SNS

Vraag

Machtigen

  • 7 juli 2019
  • 1 Reactie
  • 21331 Keer bekeken

Ik vindt het zeer onacceptabel, dat iemand die al klant is bij de SNS middels een formulier de bevoegdheden van een andere rekeninghouder kan aanpassen middels een handtekening zonder dat deze personen bij een SNS winkel zijn kangs geweest. En dit terwijl iemand die zelf geen klant bij de SNS is wel te samen met de rekeninghouder bij een SNS winkel langs moet gaan.
Er kan zo heel gemakkelijk gefraudeerd worden, een handtekening kun je gemakkelijk vragen aan een oudere of demente persoon die weten toch niet wat ze tekenen. En zo onstaat het onderstaande.

Financiële uitbuiting ouderen voorkomen

Veel ouderen hebben hulp nodig. Voor huishoudelijke taken, maar ook voor hun financiële administratie. Het feit dat tegenwoordig heel veel geldzaken via internet gaan, maakt het voor veel ouderen nog lastiger. Het kan ouderen sterk afhankelijk maken van anderen. Helaas zijn er mensen die deze afhankelijkheid misbruiken. Bijvoorbeeld bij het pinnen, of bij internetbankieren.

Bij andere banken dienen ten allen tijde beide personen te samen bij de betreffende bank langs te gaan om een gemachtigde toe te voegen


Samenwerking met banken

De overheid en de Nederlandse Vereniging van Banken hebben afgesproken financieel misbruik van ouderen samen aan te pakken. Banken hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en gaan daarom onderzoeken hoe zij financieel misbruik kunnen helpen voorkomen. Speciale seniorenadviseurs bijvoorbeeld helpen ouderen thuis bij hun bankzaken. Of staan ouderen online en telefonisch bij. Bijvoorbeeld via het instellen van een paslimiet of de opening van een zakgeldrekening. Ook geven zij tips om uitbuiting te voorkomen.

Om dit dus te voorkomen zou ik geen onderscheid willen hebben bij wel of geen klant bij de SNS om iemand te machtigen, en ze beide bij de SNS winkel te laten komen en niet middels een handtekening. Dit is zeer fraudegevoelig.

Mvg

1 reactie

Reputatie 3
Goedemiddag @Jodeli en welkom op de community. Goed dat je meteen dit actuele onderwerp aansnijdt. Helaas zijn juist ouderen soms niet in staat om fysiek langs te gaan bij een SNS Winkel. Dan is het fijn dat er een alternatief is. Uiteraard staat veiligheid bij ons voorop en werken we eraan mee om misbruik te voorkomen. Als de klant het online doorgeeft, loggen ze in met een digipas of een digicode. De klant kan één wijziging per formulier doorgeven, omdat het dan duidelijk is voor welke wijziging de klant tekent. Hiermee voorkomen we verwarring en fraude. De klant moet elk formulier apart ondertekenen. Formulieren met handtekening die zijn gekopieerd, worden niet in behandeling genomen. Daarnaast zetten beide personen een handtekening en voegen ze een kopie van hun identiteitsbewijs mee. Als de toe te voegen persoon al klant bij ons is, controleren we dit in het systeem. Op deze manier voorkomen we dat er fraude of misbruik van (juist ouderen) wordt gemaakt.

Reageer