Beantwoord

Klantenraad 15 juni 2015

• SNS Topper
  • 2489 reacties
Beste community leden,

Op 15 juni 2015 vindt de eerstvolgende SNS klantenraad plaats. Zijn er nog specifieke onderwerpen (waarover jullie extra aandacht willen vragen) die ik kan meenemen naar deze off-line versie van de SNS community?

Groeten,
Stefan

PS: uiteraard stel ik deze vraag mede namens de andere SNS klantenraadleden die ook hier op de on-line SNS community aqctief zijn ;)
icon

Beste antwoord door BigBen 19 juni 2015, 22:20

BigBen schreef:

PS Ik had ook al iets van Sanne gelezen, misschien samen overleggen wie wat? Maakt mogelijk de "taak" voor de toekomst lichter, zodat het blijft doorgaan. 

Voor de volledigheid en andere mensen die dit draadje lezen, mijn stukje staat hier

Maar Stefan's stukje is een stuk uitgebreider, waarvoor hulde ;)

Ik complimenteer jullie beiden. Tenslotte hebben jullie beiden de intentie ons te informeren.
(naast de tijd die jullie dus al in de klantenraad steken.)
Misschien kan een Mod jouw stuk ook even hier naar toe kopieren? :)
Groet,
Ben :cool:
PS Jij was dan weer sneller met jouw stuk! :)

Bekijk origineel

25 Reacties

Een aantal punten komen vaak terug in discussies, maar een antwoord komt er niet. Dus!
wat wil men met beleggen?
wat wil men met zakelijke klanten?
Waar worden dit soort beslissingen genomen.
Waarom is men hier niet wat transparanter in, of anders geformuleerd; waarom laat men klanten in het ongewisse, zich steeds weer de kop stoten?
Er komt vast nog wel wat meer.
Dank voor dit initiatief. Dit is de goede weg.
Groet,
Ben :cool:
PS Natuurlijk begrijp ik dat "men" niet alles zomaar kan delen. Maar zoals nu, niets delen, is echt niet "normaal" voor een bank die (weer) "gewoon" wil worden.
Hoi Stefan ,

wat mij betreft graag aandacht voor twee onderwerpen :
Wat is de filosofie over het niet meer openen van nieuwe rekeningen Zelf Beleggen en het aanbieden van beleggingsprodukten in het algemeen
en
Is er een stappenplan ontwikkeld o.a. naar de politiek toe om de SNS zich te laten profileren als "Nutsbank" die specifiek op Nederland is gericht.
Ik denk dat àls er een gelegenheid is om een Nutsbank te laten ontstaan , dan is dat wel dit jaar of volgend jaar.
Succes met de klantenraad op 15 juni gewenst , en met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Wat goed dat je input van de community vraagt @Stefan! Goed om te zien dat er ook vragen vanuit de community komen.

Beleggen is een van de onderwerpen die hier op de community spelen. Tijdens deze Klantenraad zal er niet voldoende tijd beschikbaar zijn om hier uitgebreid bij stil te staan. Omdat het een belangrijk onderwerp is waar veel vragen over zijn, hebben we dit onderwerp op de agenda gezet voor de volgende Klantenraad op 15 september.
Dag Wanda ,

Om de positie van de klantenraad wat meer helder te krijgen , gaarne wat meer informatie :
Is er formeel of informeel contact tussen de leden van de klantenraad en de Centrale Ondernemingsraad van de overkoepelende SNS ?
groet ,
Axasjaak
Axasjaak schreef:

Dag Wanda ,

Om de positie van de klantenraad wat meer helder te krijgen , gaarne wat meer informatie :
Is er formeel of informeel contact tussen de leden van de klantenraad en de Centrale Ondernemingsraad van de overkoepelende SNS ?
groet ,
Axasjaak

De Klantenraad heeft geen contact met de Centrale Ondernemingsraad. De Klantenraad praat met de directie van SNS.

De Klantenraad is voor SNS een belangrijk adviesorgaan. Maar de Klantenraad heeft geen beslissingsbevoegdheid over beleid van en uitvoering door de bank. SNS is niet verplicht om de Klantenraad te informeren over beleidswijzigingen bij de bank.

