SNS

Hoe ervaar jij de situatie op de woningmarkt?

• 25 april 2013
  • 17 Reacties
  • 8403 Keer bekeken

De woningmarkt en hypotheken zijn al lange tijd onderwerp van gesprek in de media. Het onderwerp houdt huizenbezitters en huizenzoekers flink bezig. Wellicht ook bij jou thuis. Wij zijn benieuwd hoe je de huidige situatie op de huizenmarkt beleeft.

Hieronder vind je 3 korte vragen. Daarnaast heb je de mogelijkheid een toelichting te geven op je antwoorden in het tekstvak onderaan deze pagina. Een samenvatting van jullie reacties wordt na 2 weken geplaatst in deze community.

Onder de deelnemers wordt een Bijenkorf cadeaucard van 50 euro verloot.

1. Hoe denk jij over de ontwikkeling van de woningmarkt?
2. Welke éxtra maatregelen heb je nu getroffen om in te spelen op mogelijke veranderingen in jouw woonlasten?
3. Kijkend naar jouw persoonlijke situatie in de komende twee jaar, wat is dan van toepassing?

17 reacties

Mijn antwoorden zijn natuurlijk wel een beetje "gekleurd" omdat ik vanuit het Duitse de vragen bekijk.
Eigenlijk is het mogelijk in mijn voordeel; mijn huis in NL nog voor (hoge) goede prijs verkocht en als we terug zouden willen zijn de huizen dus "betaalbaarder".
De huizen in Duitsland zijn gewoon licht blijven stijgen in waarde de afgelopen jaren. Maar ja, daar hoefde er ook geen "lucht" tussenuit.
Groet.
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Ik woon wel in NL, maar ook ik maak me eigenlijk weinig zorgen over de ontwikkelingen in de huizenmarkt. Ik zit in de luxe positie dat mijn echtgenote en ik gelukkig getrouwd zijn en we beiden een inkomen hebben, waardoor een gedwongen verkoop bij scheiden, overlijden of blijvende invaliditeit geen groot risico is. Daarbij zijn we nog altijd tevreden met het huis waarin we nu wonen en is het de verwachting dat dit voorlopig ook zo blijft. 
Omdat we onze eerste koopwoning in 1997 hebben aangeschaft, hebben wij ook (deels) geprofiteerd van de grote prijsstijgingen. Maar omdat ik via mijn ouders ook de moeilijke jaren '80 heb meegemaakt, realiseerde ik me voortdurend dat bij zulke extreme stijgingen ook "lucht" in de prijs zou komen die er ooit weer uit gaat. Enerzijds is het fijn dat dit nu geleidelijk gebeurt in de loop van meerdere jaren, nadeel is natuurlijk dat je lange tijd wordt geconfronteerd met alsmaar dalende huizenprijzen.
Dus heb ik - zodra dat kon - de top van mijn hypotheek al afgelost. Sinds 2008 was de spaarrente alleen maar aan het dalen en de beurs heeft ook wat aardige dipjes gehad.
Achteraf gezien (en dat is natuurlijk altijd makkelijk praten;)) een goede beslissing om in de afgelopen 5 jaar een deel van het spaargeld te stoppen in aflossingen.
Inmiddels kan ik niet meer extra aflossen, omdat het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek nu helemaal is afgelost. De resterende bankspaarhypotheek mag ik (fiscaal gezien) niet verder versneld aflossen. Dat gebeurt "automatisch" aan het einde van de looptijd (over ongeveer 18 jaar) wanneer het spaarbedrag gegroeid is tot aan het exacte bedrag van de resterende hypotheekschuld.
Kortom: een luxe positie 🆒
De huizenmarkt zit op dit moment in een slob, maar ik denk dat we het dieptepunt wel zo'n beetje gehad hebben. Voor diegene die al 10tallen jaren een eigen huis hebben zal er nog geen probleem zijn, al zal in de verkoop geen winst te behalen zijn. 
als een grote strop om mijn hals. heb het huis van mijn broer geerfd en we raken het niet kwijt met verkopen. ikzelf heb een wao-uitkering en mijn zus een aow. we kunnen beiden geen hypotheek betalen. het ergste is wel dat we geen contact krygen met de afdeling byzoner beheer om nog grotere problemen te voorkomen. we moeten eerst volledig aan de grond zitten en dan pas komt de bank als overwinnaar praten. we willen graag een en ander voordat het zover is, dat wij onze eigen huur niet meer kunnen betalen praten.
dus voor ons is deze huizenmarkt het doodvonnis.
Ik weet dat veel mensen het moeilijk hebben met veel te hoge hypotheken en een onderpand dat minder waard is/wordt. Starters moeten echter wel bedenken dat niet iedereen gelijk in een rijtjes woning kan gaan wonen. Soms moet je klein beginnen. Met andere woorden jong en oud is wel een beetje gewend (en verwend) geraakt met de afgelopen periode, waarin alles kon op de woningmarkt. Back to basic.
