SNS

Hoe ben jij bezig met geld voor later? (2/2)

• 19 juni 2013
  • 8 Reacties
  • 13251 Keer bekeken

Veel mensen hebben behoefte aan financiële ruimte, of 'geldpotje', voor later. Welke afwegingen maak jij om jouw financiële doelen op lange termijn te bereiken?
Lees het hele onderzoek

8 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Antwoord 1:
Ja, door de huidige rentestand ben ik veel meer gaan beleggen. Ik houd een klein spaarpotje aan t.w.v. 2 netto maandsalarissen op een spaarrekening (direct opvraagbaar, dus SNS internetsparen of maxisparen) en de rest (wat ik over houd) beleg ik momenteel in ASN en SNS huisfondsen. Ik heb momenteel helaas te weinig tijd om de beurs actief te volgen, dus beleg ik nu niet in individuele aandelen en/of opties. Bovendien zijn de kosten bij de huisfondsen laag (de rendementen trouwens ook).

Antwoord 2:
Nee, om mijn spaardoelen te halen, ben ik maar heel beperkt bereid om nu dingen te laten. Zoals uit antwoord 1 was af te leiden, spaar/beleg ik datgene wat ik over houd (per maand), dus dat kan ook niets zijn, of zelfs een negatief bedrag als ik grote uitgaven moet doen (bijv. vervanging koelkast o.i.d.). Ik maak wel altijd een afweging bij (grotere) uitgaven. Sommige zaken zijn noodzakelijk (als iets onverwacht stuk gaat). Bij andere zaken is het een meer gebalanceerde afweging (zoals uit eten gaan). Natuurlijk wil je sparen voor later, maar je leeft ook nu. Ik wil graag eerder kunnen stoppen met werken, maar ik wil ook nu genieten van het leven. Daarbij speelt ook nog het feit dat de inflatie momenteel groter is dan de rente op een spaarrekening, waardoor ik nu eerder geneigd ben een aanschaf/investering te doen waar ik (enkele) jaren plezier van heb. Daar komt nog bij dat je in tijden van crisis soms hele goede aanbiedingen tegenkomt.
Badge
1. Ik heb een klein bedrag in ASN beleggingsfondsen zitten maar daar ben ik niet meer in gaan storten nu de spaarrente laag is.
2. Dingen die ik moet laten zijn bijvoorbeeld tripjes naar het buitenland. 1x per jaar op vakantie, meer niet. Verder eens met Stefan dat je momenteel je geld beter in duurzame aankopen kunt steken.
Ondanks de lage rente blijf ik gewoon sparen, maar dat heeft te maken dat ik een keer ben gaan beleggen en toen onterecht bij Aegon, waar ik kon sparen tegen een gering risoco ( ik zou hoogtui geen rente krijgen over 5 jaar inleg) op het eind gewoon 15000 gulden kwijt was. De lol was mij over.  Vandaar mijn spaarwoede.
Ik hoor iedereen praten over vroeger stoppen met werken. Dat is een goed idee. De lengte vanje pensioen kun je alleen maar verlengen door dit aan de voorkant te doen. Niemand weet hoe oud hij wordt of je moet het plannen. Ik wil best eerder met pensioen gaan maar mijn ervaring is dat je in de loop van de tijd jezelf een bepalde levensstandaard aanmeet en voor mij geldt dan, dat  als ik zou stoppen met werken behoorlijk op deze levensstandaar moet inleveren. Ik spaar daar nu voor met levensloopdeposito's waar je nog een behoorlijke rente op krijgt ( bij de |SNS heb ik hem vast staan op 3.7 😵 om in ieder geval in tijd van nood een soort overbugging te hebben. Maar ik heb wel de indruk dat jongeren zich hierin vergissen.

