Je aflossing op de hypotheek ‘terughalen’: Goed idee?

Toon eerste bericht

42 Reacties

Reputatie 2
Irene schreef:

Het extra aflossen is voordelig voor de klant, daarom bieden we deze optie aan. Heel normaal, toch? :)

Irene ik ben heel blij met zo'n bank die aan de klant denkt. Het is ook een doelstelling uit het jaarverslag 2016 (voor 2017) omdat a) te zijn; b) zo te communiceren; c) dat gevoel aan de klant te geven (kies maar). Maar ik denk dat dit één kant van het verhaal is. Er zit ook een bedrijfsvoordeel in voor de SNS, of niet. Dat voordeel (of nadeel) zou ik ook wel eens van je willen horen.
Goedemorgen eRik19,

Ter verduidelijking heb ik een vraag: doel je op het extra aflossen (een bepaald percentage van de hoofdsom) of de optie die SNS overweegt met het terughalen van extra aflossingen?
Reputatie 2
Irene schreef:

Goedemorgen eRik19,

Ter verduidelijking heb ik een vraag: doel je op het extra aflossen (een bepaald percentage van de hoofdsom) of de optie die SNS overweegt met het terughalen van extra aflossingen?

Het eerste omdat je dat nu al kunt doen.
Irene schreef:

Het klinkt als een pijnlijk verlies. Gecondoleerd, Ferd. Wij, als moderators, vinden het fijn dat je weer terug bent op de community.

Nog bedankt voor condoleance. Als zoiets in je familie gebeurt besef je weer dat het leven niet zo vanzelfsprekend is als we altijd maar aannemen. Het maakt mij meer bewust :) en dat kan nooit kwaad.

Op zich zou de tool een (deel)oplossing kunnen zijn voor de in topic https://forum.snsbank.nl/wensenlijst-111/opgebouwde-vermogen-hypotheek-mee-laten-wegen-voor-risico-toeslag-hypotheekrente-11152 besproken gewenste flexibiliteit. Zoals toni74 haar ook uitlegt zouden we het hebben over een soort flexibele schil rond de kernaflossing. toni74 zet naar mijn idee de mogelijkheden van een dergelijke constructie heel beeldend neer. Nu is de waarheid van toni74 nog maar een interpretatie en weten we nog niet hoe dit uiteindelijke product eruit ziet.

Met dat andere topic in gedachte zou het mij mooi zijn als bij extra aflossing een percentage van die kernaflossing (het maandelijkse component voor velen) ook kan flexibiliseren, omdat de klant sowieso vooruitloopt op het voorsorteren van kapitaal voor afbetaling van de hypotheek (noem het hier nadrukkelijk geen aflossing voor de begripsverwarring). Of anders: misschien is een minder strikte scheiding tussen opbouwdepot en deze voorsorteer kapitaalbuffer.
Ferd schreef:

.......... Waar ik zelf eigenlijk wel benieuwd naar ben is om te lezen waarom het toe laten nemen van aflossingen in het voordeel van SNS is. Is dit gewoon de zorgplicht? Of is er een verplichting voor banken naar de overheid (dit is een vraag, weet het niet zeker) om de hoogte van uitstaande leningen terug te brengen. Ik zie namelijk ook een nadeel voor SNS, minder rente inkomsten. Vandaar dat ik het mij afvraag.

Als de bank een lager bedrag aan hypotheken heeft uitstaan, is dat positief voor hun beoordelingen hoe sterk ze staan. Aan de ene kant genereert het inkomsten, maar aan de andere kant is het slecht voor hun balans. Oftwel, zoals de grote baas al zei: elk nadeel hep z'n voordeel.
eRik19 schreef:

Dat voordeel (of nadeel) zou ik ook wel eens van je willen horen.

Hi Erik,

We doen dit omdat we geloven dat een lange goede relatie met de klant profijtelijker is voor beide partijen. We geven de voorkeur aan langere klantrelaties in plaats van veel korte termijn transacties.
@sns,

wat is de status? kan het al?

