SNS

Jouw ideale app voor mobiel betalen

• 29 maart 2016
  • 47 Reacties
  • 10786 Keer bekeken

In het eerste én het tweede topic hebben we jullie gevraagd naar jullie ervaringen met contactloos betalen via je pas of je mobiele telefoon en de veiligheid van contactloos betalen via je mobiel. In de verschillende topics kwamen het gebruikersgemak en de efficiëntie van contactloos betalen via je mobiele telefoon al aan bod. We willen daar graag met je over verder praten. Stel, jij krijgt de kans om SNS exact te vertellen hoe de app voor mobiel betalen (hetgeen kan wanneer je smartphone met een NFC chip is voorzien) moet gaan werken. Op welke manier zou de SNS app volgens jou de meest gebruiksvriendelijke oplossing voor haar klanten kunnen bieden? Wij zijn erg benieuwd wat jouw advies zou zijn!

Vraag
Schets een beeld van jouw ideale app voor contactloos betalen via je mobiel. Geef daarbij aan wat jouw verwachtingen zijn met betrekking tot:
  • Moet dit een aparte app worden of wordt deze functie geïntegreerd in de bestaande app voor mobiel bankieren? Leg ook uit waarom.
  • Welke stappen doorloop je wanneer je een contactloze betaling doet? Leg ook uit waarom.
  • Welke veiligheidscontroles zijn ingebouwd? En op welk moment komen deze naar voren? Leg ook uit waarom.
  • Wat moet de app beslist bieden om voor jou een aantrekkelijk betaalmiddel te zijn? Leg ook uit waarom.

47 reacties

Hoi Daniel,
ik denk maar even dwars er tegenin. Ik laat even het moment los en probeer ietsjes breder te kijken. Ik ben eigenlijk al heel tevreden met m´n huidige pas en haar mogelijkheden.
Maar,
ik kan me voorstellen dat op m´n smartphone een algemene app (via DigiD bijv. geverifieerd) draait. Deze "beheert" al m´n pasjes en inlog mogelijkheden.
Maar, deze controleert ook of de terminal die toegang tot de app wil krijgen, een bekende terminal is.
Zo ja, dan verder, zo nee dan melding aan mij dat er een onbekende poging tot contact is en wat ik er mee wil.
Zo heeft de app dus heel veel veiligheid en bescherming opties.
Ik denk dat we eigenlijk het idee "elke bank z´n pas" (en dus alle varianten daarop, zelfs OV kaart ) los moeten laten en verder moeten kijken en (zeer belangrijk) investeren.
Groet,
Ben 🆒
PS Ja ik heb zowaar 2 smartphones (1 met NFC), nee ik gebruik ze niet voor dit soort zaken, veel te omslachtig.
Ik wil graag een consument zijn / blijven die verantwoord met zijn geld omspringt. Daartoe moet ik uitgaven bewust doen, met de regie volledig in eigen hand. Ik zou wel een kaartje willen, waarbij het intoetsen van mijn eigen code een betaling mogelijk maakt. Eventuele tijdwinst door dit contactloos te doen is daarom volstrekt irrelevant en rechtvaardigt de extra kosten niet.

