Een kind op komst: minder werken of niet?

• Community Manager
  • 653 reacties
Ben jij blijven werken toen je een kind kreeg? Of ga je minder werken en ben je benieuwd wat dat financieel betekent? Maaike beviel 2 jaar geleden van haar zoontje Max en ging minder werken.

Maaike, hoe heb jij het aangepakt?
‘Het was best een puzzel om uit te zoeken hoe het financieel uit zou pakken als ik minder ging werken. Wat ik moeders, en vaders natuurlijk, aanraad is om je werkgever een proefberekening te laten maken van hoeveel je bruto én netto gaat verdienen als je minder gaat werken. Dat kan namelijk. Ik wist daardoor precies wat het voor mijn salaris ging betekenen. Daarnaast kon ik bij mijn werkgever ook gebruikmaken van onbetaald ouderschapsverlof. Een voordeel van ouderschapsverlof is dat je het recht houdt om na je verlof weer je volledige aantal werkuren te werken. Dat is handig als je kinderen op een gegeven moment naar school gaan en je meer tijd hebt om te werken. Het loont dus om even uit te zoeken of je ook bij jouw werkgever ouderschapsverlof kunt opnemen. Bij sommige werkgevers worden je uren die je minder gaat werken zelfs vergoed.’

Heb je hierna meteen de knoop doorgehakt om minder te gaan werken?
Nee, zeker niet. Ik wilde eerst goed kijken naar alle uitgaven en inkomsten die ik zou hebben met een kind. Je krijgt te maken met andere uitgaven. Denk aan bijvoorbeeld de kinderopvang als je daarvan gebruik wilt maken. Maar sommige uitgaven heb je juist niet meer of minder. Uiteten of naar de film zit er, vooral in het begin, even niet meer in, haha! Naast je uitgaven is het ook goed om te kijken of je recht hebt op kindertoeslag. Ik ben daarvoor naar de website van de Belastingdienst gegaan. Daar kun je het simpel uitrekenen. Nadat ik alle inkomsten en uitgaven van mij en die van mijn partner op een rij had gezet, besloot ik om 1 dag in de week minder te gaan werken. En dat bevalt me nog steeds prima!

Ben jij minder gaan werken toen je een kindje kreeg? En wat deed je partner? We zijn benieuwd naar jouw verhaal. En deel hieronder je tips voor de toekomstige papa’s en mama’s onder ons. Een vraag stellen mag natuurlijk ook.

10 Reacties

Reputatie 2
Vijfentwintig jaar geleden hebben wij het redelijk stereotype aangepakt. Ik ben volledig blijven werken en mijn vrouw heeft thuis overdag alles gedaan. Het was een bewuste keuze. De overwegingen waren: We wilden zelf de opvoeding doen (geen kinderopvang), financieel was het ook het gunstigst. Daarnaast nam ik in het weekend en 's avonds zo veel mogelijk de kinderzorgen over zodat mijn vrouw ook vrije tijd had en de verzorging van de kinderen is een goede manier om de band te versterken. Na een aantal jaren is ze weer gaan werken (avond- en weekenddiensten in gezondheidszorg). Ik had gelukkig de flexibiliteit om met mijn uren te schuiven en af en toe thuis te werken.
Tineke schreef:

..........‘Het was best een puzzel om uit te zoeken hoe het financieel uit zou pakken als ik minder ging werken........... Ik wilde eerst goed kijken naar alle uitgaven en inkomsten die ik zou hebben met een kind...........

Heel goed. Nog beter zou zijn om die afwegingen te maken voordat je aan de conceptie begint. En uiteraard niet alleen de financiële afwegingen, maar ook wie gaat wat doen na de bevalling. Bezint eer ge begint, dacht ik zo.
Goedemorgen,

@eRik19 Dat klinkt inderdaad als een logische en bewuste keuze. Ik weet niet hoe het 25 jaar geleden was, maar tegenwoordig kunnen de kosten voor kinderopvang aardig oplopen. Fijn dat je ruimte kreeg van je toenmalige werkgever om je uren flexibel in te steken. Was 'thuiswerken' in die tijd gebruikelijk?
Tibor schreef:

...... Ik weet niet hoe het 25 jaar geleden was, maar tegenwoordig kunnen de kosten voor kinderopvang aardig oplopen. ....