Rob
RobL schreef:

@sns,
wat is de status? kan het al?Rob

Goedemiddag Rob,

Bedankt voor je alertheid. Is het een functie die je graag terugziet in Mijn SNS? We hebben besloten om het niet verder te ontwikkelen omdat er fiscale haken en ogen aan de constructie zitten. Dit maakt het geschikt voor een beperkte groep klanten.
Reputatie 2
De twee hypotheken die fiscaal ondersteund worden zijn annuïteit en lineair. Dus bij het begin van afsluiten is bekent wat de 'afloscurve' is. Het zou handig zijn als je meer mag aflossen en eventueel weer mag opnemen tot die afloscurve. Ik denk met de lage rentes dat het nu voor de staat goedkoper is als je je geld aanhoud en niet aflost, maar bij stijging van rente slaat zo'n buffer-werking om in een voordeel voor de fiscus.
eRik19 schreef:

De twee hypotheken die fiscaal ondersteund worden zijn annuïteit en lineair. Dus bij het begin van afsluiten is bekent wat de 'afloscurve' is. Het zou handig zijn als je meer mag aflossen en eventueel weer mag opnemen tot die afloscurve. Ik denk met de lage rentes dat het nu voor de staat goedkoper is als je je geld aanhoud en niet aflost, maar bij stijging van rente slaat zo'n buffer-werking om in een voordeel voor de fiscus.

Hoi eRik19,

Dit is volgens onze productmanager precies waardoor het ingewikkeld wordt. Veel mensen vinden het lastig om dit zelf te regelen en daardoor is het voor een beperkte doelgroep geschikt.
Goedendag allen,

Ook ik was benieuwd of "het" al kan.....extra gedane aflossingen, terug halen.

Denk het niet, toch zit ik met een brandende vraag die hier op aan sluit namelijk.
Wat gebeurt in een situatie indien men veel extra heeft afgelost (en dus overwaarde heeft tov marktwaarde) op zijn hypotheek. En wil opnemen om te verbouwen? wordt dit dan een 2de hypotheek of kan men de hoofdhypotheek verhogen? Hoe easy wordt het om dan geld te lenen?
En wat als het geen verbouwen betreft maar een caravan?

toni74
Hoi toni74, hier lees je hoe je de overwaarde vrijmaakt en gebruikt. Voor specifiekere vragen kun je het beste een afspraak maken met een hypotheekadviseur.
Reputatie 1
@PetervR
Als ik op die pagina kijk hoe ik de overwaarde kan vrijmaken, stuit ik op een "Oeps"pagina...
Reputatie 2
Koos schreef:

@PetervR
Als ik op die pagina kijk hoe ik de overwaarde kan vrijmaken, stuit ik op een "Oeps"pagina...

Bij mij werkt ie (inmiddels?) wel.
Groet,
Ben :cool:

Ps oei, toch niet. De pagina werkt wel, maar als je op; "Wil je de overwaarde liever vrijmaken en voor jezelf gebruiken? Bekijk hoe dat werkt" klikt dan krijg ook ik de "Oeps" pagina!
BigBen schreef:

Koos schreef:

@PetervR

Groet,

Ps oei, toch niet. De pagina werkt wel, maar als je op; "Wil je de overwaarde liever vrijmaken en voor jezelf gebruiken? Bekijk hoe dat werkt" klikt dan krijg ook ik de "Oeps" pagina!

Goedemorgen Koos en BigBen, bedankt voor jullie opmerkzaamheid. Ik geef het intern door zodat het wordt opgelost.
PetervR schreef:

BigBen schreef:

Koos schreef:

@PetervR

Groet,

Goedemorgen Koos en BigBen, bedankt voor jullie opmerkzaamheid. Ik geef het intern door zodat het wordt opgelost.

De link is hersteld. Koos en BigBen, nogmaals bedankt :)
Reputatie 1
Dank je wel - geen oeps meer.
inhoudelijk voor deze topic: het laatste nadeel zal wel zwaar wegen (rente op krediethypotheek niet aftrekbaar). Wel heel logisch, maar een fikse drempel om nu snel af te lossen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)