SNS

Hoe ben jij bezig met geld voor later? (1/2)

• 12 juni 2013
  • 21 Reacties
  • 6627 Keer bekeken

Veel mensen hebben behoefte aan financiële ruimte, of 'geldpotje', voor later. Je kunt op verschillende manieren een gevuld geldpotje bereiken, bijvoorbeeld door te sparen of te beleggen. Geld op een spaarrekeningen zetten geeft zekerheid tegen een bepaalde rente. Door te beleggen kun je over het algemeen een hoger rendement bereiken, maar levert een hoger risico.

SNS Bank wil haar producten verder verbeteren en zijn daarom benieuwd naar welke financiële doelen jij hebt voor de lange termijn en hoe je je deze denkt te bereiken.

Hieronder vind je 2 vragen. Een eventuele toelichting op je keuze kun je kwijt in het reactieveld onderaan de pagina.

1. Welke financiële doelen heb jij op lange termijn?
2. Op welke manier probeer jij je financiële doel, te bereiken?

21 reacties

Badge
Onder 'aankoop van huis of verbouwing' mag je ook verstaan: aflossing van potentiële restschuld.
Reputatie 4
Badge +1
Ik wil wel een nieuwe auto eigenlijk 😉
Reputatie 3
Badge +1
Mijn andere financiele doel is de aanschaf van een boot of camper voor het moment dat ik eerder ben gestopt met werken ;)
In jullie reacties spreken jullie over andere financiele doelen zoals een auto, boot of camper. Ervaren jullie dit ook als een echt lange termijn doel?
Reputatie 3
Badge +1
In jullie reacties spreken jullie over andere financiele doelen zoals een auto, boot of camper. Ervaren jullie dit ook als een echt lange termijn doel?

Mijn primaire financiele lange termijn doel is eerder stoppen met werken, daarna komen de dingen die ik wil gaan doen als ik dat doel ook heb bereikt.
Zaken als een auto, boot, camper of misschien wel een wereldreis kunnen in financieel opzicht net zo kostbaar zijn als (verbouwing aan) een eigen huis, of een aanvulling op je pensioen. Kortom: ik moet er flink voor sparen.
Verder heb ik geen kinderen, woon ik al 10 jaar in mijn droomhuis en heb ik mijn pensioen al goed geregeld. Daarmee vallen voor mij 3 van de 5 genoemde doelen al af.
Zuiver gezien spaar ik wel om mijn pensioen aan te vullen via SNS lijfrentesparen, maar de hoogte van dit spaarbedrag is gelimiteerd door de fiscus tot je 'pensioengat', welke in mijn geval niet zo groot is. Daarom ervaar ik dat niet echt als een financieel doel. Datzelfde geldt voor mijn spaarhypotheek; ook daar ben je aan het sparen voor de aflossing aan het einde van de looptijd, maar ik ervaar deze maandelijkse kosten als woonlasten, niet als sparen (het is geen vrije keuze meer hoeveel je per maand spaart).
Ik ben niet bezig voor geld voor later, ja ik draag via mijn werk pensioen premie af (jammer doe mij dat maar gewoon bij het salaris op).
Ik vraag me af wat er nog over is van onze pensioenen als ik (nu 29) straks 67 ben....
Ik heb al, naar mijn mening, voldoende gespaard de afgelopen 15-20 jaar. Nu is het zover dat ik eigenlijk veel te veel gespaard blijk te hebben (wat is veel...?). Omdat ik op korte termijn werkloos wordt en maar kort een WW-uitkering krijg, zou ik in principe daarna in de bijstand terecht komen. In de bijstand mag je maximaal EUR 5750,- per persoon (zonder eigen huis) als totaal vermogen hebben. Dat totaal vermogen is cashgeld, geld op betaal- en spaarrekening, waarde van auto, verzamelingen, eigen huis (extra togestaan vermogen van EUR 40k) en antiek enzovoort.
Maar je raadt het al: ik heb teveel gespaard. Ofwel: je wordt gestraft voor spaarzaamheid. Ik ben dan gedwongen, mits ik nog geen ander werk heb gevonden, mijn eigen geld op te vreten. Dat was eigenlijk niet mijn bedoeling om daarvoor te gaan sparen...
Dus mensen: sparen is leuk maar spaar ook niet teveel. In de huidige crisis komt je dat misschien nog duurder te staan dan je denkt als je werkloos raakt!
Ik lees dan wel al die berichten over zoveel miljard door de mensen in het afgelopen jaar gespaard en denk dan: is dat nu wel zo verstandig?
Ik ben al gepensioneeerd. Ik spaar vnl. om iets achter te hand te hebben "voorgeval dat".
Ook ik (64 jaar) spaar nu voor het moment dat ik,nadat ik 65 ben geworden, twee maanden moet wachten op mijn eerste AOW en in deze periode geen inkomsten heb.:mad:.
Ook ik (64 jaar) spaar nu voor het moment dat ik,nadat ik 65 ben geworden, twee maanden moet wachten op mijn eerste AOW en in deze periode geen inkomsten heb.:mad:.

