SNS

Beantwoord

Incasso's onder de regie van de rekeninghouder brengen

• 20 februari 2019
  • 20 Reacties
  • 23598 Keer bekeken

IC's leiden tot klakkeloos betalen. Bovendien schijnen incassanten de IC's meer of minder te zien als hun eigendom. Zoveel incassanten zoveel procedures om een rekening gewijzigd te krijgen. Wie zijn uitgaven niet goed controleert kan betalingen doen die niet of niet meer gewenst zijn. Afgezien van het feit dat deze betaalwijze verouderd is en door de kosten van AC;s door sommige bedrijven verplicht worden gesteld zou de bank hier twee dingen kunnen doen. De Incasso's op een aparte pagina opnemen en waarschuwen als er één gaat vervallen en een gewenste wijziging naar een andere rekening mogelijk maken binnen telebankieren. Als dat niet zou kunnen is de beste oplossing dat de bank de IC's afschaft en dat de betaling plaats vindt met een betaalverzoek. Dat kan volledig digitaal. Er zijn reeds bedrijven die dat toepassen.
icon

Beste antwoord door Jeroendv SNS 21 februari 2019, 16:07

Hoi Bertand,
Welkom op dit platform waar we met elkaar van gedachten wisselen en onderling informatie delen. Koos geeft een mooi voorbeeld van hoe je een aangekondigde incasso vooraf kunt weigeren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een 'Goedkeuringslijst' te maken. Op deze lijst vermeld je bedrijven en organisaties die geld van je rekening mogen afschrijven. Partijen die niet op de lijst staan, kunnen geen geld van je rekening incasseren. Je zet deze functie aan door in Mijn SNS te kiezen voor 'Instellingen', 'Betaalgegevens: Europese incasso instellen' en 'Europese incasso's niet toestaan'. Nieuwe machtigingen voeg je toe via 'Incasso overzicht', 'Blokkeren en goedkeuren' en 'Toevoegen'.
Bekijk origineel

