SNS

Ideeën over financiële opvoeding

• 17 september 2015
  • 3 Reacties
  • 26365 Keer bekeken

In de SNS Klantenraad kwam kort het onderwerp 'financiële opvoeding' ter sprake. Onze directeur Rob Langezaal gaf aan dit een erg belangrijk onderwerp te vinden. We doen al een aantal zaken op het gebied van financiële opvoeding. Zo bieden we een Zilvervlootrekening om kinderen te leren sparen en betaalproducten speciaal voor kinderen. Daarnaast staan we regelmatig voor de klas om gastlessen te geven.

Rob is benieuwd naar jullie ideeën over financiële opvoeding. Wat kunnen wij daar als bank in betekenen?

3 reacties

Badge +1
Vroeger spaarde mijn kinderen met een spaarpot en dan gingen we af en toe naar de balie van een bank om het geld te storten, de Postbank had een mooie 'pin-automaat-spaarpot' daarvoor. Zo'n spaarpot is best wel leuk en beter dan een app met spaarpot. Bij mij is een smartphone voor 12+.

Nu moet ik achter m'n laptop zitten. Kinderen geven mij contant geld en kijken toe hoe ik geld overboek naar hun spaarrekening. Ik loop dagen krom met al dat kleingeld en ga uit ellende maar kroketten kopen in de bedrijfskantine.

Verder krijgen kinderen zakgeld en soms wat voor klusjes. Van dat geld moet 50% naar de bank. Omdat ik ook twee studerende kinderen heb gaat het opvoeden van de jongste twee (10j, 14j) wat makkelijker: zij vertellen dat sparen best wel handig is, omdat je later veel zelf moet betalen.

Voor de groten geldt: schoolgeld en ziektekosten krijgen en alles verder zelf doen. Resultaat is dat boeken tweede hands worden gekocht (of zelfs niet) en weer worden doorverkocht. Vakantie baantjes enz houden de studiekosten binnen de perken.

Een gouden regel die ik mee kreeg is: Je leent alleen geld voor een huis, voor alle andere dingen eerste sparen.
Een gouden regel die ik mee kreeg is: Je leent alleen geld voor een huis, voor alle andere dingen eerste sparen.

Dat is ook mijn/onze stelregel.
Eerst sparen en dan pas uitgeven.

En verder werd het je vroeger inderdaad bijgebracht door te sparen in een spaarpot en die af en toe naar de bank te brengen. En dat was best spannend zo'n bank.

Als je je kinderen dan zakgeld geeft en ze mogen daarmee doen wat ze willen, moet je als ouder het ook kunnen verkroppen dat ze het alleen aan snoep en andere in jouw ogen, onzinnige dingen besteden in plaats van gedeeltelijk te sparen. Dat hoort er ook bij. En je kunt ze helpen bij een grotere aankoop door te zeggen dat als zij x % gespaard hebben, jij er de rest bij legt.

Dus wat kan de bank doen? Schot voor open doel zou ik zeggen; dat is vragen om het antwoord van geld storten weer mogelijk te maken. Verder misschien een soort huishoudboekje voor kinderen / de jeugd? Een spelletje of een app ontwikkelen waarin sparen aan de orde komt (en het wint van eerst lenen en dan proberen af te lossen). En de bank kan weer meer aandacht besteden aan de nationale sparweek (als die tenminste nog bestaat).
De nationale spaarweek is zeker een oud fenomeen en ik denk er met plezier aan terug. Met mijn spaarpot naar de bank en naast het spaarboekje wat werd bijgewerkt, kwam er een leuk cadeautje van onder de balie..... waarschijnlijk volstrekt waardeloos, maar het werd zeer gewaardeerd.

Thuis hanteren wij het 1/3 principe voor het zakgeld van zoonlief(12j). Gezegend met alle grootouders en zelfs een overgroot moeder, komt er best een hoop binnen aan zakgeld, te veel om op te eten. Daarom hanteren we het principe: 1/3 om zo uit te geven (niet alleen snoep, maar ook het toegangskaartje voor de bios of Sparta als met vrienden wordt afgesproken). 1/3 sparen voor persoonlijke grotere uitgaven. Hiervoor hebben we bij SNS een jeugd betaalrekening. En 1/3 sparen voor de toekomst, op een spaarrekening niet toevallig ook SNS.

Maar naast deze uitgaven en sparen, proberen we ook bij te brengen dat het goed is om goed na te denken en te oriënteren als er een grote uitgave wordt gedaan om bijv. niet de hoofdprijs te hoeven betalen. Zeker bij het kopen van games kan dat een hoop beSPAREN.

Dus als SNS aandacht aan sparen geeft, is BESPAREN door zuinig uit te geven zeker een thema wat aandacht vraagt.

Reageer