De huizenmarkt zit in het slop omdat lange tijd de prijs is opgedreven en nu terug moet keren naar normale proporties. Grotendeels wordt die prijs veroorzaakt door de afgelopen jaren afnemende hoogte van de hypotheekrente, waardoor makelaars vonden dat je ook werkelijk elke exhorbitante prijs voor een woning mocht vragen en gelijktijdig banken bereid vond meer hypotheek te verstrekken om toch weer aan de winst te komen met lagere rente. Dat proces werd gestopt rond 2009 en raakt de huizenprijs in verval. Dat de banken nu piepen dat er te hoge hypotheken zijn is in wezen de consequentie van het eigen handelen van de banken.
Nu zie je dat die rente stabiel is, maar wat mij stoort dat dan de spaarrente wel continu daalt. Dat voelt als bijzonder oneerlijk!
Maar goed; even op mijn eigen situatie: ik wil een kennelijk slecht verkoopbaar appartement verhuren en dan word ik door de bank, in dit geval de SNS die toestemming moet geven vanwege de hypothecaire voorwaarden, gedwongen met een bemiddelingsbureau in zee te gaan die nóg meer geld uit mijn zak klopt. Ik doe met de SNS zaken en niet met zo'n bemiddelaar; dat staat niet in de hypotheekacte en is een peperduur verzinsel van de bank. Ik wil als volwassen klant van de SNS gewoon zelf in overleg met de SNS voor de vergunningen en papieren zorgen en als ik dat nodig vind zelf een bemiddelaar uitkiezen. De bank bepaalt toch ook niet welke makelaar ik in de arm neem?
Met andere woorden: de huizenmarkt zit op slot; ik kan niet met een redelijk dekkende prijs voor een fatsoenlijke bewoning zorgen voor mijn appartement waardoor het door leegstand nog meer lijdt en de bank werkt niet op een realistische manier mee aan verhuur, dus (tijdelijke) bewoning.
@NZPeter: praat me niet over verwend geraakt zijn; dat alles kon op de woningmarkt is vooral ook te wijten aan degenen die er het meest aan verdienen en zo is het dus nog steeds!
Hoi Nrico,
Het lijkt mij een vervelende situatie voor je.
Ik vind echter wel dat je de oorzaak erg in een richting schuift.
Nederlanders verhuizen veel/vaak. Dit houdt in dat er vaak ge- en ver-kocht wordt. Bij verkoop wil men de gemaakte kosten ook weer in de verkoopprijs terug zien, naast een "winst" die men wil maken. Dat verklaart naar mijn idee ook een stuk van het probleem die je schetst.
Ik woon "net over de grens" in DE. En zie hetzelfde probleem. Verschillende Nederlanders hebben hier een huis gekocht (zeer aantrekkelijke prijs tov de NL prijzen, denk aan -30% tot -60%). Daarvan ging een deel vrij snel weer terug naar NL. Wat ik hiervoor schetste, gebeurde ook hier: vraagprijs hoger. Alleen gaat die vlieger hier (meestal) niet op. De huizenprijs is hier vrij stabiel, mogelijk lichte stijging (bijv. 1% pj). Hierdoor waren/zijn vele huizen van de NLers onverkoopbaar, met als gevolg een heel grote prijsdaling om er toch vanaf te komen. 
Groet,
Ben 🆒
PS Ik hoop dat het je lukt een goede regeling voor je appartement te krijgen.
Ik  woon  tussen  Zevenaar  en  Elten  (  Duitsland ) en  weet  zeker  dat  ik  in  duitsland  ga  kopen  als  ik  koop;  kwalitatief goede  huizen  tegen  zeer  lage  prijzen in  vergelijking  tot  prijzen in  zevenaar. Laat  staan  tov  prijzen  in  westen  van  NL!!
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb eind 2008 op 1 salaris een huis gekocht. Dit was net voordat de crisis in alle hevigheid los barstte in Europa.

Voordeel: ik had daarna misschien lastiger een hypotheek gekregen omdat het lastiger is geworden de financieringskosten te verlenen als je daarmee boven de Vrije Verkoopwaarde uit komt.

Nadeel: ik heb nog 6% overdrachtsbelasting betaald terwijl die daarna vrij snel naar 2% ging. Ook was de rente vrij hoog.

Helaas zit ik nu dus wel in de situatie dat sinds 2008 de huizenprijzen gedaald zijn en als ik zou willen verkopen ik dus met een flinke rest schuld zou blijven zitten. Gelukkig bevalt het me nog prima waar ik woon, maar in mijn oorspronkelijke berekeningen hoopte dat ik na 5 jaar quitte zou spelen als ik mocht willen verhuizen. Dat kan nu dus best nog eens 5 jaar duren en af en toe vind ik dat wel een vervelend idee, omdat je dan toch een beetje gebonden bent.

