SNS

Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas

• 15 april 2016
  • 123 Reacties
  • 5906 Keer bekeken

Toon eerste bericht

123 reacties

PS, Koos, had jij en/of je partner je ook aangemeld voor die inlogservice? Ik wel, maar dan voor mij alleen (ik doe thuis de belastingzaken). Misschien dat ik ook eens moet proberen om het voor mijn vrouw voor elkaar te krijgen. ik denk er nog over na en wordt vervolgd.

Nee, Blacktomcat, ik zie de meerwaarde van deze service niet, bovendien ben ik bang dat ik zelf het overzicht over mijn relaties met verschillende instanties kwijtraak. Het moet wel simpel blijven...
@Blacktomcat, mooi om te zien dat je het direct test. Als ik het goed begrijp, dan werkt het in jouw geval goed.
Dat lijkt mij helemaal niet mooi, als je correcte gegevens worden geweigerd en de onjuiste geaccepteerd !
Dat moeten wij - en zeker SNS - toch niet willen?
Hallo allemaal,

We leveren de juiste gegevens aan bij de Belastingdienst. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat we in het verleden een naam onjuist in ons systeem gezet hebben of dat er in de tussentijd iets is veranderd. Als je inlogt met iDIN, dan controleer je de gegevens. Als dit klopt, dan kies je om de gegevens te verzenden. Controleer hier zelf goed of de gegevens kloppen. Als de gegevens niet kloppen, wijzig ze dan met dit formulier. We hebben niet aangegeven dat de gegevens bij de Belastingdienst niet juist zijn.
Het lijkt mij handig als er ingelogd kan worden met een QR code en telefoon. Op een zelfde soort manier als bij ideal betalen met QR code.
Telefoon heb ik bijna altijd bij me, digipas ligt in de kast.
Voorlopig blijf ik gewoon inloggen met het digid wachtwoord
Voor mij geldt hetzelfde als bij Vincent: inloggen bij de belastingdienst via digid is praktischer dan met de SNS digipas (welke bij mij thuis in de kluis ligt). Ik heb het destijds getest en geconstateerd dat het werkt, maar zo lang ik niet via de SNS app kan inloggen (bijvoorbeeld met een QR code), zal ik het waarschijnlijk niet gebruiken.

Zojuist heb ik tijdens de lunchpauze op het werk de aangifte inkomstenbelasting 2016 via de website van de belastingdienst gecontroleerd. Inloggen kon ik dus niet via iDIN doen. :$

NB: het valt me ook dit jaar weer op dat de gegevens die SNS aanlevert over SNS lijfrentesparen, niet goed doorkomen bij de belastingdienst. Slechts 1 van de 2 rekeningnummers zie ik terug (zowel bij mijn echtgenote, als bij mijzelf) en ook de inleg 2016 staat ten onrechte op 0 (nul).
Hallo allemaal,

We leveren de juiste gegevens aan bij de Belastingdienst. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat we in het verleden een naam onjuist in ons systeem gezet hebben of dat er in de tussentijd iets is veranderd. Als je inlogt met iDIN, dan controleer je de gegevens. Als dit klopt, dan kies je om de gegevens te verzenden. Controleer hier zelf goed of de gegevens kloppen. Als de gegevens niet kloppen, wijzig ze dan met dit formulier. We hebben niet aangegeven dat de gegevens bij de Belastingdienst niet juist zijn.

Als ik op die betreffende link klik krijg ik het volgende te zien:

Wij gaan geen formulier invullen om iets aan te passen, dat wilde de bankmanager in het kantoor in mijn woonplaats ook doen, de bank heeft eerder in dit topic toegezegd zelf de database aan te zullen passen.
Pas als dat op orde is gaat mijn vrouw zich bij iDIN aanmelden.
Wouter heeft een foutje in de URL. Hij laat h'm eindigen op '/' maar dat moet niet met een html pagina. Deze is wel goed

P.S.
Als je met je muis op de link staat zie je onderaan je browser scherm de URL. Deze zijn goed leesbaar binnen de SNS. Dus als je dan gaat zoeken op 'persoonlijke gegevens wijzigen' dan kom je er ook.
Wouter heeft een foutje in de URL. Hij laat h'm eindigen op '/' maar dat moet niet met een html pagina. Deze is wel goed

P.S.
Als je met je muis op de link staat zie je onderaan je browser scherm de URL. Deze zijn goed leesbaar binnen de SNS. Dus als je dan gaat zoeken op 'persoonlijke gegevens wijzigen' dan kom je er ook.

Bedankt, ik had de pagina zelf ook al gevonden, maar ga het niet doen op deze wijze, zie mijn eerdere reactie. De bank moet maar zorgen dat ze hun zaakjes (database) op orde hebben, ik moet ze niet achterna hoeven te lopen met formulieren e.d..
NB: het valt me ook dit jaar weer op dat de gegevens die SNS aanlevert over SNS lijfrentesparen, niet goed doorkomen bij de belastingdienst. Slechts 1 van de 2 rekeningnummers zie ik terug (zowel bij mijn echtgenote, als bij mijzelf) en ook de inleg 2016 staat ten onrechte op 0 (nul).
Hoi Stefan,

Dat is merkwaardig. Lukt het om de gegevens handmatig aan te vullen voor de aangifte?
Lukt het om de gegevens handmatig aan te vullen voor de aangifte?
Hi Dennis,

Uiteraard lukt het om de gegevens handmatig aan te vullen. Ik krijg dan wel de melding dat ik de vooraf ingevulde gegevens overschrijf (uitgaven voor lijfrenten 2016 = €0). Dat is verder geen probleem, maar ik zou graag zien dat het vooraf invullen van lijfrentegegevens straks vanaf belastingjaar 2017 wel goed gaat. :8

