SNS

Verbeter SNS Mobiel Bankieren app: Betere functionaliteit (4/4)

• 24 december 2013
  • 71 Reacties
  • 19595 Keer bekeken

Toon eerste bericht

71 reacties

Ik doe hier niet meer mee! :D
Groet,
Ben 🆒
Badge
Ik doe hier niet meer mee! :D
Groet,
Ben 🆒

Één ding is ons nu duidelijk geworden. Het is de afdeling Productmanagement die de dienst uitmaakt.
Samen met de mods mogen wij afwachten wat die nu weer besloten hebben en in hoeverre men (tijdig) de klanten informeert.
Vervelend ook dat de afdeling Productmanagement geen contact heeft met de klant en de klant dan ook geen enkel inzicht geeft in de ontwikkelingen en haar besluiten.
We hebben weer wat geleerd in ieder geval.
Eigenlijk een discussie om niets dus. Twee apps op één apparaat om zowel te kunnen internetbankieren alsmede om je te identificeren (en opdrachten te kunnen ondertekenen) is vragen om moeilijkheden. Moesten we vroeger ook niet de betaalcheques en het pasje gescheiden houden? Al zullen er voor sommige mensen voordelen aan zitten, ik blijf (voorlopig) voorstander van een gescheiden systeem. En anders verschillende systemen zopdat de klant zelf kan kiezen. Maar geen gedwongen winkelnering met slechts één keus.
Badge +1
Hoi leden,

Wat een lastige discussie. Aan de ene kant had Koos begrepen dat een suggestie van een klant bij ons een serieuze kans maakte, waardoor Koos enigszins geïrriteerd was (Mag ik het zo benoemen? Het woord *** kwam er ook in voor :)).

Dit bleek iets anders te liggen; er zijn voor zover geen plannen om dit aan te passen. Dit resulteerde onder andere in de mening: “productmanagers maken de dienst uit en niet wij.”

Dat vind ik jammer om te lezen. Als mod sta ik inderdaad dichter bij de klant, want ik heb klantcontact. Zelf praat ik regelmatig met productmanagers en daarom weet ik dat ze echt van goede wil zijn.

Daarom wil ik dit bericht eindigen met een paar persoonlijke statements. Er gaan bij SNS dingen fout, vooral in de communicatie. Soms zijn we te laat, soms te onvolledig. Daar baal ik ook van. We werken er samen aan dit te verbeteren, maar dit is een langzaam proces. We kunnen niet zeggen: “vanaf 1 juli maken we geen fouten meer.” We moeten van onze fouten leren en daarom is juist de feedback hier van jullie zo belangrijk. Er is ook echter een maar.
Maar, er gaan ook veel dingen goed. Als ik zie hoeveel leuke, goede, attente verbeteringen er op de community de afgelopen tijd zijn geplaatst en wat jullie aandeel daar in is, dan maakt het mij trots 🙂.

Misschien omdat mijn glas half vol is, maar zo zie ik het. Daarom vind ik het nogmaals heel jammer om te lezen dat er bij leden het gevoel heerst dat hun mening er niet toe doet.
Badge
Hoi leden,

Wat een lastige discussie. Aan de ene kant had Koos begrepen dat een suggestie van een klant bij ons een serieuze kans maakte, waardoor Koos enigszins geïrriteerd was (Mag ik het zo benoemen? Het woord *** kwam er ook in voor :)).

Dit bleek iets anders te liggen; er zijn voor zover geen plannen om dit aan te passen. Dit resulteerde onder andere in de mening: “productmanagers maken de dienst uit en niet wij.”

Dat vind ik jammer om te lezen. Als mod sta ik inderdaad dichter bij de klant, want ik heb klantcontact. Zelf praat ik regelmatig met productmanagers en daarom weet ik dat ze echt van goede wil zijn.

Daarom wil ik dit bericht eindigen met een paar persoonlijke statements. Er gaan bij SNS dingen fout, vooral in de communicatie. Soms zijn we te laat, soms te onvolledig. Daar baal ik ook van. We werken er samen aan dit te verbeteren, maar dit is een langzaam proces. We kunnen niet zeggen: “vanaf 1 juli maken we geen fouten meer.” We moeten van onze fouten leren en daarom is juist de feedback hier van jullie zo belangrijk. Er is ook echter een maar.
Maar, er gaan ook veel dingen goed. Als ik zie hoeveel leuke, goede, attente verbeteringen er op de community de afgelopen tijd zijn geplaatst en wat jullie aandeel daar in is, dan maakt het mij trots 🙂.

