onderwerpen voor u op een rijtje."

Hopelijk kun je hier iets mee!
Formulier? Invullen? bestaat dat nog? :P

Vroeger als jongere wel eens het papieren TJ-biljet ingevuld, maar daarna al snel overgestapt op de diskettes (A) en inmiddels al j   ren met Digi-D. Vooruitgang! 😃
Badge +1
Hoi Kees,

Interessante tip 🙂.

Ik vroeg me het volgende af: wat maakt Winbank voor jou zo eenvoudig? Weet je of er ook andere tools zijn die vergelijkbaar zijn met Winbank? Op welke manier blijf je op de hoogte van fiscale regels?

http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/WinBank+boekhouding
Aangifte gedaan. Ongeveer 40 minuutjes bezig geweest (valt wel mee bij mij, werk, eigen huis, niet-thuiswonende kinderen en een lijfrente, dat is het wel zo'n beetje).

Winbank leest je overschrijvingen in. Daarna kun je ze toewijzen aan 'bronnen'. Aan het eind van het jaar kun je precies zien wat je waaraan hebt uitgegeven (en wat je waarmee hebt verdiend ;)).

Gewoon een beetje het nieuws bijhouden en af en toe bijlezen over onderwerpen die voor jou van belang zijn is voldoende om je aangifte goed in te vullen. Daarnaast biedt het aangifte programma mooie help-knopjes die duidelijk uitleggen hoe en wat.

Geef des Keizers wat des Keizers is 😉
Dit is het eerste berichtje op dit forum. Al even rondgesnuffeld en ik zie alleen maar redelijk jonge mensen. Doen de ouderen niet mee ?? Aan de andere kant, wat is oud.

Belastingformulieren invullen is voor mij een fluitje van een cent. Geen eigen huis, alleenverdiener, kinderen de deur uit. dus een paar getallen invullen en de uitkomst is dat ik moet betalen. Dat is het enige frustratiemoment. Ben je zuinig geweest en moet je over al dat geld, waar je al ik weet niet hoeveel belasting hebt betaald nog een keer belasting betalen. Maar ja, zo zit ons belastingstelsel in elkaar en niemand hoeft medelijden met mij te hebben.

Ik kan van mijn spaarcenten tenminste brood kopen. Kan dat ook van vier muren met een dak erop ??
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb de aangifte in de tweede week van januari al helemaal ingevuld. Ongeveer een half uurtje werk (inclusief eigen huis/hypotheek, lijfrente, beleggingen/dividend en verrekening met voorlopige aanslag).
Maar tot op heden nog niet ingestuurd, omdat ik altijd even wacht op de jaaroverzichten die meestal pas in februari op de mat liggen. Dat geeft de mogelijkheid om op een later moment je aangifte met een frisse blik nog eens door te lopen (kijken of het papieren overzicht overeenkomt met datgene dat je al hebt ingevuld). Meestal kom je dan nog een foutje tegen dat je nog kunt corrigeren voordat de aangifte digitaal de deur uit gaat.
Stefan, een goed idee, je hebt uiteindelijk de tijd tot 1 april
Ik heb, meen ik, tot 1 juni (buitenland aangifte) de tijd.
Behalve het jaar van verhuizen (verhuis het liefst per 31-12 of 1-1, dan hoef je niet 2x alles in te vullen op papier), gebruik ik al vele jaren het belastingprogramma van onze belastingdienst. Je moet wel zorgen zelf de "baas" van het programma te blijven (wat die invuld)(is eigenlijk altijd een goede tip bij welk programma dan ook).
Ik heb vele andere geprobeerd, maar beter zijn ze voor "normale/eenvoudige" aangiftes meestal niet.
Groet,
Ben 🆒
Beste Gewaels,

Welkom op SNS Community:),

Leuk dat je al even rondgesnuffeld hebt en schroom vooral niet om je mening te geven in al bestaande discussies.
Het is juist goed dat de SNS Community alle leeftijden en generaties vertegenwoordigt en leeftijd is inderdaad erg betrekkelijk; je bent toch zo oud als je je voelt;).