Bovenstaande toont aan dat je er goed aan doet om alle vooraf ingevulde gegevens ook daadwerkelijk na te lopen! In mijn geval zou ik anders meer belasting betalen dan strikt noodzakelijk. :$

Groeten,
Stefan.
Bedankt, ik had de pagina zelf ook al gevonden, maar ga het niet doen op deze wijze, zie mijn eerdere reactie. De bank moet maar zorgen dat ze hun zaakjes (database) op orde hebben, ik moet ze niet achterna hoeven te lopen met formulieren e.d..
Hoi Jan-Dirk,

Het is merkwaardig dat je bent doorverwezen naar de gemeente, daarom doe ik graag nog een extra controle. Daarvoor heb ik dan wel toestemming van je vrouw nodig. Mail je haar telefoonnummer naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas - Jan-Dirk'? Dan neem ik contact met haar op.

Dat is verder geen probleem, maar ik zou graag zien dat het vooraf invullen van lijfrentegegevens straks vanaf belastingjaar 2017 wel goed gaat. :8
Dat snap ik, hopelijk gaat het dan wel goed.
Hallo Dennis,
Op de instellingenpagina van mijn vrouw staat bij instellingen iDIN het aantal inloggen, daarbij staat steevast dat de inlog bij de betreffende instantie succesvol was, zie bijgaande screendump.
De inlog was dus NIET succesvol, want het koppelen lukt niet!

Het blijft bijzonder. Je mail heb ik ontvangen, maandagochtend neem ik contact op om dit te bespreken.
De vraag is hoe de SNS kan weten wat de iDIN aanvrager (belastingdienst) doet met de aangeboden informatie van de SNS. Ik denk dat de SNS dat niet kan. Dus vanuit de positie van de SNS is het inloggen via iDIN succesvol geweest, maar de belastingdienst wijst dit af vanwege bekende redenen.

@SNS, dus de Status toelichting onderaan de pagina klopt niet. Ik denk vermoed dat bij de eerste identificatie er dus een uitzondering mogelijk is: Nl. de aanvrager van iDIN login wijst de gegevens af. Juister zou zijn om de status melding te herschrijven naar bv De SNS heeft succesvol uw gegevens doorgegeven aan de organisatie. (Want meer kan de SNS niet garanderen).
Het blijft bijzonder. Je mail heb ik ontvangen, maandagochtend neem ik contact op om dit te bespreken.
We zijn nog 20 minuten thuis!
Dank zij de bemiddeling van de SNS-bank bij monde van moderator Dennis is het nu gelukt om voor mijn vrouw een koppeling met de fiscus tot stand te brengen via iDIN.
Fijn dat het opgelost is.:)
Dat is goed nieuws, Jan-Dirk. Fijn dat het is gelukt om in te loggen.

De inlog was dus NIET succesvol, want het koppelen lukt niet!

@SNS, dus de Status toelichting onderaan de pagina klopt niet. Ik denk vermoed dat bij de eerste identificatie er dus een uitzondering mogelijk is:.

Goedemiddag,

We laten de tekst aanpassen naar: “De vermelde gegevens zijn succesvol doorgegeven aan de organisatie. Deze meldt of de identificatie gelukt is.” Dank voor jullie signaal 🙂
Heb vandaag voor de eerste keer IDIN gebruikt. Dat het veilig is niet de discussie maar wel dat ik altijd met mijn digipass moet inloggen.
Deze heb ik nooit bij me. Dus als ik ergens wil inloggen via IDIN is dit niet praktisch. Dit moet toch op een of andere manier via de app van de SNS kunnen.

SNS denk er eens over na om bijvoorbeeld eerste keer inloggen met Digipass. Hierna alles via de app van SNS
Heb vandaag voor de eerste keer IDIN gebruikt. Dat het veilig is niet de discussie maar wel dat ik altijd met mijn digipass moet inloggen.
Deze heb ik nooit bij me. Dus als ik ergens wil inloggen via IDIN is dit niet praktisch. Dit moet toch op een of andere manier via de app van de SNS kunnen.

SNS denk er eens over na om bijvoorbeeld eerste keer inloggen met Digipass. Hierna alles via de app van SNS

Hoi Jantheman,

Welkom op de community. We vinden het belangrijk dat je op een veilige manier je identiteit kunt bevestigen, daarom is deze functie alleen beschikbaar als je inlogt met je digipas. De acceptant mag overigens zelf een 'Level of Assurance' kiezen. Voorlopig kiezen we voor ons veiligste inlogmiddel, er zijn geen plannen om op korte termijn inloggen met je digicode of mobiele app mogelijk te maken.
Stille dood gestorven?
.
Serviceberichten
Inloggen met Idensys en iDIN niet meer mogelijk
23 november 2018 13.00 uur
Vanaf 24 november 2018 is inloggen met Idensys en iDIN niet meer mogelijk. Gebruikt u voortaan weer DigiD of e-Herkenning om in te loggen.

Meer leest u in het nieuwsbericht Einde pilot inloggen met Idensys en iDIN (pagina opent in een nieuw venster). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/pilot-idin-idensys-inlog-gestopt
Groet,
Ben 🆒
Met de laatste nieuwsberichten over het stelen van 06-nummers wordt de roep om 2-factor authenticatie alweer wat minder sterk. En dat speelt ook bij DigiD.
Kat-en-muis spelletje in volle gang...
Het linkje van BB werkt niet (bij mij), hier een alternatief van iDIN: Na 23 november verdwijnt iDIN voorlopig als inlogmiddel bij de Belastingdienst maar bij veel bedrijven en andere private instellingen kunnen klanten van banken iDIN gewoon blijven gebruiken om zich te identificeren of om in te loggen.

Reageer