20 reacties

Beste Bertand,
Je eerste voorstel is al geruime tijd functioneel bij SNS, zij het in een andere vorm.
Je kunt de attenties zodanig instellen dat je enkele dagen tevoren een waarschuwing krijgt als er geincasseerd gaat worden.
Er zijn (denk ik) drie reacties mogelijk:
1. niets doen. Dan loopt de IC gewoon door
2. het saldo aanpassen.
3. weigeren; de IC dus onderscheppen.
SNS ontvangt de geplande IC's zelf ook maar enkele dagen tevoren, dus meer kun je van hen niet verwachten.
Het beste blijft mijns inziens toch zo min mogelijk machtigingen afgeven.
Hoi Bertand,
Welkom op dit platform waar we met elkaar van gedachten wisselen en onderling informatie delen. Koos geeft een mooi voorbeeld van hoe je een aangekondigde incasso vooraf kunt weigeren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een 'Goedkeuringslijst' te maken. Op deze lijst vermeld je bedrijven en organisaties die geld van je rekening mogen afschrijven. Partijen die niet op de lijst staan, kunnen geen geld van je rekening incasseren. Je zet deze functie aan door in Mijn SNS te kiezen voor 'Instellingen', 'Betaalgegevens: Europese incasso instellen' en 'Europese incasso's niet toestaan'. Nieuwe machtigingen voeg je toe via 'Incasso overzicht', 'Blokkeren en goedkeuren' en 'Toevoegen'.
Wat een mooie toevoeging, Jeroen. Ik wist niet van de mogelijkheid om een goedkeuringslijst te maken. Aantrekkelijk, zo kun je ook niet langs deze weg door kwaadwillenden slachtoffer worden van PSD2.
Is het dan zo, dat je van een niet-goedgekeurde partij wel de attentie kunt krijgen, waardoor je er eventueel aan word herinnerd dat het een nieuw contract betekent en dus aan de lijst moet worden toegevoegd?
Tweede vraag: geldt hetzelfde voor eenmalige machtigingen? Die maken het misschien lastig.
Wat ik volstrekt onduidelijk / verwarrend vind, is dat je bij het toevoegen van een nieuwe machtiging volgens die pagina iets hebt toegevoegd aan je blokkadelijst??
Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat ik beoog. Bij een hypotheek gaat dat problemen geven.
Of is een blokkadelijst dan hetzelfde als een goedkeuringslijst??
Tot mijn spijt zijn dit tot zoverre niet de reacties die ik graag had gezien. De IC’s zijn duidelijk bedacht ten voordele van de banken en het streven om het betalingsverkeer zo goedkoop mogelijk te houden. Vreemde zinsconstructie: Met de rekeninghouder wordt geen rekening gehouden! Probeer maar eens 30 incasso’s te wijzigen. De Belastingdienst presteert het om je te verplichten dat twee maal te doen, een keer voor de IB en nog een keer voor de Motorrijtuigenbelasting. Onderlinge communicatie bestaat daar blijkbaar niet. En dat wekt niet eens verbazing. De banken hebben de AC’s afgeschaft, althans duur gemaakt. Omroep MAX vindt dus dat de kijker daar maar voor op moet draaien. Geen IC dan € 0,20 meer betalen. Nooit gehoord van “noodzakelijke bedrijfskosten”! En dat voor een omroep die het juist van de ouderen moet hebben waarvan de meerderheid moeite heeft met de voortschrijdende digitalisering. Die mensen geven gemakshalve toe aan de incasso’s die hen eigenlijk worden ontfutseld onder het mom van “betaalgemak”. Op die voedingsbodem kunnen incasso’s gemakkelijk leiden tot klakkeloos betalen. Elke levering veronderstelt wilsovereenstemming. En dat uiteraard bij voortduring. Dat vraagt om bewust handelen.
Het wachten is op een volksbank die de rekeninghouder centraal stelt. Wat mij betreft passen daar geen IC’s bij. Van mijn inkomen mag ik van Vadertje Staat nog een deel zelf besteden. Dat deel parkeer ik bij een (of meer) banken. Wat mijn uitgaven betreft houd ik de vinger aan de pols. Automatische incasso’s horen daar niet bij. Het is onbeleefd en aanmatigend om te willen beschikken over de bankrekening van een particulier. Binnen het bedrijfsleven komt deze vorm onderling niet voor.
Ik ben het voor een deel hartgrondig met je eens, maar voor een ander deel niet.
De grootste belanghebbende van IC's is niet de bank, maar de incassant. Die kan precies plannen wanneer er geld binnenkomt in plaats van overschrijvingen af te wachten.
Wat betreft jouw afwijzing van IC's: daar ga ik helemaal in mee. Sterker: ik geef ze nauwelijks af, en als ik een acceptgiro krijg waarin het te betalen bedrag met de door jou genoemde boete is verhoogd, maak ik dikwijls een gecorrigeerd bedrag over. Alleen sterk wisselende maar toch steeds terugkerende bedragen wil ik wel laten incasseren, maar dat zijn er niet veel.