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker! Dit is al jaren de slogan van de Belastingdienst. Vroeger heb ik inderdaad nog op papier aangifte gedaan. Nou daar zat je toch echt wel een middagje achter voordat alles ingevuld was. Dan is het tegenwoordig inderdaad een fluitje van een cent geworden. Helemaal nu er al heel veel gegevens vooraf ingevuld staan.
ik vul geen belastingen in.
ze mogen het hebben.
ik krijg vanzelf wel bericht als ik iets betalen moet.
en dat betaal ik dan ook(op een of andere manier)
ik denk niet dat het er ongerecht aantoe gaat.
de staat zorgt voor mij.ze mogen van mij alles hebben.
Wat ik zowel i/h papieren-granieten-inkt-tijdperk (met gum) deed, als ik nu nog steeds ook digitaal online doe, is de aangifte v/h jaar daarvoor ernaast/ erbij gebruiken. Op die manier vergelijk en zie ik wat de verschillen zijn. Daarnaast geeft dit verder, ander, inzicht in hoe de ontwikkeling gaat met sparen, (beleggen) voor mijn doelen.

Ik slaap minimaal 1 nacht, maximaal 1 week erover voor ik de aangifte opstuur. Door een aantal jaren \'gedoe\' met PGB heb ik in die jaren uitstel aangevraagd en gekregen. Het -op tijd- uitstel aanvragen is, naar mijn ervaring, voor de belastingdienst geen probleem. Het geeft je wat meer tijd, rust om de aangifte goed en naar \'eer en geweten\' in te vullen. Zeker bij ingrijpende persoonlijke omstandigheden, zoals die in ieders leven zich kunnen voordoen.

Het programma \'Winbank \'ken ik niet. Een kasboek-/budget-/prognose-/boekhoud-programma? Zelf heb ik in OpenOffice een uitgebreide eigen spreadsheet gemaakt, die ik nog steeds verder ontwikkel.
Ik heb nog een tip.

Tip 14, als aanvulling op door de Sns-sevice aangeboden lijst op 't moment zichtbaar bij "Mijn berichten (...). Het zijn er nu 13 :

"Lees de tips van je, of uw, mede-klanten/-bankiers bij Sns" +
"Heeft u, heb jezelf, tips die mogelijk interessant kunnen zijn voor anderen en wil je ze doorgeven? Ga naar 'onze' community !"

De '...' 'tips' en 'onze' community' kunnen verwijzen, 'links' zijn, naar betreffende topic(s), welkomstomgeving in/ van de 'SNS-Community'-omgeving.

Mogelijk dat meer klanten op vriendelijke wijze hun wijsheid, ervaring, etc. met anderen willen en kunnen delen, ...
Reputatie 3
Badge +1
Wat ik zowel i/h papieren-granieten-inkt-tijdperk (met gum) deed, als ik nu nog steeds ook digitaal online doe, is de aangifte v/h jaar daarvoor ernaast/ erbij gebruiken. Op die manier vergelijk en zie ik wat de verschillen zijn. Daarnaast geeft dit verder, ander, inzicht in hoe de ontwikkeling gaat met sparen, (beleggen) voor mijn doelen.

Ik slaap minimaal 1 nacht, maximaal 1 week erover voor ik de aangifte opstuur. Door een aantal jaren \'gedoe\' met PGB heb ik in die jaren uitstel aangevraagd en gekregen. Het -op tijd- uitstel aanvragen is, naar mijn ervaring, voor de belastingdienst geen probleem. Het geeft je wat meer tijd, rust om de aangifte goed en naar \'eer en geweten\' in te vullen. Zeker bij ingrijpende persoonlijke omstandigheden, zoals die in ieders leven zich kunnen voordoen.