Groet en wijsheid met sparen en het uitgeven van geld. Je kunt het laatste slechts één keer doen.
Reputatie 3
Badge +1
Ondanks de lage rente blijf ik gewoon sparen, maar dat heeft te maken dat ik een keer ben gaan beleggen en toen onterecht bij Aegon, waar ik kon sparen tegen een gering risoco ( ik zou hoogtui geen rente krijgen over 5 jaar inleg) op het eind gewoon 15000 gulden kwijt was. De lol was mij over.  Vandaar mijn spaarwoede.

Begrijpelijk! Eigenlijk ben je door Aegon gewoon bedrogen of misschien zelfs bestolen; vergelijkbaar met al die woekerpolissen waar ook Aegon zich aan heeft verrijkt ten koste van haar klanten! Ik heb een dergelijke vergissing ook gemaakt in het verleden, maar daarnaast heb ik ook altijd rechtstreeks op de beurs belegd. Daarom werd ik relatief snel bewust van de enorme kosten die op zo'n woekerpolis zaten en ben ik er voortijdig mee gestopt en heb ik mijn verlies toen genomen, nog voordat de hele woekerpolisaffaire in de media kwam.

Ik hoor iedereen praten over vroeger stoppen met werken. Dat is een goed idee. De lengte vanje pensioen kun je alleen maar verlengen door dit aan de voorkant te doen. Niemand weet hoe oud hij wordt of je moet het plannen. Ik wil best eerder met pensioen gaan maar mijn ervaring is dat je in de loop van de tijd jezelf een bepalde levensstandaard aanmeet en voor mij geldt dan, dat  als ik zou stoppen met werken behoorlijk op deze levensstandaar moet inleveren. Ik spaar daar nu voor met levensloopdeposito's waar je nog een behoorlijke rente op krijgt ( bij de |SNS heb ik hem vast staan op 3.7 😵 om in ieder geval in tijd van nood een soort overbugging te hebben. Maar ik heb wel de indruk dat jongeren zich hierin vergissen.
Sparen wat ik over heb vergt enige discipline, het wordt anders makkelijk onderdeel van je levensstijl. Door consequent een behoorlijk bedrag weg te zetten (gemiddeld 20% van ons gezamelijk netto jaarinkomen), bouw ik aardig wat kapitaal op en houd ik mijn levensstijl eigenlijk kunstmatig lager. Dat betekent ook dat ik die 20% die ik nu spaar straks niet mis als ik ben gestopt met werken. Gelijkertijd met het stoppen met werken is de spaarhypotheek afgelost. Daarmee is het inkomen dat mijn partner en ik nodig heb om op dezelfde voet te kunnen doorleven (vanaf het moment dat we stoppen tot aan ons pensioen) fors lager dan het netto inkomen dat we nu verdienen met werken. Dit vergt wel enig rekenwerk en planning om uit te bepalen wanneer je dan kunt stoppen met werken!

Groet en wijsheid met sparen en het uitgeven van geld. Je kunt het laatste slechts één keer doen.
Inderdaad! Daar wil ik aan toevoegen dat je gespaard geld wel moet hebben uitgegeven voordat je overlijdt... 
Badge +1
1: Ik spaar zelf voor de aflossing van mijn 'aflossingsvrije hypotheek'. Dat betekent dat ik na rente aftrek minimaal 3.7% rendement moet halen om te blijven sparen ipv af te lossen. Daarbij houd ik strak een verhouding van 66% spaar en 33% 'beleggingen' aan (via fundcoach) met een vaste mix van obligaties en aandelen fondsen. Die verhouding van de mix houd ik in stand door extra stortingen of schuiven binnen de portefeuille. Net als Stefan houd ik een strak regime aan.

Volgens mij is het hele financiële systeem rot. Einstein had al z'n vraagtekens bij een systeem van rente-over-rente. Dat kan alleen betaald worden uit inflatie. Het betekent ook dat de rijken rijker worden en de armen armer. Daarnaast wordt de staats schuld elk jaar 3% groter. Waar moet dat geld vandaan komen. De schuld van Amerika is bijna niet meer uit te spreken. Dit is allemaal lucht dat zo maar kan ontsnappen met grote gevolgen voor aandelen koersen enz. Met dit in overweging zou het erg verstandig zijn om weinig spaargeld en weinig schulden te hebben. Maar zolang ik een beetje kan profiteren van dit systeem probeer ik dit maar.