Verder zou ik als alternatief ook kijken naar e-facturen, gekoppeld aan iDeal. Die krijg ik o.a. van Vitens (na veel protesten tegen de AC) en dat bevalt prima: ik bepaal het moment, en het gemak is groot. Eigenlijk is dat een goed gestructureerd betaalverzoek. Enige nadeel is dat je dan soms weer aan een intermediair betaalt.
Reputatie 3
Badge
Goedemiddag mannen en interessant om deze discussie te volgen. @Koos, Jeroen is er niet dus je krijgt van mij antwoord op je vragen 🙂 De incasso attenties kun je alleen instellen voor Europese incasso's. In het incasso-overzicht in Mijn SNS zie je welke incasso's Europese incasso's zijn.
Een eenmalige machtiging staat uiterlijk 5 werkdagen voordat deze geïncasseerd wordt klaar in Mijn SNS. Vanaf dat moment kun je 'm op de goedkeuringslijst zetten.
Dat het de incassanten zijn die de IC’s er door (proberen) te drukken is wel duidelijk, maar het zijn de banken die dit legitimeren dus mogelijk maken en zeker niet in het belang van de rekeninghouders. Door de lage rente hebben de banken de particuliere spaarders niet meer nodig. Het zijn wel de belastingbetalers die de ABN AMRO mochten redden. Qua aantal zijn we nog wel van belang en zeker als de rente gaat stijgen en het gratis lenen afgelopen is.
Niet elk bedrijf doet mee met de IC-verleiding. Ziggo stuurde mij maandelijks een betalingsherinnering met de mogelijkheid om met het aanklikken van een betaalknop de rekening te voldoen. Wat de maandelijkse abonnementskosten voor de krant betreft heb ik geen bezwaar, maar het kan ook zonder IC. Alleen het gaat hier om kleine bedragen die maandelijks terug komen. Maar als de apotheek mij tot de IC wil dwingen dan ben ik weg. Ze kunnen niet eens een fatsoenlijke factuur uitschrijven. Onleesbare gegevens, door elkaar gedrukt op een smalle gekleurde balk in een A5-je. Wel geld om de factuur voor plm 10 euro per post te sturen maar een normale overschrijving zou in de verwerking te duur zijn. Blind voor de algemeen aanvaarde vermelding van factuur- en debiteurennummer.
De ergernis ontstond echter toen ik een bankrekening opzegde waarover mijn incasso’s liepen. Zoveel incassanten, zoveel eisen en onwilligheid. En allemaal hun eigen procedures en voorschriften. Je krijgt te horen dat dat niet zomaar gaat. Eerst even een formulier aanvragen en per post opsturen. Dat wordt dan in behandeling genomen. De incassanten als heer en meester van het betalingsverkeer. De IC’s als hun eigendom. Drie dagen geploeter om de rekeningnummers gewijzigd te krijgen. En dat allemaal voor “voor uw gemak”. Je hoeft nergens meer aan te denken. Wat zou het prettig zijn als er een bank was die tegen de verdrukking in eens nadacht over het belang van de rekeninghouder. En waarom kunnen de banken daar zelf niet opkomen? Met die hoge topinkomens zou dat toch moeten kunnen? Het wachten is op een bank die publiceert dat zij per 1 januari 2020 stopt met het uitvoeren van incasso’s.
Wat zou het prettig zijn als er een bank was die tegen de verdrukking in eens nadacht over het belang van de rekeninghouder. En waarom kunnen de banken daar zelf niet opkomen? Met die hoge topinkomens zou dat toch moeten kunnen? Het wachten is op een bank die publiceert dat zij per 1 januari 2020 stopt met het uitvoeren van incasso’s.
1. De banken hanteren een overstapservice. Ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, maar daar zou dit heel mooi inpassen. Dat is service.
2. Dat van die topinkomens vind ik flauw, want te sterk gegeneraliseerd. Bovendien kun je met zo'n argument alles en niks aanvallen. Je weet dat de Volksbank in dat opzicht niet in de buurt van Ralph Hamers komt?
3. Dit topic heeft de titel Incasso's onder de regie van de rekeninghouder brengen. Ik wil dus dat de bank wel degelijk IC's uitvoert, maar naar mijn keuze. Dit is geen breekpunt, want dat gebeurt al. En als ik die niet wil moet ik dat regelen met de potentiele incassant.
Ik geef toe dat dat met de telecom-providers waarschijnlijk niet gaat lukken. Maar als je steeds storneert en zelf overschrijft? Beetje pesten...
De incasso attenties kun je alleen instellen voor Europese incasso's. In het incasso-overzicht in Mijn SNS zie je welke incasso's Europese incasso's zijn.
Een eenmalige machtiging staat uiterlijk 5 werkdagen voordat deze geïncasseerd wordt klaar in Mijn SNS. Vanaf dat moment kun je 'm op de goedkeuringslijst zetten.