Uiteraard geeft SNS wel regulier terugkoppeling aan de deelnemers over wat er met de uitkomsten van de vorige bijeenkomsten gedaan is. Van de bijeenkomsten worden (globale) verslagen opgesteld. De verslagen zijn voor iedereen toegankelijk via de website van SNS.

Meer over de Klantenraad lees je hier.
Ondanks dat er weinig tijd voor vrij gemaakt kan worden (er is waarschijnlijk ook nog wel zoiets als een rondvraag) lijkt het mij toch erg zinvol (kort, men kan zich nu al voor bereiden toch?) hier enig inzicht in te geven. Het speelt inmiddels al erg lang en de betreffende klanten hebben al veel voor hun kiezen gehad (en nog, ik krijg bijv. mijn jaarcijfers voor 2013 maar niet goed gekeurd ivm met het gedoe rond Fundcoach).
Groet,
Ps Het is ook een beetje tegenstrijdig, zeggen dat het leuk is om vanuit de community wat bijdrages te ontvangen en dan zeggen dat er geen tijd is (behalve dan over een half jaar).
BigBen schreef:

Ondanks dat er weinig tijd voor vrij gemaakt kan worden (er is waarschijnlijk ook nog wel zoiets als een rondvraag) lijkt het mij toch erg zinvol (kort, men kan zich nu al voor bereiden toch?) hier enig inzicht in te geven. Het speelt inmiddels al erg lang en de betreffende klanten hebben al veel voor hun kiezen gehad (en nog, ik krijg bijv. mijn jaarcijfers voor 2013 maar niet goed gekeurd ivm met het gedoe rond Fundcoach).
Groet,
Ps Het is ook een beetje tegenstrijdig, zeggen dat het leuk is om vanuit de community wat bijdrages te ontvangen en dan zeggen dat er geen tijd is (behalve dan over een half jaar).

We sluiten iedere Klantenraad af met de peilstok, daarin kan Stefan jullie inbreng meenemen. Ik heb je vraag over beleggen intern uitgezet. De volgende Klantenraad is al over 3 maanden. Dan gaan we uitgebreid in op beleggen. Ik hoop dat je begrijpt dat we in de korte tijd die we per avond hebben niet alle onderwerpen uitgebreid kunnen behandelen, we moeten daarin keuzes maken.

Kunnen wij je helpen met de problemen rond je jaarcijfers van 2013?

Wat ik nog vergat te vertellen is dat we deze Klantenraad uitgebreid ingaan op Zakelijk bankieren.
Hoi Wanda ,

Quote :
"Wat ik nog vergat te vertellen is dat we deze Klantenraad uitgebreid ingaan op Zakelijk bankieren.."

Dat brengt mij op de vraag :
In hoeverre ligt de kern van de SNS bij het zakelijk bankieren ?
of
hoe is de verhouding in omzet tussen zakelijk- en particulier bankieren ?

met vriendelijke groet ,
Axasjaak

We sluiten iedere Klantenraad af met de peilstok, daarin kan Stefan jullie inbreng meenemen. Ik heb je vraag over beleggen intern uitgezet. De volgende Klantenraad is al over 3 maanden. Dan gaan we uitgebreid in op beleggen. Ik hoop dat je begrijpt dat we in de korte tijd die we per avond hebben niet alle onderwerpen uitgebreid kunnen behandelen, we moeten daarin keuzes maken.

Kunnen wij je helpen met de problemen rond je jaarcijfers van 2013?

Wat ik nog vergat te vertellen is dat we deze Klantenraad uitgebreid ingaan op Zakelijk bankieren.