Misschien omdat mijn glas half vol is, maar zo zie ik het. Daarom vind ik het nogmaals heel jammer om te lezen dat er bij leden het gevoel heerst dat hun mening er niet toe doet.

Ook van mijn kant een paar duidelijke persoonlijke statements. En over de inhoud neem ik slechts één voorbeeld maar er zijn er tientallen te benoemen.
1. Het hoeft eigenlijk niet nog eens herhaald te worden, we discussieren niet over de positieve bijdragen van de mods. Punt.
2. Gezocht wordt vanuit een aantal, vaak teleurgestelde klanten naar iemand van SNS, op besluitvormend niveau, of nu eens duidelijkheid gekregen kan worden over een aantal langlopende kwesties. Deze vragen zijn ook aan Ton Timmerman gesteld bijvoorbeeld om nu eens een duidelijk standpunt in te nemen over de creditcard.
We hebben nog nooit hierop duidelijkheid gekregen. We hebben ook aangegeven dat NEE ook een antwoord is.
Wat krijgen we dan wel te horen? We doen het zo goed, we zijn aan het veranderen, iedereen doet z'n best. Ook nu weer hoe goed de productmanagers zijn. Wij kunnen hier niet over oordelen. We kennen deze mensen niet, weten niet waarvoor ze nu wel of niet verantwoordelijk zijn, maar af en toe krijgen we van jullie te horen wat ze geantwoord hebben. En uit deze antwoorden blijkt absoluut niet dat er enig gevoel is hoe e.e.a. bij de klant overkomt. En als je dat dan aangeeft dan krijg je te horen dat juist iedereen zo geweldig bezig is voor de klant. Maar de verandering kan niet van de één op andere dag. Nee maar 5,5 jaar discussies over een creditcard zonder enig vooruitzicht of duidelijkheid schiet niet op. En dat het vervelend is dat wij daar zo over oordelen.
3. Eigenlijk komt het er op neer dat ik maar zekere ook een aantal andere community leden kennelijk onze mond moeten dicht houden. Want antwoorden krijgen we toch niet. En vervolgens constateren we dat nieuwe klanten dezelfde vragen hebben. Nieuwe klanten die de community ontdekken en dan roepen ik schrok van het creditcard product. Ook dat hebben we aangegeven dat hierover goede info aan een nieuwe klant gegeven moet worden vóór hij/zij klant wordt.

Ben ik nu duidelijk genoeg geweest?

Want ik weet ook niet meer hoe ik e.e.a. binnen SNS loud and clear kan neerzetten. Ik zie de antwoorden ook niet bij de klantenraad.

En naast de creditcard vele andere voorbeelden te over.
- De windowsphone discussie
- heel vers iDeal via de apps
etc. etc.

Hoe kan ik het op correcte wijze nog meer duidelijk maken????

ëén ding begint zo langzamerhand wel heel duidelijk te worden.
Van de community leden wordt alleen maar verwacht dat ze positief reageren.
Kritiek wordt niet geaccepteerd.
Ook hier geldt Zeg dat dan!!
@deHond, niet helemal mee eens. Allereerst hadden we afgesproken niets meer over de cc te zeggen tot dat dit opgelost was. Ten tweede, het niet willen (door)ontwikkelen van apps voor Windowsphones is blijkbaar een corporate decision geweest en daar kun je voor of tegen zijn. Dat is persoonlijk. Het zou hen echter wel sieren open en eerlijk te communiceren waarom het een wel en het ander niet. Ook heb ik niet het idee dat we alleen maar positief mogen reageren. Een mod is een mod en blijft en mod. Don't shhot the messenger! Oeps, het is 01:25, time for a drink. Cheers.
Badge
@deHond, niet helemal mee eens. Allereerst hadden we afgesproken niets meer over de cc te zeggen tot dat dit opgelost was. Ten tweede, het niet willen (door)ontwikkelen van apps voor Windowsphones is blijkbaar een corporate decision geweest en daar kun je voor of tegen zijn. Dat is persoonlijk. Het zou hen echter wel sieren open en eerlijk te communiceren waarom het een wel en het ander niet. Ook heb ik niet het idee dat we alleen maar positief mogen reageren. Een mod is een mod en blijft en mod. Don't shhot the messenger! Oeps, het is 01:25, time for a drink. Cheers.