Dank je wel voor de toelichting. Zijn er nog meer soorten incasso's behalve Europese en eenmalige?
Verder blijf ik wel zitten met de verwarring blokkade- vs. goedkeuringslijst. Ik durf het niet te proberen, want als het fout gaat krijg ik problemen en gaat dat kosten geven.
Reputatie 3
Badge
Klanten met een betaalrekening hebben een blokkade- of een goedkeuringslijst. Standaard staat de blokkadelijst aan. De lijst die je aan hebt staan, is alleen zichtbaar. Je vindt deze lijst in Mijn SNS: 'Betalen' > 'Incasso overzicht' > 'Blokkeren en goedkeuren'. In de lijst staan de geblokkeerde (blokkadelijst) of de goedgekeurde (goedkeuringslijst) incasso's. Bij een blokkade zijn alleen de ingevulde gegevens geblokkeerd. Met de blokkadelijst worden alle incasso's toegestaan, behalve de incasso's die op de lijst staan. Uiteraard moet je wel een machtiging hebben afgegeven aan de incassant.
Met de goedkeuringslijst worden alle incasso's geweigerd, behalve de incasso's die op de lijst staan. Ook al is het bedrijf gemachtigd, je moet het bedrijf op de goedkeuringslijst zetten. De goedkeuringslijst is alleen geschikt als de je de incasso’s actief wil beheren. Als je vergeet de lijst bij te houden, is er kans op aanmaningen van bedrijven die willen incasseren.
Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb geen van beide, maar als ik er naartoe ga, zie ik een blokkadelijst als optie waar ik nummers aan kan toevoegen. Geen spoor van een goedkeuringslijst. Hoe kom ik daar?
Reputatie 3
Badge
@Koos, het klopt dat je de blokkadelijst als 1e optie ziet. Standaard staan de incasso's namelijk 'aan' met de optie om inderdaad incasso's te kunnen toevoegen en daarmee te blokkeren. De goedkeuringslijst zet je als volgt aan in Mijn SNS: ga naar 'Instellingen' > 'Betaalgegevens': 'Europese incasso instellen Europese incasso' > 'Europese incasso’s niet toestaan' > Tekenen met je digipas. Hiermee blokkeer je dus alle incasso's. Als je er dan 1 wel wil toestaan, ga dan naar: 'Betalen': 'Incasso overzicht' > 'Blokkeren en goedkeuren' > 'Toevoegen' > Tekenen met je digipas.
Pffff... En je verwacht dat klanten dat zelf vinden?
Geweldig dat je dit even uitlegt. Maar het is wel heel erg verstopt op deze manier.
Het komt op mij over als het stimuleren van Incasso's. Standaard aanzetten en pas na veel zoeken deze mogelijkheid bieden. Oftewel: wel de incassanten helpen maar niet de betalers? Dat kan toch niet de bedoeling zijn (mag ik hopen?)
Reputatie 3
Badge
Graag gedaan 🙂 We zijn er uiteraard voor onze klanten, en veel van onze klanten vinden incasso's handig. Het is niet zo dat we het stimuleren, klanten geven zelf een machtiging af bij de incassant. Zo weten ze dat alle rekeningen op tijd betaald worden en dat lijkt me voor alle partijen het beste.
Reputatie 2
Ik begrijp deze commotie niet helemaal. Ik heb een aantal IC's van (nuts) bedrijven. Die moet ik toch betalen, dus gemakkelijk, kan ik niks vergeten. Mocht het nodig zijn kan ik ze altijd nog blokkeren. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee hoor - je hoeft niet te schrikken. Zo lang alles correct verloopt, is er niets aan de hand.
Maar het zou niet handig zijn als ik een ooit gegeven machtiging zou vergeten, bijvoorbeeld bij rekeningwijziging. Dan wil ik toch wel over zo'n goedkeuringslijst beschikken.
Verder heb je bij IC's het moment van incasseren niet in de hand. Misschien wil je het liever twee dagen later, als je inkomsten weer binnen zijn.