Ik heb korte tijd een smartphone gehad, en verbaasde me over de eisen die de meeste apps stellen aan achterliggende toegangen bij gebruik. Ik kreeg het gevoel wel erg veel doelen te moeten bewaken, hoogst vermoeiend. Ik heb weer een heerlijk compacte Nokia (dual-sim, dat dan weer wel), die ik ook niet dagelijks aan de kabel hoef te leggen. Een verademing. Digitale zaken neem ik thuis wel door, dat hoeft vrijwel nooit direct, en zeker niet mobiel. En ik hoef ook niet meer bang te zijn mijn privé-geschiedenis en -contacten te verliezen.
Reputatie 3
Badge +1
Om te beginnen zou ik geen aparte app willen. Ik wil namelijk meteen kunnen zien wat er op mijn rekening is gebeurd na een betaling. Bovendien zit ik niet te wachten op een wildgroei aan apps van hetzelfde bedrijf.
Daarnaast wil ik de mogelijkheid om zelf het gewenste veiligheidsniveau in te kunnen stellen. Zelf zou ik kiezen voor contactloze betalingen tot 25 euro, zonder dat ik de app eerst hoef op te starten of een PIN hoef in te voeren op de betaalterminal. Uiteraard wel een trilling, geluidje en een statusmelding/notificatie bij een succesvolle betaling.
Dus mijn ideale manier van gebruiken zou zijn:
  1. gewoon mijn telefoon pakken (als ik die al niet in de hand heb),
  2. tappen tegen de betaalterminal,
  3. app wordt op de achtergrond gestart als deze nog niet loopt,
  4. trilling waarbij telefoonscherm oplicht en de statusmelding in het lock-schreen zichtbaar wordt,
  5. optioneel: bij betalingen >25 euro: PIN invoeren op betaalterminal,
  6. optioneel: telefoon ontgrendelen en transactie-overzicht bekijken (app komt meteen in voorgrond)
  7. klaar.
Instelbaar moet zijn:
  • Contactloos betalen (echt) aan/uit zetten
  • Bedrag instellen waarbij een PIN op de betaalterminal verplicht is (0 tot 25 euro)
  • Bedrag instellen waarbij een authenticatie op de telefoon verplicht is (0 = altijd, tot PIN limiet)
  • Authenticatie via 5-cijferige PIN (van de app) en/of biometrisch (vingerafdruk) instelbaar; deze komt voor stap 2 (stap 3 wordt dan overbodig).
De laatste opties vereisen dat een authenticatie op de telefoon nodig is, of dat een betaling alleen gestart kan worden als de app actief op de voorgrond draait. Persoonlijk hebben deze laatste twee beveiligingsopties niet mijn voorkeur, maar ik vermoed dat er genoeg mensen zijn die dit willen voordat ze erop vertrouwen dat betalen met je mobiel veilig genoeg is.
De statusmelding bij stap 4 geeft aan dat de betaling is gestart, of dat er nog een PIN moet worden ingevoerd op de betaalterminal. Dit statusbericht wordt bij geslaagde betaling vervangen door een nieuwe statusmelding zodra de transactie door SNS is geautoriseerd (signaal vanuit de backoffice naar de app).
Badge +1
Als SNS klant heb ik hier ook over nagedacht. Ik kan me helemaal vinden in de stappenbeschrijving van Stefan 😃.

Vooral stap 1 is helemaal waar haha, het zou dan ook voor mij een mooie toevoeging zijn.
@Stefan;
4a. bekende of onbekende tegenrekening / terminal.
Groet,
Ben 🆒
PS Het leuke van dat je iets "niet" meteen "moet", is dat de ontwikkeling "gewoon" (of is het "normaal" 😳 ) doorgaat en dus ook bijv. de beveiliging zich al dan niet al heeft bewezen. (net als het nut natuurlijk)
De hele betaling in supermarkten met mobiele telefoon wordt een flop........ mijn voorspelling, sorry.:P Ik zou uitkijken met investeren, er is geen enkele toegevoegde waarde op contactloos betalen met pasje. Mijn telefoon hier bliept toevallig net.... accu leeg, nou succes bij de kassa.... Ooit van wet van Murphy gehoord?

Ik blijf het grappig vinden, iedereen wil minder pasjes en combineren van mogelijkheden, en wat wordt het nieuwste? De betaling met je lompe smartphone (jaja de meeste worden al phablets genoemd....), lol. Ander idee, lijkt me zinvoller.... NFC chip in horloge??? Kijk, dan wordt het plots een stuk prettiger, even pols bij betaalautomaat en klaar! Of in je rijbewijs, die heb ik ook altijd bij me. Hoe dan ook, je hebt je bankpas ALTIJD bij je, dus waarom al die stompzinnige veranderingen? Omdat de concurrent het ook doet? Haha, ik verwijs weer terug naar de superdure chipknip-rage. Het gaat net als in eerste instantie bij de chipknip, de ene verbetering na de andere.... gevolg, iedereen wil er van af.