Dit overkomt mijn schoonvader volgend jaar ook, gewoon 2 maand geen inkomen, belachelijk eigenlijk.
Tip: vraag voor deze 2 maand gewoon een Sociale Dienst uitkering aan, daar heb je gewoon recht op.
Reputatie 3
Badge +1
Dag Rhars, Marjet en Chico, van harte welkom op SNS Community. Leuk dat jullie hier komen kijken en gelijk reageren op dit onderwerp. 🙂
Beste Marjet en Chico,
Bedankt voor jullie reacties en welkom in de community! Jullie doelen zijn duidelijk, kunnen jullie daarnaast nog aangeven op welke manier je dit doel bereikt? Ontzeg je jezelf op dit moment bijvoorbeeld bepaalde dingen?
op 1 moet komen een ander doel, nl. bij mijn overlijden moet mijn echtgenote kunnen blijven wonen opons huidig adres en dfus aanvulling op pensioen!
Reputatie 3
Badge +1
op 1 moet komen een ander doel, nl. bij mijn overlijden moet mijn echtgenote kunnen blijven wonen opons huidig adres en dfus aanvulling op pensioen!

Goed punt! Ik denk dat veel mensen hier niet over hebben nagedacht.
Zelf heb ik dit uiteraard ook al geregeld, waardoor het bij mij geen spaardoel meer is.

Groeten,
Stefan
Mijn financieel doel is om te overleven nu de overheid onze pensioenen heeft gesloopt en afgestolen, maarja daar is geen schijn van kans op nu de banken steeds meer op eigen gewin uit zijn en het maximale uit het geld van de burgers halen zonder daar een fatsoenlijke beloning tegen over te zetten!
Reputatie 3
Badge +1
Dag heren, wat goed om te lezen dat er weer op een oud topic wordt gereageerd mét nieuwe doelen. Ik ben erg benieuwd naar de doelen van andere leden. 🙂
Sparen wordt door de overheid bestraft: én je betaalt relatief veel te hoge rendementsheffing (75% tov een SNS spaarrekening, en stijgende) maar je wordt sinds Piketty ook nog eens als een parasiet afgeschilderd die nog verder uitgeknepen moet worden. Terwijl een beetje spaarder, geen bijstand krijgt en geen toeslagen. Liever sponsort de overheid schuldenmakers met HRA en hogere toeslagen.
Ben op zeer jonge leeftijd begonnen met 'geld voor later', ik heb nog geprofiteerd van de hoge spaarrente.
ik heb op jonge leeftijd een huis gekocht, toen kreeg je nog goed advies van de bankenje mocht maar zoveel % pan de koopsom verhypothekeren dus je moest zelf al een zakcentje hebben, ook werd er gezegt dat je het beste een hyptheek kon nemen met aflossing over 30 jaar. op die manier komt het huis naar je toe en verzuip je niet meteen als de markt daalt en de mogenlijkheid om 10 % per jaar boetevrij af te lossen  dan gaat ook de rente die betaald moet worden naar beneden.
en vooral niet luisteren naar die smoesjes van:  ¨hoe meer je rood staat hoe beter komt er geld van de belasting naar je toe¨

maar tegenwoordig valt er niet veel meer te sparen, als je al iets over houd van de bank dan haalt de belasting dat wel dubbel terug, en dan nog de waarde vermindering om dat de economie zo lekker draait :-(
ik heb nog wel wat op de bank staan maar daar ga ik eerst een een mooie grote dure auto voor halen, verder zit mij geld in een paar huizen( gekocht in de crisis) dat is de beste belegging. 
maar wel lullig dat het zo moet het is ons zuur verdiende geld en daar mag je dan nog eens over betalen , en als er teveel op de bank staat nog eens, en als je dood gaat wordt daar nog een goed van gegraait. zodat er van elke euro die je met hard werken verdiend hebt maar 10 cent over blijft.

dus beter maar zoveel mogenlijk geld opmaken, ik doe dat bijvoorbeeld in Spanje dan gaat de btw ten minste niet naar die grootgraaiers in holland.

ik denk dan ook dat banken een stapje terug moeten doen en weer als groot grutter moeten gaan werken zorg ervoor dat klanten vrienden worden, een bank hoeft echt geen 16 miljard per jaar winst te maken om te bestaan.
Ik spaar maandelijks om elk jaar mijn belasting te kunnen betalen. Door partneralimentatie moet ik veel afdragen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik spaar maandelijks om elk jaar mijn belasting te kunnen betalen. Door partneralimentatie moet ik veel afdragen.

Hi Ybro,

Van harte welkom op SNS Community, leuk om je hier te mogen verwelkomen. :)

Goed om te horen dat je toch spaart, terwijl je veel partneralimentatie moet afdragen.

Hopelijk zien we je vaker op de Community. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.

Reageer