Ha Jan,
1. als het gaat om een veel langer lopende kwestie dan iDeal dan wist ik er nog wel één (zelf meerdere als het moet) Vandaar.
2. En je boodschap don't shoot the messenger is duidelijk. Keer op keer vermeld ik dat dan ook. Binnen de organisatie is kennelijk geen enkele leidinggevende die nu eens opening van zaken geeft. Beleid, prioriteit etc. En nu wordt ook steeds duidelijker dat "the messenger" volstrekt machteloos is, de eigen organisatie uiteraard niet kan afvallen en dan de klant maar knap lastig begint te vinden.
Want kennelijk moet het forum wel de indruk wekken dat alles zo goed bedoeld is en zo mooi is en wij maar ongeduldig zijn.

Wat je zegt openheid, eerlijkheid en duidelijke tijdige communicatie metanme over realistie van producten/wijzigingen en beleid ontbreken.
Dat de klant hier keer op keer om vraagt en die punten niet ingevuld worden is het ontbreken aan klantperceptie.
Helaas kan ik het niet mooier maken dan het is.

gr. Carel
PS te vroeg voor de 5
@Kirsty:
Hoe was het ook alweer:
Heeft u klachten, meld het ons, bent u tevreden, vertel het anderen......
Ik ben al 3x opnieuw begonnen om een passende reactie te kunnen typen en iedere keer lukt het niet om het goed te verwoorden, daarom deze laatste poging:

Een community is zeer zeker ook voor klachten vind ik en Carel's frustratie kan ik op zich wel begrijpen. Echter voor een bedrijf is nee verkopen erg moelijk. En een eenvoudig ja of nee valt nog wel op te brengen. Maar als "men"er nog niet uit is, de materie erg complex of andere prioriteiten dienen zich aan, dan wordt het moeilijk om dat goed te verwoorden. Ik zie dat niet alleen hier terug bij SNS, maar ook bij mijn eigen werkgever en andere grote bedrijven.
Door een medium als de community wordt de verwachting gewekt dat er binnen een afzienbare tijd een passend antwoord er zal zijn, alleen dat is er bij grote complexe en wellicht van uit bedrijfs oogpunt minder prioriteit houdende zaken niet.

En dus begrijp ik wel dat SNS omzichtig, soms vaag, reageert maar heb er geen begrip voor als dat jaren (5,5?) gebeurt. Een "nee dat hebben we niet en het kan wel een paar jaar duren voordat we het hebben als we het al gaan krijgen" zou heel eerlijk zijn vanuit SNS of welk ander bedrijf dan ook.......maar welke klant accepteert dan weer zo'n antwoord????

Kortom: voor alle partijen ingewikkeld, maar voor SNS de tip: zoek een manier om duidelijk en eerlijk te kunnen melden "het heeft onze aandacht, maar niet onze prioriteit al zijn we bewust van uw belang als klant" wat wellicht een hoop frustratie gaat schelen.

Iedereen een mooië, doch koele vrijdag gewenst🆒
Badge
Ik ben al 3x opnieuw begonnen om een passende reactie te kunnen typen en iedere keer lukt het niet om het goed te verwoorden, daarom deze laatste poging:

