SNS

Wat verwacht je van SNS Bank bij de overstap naar IBAN?

• 13 juni 2012
  • 35 Reacties
  • 9207 Keer bekeken

Zoals in het topic ‘Nieuwe campagne: over op IBAN' (https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6826&page=1&highlight=iban) staat beschreven, is er een campagne gaande over de overgang naar het IBAN-nummer. Deze campagne wijst je erop dat vanaf 1 februari 2014 het IBAN-nummer je huidige rekeningnummer vervangt.

SNS Bank wil haar klanten voorbereiden op deze verandering. Daarbij vragen we je hulp. We willen graag van je weten of je de campagne voorbij hebt zien komen. Zo ja, begrijp je de boodschap in deze campagne?

Wat verwacht je van SNS Bank bij de voorlichting over de overstap naar IBAN?

Alle ideeen en suggesties zijn welkom!

35 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Qua voorlichting verwacht ik persoonlijk niet zo veel. Wel verwacht ik van de SNS bank dat ze de rekeningnummers in mijn adresboek in \"Mijn SNS\" voor mij converteert naar IBAN rekeningnummers. Eigenlijk zou in dat adresboek nu al de mogelijkheid ingebouwd moeten zitten dat bij invoering van een oud rekeningnummer, meteen en automatisch het IBAN nummer wordt getoond. Misschien nu nog in een apart veld, maar eigenlijk zou dat automatisch in het huidige rekeningnummer veld moeten komen te staan.

Op deze manier zorg je er ook voor dat mensen nu al meer gewend raken met het IBAN nummer. Dat werkt veel beter dan een (reclame) campagne. Dat gaat bij mij letterlijk het ene oor in en meteen het andere oor uit. Er is al zo veel reclame, dat deze campagne volgens mij helemaal niet get gewenste effect heeft.
Mijn eerste reactie is; stop met te spreken over een nieuw nummer of Iban. Leg gewoon uit dat je completer (voller) banknummer krijgt, of leg uit dat aan je banknummer international identificatie wordt toegevoegd. Laat in ieder geval duidelijk weten dat je Bank(rekening)nummer behouden blijft (onderdeel van blijft).
Groet,
Ben 🆒
PS Ik kan me vanzelfsprekend ook vinden in de opm. van Stefan. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat vanzelfsprekend zou zijn.
@Stefan en @Ben, bedankt weer voor jullie reacties.:)

Wat jij aangeeft Stefan, is bijna letterlijk wat er aangepast gaat worden in Mijn SNS vanaf de maand juli.:D

Vanaf juli is het de bedoeling dat we alle adresboeken binnen Mijn SNS gaan verrijken met een IBAN ( indien deze bij ons bekend is). Ook zodra je dan een overboeking wilt doen binnen Mijn SNS tonen we het IBAN-nummer.
Vooralsnog kiest SNS bank ervoor om het IBAN-nummer te tonen onder het huidige rekeningnummer.
Hi Ben en Stefan,

Bedankt voor jullie reacties!

Zo te zien hebben jullie behoefte aan zo veel mogelijk automatische verandering voor de klant. Dus het automatisch aanpassen van de rekeningnummers in het adresboek en het niet te hebben over een \'nieuw\' rekeningnummer. Ik geef dit door aan onze marketeers :)

Zijn er nog anderen die wel een bepaalde campagne of voorlichting verwachten van SNS Bank?
Badge
Ik neem aan dat deze wijziging betekent dat het nummer op je betaalpas ook verandert. Een opmerking bij de brief bij aflevering van een nieuwe pas hierover zou denk ik niet misstaan.
Verder zouden niet alleen rekeningnummeres in het internetbankieren-adresboek automatisch moeten worden geconverteerd maar zou er ook een \"omrekenhulp\" moeten zijn die een oud model rekeningnummer automatisch converteert naar nieuw, als dat tenminste foutloos kan.
Ik gebruik de IBAN en BIC al jaren ivm internationale transacties.
Voor mij verandert er niet zo veel.
Badge +1
Ik neem aan dat deze wijziging betekent dat het nummer op je betaalpas ook verandert. Een opmerking bij de brief bij aflevering van een nieuwe pas hierover zou denk ik niet misstaan.
Verder zouden niet alleen rekeningnummeres in het internetbankieren-adresboek automatisch moeten worden geconverteerd maar zou er ook een \"omrekenhulp\" moeten zijn die een oud model rekeningnummer automatisch converteert naar nieuw, als dat tenminste foutloos kan.

Hallo Reinout,

Bedankt voor het meedenken 😃.
De wijziging betekent inderdaad dat het rekeningnummer op je bankpas ook wordt omgezet naar een IBAN. SNS Bank zal in de nabije toekomst ook IBAN afdrukken op de passen en de communicatie daarop aanpassen.