Hoi Wanda,
ik ontdekte dat ik niet gereageerd heb op je bijdrage.
Natuurlijk heb ik begrip voor het feit dat je beperkte tijd binnnen besprekingen hebt. Maar ook ik vond Stefans initiatief erg goed. Het is dan jammer in enkele latere berichten alweer te lezen dat er geen tijd voor is. Ik denk dat het dan beter is de ingebrachte onderwerpen in ieder geval kort te bespreken. Waar gaat het over, wat kunnen we er mee, wat antwoorden we, hoe plannen we een vervolg of sluiten we het hiermee af. Voor de inbrenger is het snel duidelijk dat het ingebrachte ook echt aandacht krijgt, serieus wordt genomen en het duurt geen maanden eer er (misschien) een reactie komt. Hierdoor komt het de wisselwerking tussen community (leden) en de klantenraad ten goede. 
Ik vraag me ook af wat Stefan hiervan vindt. Hij is immers de klant / initiatiefnemer van dit voorstel.
En ik vraag me ook af hoe de klantenraad met dit initiatief wenst om te gaan. Ik neem aan dat deze een eigen verantwoordelijkheid heeft en neemt in deze. Het lijkt mij goed indien de SNS de klantenraad de ruimte geeft ook een eigen kijk op (dit soort) zaken te ontwikkelen, Anders loopt de klantenraad wel erg in het spoor van de SNS,
Ik ben benieuwt wat er uit de bespreking komt over "zakelijk bankieren". Hopenlijk houden klantenraadsleden ons ook een beetje op de hoogte, zodat we niet lang moeten wachten tot dat we het goedgekeurde verslag op de site kunnen inzien.
W.b.t. mijn jaarcijfers 2013 is het deze week uiteindelijk (met wat hang en wurgwerk) opgelost. Dank voor je aanbod om te helpen.
Groet,
Reputatie 1
Toegevoegd door Kirsty

Bij dezen Ben :):

Hoi Ben,

De meeting is constructief verlopen. SNS geeft aan wat ze willen en hoe ze daar naar toe werken en verbeterpunten aangedragen door de klantenraad worden goed opgepakt.

SNS heeft een goed aanbod voor mensen om bij hun te bankieren. Echter zijn ze zoals bekend de kleine speler in een markt met 3 groten.
Zij kiezen ervoor zich te onderscheiden, met o.a. goede rentes en rente op de betaalrekening.

Hoewel veel mensen bij SNS beter af zouden zijn, zien ze op tegen het overstappen. Het is dus in het belang van SNS om overstappen makkelijker en aantrekkelijker te maken. Een groot obstakel hierbij is dat men een rekeningnummer niet kan meenemen naar een andere bank. Als dat wel zou kunnen, zou dat een stuk schelen; bij telecom aanbieders zorgde dit voor een enorme impuls voor de concurrentie. Echter kan SNS dat niet alleen regelen en is hiervoor bijv. ook mede afhankelijk van de politieke besluitvorming.

Wat SNS wel kan doen, is de overstapservice bekender maken, uitleggen wat die precies wel EN niet doet en bijv. extra service bieden zoals hierboven aangehaald; gelijk een pinpas en een digipas mee.  Alles met het doel overstappen makkelijker en aantrekkelijker te maken. Een leuk welkomst cadeautje kan soms net het laatste zetje geven.

Tot zover globaal het verhaal zoals gedeeld met de klantenraad :)

groetjes,
Sanne

P.S. Haha, bedankt. Als je hem niet herkend had, dat is stripheld Guust Flater

Afgelopen maandag was weer een enerverende klantenraad. De sfeer was goed, maar er werd wel scherp gediscussieerd. Vooral op de punten waarop SNS zich nu wil profileren, maar toch nog op belangrijke onderdelen steken laat vallen. Zoals we gewend zijn staat SNS open voor deze kritiek en op een aantal vlakken werden ook al stappen gezet om tot (structurele) verbeteringen te komen.
:cool:

De twee hoofdonderwerpen waren:
1. Basis bankieren en pop-up stores
2. Zakelijk bankieren bij SNS