Een community is zeer zeker ook voor klachten vind ik en Carel's frustratie kan ik op zich wel begrijpen. Echter voor een bedrijf is nee verkopen erg moelijk. En een eenvoudig ja of nee valt nog wel op te brengen. Maar als "men"er nog niet uit is, de materie erg complex of andere prioriteiten dienen zich aan, dan wordt het moeilijk om dat goed te verwoorden. Ik zie dat niet alleen hier terug bij SNS, maar ook bij mijn eigen werkgever en andere grote bedrijven.
Door een medium als de community wordt de verwachting gewekt dat er binnen een afzienbare tijd een passend antwoord er zal zijn, alleen dat is er bij grote complexe en wellicht van uit bedrijfs oogpunt minder prioriteit houdende zaken niet.
En dus begrijp ik wel dat SNS omzichtig, soms vaag, reageert maar heb er geen begrip voor als dat jaren (5,5?) gebeurt. Een "nee dat hebben we niet en het kan wel een paar jaar duren voordat we het hebben als we het al gaan krijgen" zou heel eerlijk zijn vanuit SNS of welk ander bedrijf dan ook.......maar welke klant accepteert dan weer zo'n antwoord????
Kortom: voor alle partijen ingewikkeld, maar voor SNS de tip: zoek een manier om duidelijk en eerlijk te kunnen melden "het heeft onze aandacht, maar niet onze prioriteit al zijn we bewust van uw belang als klant" wat wellicht een hoop frustratie gaat schelen.
Iedereen een mooië, doch koele vrijdag gewenst🆒

Beste Niek,

Ik vind het geweldig dat je de excuses voor het gedrag van SNS probeert te bedenken. Ze zullen je daarvoor vast wel dankbaar zijn.

Een snelle reactie van mijn kant.
- Ik heb bij een serviceverlenend bedrijf 38 jaar gewerkt en nee verkopen stond hoog in het vaandel en heette moedig en duidelijk i.p.v. aan het lijntje houden want uiteindelijk verlies je dat, kom je onbetrouwbaar over en raak je een klant kwijt die niet gauw zal terugkeren.
- In maart 2012 werd ik klant bij SNS en heb daar van begin af aan een aantal voordelen van gezien en zelfs familieleden en vrienden geadviseerd ook over te stappen. In de loop der tijd zijn de voordelen t.o.v. andere banken minder geworden.
-Vanaf de eerste dag was er een aantal punten en dat werden er steeds meer, waarover volstrekte onduidelijkheid is, en vandaag de dag is dat t.a.v. al die punten nog steeds zo. De historie lezend in de community kom je er achter dat dit niet alleen mijn visie is maar dat vele klanten hierover gereageerd hebben. Issues die idd meer dan 5 jaar open staan en er geen duidelijkheid is. Nieuwe issues ontstaan en ook hier geen duidelijkheid over het wat en waarom. De communicatie van de organisatie naar de mods en community, lees de klant, is rond uit slecht.
Als je die issues aankaart dan wordt steevast benadrukt dat iedereen bij SNS zijn uiterste best doet en aan de klant denkt, dus hoe durf je hierover iets anders te roepen!

Vaagheden formuleren als "het heeft onze aandacht", "het kan wel een paar jaren duren", daar heeft de klant niets aan. Volledig met je eens dus.
Een aantal langlopende punten kun je ook over besluiten "we hebben het onderzocht en gaan het om die en die redenen niet doen". De klant weet dan waar die aan toe is. Data van aanpassingen beloven en dan rustig weer een paar jaar (ja je leest het goed) schuiven zonder hier op een nette wijze over te communiceren kan echt niet.
Je mist dat ook goed naar de bewegingen van de concurrenten gekeken wordt. Met name bij nieuwe IT ontwikkelingen (NFC etc. ) loopt SNS steeds achter de feiten aan terwijl het duidelijk is dat de klant hier steeds meer om vraagt.
Beleid en ontwikkelingen niet goed communiceren maar wel overal roepen dat je rent krijgt op je betaalrekening terwijl we het over Euro's per jaar hebben, daar kom je op een gegeven moment echt niet meer mee weg.
Ook niet goed uitontwikkelde producten lanceren kan echt niet daar win je ook de oorlog niet mee.

Één van de punten heb ik een tijd geleden op een hoger niveau aangekaart. Er werd bevestigd dat dit inderdaad niet de schoonheidsprijs verdiend, maar wat er nu dan wel gaat gebeuren werd tot op de dag van vandaag niet aangegeven.

Het is voor de klant dan ook volstrekt onduidelijk van wie je de antwoorden nu wel kan krijgen?

En als er dan weer nieuwe issues als een verrassing opkomen dan wordt je het eens zat. Want dan blijkt ook dat er niets geleerd wordt.
Wat is dan onze bijdrage in de community? Alleen maar roepen dat het allemaal zo geweldig is en een aantal; klanten helpen met wat punten?
Het eerste is niet mijn stijl want dan licht ik de (collega)klanten niet goed voor! Het tweede punt ja altijd bereid.