Het programma \'Winbank \'ken ik niet. Een kasboek-/budget-/prognose-/boekhoud-programma? Zelf heb ik in OpenOffice een uitgebreide eigen spreadsheet gemaakt, die ik nog steeds verder ontwikkel.

Hi Gustar, bedankt voor je tips en adviezen over de belastingaangifte. Het blijft altijd een vervelende klus, maar alle tips helpen het een stukje gemakkelijker maken.
Ik heb de aangifte in de tweede week van januari al helemaal ingevuld. Ongeveer een half uurtje werk (inclusief eigen huis/hypotheek, lijfrente, beleggingen/dividend en verrekening met voorlopige aanslag).
Maar tot op heden nog niet ingestuurd, omdat ik altijd even wacht op de jaaroverzichten die meestal pas in februari op de mat liggen. Dat geeft de mogelijkheid om op een later moment je aangifte met een frisse blik nog eens door te lopen (kijken of het papieren overzicht overeenkomt met datgene dat je al hebt ingevuld). Meestal kom je dan nog een foutje tegen dat je nog kunt corrigeren voordat de aangifte digitaal de deur uit gaat.

Uiteindelijk kun je totdat je een definitieve beschikking hebt, nog altijd een nieuwe aangifte indienen. Dus als je later nog een foutje, in je voordeel, ontdekt, kun je dit nog altijd wel corrigeren.

Uiteindelijk kun je totdat je een definitieve beschikking hebt, nog altijd een nieuwe aangifte indienen. Dus als je later nog een foutje, in je voordeel, ontdekt, kun je dit nog altijd wel corrigeren.

Definitiever kan haast niet
Ook als u heel duidelijk bepaalde aftrekposten bent vergeten, kunt u na de definitieve aanslag en de periode van beroep daarbij, een verzoek doen om de aanslag alsnog ambtshalve bij te stellen. U hebt daar vijf jaar de tijd toe, maar dit vereist wel, dat u uw nieuwe aftrekposten heel goed kunt motiveren. De belastingdienst is overigens niet verplicht om uw verzoek op zo”n late termijn nog te honoreren. Maar niet geschoten, is altijd mis. Doen dus.

Op een rijtje de mogelijkheden; http://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Bedankt voor jullie toevoegingen Dedmar & Bigben 😃.
Fiscaal jaaroverzicht bij elkaar zoeken en sprokkelen.

Dit onderdeel zou SNS eens wat zichtbaarder en gebruikersvriendelijk moeten opzetten, overigens is de site van SNS, ook die van funcoach, redelijk gebruikersvriendelijk opgezet. De transactietarieven zouden wel wat mogen dalen.

Wat is er mis?
-voor banksaldi en afzonderlijk voor de portefeuillewaardes dd moet je per rekeningnr naar andere onderdelen van de rapportagerubrieken.
-de waardes per 01-01-2012 per beleggingsportefeuille blijken niet meer oproepbaar, wel die van eind 31-12-2012, maar die zijn pas voor de IB2013 relevant.
-je moet de goede periode intypen om het jaaroverzicht zichtbaar te krijgen en is omslachtig. Dat moet ook zonder kunnen.
-op de te bewaren/printen tabel van het beknopt portefeuiile-overzicht (.pdf) staat geen rekningnr. Boven de brief wel, maar die gooi je weg.
-instructies waar je en hoe je precies de componenten moet sprokkelen in m ijn SNS ontbreekt
-het is een omslachtig geheel en wekt irritatie, zeker als je meerdere accounts hebt.

Hét goede voorbeeld is buiten maar ook binnen SNS te vinden, nl bij fundcoach.
Onder de portefeuiile staat een pracht rijtje met jaaroverzichten tot meerdere jaren terug oproepbaar.
Open en print je het jaaroverzicht, dan staat alles, portefeuiilewaardes op relevante data en de saldi op het cash-account keurig compact bij elkaar.
Zakeloijk overzichtelijk, zoals ook zoveel andere banken dat doen.