Dat kan ik je wel vertellen. Er was toen niets. Je moest zelf maar iets regelen en alles zelf betalen (de kosten waren ook niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting) . Er was geen vergoeding van wie dan ook. Ik heb het nu over 1989/1990. Ik heb geprobeerd minder te gaan werken maar dat vond de werkgever geen goed plan (lees: dat mocht niet). Mijn vrouw is in onderling overleg minder gaan werken en wij hadden een oppas aan huis (geen werkster, maar één die er alleen voor de kinderen was). Van het salaris van mijn vrouw hield je dan weinig over voor jezelf. Maar ja, dat wisten we toen we aan kinderen begonnen.
Reputatie 1
Ik had het voordeel dat mijn werkgever (de provincie Noord-Holland) juist startte met flexibel werken - jawel: de prikklok.
Ik kon mijn dienstverband van 36 uren per week verdelen in 4 dagen van 9 uur. Dat scheelt een dag. Verder was er een oppasgezin in de buurt. Yorick is geboren in 1991.
Dat is inderdaad ideaal, Koos. Een dag vrij is altijd lekker en een oppasgezin in de buurt, dat scheelt ook een hoop.
Ik heb 2 dagen vrij doordeweeks en ik vind het allemaal prima zo. Ik verdien net genoeg om te overleven en kan 3x per jaar naar Spanje tot mijn dood als het goed is.

Verder hoef ik niet veel. Ik betaal mijn rekeningen en klaar. Ben altijd wel druk.

Ik wilde bewust minder werken en wil echt niet terug naar 5 dagen..ik ben malle Pietje niet.

Na mijn studie Communicatie & Multimedia Design werd onze dochter geboren en ik zie haar nu echt opgroeien..kan iedereen hetzelfde aanbevelen!
Mijn standpunt is dat kinderen vóór gaan. En daarin ben ik stellig: niets is beter voor een kind dan iedere dag bij mama te zijn. Of eventueel papa, vooruit. (In de praktijk zal versie 1 meer voorkomen.)

Maar ja, de hypotheek hè? En de boodschappen. Het kan een aardig lastig verhaal worden als papa in zijn eentje géén modaal salaris binnensleept. Iets wat ik gelukkig wel mag doen. En mama mag zo nu en dan bijklussen met een tamelijk lucratief 0-urencontract.

En dan nog zul je soms wat op moeten geven. Niet alles kan zomaar even, zoals een nieuwe auto of verhuizen naar iets groters. Maar is dat allemaal ook wel echt nodig?

In het algemeen zou ik steeds de vraag stellen: hebben wij geld, of heeft geld ons?
Dirk van der Plas schreef:

In het algemeen zou ik steeds de vraag stellen: hebben wij geld, of heeft geld ons?

Zo mooi en bondig geformuleerd heb ik het nog nooit gezien. Hulde !!
Dirk van der Plas schreef:

Mijn standpunt is dat kinderen vóór gaan. En daarin ben ik stellig: niets is beter voor een kind dan iedere dag bij mama te zijn. Of eventueel papa, vooruit. (In de praktijk zal versie 1 meer voorkomen.)

Maar ja, de hypotheek hè? En de boodschappen. Het kan een aardig lastig verhaal worden als papa in zijn eentje géén modaal salaris binnensleept. Iets wat ik gelukkig wel mag doen. En mama mag zo nu en dan bijklussen met een tamelijk lucratief 0-urencontract.

En dan nog zul je soms wat op moeten geven. Niet alles kan zomaar even, zoals een nieuwe auto of verhuizen naar iets groters. Maar is dat allemaal ook wel echt nodig?

Je stelling 'niets is beter dan iedere dag bij mamma zijn' of al 2e keus zo lees ik pappa vind iets te stellig.
Voor de sociale omgang is een kinderopvang heel goed. Het niet gaan naar een peuterschool kan zelfs behoorlijke sociale achterstand opleveren. En eigenlijk is een professionele kinderopvang in principe beter voor het kind dan de peuterschool met heel welwillende vrijwilligers.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik het goed vind om kinderen maar 5 hele dagen naar de opvang te brengen. Maar er is als altijd een gulden middenweg!

En met je laatste opmerking ben ik het wel helemaal eens!

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)