Ik verlang soms terug naar het verleden, je boodschappen netjes op rekening (toen nog op papier), rustig betalen als het je uitkomt. Hoezo, verbetering?
Reputatie 3
Badge +1
De hele betaling in supermarkten met mobiele telefoon wordt een flop........ mijn voorspelling, sorry.:P Ik zou uitkijken met investeren, er is geen enkele toegevoegde waarde op contactloos betalen met pasje. Mijn telefoon hier bliept toevallig net.... accu leeg, nou succes bij de kassa.... Ooit van wet van Murphy gehoord?
Hahaha, als jij en ik goed waren met het voorspellen van de toekomst dan hadden we waarschijnlijk hier niet op de community gezeten ;)
Maar om je maar meteen even tegen te spreken: als de batterij van mijn smartphone leeg is, kan ik nog steeds betalen met mijn mobiele telefoon! Datzelfde geldt voor het in- en uitchecken in het OV. De batterij mag dan niet genoeg sap hebben om de energieslurpers zoals de CPU en het scherm van stroom te voorzien, maar de SIM (waar mijn pasjes veilig zijn opgeslagen) en de NFC controller werken nog ca. 24 uur door. Hoe ik dat weet? Gewoon: specificaties doorgenomen en daarna zelf getest (met verschillende merken/typen toestellen).
zelf vind ik dat € 25 met de betaalpas voldoende moet zijn. bij hogere moet je zelf de pincode blijven invullen.zeker als je steeds met saldo blijft zitten die je niet weet ,als je doet pinnen is ook bekend hoe hoog je mag pinnen omdat je weet hoeveel op de rekening staat ,dus mijn advies zo laten en niet moeilijk maken
Ik zie mezelf nog niet direct contactloos betalen met m'n smartphone, maar kan me voorstellen dat anderen daar enthousiaster over zijn.
Om er gebruik van de gaan maken zou ik een functie aan de SNS bankieren app toevoegen, net als nu gedaan is met het scannen van de QR-codes.
Een knop zoals "SALDO" maar dan voor contactloos betalen zou denk ik dan het handigste zijn, met voor grotere bedragen dan aanvullend als vereiste de pincode van de SNS bankieren app.
Maar nogmaals, voor mij is het niet nodig om dat met m'n smartphone te doen. Contactloos betalen met m'n pinpas vind ik prima en dat geeft voldoende gemak en biedt een gevoel van veiligheid. Alles doen met één apparaat heeft nogal wat risico's.
Ik heb bewust contactloos betalen uit laten schakelen op mijn kaart/rekening en de NFC op mijn smartphone staat ook uit. De reden is dat ik de beveiligingsmaatregelen van NFC en contactloos betalen nog niet waterdicht vind. Even afgezien van dit bezwaar zie ik ook niet echt waarom we nu weer een betaalmethode moeten introduceren. We hadden voorheen de chipknip en die is afgezonken, nu weer contactloos betalen in allerlei verschillende vormen (bankkaart, smartphone, bedrijfspas...) maar hoe toekomstvast is dit nu?

Als ik contactloos zou willen betalen dan moet het:
1. sneller gaan dan met pinnen, niet meer handelingen
2. zonder App te moeten openen maar wel extra beveiligd met pincode/fingerscan (2 factor authenticatie)
3. beveilligd zijn tegen hacken en afluisteren (als mijn NFC aanstaat moet het niet mogelijk zijn contactloos geld te stelen)
4. werken op alle smartphones dus niet beperkt zijn tot enkele modellen (die ik niet gebruik)
Heb nog geen ervaring met contactloos betalen.
Met mobiele telefoon lijkt me wel iets veiliger als met een pas.
Alleen zou het wel moeten kunnen zonder internet.
Gewoon met iets van een code. Op deze manier werkt de app van de VISA ook, hier heb je ook geen internetverbinding nodig.

JP
Waarom zou met telefoon veiliger zijn dan met pasje???? Telefoons zijn te hacken, pasjes niet.......
Het lijkt mij helemaal niks!Voor mij hoeft dat niet ,ik doe het liever gewoon op de oude manier,waarom al die techniek ,voor de mensen die dit spannend vinden is het zeker leuk,maar contactloos betalen ,eeeehhhh NEE!
Van mij hoeft dat niet betalen met je telefoon te omslachtig en kost veel tijd bovendien meestal werken dat soort dingen meestal niet op mijn telefoon want er zijn geen apps voor de Black Berry.
Zoal het nu gaat met mijn pinpas vind ik wel goed en voldoende.
Hoi Daniel,

Allereerst lijkt contactloos betalen met mijn mobiel mij fantastisch!

Er zitten natuurlijk wel een paar vereisten aan:
zo zou ik zonder te veel handelingen meteen willen betalen. de integratie van de vingerafdruk scanner van bv: de nieuwe nexusen zou naar mijn idee een goeie beveiliging zijn, mensen zonder telefoon met vingerafdruk scannen zouden dit bv met een pincode of wachtwoord willen doen.

ik denk dat het het beste is om hier een aparte app voor op te bouwen waarbij je de pasjes ook kunt zien als het ware en voor de mensen die niet met hun telefoon willen betalen zit het dan niet in de weg.