Ook bij het converteren van het oude rekeningnummer naar IBAN wil SNS Bank de klant ontzorgen. Dat betekent dat we vanaf deze zomer binnen Mijn SNS de bijbehorende IBAN gaan tonen op het moment dat de klant een rekeningnummer invult. Zo kan de klant gewend raken aan de IBAN.
In het najaar van 2012 bieden we klanten de optie om of via het oude rekeningnummer te betalen of al via de IBAN. Als je dan een oud rekeningnummer invult, tonen wij de bijbehorende IBAN.
Badge +1

@Reinout Ook vind je via https://www.ibanbicservice.nl/SingleRequest.aspx een 'omrekenhulp'. 😉
Ik gebruik de IBAN en BIC al jaren ivm internationale transacties.
Voor mij verandert er niet zo veel.

@memphis83 Voor jou is de omrekenhulp dus overbodige luxe. Een voorbereid mens telt voor twee 😉.
@Lindsay: Nou overbodig weet ik niet, maar ik vraag er altijd naar en ik weet de mijne ook altijd te vinden.
memphis8326-07-2012 14:21@Lindsay: Nou overbodig weet ik niet, maar ik vraag er altijd naar en ik weet de mijne ook altijd te vinden.

Ik ook hoor, maar prettig dat er aandacht aan besteed wordt voor hen die er minder mee bezig zijn 🙂.
Hoe staat het met de aanpassingen binnen het adresboek? (zou vanaf juli). Bij mij staan er nog geen iban nummers bij.
Groet,
Ben🆒 
Badge +1
Dit vragen we meteen voor je na Ben.
Badge +1
Hoe staat het met de aanpassingen binnen het adresboek? (zou vanaf juli). Bij mij staan er nog geen iban nummers bij.
Groet,Ben🆒�

Hi Ben,

Bedankt voor je scherpe blik 😃. We hebben antwoord ontvangen van de productmanager. Helaas heeft het project vertraging opgelopen. Momenteel zijn we de bestanden om de adresboeken te verrijken met IBAN druk aan het testen. Deze functionaliteit zal dan in oktober dan bij een nieuwe release van Mijn SNS worden toegevoegd.

*Om een nieuwe functionaliteit live te zetten werken we binnen de bank met vaste momenten, releases genaamd. Dit betekent dus dat het niet altijd mogelijk is om een nieuwe functionaliteit te zetten, maar alleen tijdens deze releases.
Vanaf vandaag is de officiele IBAN app te downloaden. De app is beschikbaar voor iPhone, Android en Windows Mobile. Links naar de appstores zijn te vinden op de officiele 'over op IBAN' website: http://www.overopiban.nl/
Ik ben benieuwd wat degenen die de app gaan gebruiken ervan vinden! 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Vanaf vandaag is de officiele IBAN app te downloaden. De app is beschikbaar voor iPhone, Android en Windows Mobile. Links naar de appstores zijn te vinden op de officiele 'over op IBAN' website: http://www.overopiban.nl/ Ik ben benieuwd wat degenen die de app gaan gebruiken ervan vinden! 🙂

Leuke app. Net even getest en hij werkt prima. Jammer van de captcha beveiliging, gelukkig hoef je hem maar 1x in te voeren en kun je daarna meerdere IBAN's opzoeken (tenzij je meerdere keren een ongeldig rekeningnummer invoert...)
Is al bekend wanneer in Mijn SNS het adresboek automatisch het IBAN nummer weergeeft naast de huidige rekeningnummers bij bestaande crediteuren? Dat zou de app overbodig maken 😉
Hoi Stefan,
Kijk even 2 berichten terug (Tibor), daar staat je antwoord geloof ik.
Ga de App ook nog even testen.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stefan,
Kijk even 2 berichten terug (Tibor), daar staat je antwoord geloof ik.
Ga de App ook nog even testen.
Groet,
Ben 🆒

Hoi Ben,
Je hebt helemaal gelijk, maar stiekum hoop ik op een iets meer concrete datum dan alleen de mededeling dat de functionaliteit in oktober beschikbaar komt.
Groeten,
Stefan
Reputatie 3
Badge +1
Zodra we het weten, krijgen jullie het als eerste te horen 🙂
Update! IBAN in Mijn SNS

Vanaf nu laten we IBAN zien bij overschrijvingen in Mijn SNS. Bij een overschrijving verschijnt onder het invulveld 'Naar rekening' automatisch het IBAN-nummer. Bij een overschrijving hoef je zelf nog geen IBAN in te vullen. Maar zo kun je er wel alvast aan wennen :)

IBAN in Adresboek
Ook in het adresboek wordt het IBAN-nummer zichtbaar. Als je een nieuw 'adres' toevoegt, wordt het IBAN-nummer automatisch bijgevoegd. Bestaande contacten in het adresboek worden medio november 2012 aangevuld met IBAN.