2:
De komende jaren zijn mijn oudste twee kinderen aan de studie en op kamers. Gelukkig hoef ik niet aan te zien dat ze grote studieschuld moeten op bouwen, maar deze keuze geeft wel wat beperkingen de komende jaren: Soberder leven en minder vermogensopbouw. Door zelf mijn spaar/aflossingsstrategie te hebben kan ik nu makkelijk de komende 5 jaar wat minder vermogen opbouwen. Het enige nadeel is box 3.
1: Ik spaar zelf voor de aflossing van mijn 'aflossingsvrije hypotheek'. Dat betekent dat ik na rente aftrek minimaal 3.7% rendement moet halen om te blijven sparen ipv af te lossen. Daarbij houd ik strak een verhouding van 66% spaar en 33% 'beleggingen' aan (via fundcoach) met een vaste mix van obligaties en aandelen fondsen. Die verhouding van de mix houd ik in stand door extra stortingen of schuiven binnen de portefeuille. Net als Stefan houd ik een strak regime aan.

Volgens mij is het hele financiële systeem rot. Einstein had al z'n vraagtekens bij een systeem van rente-over-rente. Dat kan alleen betaald worden uit inflatie. Het betekent ook dat de rijken rijker worden en de armen armer. Daarnaast wordt de staats schuld elk jaar 3% groter. Waar moet dat geld vandaan komen. De schuld van Amerika is bijna niet meer uit te spreken. Dit is allemaal lucht dat zo maar kan ontsnappen met grote gevolgen voor aandelen koersen enz. Met dit in overweging zou het erg verstandig zijn om weinig spaargeld en weinig schulden te hebben. Maar zolang ik een beetje kan profiteren van dit systeem probeer ik dit maar.

2:
De komende jaren zijn mijn oudste twee kinderen aan de studie en op kamers. Gelukkig hoef ik niet aan te zien dat ze grote studieschuld moeten op bouwen, maar deze keuze geeft wel wat beperkingen de komende jaren: Soberder leven en minder vermogensopbouw. Door zelf mijn spaar/aflossingsstrategie te hebben kan ik nu makkelijk de komende 5 jaar wat minder vermogen opbouwen. Het enige nadeel is box 3.

Beste eRik19,
Bedankt voor je reactie! Je zegt een strakke verhouding aan te houden van 66% sparen en 33% beleggen. Kun je toelichten waarom je juist voor deze verhouding kiest en niet voor een andere verhouding (bijvoorbeeld meer beleggen dan sparen)?
En kun je ook aangeven op welke manier je soberder gaat leven de komende 5 jaar?
Badge +1
Laura,

De verhouding 66/33 wordt ingegeven door het gewenste minimale redement, rente niveau van de afgelopen jaren, verwachte hefboomwerking van beleggingen met een relatieve laag risico en het voorlopen mbt vermogensopbouw voor de aflossing van de hypotheek.Ik heb nooit een beleggingshypotheek gewild en wil op deze manier er ook geen een creëren: een mogelijke daling van 50% van de 'beleggingen' is jammer maar geen ramp en niet te verwachten met een risico factor van 10 (fundcoach). De vermogensopbouw wordt ook gecomplementeerd (negatief) door een lineair dalende levensverzekering voor de aflossing met een schappelijke restschuld.
Besparingen wil ik creëren via minder boeken kopen (o.a. abonnementen), cursusen volgen en goedkopere vakanties en door investering in zonnepanelen.
Bedankt voor alle interessante reacties tot nu toe.
We zijn benieuwd of andere mensen zich ook herkennen in bovenstaande reacties, of juist niet! Wat is jouw mening over sparen en beleggen, en hoe ga jij om met de keuze tussen deze twee mogelijkheden?

Reageer