SNS

Is sparen de oplossing voor de huidige huizenmarkt?

• 2 april 2012
  • 30 Reacties
  • 5463 Keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

@PJdeLange,

Wat je beschrijft komt heel erg in de buurt van een Basisinkomen. Mensen krijgen 'zomaar' geld, zonder dat ze daar iets voor hoeven te doen. Hebben we nu trouwens ook al, het heet AOW. Wat je niet in je berekening meeneemt, is de inflatie. Als die ook rond de 4% hangt (best reeel), heeft die burger op zn 70e geen 6 ton, maar slechts 40.000 euro...

Over een basisinkomen wordt op Internet al heel erg veel gezegd : http://basisinkomen.nl/ .. ik ben nog steeds niet onverdeeld voor. Ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Ik hoorde gisteren een idee op de radio, dat mij wel aanspreekt; Ik zou graag tegen mijn werkgever zeggen, dat de komende x jaar het bedrag dat gestort wordt in mijn pensioen, gebruikt moet worden voor directe aflossing van mijn hypotheek... Dat lijkt me wel wat. Het pensioengat vul ik later zelf wel weer.
Ik had gehoopt dat minstens iemand een reactie zou geven op de ideeen die ik heb ingeschoten. Helaas.

@Pjdelange, we hebben je ideeen doorgegeven aan de marketeers. Zij zullen deze opmerkingen en ideeen zeker interessant vinden.

We waarderen het enorm dat je zo uitgebreid gereageerd hebt.:)
Badge +1
Beste communityleden,

Bedankt voor al jullie input 😃. Hierbij een toelichting op een aantal van jullie vragen:

“Geld stoppen in je eigen huis voelt (op je maandlasten) soms als een druppel op een gloeiende plaat en als je dan flink wil aflossen krijg je een boete. Mijn inziens zou dat als eerste aangepakt moeten worden. Verkoopt SNS Reaal hun hypotheken ook door? Waardoor aflossing slecht zijn voor de inkomsten?”

Op welke wijze de hypotheek wordt afgelost heeft geen gevolgen voor de bank. Aflossen kan door geld te sparen om de hypotheek aan het einde van de looptijd af te lossen of door jaarlijks extra af te lossen. Het fiscaal systeem in Nederland zorgt ervoor dat je juist spaart om na 30 jaar de hypotheek af te lossen.
SNS Bank kan de hypotheken doorverkopen; dit staat ook in de algemene voorwaarden. Dit is niet slecht voor SNS Bank omdat hierdoor minder eigen vermogen aangehouden wordt, en er weer geld beschikbaar komt om hypotheken te verkopen.

Aflossen is niet direct slecht voor de inkomsten van SNS Bank. Daarom mogen klanten 10% of 20% per jaar extra boetevrij aflossen. Als je zou toestaan om je hele hypotheekbedrag in 1x af te lossen (als klantrente hoger is dan de marktrente op dat moment), dan zal er massaal boetevrij worden overgesloten. Je mag immers gratis weg om bij een andere bank goedkoper te lenen. .

“De bank zou bijvoorbeeld een bonus / korting kunnen geven als je na enkele jaren de waarde van huis dusdanig hebt laten stijgen dat de bank zeker is van terugbetaling bij verkoop. Een zekerheid voor de eigenaar en een zekerheid voor de bank.”

Een verlaagd risico wordt nu bepaald door risicoklassen. Dit kan op twee manieren: door waardestijging van de woning of door het deels aflossen van de hypotheek. Als het hypotheekbedrag lager is dan de woningwaarde kom je in een lagere risicoklasse. Als de hypotheekwaarde hoger is dan de woningwaarde, kom je in een hogere risicoklasse.
Een klant die een lagere hypotheek heeft dan de waarde van zijn woning komt in een lagere risicoklasse terecht en krijgt dan rentevoordeel. Er is nu dus al een regeling waarbij een korting wordt gegeven bij waardestijging van je woning. Echter als de huizenprijzen blijven dalen, kan er dus ook weer een opslag op komen. Dit werkt dus twee kanten op. We zijn benieuwd hoe jullie over deze regeling denken.

“Los de helft van je hyptheek af. Het liefst met banksparen. Dan zou je na deze periode de rente over het spaargeld kunnen gebruiken om of de resterende 50% af te lossen of om een deel van je maandlasten te betalen. Eigen keuze. Consumenten missen die flexibiliteit soms.”

Banksparen heeft een fiscaal voordeel en is gebonden aan fiscale regels, dus is het wettelijk niet mogelijk om dit bedrag voor een ander doel in te zetten dan het aflossen van je hypotheek. Je mag het gespaarde bedrag dus niet gebruiken om er later rendement uit te halen (ook de rente van banksparen is niet vrij opneembaar). Dat beperkt de flexibiliteit. Daarnaast geldt dat voor de meeste klanten het rentebedrag na 30 jaar niet hoog genoeg om 50% van de hypotheek af te lossen.

Op dit moment kun je al 50% van je hypotheek aflossen door middel van een bankspaarhypotheek (je kunt ook een 100% bankspaarhypotheek nemen ).De overige 50% van je hypotheek is dan waarschijnlijk aflossingsvrij. Op welke manier het aflossingvrije gedeelte wordt afgelost, is naar eigen keuze. Dit kan bijvoorbeeld door de verkoop van de woning of het deels- of volledig aflossen van de hypotheek op de einddatum . Het is natuurlijk ook mogelijk om het openstaande hypotheekbedrag na 30 jaar te herfinancieren. Het fiscale voordeel is dan wel opgebruikt. Bovendien wordt dan wel gekeken of je voldoet aan de dan geldende regels zoals voldoende inkomen en voldoende waarde van de woning.
@tibor; effe +je voor dit wel zeer uitgebreid en komplexe antwoord!
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
@tibor; effe +je voor dit wel zeer uitgebreid en komplexe antwoord! Groet, Ben 🆒

Dank je; graag gedaan natuurlijk 😃.

Reageer