Ook een mooie vrijdag gewenst en de door jouw aangevraagde koelte wordt de komende nacht ingezet ;)

PS1 Overigens even voor alle lezers, dit staat nu onder het kopje mobiel bankieren maar dat is dus duidelijk niet het enige punt waar het omgaat.
PS2  laat in een pb nog eens weten of er nog nieuwe energie en groen ideeën bij je opgekomen zijn?
Reputatie 2
Badge +1
In aanvulling op Carel's reactie: SNS bank is af en toe wel degelijk in staat om 'nee' te verkopen: denk maar aan de kasfunctie die niet meer terug komt in de SNS winkels. Maar dit zou SNS veel vaker moeten doen. Maak duidelijk wat je wel en wat je niet doet. Focus op de klantgroepen die je wilt bedienen en probeer niet iedereen een beetje 'te vriend' te houden. Met dat laatste gedrag verlies je jouw eigen profiel (identiteit) en verlies je (het vertrouwen van) de klanten.
Wat ik zie gebeuren is dat op een aantal dossiers SNS duidelijk al jaren worstelt. Denk maar aan beleggen (Fundcoach, Zelf Beleggen), creditcards (integratie in Mijn SNS), mobiel (iDeal integratie en NFC), etc.. Natuurlijk is alles te verklaren met argumenten (o.a. ontvlechting ICT SNS - Reaal), maar SNS is zich kennelijk onvoldoende bewust van het beeld dat het bij haar klanten oproept doordat ze op deze dossiers blijft aanmodderen. Dit staat haaks op de 'Normaal' campagne, waarmee laatstgenoemde onnodig veel effectiviteit verliest.
Ik mag dan wel geen medewerker zijn van SNS, maar toch voel ik mij verbonden met deze bank. Ik zit niet voor niets in de klantenraad. Daarom doet het ook een beetje pijn om te zien hoe het blijft fout gaan in deze dossiers. Waarschijnlijk ben ik niet de enige klant die dit zo ervaart.
Daarom mijn oproep aan SNS: doe het goed, of doe het niet (en wees daar helder in richting je klanten). Profileer je op de zaken waarin je goed bent (beter dan je concurenten) en blijf daarin verbeteren en investeren. Stop met zaken die je domweg niet kunt, of waarop de concurrentie altijd beter zal zijn. Laat klanten niet te lang bungelen aan diensten die niet voldoen aan de SNS kwaliteitsnorm, met als excuus een loze belofte voor beterschap die je niet binnen 3 maanden kunt waarmaken.

PS: 'nee' verkopen kost op korte termijn enkele klanten, maar volgens mij verlies je op lange termijn veel meer klanten als je hun vertrouwen verliest door ze te lang te laten 'bungelen' :o
Badge
In aanvulling op Carel's reactie: SNS bank is af en toe wel degelijk in staat om 'nee' te verkopen: denk maar aan de kasfunctie die niet meer terug komt in de SNS winkels. Maar dit zou SNS veel vaker moeten doen. Maak duidelijk wat je wel en wat je niet doet. Focus op de klantgroepen die je wilt bedienen en probeer niet iedereen een beetje 'te vriend' te houden. Met dat laatste gedrag verlies je jouw eigen profiel (identiteit) en verlies je (het vertrouwen van) de klanten.
Wat ik zie gebeuren is dat op een aantal dossiers SNS duidelijk al jaren worstelt. Denk maar aan beleggen (Fundcoach, Zelf Beleggen), creditcards (integratie in Mijn SNS), mobiel (iDeal integratie en NFC), etc.. Natuurlijk is alles te verklaren met argumenten (o.a. ontvlechting ICT SNS - Reaal), maar SNS is zich kennelijk onvoldoende bewust van het beeld dat het bij haar klanten oproept doordat ze op deze dossiers blijft aanmodderen. Dit staat haaks op de 'Normaal' campagne, waarmee laatstgenoemde onnodig veel effectiviteit verliest.
Ik mag dan wel geen medewerker zijn van SNS, maar toch voel ik mij verbonden met deze bank. Ik zit niet voor niets in de klantenraad. Daarom doet het ook een beetje pijn om te zien hoe het blijft fout gaan in deze dossiers. Waarschijnlijk ben ik niet de enige klant die dit zo ervaart.
Daarom mijn oproep aan SNS: doe het goed, of doe het niet (en wees daar helder in richting je klanten). Profileer je op de zaken waarin je goed bent (beter dan je concurenten) en blijf daarin verbeteren en investeren. Stop met zaken die je domweg niet kunt, of waarop de concurrentie altijd beter zal zijn. Laat klanten niet te lang bungelen aan diensten die niet voldoen aan de SNS kwaliteitsnorm, met als excuus een loze belofte voor beterschap die je niet binnen 3 maanden kunt waarmaken.