Ik vind het dus WEL belangrijk dat je eerst iets op je telefoon moet doen voordat je betaald en dat het niet zo is als contactloos betalen waarbij elke vreemde met je pas kan betalen. Daarom ben ik ook totaal geen fan van contactloos betalen op mijn pas op dit moment en heb het dus uitgezet.

ik ben een grootte technologie nerd 🙂 dus sta open voor dit soort ideen.

MVG Jort

p.s.
ik denk dat veel mensen niet eens weten wat betalen met je telefoon inhoud dus daar zou je dan bv een campagne voor kunnen oprichten oid want ik ben van mening dat als je wilt betalen met je telefoon je wel moet weten of dit op jouw telefoon werkt en hoe het in zijn geheel werkt voordat dit problemen oplevert.
Reputatie 3
Badge +1
ik denk dat veel mensen niet eens weten wat betalen met je telefoon inhoud dus daar zou je dan bv een campagne voor kunnen oprichten oid want ik ben van mening dat als je wilt betalen met je telefoon je wel moet weten of dit op jouw telefoon werkt en hoe het in zijn geheel werkt voordat dit problemen oplevert.

Goed punt Jort! En niet alleen de mensen die ermee willen betalen; ook voor winkelpersoneel. Ik krijg nog steeds regelmatig een opmerking van de verkoper als ik contactloos met mijn mobiel afreken. Meestal in de trend van: "He? Kan dat tegenwoordig ook al? Dat heb ik nog nooit eerder gezien dat je kunt betalen met je mobiel."
Ik ben wat ouder en gebruik geen apps. Ik sluit mij aan bij verschillende sprekers die zich afvragen wat de meerwaarde is van betalen met een smartphone boven een bankpasje dat weinig ruimte in de portemonnee inneemt.
Wat mij als computergebruiker (al sinds de 80-er jaren) opvalt is, dater tegenwoordig nauwelijks meer uitleg is bij allerlei soorten computergebruik. Ik heb sinds een tijdje een tablet en worstel voortdurend om daar dingen mee te doen. Ik ben bang, dat ik binnen een aantal jaren een smartphone MOET kopen, omdat ik anders allerlei gewone dingen niet meer kan doen. Bovendien weet ik dan niet hoe ik dat moet doen en kan ik nergens uitleg krijgen.

Als SNS met smartphones gaat werken, alsjeblieft als extra optie, zonder af te doen aan de huidige mogelijkheden.
betalen met een app is onzin en niet nodig en garantie op mijn aankopen is een zoethoudertje,
als jullie klanten willen behouden zou ik maar gaan zorgen dat de rente omhoog gaat anders haal ik wel mijn geld bij jullie weg. ik ben die zakkenvullerij meer dan zat.
Badge +1
Bedankt voor jullie reacties.

Hi jortpekema,

Welkom op onze community en leuk dat je meteen meedenkt.
Je geeft een goede tip: nog lang niet iedereen is goed op de hoogte.

En @eddiev102…welkom terug op de community ;)

@StefBlom, ik snap je zorgen. SNS wil meegaan met de nieuwe technologieën, maar houdt ook rekening met klanten die dit niet willen of kunnen. Zo geven we onder andere persoonlijke uitleg aan klanten die hulp nodig hebben met Mijn SNS.
Haha weer leuke diverse reacties, net als indertijd; ga jij een mobiele telefoon kopen/gebruiken? 1999...

Ik sluit me aan bij Stefan; mooi verwoord!
Nou blij ben ik er niet mee!Dit soort systemen maakt van mensen robotten.Cash geld moet gewoon in de omloop blijven en geen gedonder met als eind resultaat met eyenning of een vinger afdruk om te betalen.Alels wordt door je strot gedrukt.We moeten het wel gezond houden en geen nummer worden die op een lopende band geplaatst worden.God forbid!
betalen met een app is onzin en niet nodig en garantie op mijn aankopen is een zoethoudertje,
als jullie klanten willen behouden zou ik maar gaan zorgen dat de rente omhoog gaat anders haal ik wel mijn geld bij jullie weg. ik ben die zakkenvullerij meer dan zat.

De SNS is op dit moment nog steeds de bank met de hoogste (lage) rente. ING en Rabobank bieden al betalen met een smartphone app aan en de ABNAMRO is er vast ook al mee bezig. Garantie op je aankopen krijg je gewoon gratis bij je betaalpakketje. Kost niets en nog mooier is dat geen andere bank deze service aanbiedt.