Achteraf is makkelijk praten natuurlijk, maar ik had wellicht beter een paar jaar kunnen huren eerst. Wel kwam ik destijds nog in aanmerking voor Koopsubsidie, wat inmiddels is afgeschaft. Dat scheelt weer een beetje.
Badge
Ik heb geen extra maatregelen getroffen, maar dat wil niet zeggen dat ik zie niet zou willen treffen, want ik verwacht met een flinke restschuld te komen zitten als ik mijn huis verkoop (en wij zouden op niet al te lange termijn willen verhuizen). Alleen onderhoud van het huidige huis slokt al het geld op dat ik kan sparen. 😞
Ik heb geen koop huis, maar ik denk dat het allemaal de oorzaak is van de banken zelf, die maar de prijzen lieten stijgen, verzekeringetje hier en daar, sparen voor je oude dag. De mensen deden allemaal mee, en nu was alles te duur, crisses en alles stort in. De mensen die al een hypotheek hadden , wilde hun huis verbouwen nemen de overwaarden op, en alles moet toch terug worden betaald.Maar de banken krijgen allemaal steun van de overheid, die wij dan weer betalen, en de banken willen ook zitten waar ze zitten, duren gebouwen enzo. dus de mens blijft ten alletijden met de rotzooi zitten.Die blijven er voor opdraaien.
Ben blij dat ik geen koop huis heb, want ik had mijn huis uit gemoeten, kan het niet meer betalen, Mijn huur huis kan ik door ziekten  nog wel betalen, maar anders had ik verplicht mijn huis moeten verkopen, en kom je in een klein duur huis terecht, nu zit ik lekker  in mijn kleine huisje.4 kamers met man alleen wil kleiner gaan wonen, maar de huur huizen zijn ook achtelijk duur. Dus ik blijf zitten waar ik zit, en ga niet verhuizen, want waar ik ook kijk voor een kleiner huis ben in veel meer geld kwijt, en ik weet niet hoe ik dat zou moeten betalen. Dus iedereen is er de duppe van dat alles vast is gelopen. Behalven de mensen met heel veel geld, die lachen alleen maar,zoals bankdirekteuren, die hebben het wel goed.
Bedankt voor de vele reacties. In de hierboven gestelde vraag gaan we in op maatregelen die jullie zouden treffen wanneer je woonsituatie staat te veranderen. Zijn er nog maatregelen die jullie wel (zouden willen) nemen, maar die nog niet genoemd zijn? En waarom?
Er is een winnaar gekozen voor de Bijenkorf cadeaukaart twv €50. De winnaar is marietmentink. Zij heeft inmiddels al bericht gehad.

Dit betekent overigens niet dat dit onderzoek wordt afgesloten, we nodigen je nog steeds uit om te reageren.
Kan iemand mij uitleggen waarom de variabele rente bij de Sns Bank meer als twee (2) procent hoger is dan de bij andere banken?
Kan iemand mij uitleggen waarom de variabele rente bij de Sns Bank meer als twee (2) procent hoger is dan de bij andere banken?

Hoi Bart,

SNS Bank heeft op dit moment voor haar variabele hypotheek niet het laagste tarief in de markt, maar zeker ook niet het hoogste.

Er zit tussen SNS Bank en andere banken in variabele rente in dezelfde risicocategorieën echter geen verschil van 2%. SNS Bank heeft overigens met ingang van d.d. 01-06-2013 haar rentetarieven voor hypotheken verlaagd, ook voor variabele rente.
Ik heb de mazzel dat ik mijn huis in de goede tijd heb kunnen kopen van iemand die knel zat (nieuwe woning werd al snel opgeleverd en twee woningen konden ze niet betalen) en dus van de woning af wilde tegen een zeer lage prijs. 3 jaar terug was de WOZ-waarde 2 x het bedrag dat ik er voor had betaald ;)
Dat daar nu een kleine correctie op komt is overheen te komen. Wel wil ik toch wel binnen nu en 5 jaar verkopen en een appartementje gaan huren (kinderen zijn de deur uit). Dus het is even wachten tot de markt weer aantrekt.... nu te koop zetten heeft niet zo veel zin. 😕
De huizenmarkt zit op dit moment in een slob, maar ik denk dat we het dieptepunt wel zo'n beetje gehad hebben. Voor diegene die al 10tallen jaren een eigen huis hebben zal er nog geen probleem zijn, al zal in de verkoop geen winst te behalen zijn.

Ik denk dat we het dieptepunt nog niet gehad hebben. Overigen vind ik dat de banken mede schuldig zijn aan de crisis waarin we zitten. Als jullie de consument willen helpen dan moet de voorlichting over leningen helder zijn wat in het verleden niet was, toen werd gedacht in het voordeel van de bank. Als jullie die 'fouten' willen recht trekken dan moeten jullie ALLE hypotheken weer omzetten in anuïtieit hypotheken.

Reageer