Ik hoop dat SNS dit onderdeel eind 2013 beter ontworpen heeft en ook afgestemd heeft op het snel kunnen checken van de vooringevulde rubrieken
in de elektronische aangifte (gaat nu per bankrekening-, hypotheek- of portefeuiilenr)

allen vriendelijk gegroet.
De bank maakt het in ieder geval niet makkelijker. Kon ik vorig jaar bij bijv de ASN al mijn giften in 1 keer uitprinten, nu kan ik dat niet meer, terwijl ze juist hun site verneiuwd hebben (!) en ook bij de SNS kun je dat niet appart uitprinten.

Ik zou dus graag willen dat je gegevens van je bankrekening zoals giften, hypotheek, schenkingen e.d. uit kunt filteren en appart kunt uitprinten.

Hans
Fiscaal jaaroverzicht bij elkaar zoeken en sprokkelen.

Dit onderdeel zou SNS eens wat zichtbaarder en gebruikersvriendelijk moeten opzetten, overigens is de site van SNS, ook die van funcoach, redelijk gebruikersvriendelijk opgezet. De transactietarieven zouden wel wat mogen dalen.

Wat is er mis?
-voor banksaldi en afzonderlijk voor de portefeuillewaardes dd moet je per rekeningnr naar andere onderdelen van de rapportagerubrieken.
-de waardes per 01-01-2012 per beleggingsportefeuille blijken niet meer oproepbaar, wel die van eind 31-12-2012, maar die zijn pas voor de IB2013 relevant.
-je moet de goede periode intypen om het jaaroverzicht zichtbaar te krijgen en is omslachtig. Dat moet ook zonder kunnen.
-op de te bewaren/printen tabel van het beknopt portefeuiile-overzicht (.pdf) staat geen rekningnr. Boven de brief wel, maar die gooi je weg.
-instructies waar je en hoe je precies de componenten moet sprokkelen in m ijn SNS ontbreekt
-het is een omslachtig geheel en wekt irritatie, zeker als je meerdere accounts hebt.

Hét goede voorbeeld is buiten maar ook binnen SNS te vinden, nl bij fundcoach.
Onder de portefeuiile staat een pracht rijtje met jaaroverzichten tot meerdere jaren terug oproepbaar.
Open en print je het jaaroverzicht, dan staat alles, portefeuiilewaardes op relevante data en de saldi op het cash-account keurig compact bij elkaar.
Zakeloijk overzichtelijk, zoals ook zoveel andere banken dat doen.

Ik hoop dat SNS dit onderdeel eind 2013 beter ontworpen heeft en ook afgestemd heeft op het snel kunnen checken van de vooringevulde rubrieken
in de elektronische aangifte (gaat nu per bankrekening-, hypotheek- of portefeuiilenr)

allen vriendelijk gegroet.

Hi usability reviewer,

Welkom op de Community! Je doet je nickname al eer aan, goed dat je je feedback over de gebruiksvriendelijkheid en tips met ons deelt 🙂. We hebben je bericht naar de afdeling doorgezet die hier verantwoordelijk voor is en hopen je snel terugkoppeling te geven.

Misschien vind je ondertussen leuk jezelf voor te stellen in dit topic? Heb je vragen of opmerkingen over het gebruik van de Community, dan kun je bij ons - de moderators - terecht 🙂.
Badge +1
Hoi Tiggerhans,

Bedankt voor input. We leggen je wens voor aan de ontwikkelaars van Mijn SNS.
@ usability review: We hebben terugkoppeling van de afdeling ontvangen. Je signaal staat niet op zichzelf; het jaaroverzicht 2012 roept inderdaad vragen op en is beperkt in het verstrekken van informatie. Intern wordt er hard gewerkt het jaaroverzicht 2013 overzichtelijker aan te bieden – hoe en wat is (nog) niet duidelijk, maar het signaal wordt zeker meegenomen ter verbetering.

Reageer