Belangrijker is dat ik inzicht wil hebben in komende uitgaven.Dat is inherent aan financiele weerbaarheid / zelfstandigheid, waar SNS ook veel waarde aan hecht.
Mijn eigen ingeplande uitgaven staan in het overzicht, maar twee belangrijke soorten uitgaven zie ik daar helaas niet en die kan ik over het hoofd zien. Resultaat: roodstand of een boze relatie.
Die twee ontbrekende groepen uitgaven zijn:
1. de ingeplande betalingen, ingevoerd met de digipas van mijn mederekeninghouder.
2. incasso's. Deze worden wel zichtbaar als ik geen machtiging geef, maar de betalingen zelf inplan. Met andere woorden: wanneer ik zelf de regie heb.
Reputatie 3
Badge
Ofschoon ik mij niet zo herken in het willen ontwijken van incasso's wat @Bertrand lijkt te hebben ontwikkeld herken ik zijn frustraties wel. Ook mijn complimenten voor dit topic en de goede discussie. De stelling van Bertrand dat het hele incasso mechanisme geoptimaliseerd is voor de incassanten is denk ik een terechte. Dit is alleen wel een logisch gevolg van de opzet van het mechanisme, dat de incassanten initiërend maakt en de betalende partij reagerend.

Aan een eenmaal lopende incassorelatie heb je op zich geen omkijken, zolang de te incasseren bedragen maar goed als vaste kosten bij de betalende partij op de kaart blijven. Onhandig wordt het inderdaad wanneer rond de incasso iets veranderd raakt. Verandert de rekening van de betalende partij, dan komt er snel bij een overstapservice in beeld.

Waar ik zelf wel eens last van heb is dat de omschrijvingen van incasso's veranderen. Maandelijks importeer ik die rekenafschiften in Excel om ze uit te sorteren. Voor dit uitsorteren wordt een lijst van tekstfragmenten, kenmerkend voor de incasso's, doorlopen. Regelmatig valt een incasso buiten de boot, omdat iets aan de omschrijving is veranderd. Ook valt het mij op dat de opzet van die omschrijvingen niet echt consistent is. Er lijkt geen conventie te bestaan volgens welke omschrijvingen van incasso's worden opgebouwd. Het zijn natuurlijk first world problems, maar met heldere omschrijvingen buigen incasso's zich wel wat meer naar de betalende partijen toe.

Een vraag die ik in verband hiermee heb is over inderdaad geen conventie bestaat voor hoe de omschrijving van een incasso moet zijn opgebouwd. Bekend is natuurlijk wel welke informatievelden een incasso definiëren, net als trouwens ieder ander bankafschrift. Maar zijn er afspraken hoe die velden dienen te worden ingevuld?
Reputatie 3
Badge
Goedemiddag heren en mooi om deze discussie te volgen. Juist in het kader van financieel weerbaar zijn incasso's handig, juist voor de vaste lasten. @Ferd dat is inderdaad vervelend. Weet je waarom de incassant de omschrijving verandert en zo ja, waarom? Ik ben hier wel benieuwd naar. De omschrijving van de incasso komt van de incassant, hier hebben wij geen invloed op.
Juist in het kader van financieel weerbaar zijn incasso's handig, juist voor de vaste lasten.
Tja, hierin verschillen we nogal principieel van mening.
Het voordeel is dat je op tijd betaalt, maar dat zie ik als een voordeel voor de incassant en niet voor de betaler.
Het (grote) nadeel is, dat je bij een incasso je veel minder bewust bent van de uitgave dan wanneer je het zelf regelt via een overschrijving. Bovendien weet je dan veel beter wat het doel is van die uitgave. Geen gedoe meer als "is dit het energieverbruik van de afgelopen maand of voor de komende maand?". Als je dat niet weet moet je het opzoeken, en dat maakt je juist bewust. Bovendien kun je juist in die situaties de betalingen voor bijvoorbeeld een jaar klaarzetten met een voor de betaler duidelijke omschrijving. Je hebt er altijd zicht op, terwijl incasso's onzichtbaar zijn tot twee dagen voor de afschrijving en dus buiten beeld blijven voor financieel overzicht over een wat langere periode.

Je moet bij een incasso maar hopen dat het duidelijk in de omschrijving staat naast alle onbegrijpelijke codes.Het zou ook handig zijn als incassanten hun betalingskenmerk - als ze die belangrijk vinden - voor bijv. een jaar vooruit bekend zouden maken.

Moeten ze natuurlijk niet zulke - in mijn ogen smerige - trucs uithalen als de Belastingdienst...

Reageer