SNS

Sticky

Met een betaalpas naar de brugklas?

• 29 augustus 2019
  • 4 Reacties
  • 4514 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Naar de brugklas
Augustus is de maand waarin veel kinderen voor het eerst naar de middelbare school gaan. Voor het hele gezin een spannende tijd. Er verandert nogal wat vergeleken met de basisschool. Niet alleen voor je kind. Ook voor ouders. Want…

• Geef je je kind een lunch mee van huis of krijgen ze kantinegeld?
  • Hoeveel geef je je kind mee en wat is voldoende om de dag door te komen?
  • Waar mogen ze het aan besteden en hoe houd je een oogje in het zeil?
  • Is dit dan het moment waarop ze een rekening met een eigen betaalpas krijgen?

Met pinpas?
De 1e klas van de middelbare school wordt vaak genoemd als een goede gelegenheid om kinderen meer zeggenschap te geven over geld of een eigen rekening. Je kind groeit - ook financieel - op. Wij zijn heel benieuwd. Hoe hebben jullie dat geregeld met jullie kinderen?

4 reacties

De kosten voor levensonderhoud laag houden door van thuis zaken mee te nemen is een goed begin van een financiële basis: al die kleine bedragen uitgegeven in de kantine is een hele kostenpost.
Gezien de ADD van onze jongste hebben we pinpas etc langzaam ingevoerd.
Zakgeld is nodig voor feestjes, kleine schooluitgaven (vervanging van kapotte of verloren passer geodriehoek etc.)
Zeker niet mee naar school. Er is soms groepsdruk om veel lekkers te kopen. Ons advies is: aan het begin van de maand X euro pinnen. Even plannen of er feestjes zijn en de rest kun je aan consumpties besteden. Op is op en dat kun je dan ook eerlijk tegen te klasgenoten zeggen.
Reputatie 3
Badge +3
Goedemorgen @eRik19,

Bedankt voor je reactie en het kijkje in de keuken. Zoals jullie het zakgeld over de maand verdelen lijkt me (voor kinderen) overzichtelijkheid en praktisch. 'Op is op' is misschien niet fijn, maar daar loopt iedereen wel eens tegenaan. Mag ik vragen of je kinderen ook tevreden zijn over het plannen van hun zakgeld?
Mag ik vragen of je kinderen ook tevreden zijn over het plannen van hun zakgeld?

@Evelyn SNS, Tevredenheid is een emotie die in onze huidige maatschappij onderdruk staat. Ik vind dat zelf wel een belangrijke emotie om met voldoende stabiliteit te kunnen leven. Dus dat is dan ook een onderdeel van onze opvoeding. Ik zeg wel eens tegen m'n kinderen, wij zijn er niet om jullie te pleasen, maar om jullie op te voeden (en zelfstandig te maken), impopulaire maatregelen/standpunten horen daarbij (een herhaling van m'n eigen opvoeding). Kinderen leren vaak het beste door vallen en opstaan. Dit alles in overweging nemend, zijn de kinderen regelmatig niet tevreden over hun budgettaire planningsruimte; ik vind dat een leerzame emotie.
We lenen geen geld aan de kinderen als de maand te lang duurt. Het enige wat ik recent gedaan heb is geld geleend voor het rijbewijs: (eerste N lessen in 1x betalen was 5% goedkoper, en dan wil ik wel als bank spelen; bij 18 jaar zou zilvervloot vrijvallen, dus ik had garanties). Maar voor andere zaken moeten ze maar eerst sparen/plannen.
Als we nu toch elkaar aan het bevragen zijn: hoe was dat dan in jouw jeugd?
Reputatie 3
Badge +3
Hoi @eRik19

Op de valreep van mijn werkdag nog gauw een reactie. Toen ik opgroeide heb ik geleerd om zuinig om te gaan met mijn spullen en te sparen. Om eerlijk te zijn vond ik sparen leuk, helemaal tijdens de vakantie kom ik me enorm verheugen op mijn droomaankoop: de nieuwste Suske & Wiske. Als ik voor grote dingen spaarde (zoals een nieuw hok voor mijn konijnen) deed ik vaak klusjes in en om het huis. En ook voor de buren. Én ik verkocht moppen aan de deur: een goede mop kostte 10 cent, een matige 5 cent. Mijn spaargeld bewaarde ik in een blauwe, ijzeren spaarpot van de Nutsspaarbank in Drachten. En zoveel jaar later werk ik voor SNS, balletje rond 🙂

Reageer