En naar welke bank ga je dan overstappen die wel aan al je wensen gaat voldoen? Mja wensen, je klaagt eigenlijk alleen over zaken die bij andere banken afwezig of nog lager zijn.

Nou blij ben ik er niet mee!Dit soort systemen maakt van mensen robotten.Cash geld moet gewoon in de omloop blijven en geen gedonder met als eind resultaat met eyenning of een vinger afdruk om te betalen.Alels wordt door je strot gedrukt.We moeten het wel gezond houden en geen nummer worden die op een lopende band geplaatst worden.God forbid!

Cash geld is echt alleen nog maar handig voor mensen die willen verbergen waar hun geld vandaan komt. Er wordt trouwens niets door je strot gedrukt. Nieuwe mogelijkheden om te betalen komen er gewoon bij en voorlopig kun je ook gewoon nog gebruik maken van de oude manieren zoals cash betalen en normaal pinnen met je pincode. Er is niemand die jou verplicht om contactloos te betalen of straks met je smartphone (die je waarschijnlijk niet hebt want ja anders zou je toch zomaar een robot kunnen worden).

Misschien kun je het de mensen gewoon gunnen die wel graag gebruik willen maken van de nieuwe manieren om te betalen omdat wij vinden dat dit meer gemak met zich meebrengt. Ik heb via Vodafone al kunnen proeven aan het contactloos betalen met de smartphone en wacht met smart tot ik het bij de SNS kan gaan gebruiken 🙂
Naast de lap tekst van hierboven dan ook nog even mijn nuttige toevoeging aan het topic:

Moet dit een aparte app worden of wordt deze functie geïntegreerd in de bestaande app voor mobiel bankieren?
Bij voorkeur geïntegreerd, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor de ontwikkelaars handiger is om er een losse app van te maken.

Welke stappen doorloop je wanneer je een contactloze betaling doet?
Het mooiste zou zijn als dit hetzelfde werkt als bij een contactloze pinpas. Telefoon tegen de terminal houden en je hebt betaald. Komt een bedrag boven de 25 euro (of boven 50 euro op een dag) dan pincode intoetsen op betaalterminal (of telefoon?)
Ik zie geen reden waarom dit anders zou moeten gaan werken omdat de authenticatie met de NFC chip in je telefoon in plaats van de NFC chip in je pinpas gebeurt.

Welke veiligheidscontroles zijn ingebouwd? En op welk moment komen deze naar voren?
Uiteraard wil vast niet iedereen de situatie zoals ik hierboven schets, net zoals er mensen zijn die toch hun digipas willen gebruiken bij betalingen naar onbekende rekeningen via de app. Ik kan me dus goed voorstellen dat er een mogelijkheid moet zijn om WEl een pincode in te toetsen op je telefoon voordat je een betaling kan doen. Het intoetsen van de code moet je dan dus doen voordat je de betaling gaat doen.

Wat moet de app beslist bieden om voor jou een aantrekkelijk betaalmiddel te zijn?
Contactloos betalen via de smartphone moet gekoppeld zijn aan je bankrekening. Zodra je hiervoor een aparte "debet card" voor nodig hebt welke je moet opwaarderen stopt het voor mij. Deze constructie wordt door Vodafone gehanteerd en haalt op die manier eigenlijk wel het gemak van het betalen met je smartphone weg
Badge +1
Hi EdwinB,

Bedankt voor je uitgebreide bijdrage 🙂.

Cash geld is echt alleen nog maar handig voor mensen die willen verbergen waar hun geld vandaan komt. Er wordt trouwens niets door je strot gedrukt...

Hoi EdwinB,

Deze gedachtengang klopt naar mijn mening niet (helemaal). Het gaat om de andere kant:
Cash geld is handig voor mensen die willen verbergen waar ze hun geld aan uitgeven !
Ik voel er niet zo veel voor om (bijvoorbeeld) straks een verhoging van mijn ziektepremiekosten te krijgen omdat uit (gekochte) transactiedata van Albert Heijn zou blijken dat ik te weinig gezonde producten koop. Klinkt idioot, maar het is niet zo lang geleden dat er een plannetje werd gelanceerd om iets met die transactiegegevens te doen. Toen werd het weggehoond, maar het duurt niet lang meer...

Reageer