Ronald Pieters (een oude bekende bij de klantenraad) hield een verhaal over SNS basisbankieren, gecombineerd met het verschijnsel 'pop-up store'. Het verhaal ging vooral over hoe SNS ervoor kan zorgen dat mensen met een betaalrekening bij een van de drie andere grootbanken, gaan overstappen naar een van de kleinere banken, met een sterke voorkeur naar SNS natuurlijk.;)
Het is belangrijk dat SNS zich goed profileert, door anders (lees: beter) te zijn dan de 3 grootste banken van Nederland. Dat heeft uiteraard met kosten (en rente op de betaalrekening) te maken, maar dit aspect is op zichzelf vaak niet voldoende om mensen daadwerkelijk de stap te laten zetten. De laatste maanden ziet SNS wel veel klanten overstappen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn onvrede over diverse bonus en beloningsincidenten, en natuurlijk de succesvolle "Normaal" campagne van SNS.
Extra profileren op thema's zoals duurzaamheid is lastig, omdat ASN (dochter van SNS retail bank) zich al scherp profileert op dit vlak. SNS zou zich wel goed kunnen profileren door het bieden van een totaaloplossing voor betalen, sparen en verzekeren. Helaas is het in de bankwereld (en ook bij SNS) nog erg gebruikelijk om te denken in producten. Dit 'silo-denken' weerhoudt SNS nog van het bieden van echte klantgerichte totaaloplossingen, waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan korting op je verzekering als je ook spaart en betaalt bij SNS. Beloning van vaste klanten en/of klanten die meerdere verschillende producten afnemen, biedt kansen om nog meer mensen over de streep te trekken. Overigens blijft SNS verzekeringen verkopen onder eigen naam, ook als is de afsplitsing en verkoop van de verzekeringstak (VIVAT) bijna een feit.
Een van de grootste drempels bij het overstappen is dat je rekeningnummer wijzigt. Bij de overgang naar IBAN, is er in Nederland voor gekozen om de banknaam in 4 letters op te nemen in de IBAN, waardoor nummerportabiliteit verder weg lijkt dan ooit. Kijkend naar de (mobiele) telefoniemarkt, dan zie je dat overstappen op grote schaal pas gebeurt als je jouw nummer kunt meenemen. Door bij diverse politici te lobbyen, probeert SNS toch deze impasse rond nummerportabiliteit te doorbreken. Zelf heb ik in de klantenraad het idee geopperd om klanten zelf de laatste 10 cijfers van hun IBAN rekeningnummer te laten kiezen. Dat kan bijvoorbeeld jouw eigen 06 nummer zijn. Doordat je in Nederland nu altijd de 4 letters van jouw bank in de IBAN verwerkt zijn (makkelijk te onthouden), blijft de IBAN uniek als je over zou stappen. Het enige dat je dan nog moet onthouden zijn de 2 cijfersachter 'NL' (het controlegetal). Bijvoorbeeld: NL94 SNSB 06 12345789. Hiermee zou SNS baanbrekend kunnen zijn door klanten (grotendeels) hun eigen rekeningnummer te laten kiezen, waarbij alleen nog het 2-cijferige controle getal onthouden hoeft te worden. Daarbij kan een overstapper ook zijn/haar bestaande rekeningnummer (de laatste 10 cijfers van het IBAN) kunnen meenemen naar SNS.
Tot slot heeft Ronald een toelichting gegeven over de recent geopende pop-up store op Rotterdam Centraal Station. Deze tijdelijke SNS locatie moet mensen gaan helpen bij het overstappen. Hierover is elders op de community al over geschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen.

Het tweede hoofdonderwerp ging over zakelijk bankieren. Ingrid Morauw gaf een toelichting hoe SNS het zakelijk bankieren eveneens 'Normaal' wil maken. Ook hier is het een kwestie van goed profileren. SNS kiest bewust voor de ZZP-er en het MKB. Hiervoor zijn 2 zakelijke producten beschikbaar, waarvan vooral de ZZP rekening moet meeliften met de campagne voor de consumentenmarkt. Deze aanpak is logisch, aangezien Nederland al zo'n 1 miljoen ZZP-ers kent. SNS kiest dus heel bewust niet voor de grootzakelijke markt.
Uiteraard is er nog veel ruimte voor verbetering in de zakelijke producten. Aan de andere kant is het aandeel zakelijke klanten nog erg klein vergeleken met het aantal particuliere klanten. Dat heeft natuurlijk invloed op het ontwikkelbudget; SNS moet blijven oppassen met grote investeringen puur voor de zakelijke markt, omdat het omslaan van deze kosten per gebruiker een onevenredige kostenstijging zou kunnen veroorzaken.

Wanda maakt nog een verslag van deze klantenraad, met daarin ook alle onderwerpen die ik hier nog niet heb genoemd (zoals de peilstok, die een beetje rommelig verliep waardoor ik zonder aantekeningen lastig kan schrijven hierover). Ik heb haar gevraagd om het concept verslag hier te plaatsen.

Groeten,
Stefan

Afgelopen maandag was weer een enerverende klantenraad. De sfeer was goed, maar er werd wel scherp gediscussieerd. Vooral op de punten waarop SNS zich nu wil profileren, maar toch nog op belangrijke onderdelen steken laat vallen. Zoals we gewend zijn staat SNS open voor deze kritiek en op een aantal vlakken werden ook al stappen gezet om tot (structurele) verbeteringen te komen.