Meer informatie
Op onze website zijn de 'SEPA/Over op IBAN pagina”s' voor zakelijk en particulier ge¼pdatet. Voor de zakelijke klant is er online een checklist om de gevolgen van SEPA voor zijn organisatie in kaart te brengen. Je kunt ook een brochure downloaden met uitgebreide informatie over de gevolgen van IBAN, de Europese overschrijving en Europese incasso voor bedrijven.

Deze info vind je op www.snsbank.nl/allesoveriban en www.snsbank.nl/ibanzakelijk
Reputatie 3
Badge +1
Mooie eerste stap! Jammer dat het nog niet helemaal goed werkt; in sommige gevallen verdwijnt het IBAN nummer bij het overschrijven, bijvoorbeeld als ik een begunstigde uit het adresboek gebruik. Bij het overschrijven van/naar SNS spaarrekeningen gaat het wel goed, maar daar heb je geen automatisch aanvullen (als je niet de standaard tegenrekening selecteert) en blijft het IBAN nummer van de begunstigde zichtbaar.
Reputatie 3
Badge +1
...in sommige gevallen verdwijnt het IBAN nummer bij het overschrijven, bijvoorbeeld als ik een begunstigde uit het adresboek gebruik. Bij het overschrijven van/naar SNS spaarrekeningen gaat het wel goed, maar daar heb je geen automatisch aanvullen (als je niet de standaard tegenrekening selecteert) en blijft het IBAN nummer van de begunstigde zichtbaar.

Bovenstaande analyse klopt bij nader inzien niet; de IBAN weergave valt juist weg bij overschrijvingen naar de nieuwe SNS spaarrekeningen die een 10-cijferig rekeningnummer hebben.
Ik heb net ook een acceptgiro ingevoerd van een begunstigde die al in mijn adresboek zit en dat ging weer vlekkeloos.
Bovenstaande analyse klopt bij nader inzien niet; de IBAN weergave valt juist weg bij overschrijvingen naar de nieuwe SNS spaarrekeningen die een 10-cijferig rekeningnummer hebben.

Hi Stefan,

Wat fijn dat je wederom kijkt of alles werkt en dit aangeeft. Daar kunnen we wat mee! Bedankt :D

Ik geef meteen door dat de IBAN wegvalt als je overschrijft naar een 10-cijferig rekeningnummer.

Ik heb net ook een acceptgiro ingevoerd van een begunstigde die al in mijn adresboek zit en dat ging weer vlekkeloos.

Top! 🙂
...in sommige gevallen verdwijnt het IBAN nummer bij het overschrijven, bijvoorbeeld als ik een begunstigde uit het adresboek gebruik. Bij het overschrijven van/naar SNS spaarrekeningen gaat het wel goed, maar daar heb je geen automatisch aanvullen (als je niet de standaard tegenrekening selecteert) en blijft het IBAN nummer van de begunstigde zichtbaar.

Hi Stefan, wat betreft het aanvullen van IBAN's kunnen we je het volgende melden.

Afgelopen dinsdag zijn onze eigen rekeningnummers verrijkt met IBAN, zodat bij het internetbankieren bij invoeren van het rekeningnummer ook het IBAN nummer getoond wordt.

We laten bij een overschrijving IBAN van de begunstigde zien, voor zover die nummers bij ons bekend zijn.

SNS Bank maakt voor de vermelding van IBAN”s gebruik van een externe database. In deze database zijn de meeste IBAN”s opgenomen. Alle banken geven hun rekeningnummers door voor deze service. Nieuwe rekeningnummers (zoals bijvoorbeeld de 10-cijferige rekeningnummers) of bijvoorbeeld rekeningnummers van spaarrekeningen of hypotheeknummers kunnen (nog) niet aangemeld zijn. Zodra er een update is van de externe database, zullen we IBAN”s die dan wel bekend zijn toevoegen.

Het heeft uiteraard geen gevolgen voor de betaling als wij IBAN (nog) niet in onze gegevens hebben. De betaling wordt gewoon uitgevoerd 🙂.
1.Bij ABNAMRO staan het IBAN en BIC nummer al jaren op mijn rekeningafschriften. Is geen nieuw nummer inderdaad maar een voorvoegsel bij je bestaande nummer zodat je de banknaam kan zien en het land.

2. Wat gebeurt er met het BIC nr in het SNS systeem?

3. Uiteraard automatisch toe laten voegen  door SNS, ik verwacht geen formulier te hoeven tekenen met identiteitsbewijs voor deze simpele toevoeging!

4. Adresboekrekeningen worden ook automatisch meegewijzigd?

Reageer