Hoera, een kindje op komst. Hoe bereid je je financieel voor?

Het is geweldig fijn nieuws wanneer er een baby op komst is. Waarschijnlijk zit je op een wolkje van geluk. Maar met welke uitgaven moet je rekening houden als je een kind krijgt? Voor welke kosten wil je sparen en waar kun je op besparen? Volgens cijfers van het CBS besteden we gemiddeld zo’n 17% van ons netto inkomen aan ons (eerste) kind. Om je financieel goed voor te bereiden, is het slim vooraf een begroting te maken. Ga daarbij uit van je inkomen vanaf het moment dat je baby er is. Neem verder op in je begroting: je eenmalige uitgaven voor de uitzet, je maandelijkse kosten voor je baby, wat je terugkrijgt van de Belastingdienst en de kinderbijslag. Reserveer ook elke maand iets extra’s voor onverwachte uitgaven, dat komt goed uit wanneer je in een winkel iets ziet wat je echt niet kunt laten liggen. En wat denk je van onze bespaartips?
  • Vraag bij familie en vrienden of ze nog baby- of kinderspullen hebben.
  • Koop eens tweedehands, bijvoorbeeld bij de Kringloopwinkel of op Marktplaats.
  • Koop dingen die meegroeien, zoals een wagen, een autostoeltje of een bedje.
  • Houd je spullen netjes en verkoop ze weer als je ze niet meer nodig hebt.
  • Kleding krijg je vaak cadeau, dus koop zelf niet teveel. En mis je iets? Dan heb je het zo gekocht.
Wil je mét gezinsuitbreiding ook financieel fluitend door het leven te gaan? Bekijk hier de tips van SNS. Als je nuttige tips aan dit lijstje kunt toevoegen, dan hoor ik natuurlijk graag van je.

5 Reacties

Reputatie 3
Wil je echt besparen, vraag dan maar eens aan je oma hoe die dat deden in de jaren net na de oorlog. Je hoeft echt niet aan het gemiddelde van het CBS te voldoen. Een kind heeft heel weinig nodig. Tegenwoordig maken we daar met onze hang naar luxe veel groot probleem van. Hoe minder je een kind overlaat, en hoe meer je 'samen' dingen doet hoe beter.
Hoi eRik19,

Ach ja, toen was geluk nog heel gewoon. Maar samen erop uit en elkaar ontmoeten vinden nog steeds veel mensen erg fijn. In het kader van het besparen zouden we elkaar weekendtips kunnen geven. Voordelige uitjes voor het hele gezin :)
Reputatie 3
Evelyn SNS schreef:

Voordelige uitjes voor het hele gezin :)

Daar heeft een baby nog niet zoveel aan...
eRik19 schreef:

Wil je echt besparen, vraag dan maar eens aan je oma hoe die dat deden in de jaren net na de oorlog. Je hoeft echt niet aan het gemiddelde van het CBS te voldoen. Een kind heeft heel weinig nodig. Tegenwoordig maken we daar met onze hang naar luxe veel groot probleem van. Hoe minder je een kind overlaat, en hoe meer je 'samen' dingen doet hoe beter.

Oma in die tijd had 1 kostenpost niet (of nauwelijks) die wij nu hebben. Namelijk de opvangkosten. Eerlijk gezegd vond ik de kosten voor luiers en zelfs de babyvoeding in het niets staan vergeleken bij de kinderopvangkosten.. Voor 2 kinderen waren wij ca. 1.500 euro per maand kwijt (partner werkte 3 dagen en ik fulltime). Daar krijg je een substantieel bedrag (afhankelijk van je inkomen) van terug maar toch... Meer dan de helft betaalden we zelf.

Overigens zijn dit kosten die je vooraf redelijk kunt inschatten.
Reputatie 3
Als je het zo stelt tegenover eRik's idee, moet je ook niet vergeten dat je nu 1 inkomstenpost hebt die er toen niet was.
Ik heb mij ook dikwijls afgevraagd waarom officiele kinderopvang een economische activiteit is, met de nodige betalingen, maar het ineens geen "productie" meer is als één van de ouders het doet...

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)