PS: 'nee' verkopen kost op korte termijn enkele klanten, maar volgens mij verlies je op lange termijn veel meer klanten als je hun vertrouwen verliest door ze te lang te laten 'bungelen' :o

Dank Stefan voor je support en het nog duidelijker aangeven waar de schoen wringt.
Ook ik voel mij nog steeds verbonden met SNS hoewel het verbandje steeds zwakker wordt.
Ik ben ervan overtuigd dat er velen zo denken als wij.
Helaas zie je in de community altijd een beperkt aantal klanten reageren.

Groet en prettig weekend
Carel
Badge +1
Hoi leden,

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om hier uitgebreid op te reageren.
De community is zeker niet de plek waar alleen de loftrompet mag klinken, al maakt dat het werk van een mod soms wel leuker.
We kunnen ons vinden in de kritiek. Het blijft in de bovengenoemde issues vaak bij vaagheden, de communicatie moet duidelijker.
Volgende week komen we hierop terug met een uitgebreidere reactie.
Dan wacht ik nog even om verder te reageren. Duiudelijk moge zijn dat ik mij volledig achter bovenstaande verhalen schaar.
Omdat ik nu nog afwacht, heb ik meer tijd om alle vijfjes te ontdekken. :)
De punten vanuit de klanten zijn duidelijk en wellicht het standpunt van SNS volgende week ook.

Geniet van het weekend, de koelte is hier ingetreden, jammer dat de BBQ onder het zeil kan blijven 😉
Hoi leden,

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om hier uitgebreid op te reageren.
De community is zeker niet de plek waar alleen de loftrompet mag klinken, al maakt dat het werk van een mod soms wel leuker.
We kunnen ons vinden in de kritiek. Het blijft in de bovengenoemde issues vaak bij vaagheden, de communicatie moet duidelijker.
Volgende week komen we hierop terug met een uitgebreidere reactie.

Wellicht dat ik in de wir-war aan topics / reacties het gemist heb: is de uitebreide reactie al geweest / geplaatst?
Wellicht dat ik in de wir-war aan topics / reacties het gemist heb: is de uitebreide reactie al geweest / geplaatst?

Hoi Niek,

Je hebt het niet gemist hoor. Wanda is er druk mee bezig om met alle afdelingen en Ton een complete reactie te formuleren. Nog even geduld 🙂.

Hoi Niek,

Je hebt het niet gemist hoor. Wanda is er druk mee bezig om met alle afdelingen en Ton een complete reactie te formuleren. Nog even geduld 🙂.

Blijft natuurlijk open staan, dat volgende week ook volgende week is. Als het niet lukt, dan is op z´n minst het "normaal" dat je dat dus aangeeft! Toch?
Groet,
Ben 🆒
Ps Of zijn jullie allemaal Emslander geworden. Velen nemen het hier ook niet zo nauw. Tot grote ergernis van anderen dus!
Blijft natuurlijk open staan, dat volgende week ook volgende week is. Als het niet lukt, dan is op z´n minst het "normaal" dat je dat dus aangeeft! Toch?
Groet,
Ben 🆒
Ps Of zijn jullie allemaal Emslander geworden. Velen nemen het hier ook niet zo nauw. Tot grote ergernis van anderen dus!

Je hebt helemaal gelijk Ben. Mijn excuus dat ik dit niet gemeld heb hier, door drukte is dat er volledig bij ingeschoten.
De off-topic reacties zijn verplaatst naar dit topic: https://forum.snsbank.nl/sns-koffiekamer-44/vertraging-9309
Zo houden we dit topic leesbaar voor alle leden.
Beste leden, ik heb een aantal vragen van jullie gebundeld en een reactie gegeven in dit topic.

Reageer