Ronald Pieters (een oude bekende bij de klantenraad) hield een verhaal over SNS basisbankieren, gecombineerd met het verschijnsel 'pop-up store'. Het verhaal ging vooral over hoe SNS ervoor kan zorgen dat mensen met een betaalrekening bij een van de drie andere grootbanken, gaan overstappen naar een van de kleinere banken, met een sterke voorkeur naar SNS natuurlijk.;)
Het is belangrijk dat SNS zich goed profileert, door anders (lees: beter) te zijn dan de 3 grootste banken van Nederland. Dat heeft uiteraard met kosten (en rente op de betaalrekening) te maken, maar dit aspect is op zichzelf vaak niet voldoende om mensen daadwerkelijk de stap te laten zetten. De laatste maanden ziet SNS wel veel klanten overstappen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn onvrede over diverse bonus en beloningsincidenten, en natuurlijk de succesvolle "Normaal" campagne van SNS.
Extra profileren op thema's zoals duurzaamheid is lastig, omdat ASN (dochter van SNS retail bank) zich al scherp profileert op dit vlak. SNS zou zich wel goed kunnen profileren door het bieden van een totaaloplossing voor betalen, sparen en verzekeren. Helaas is het in de bankwereld (en ook bij SNS) nog erg gebruikelijk om te denken in producten. Dit 'silo-denken' weerhoudt SNS nog van het bieden van echte klantgerichte totaaloplossingen, waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan korting op je verzekering als je ook spaart en betaalt bij SNS. Beloning van vaste klanten en/of klanten die meerdere verschillende producten afnemen, biedt kansen om nog meer mensen over de streep te trekken. Overigens blijft SNS verzekeringen verkopen onder eigen naam, ook als is de afsplitsing en verkoop van de verzekeringstak (VIVAT) bijna een feit.
Een van de grootste drempels bij het overstappen is dat je rekeningnummer wijzigt. Bij de overgang naar IBAN, is er in Nederland voor gekozen om de banknaam in 4 letters op te nemen in de IBAN, waardoor nummerportabiliteit verder weg lijkt dan ooit. Kijkend naar de (mobiele) telefoniemarkt, dan zie je dat overstappen op grote schaal pas gebeurt als je jouw nummer kunt meenemen. Door bij diverse politici te lobbyen, probeert SNS toch deze impasse rond nummerportabiliteit te doorbreken. Zelf heb ik in de klantenraad het idee geopperd om klanten zelf de laatste 10 cijfers van hun IBAN rekeningnummer te laten kiezen. Dat kan bijvoorbeeld jouw eigen 06 nummer zijn. Doordat je in Nederland nu altijd de 4 letters van jouw bank in de IBAN verwerkt zijn (makkelijk te onthouden), blijft de IBAN uniek als je over zou stappen. Het enige dat je dan nog moet onthouden zijn de 2 cijfersachter 'NL' (het controlegetal). Bijvoorbeeld: NL94 SNSB 06 12345789. Hiermee zou SNS baanbrekend kunnen zijn door klanten (grotendeels) hun eigen rekeningnummer te laten kiezen, waarbij alleen nog het 2-cijferige controle getal onthouden hoeft te worden. Daarbij kan een overstapper ook zijn/haar bestaande rekeningnummer (de laatste 10 cijfers van het IBAN) kunnen meenemen naar SNS.
Tot slot heeft Ronald een toelichting gegeven over de recent geopende pop-up store op Rotterdam Centraal Station. Deze tijdelijke SNS locatie moet mensen gaan helpen bij het overstappen. Hierover is elders op de community al over geschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen.

Het tweede hoofdonderwerp ging over zakelijk bankieren. Ingrid Morauw gaf een toelichting hoe SNS het zakelijk bankieren eveneens 'Normaal' wil maken. Ook hier is het een kwestie van goed profileren. SNS kiest bewust voor de ZZP-er en het MKB. Hiervoor zijn 2 zakelijke producten beschikbaar, waarvan vooral de ZZP rekening moet meeliften met de campagne voor de consumentenmarkt. Deze aanpak is logisch, aangezien Nederland al zo'n 1 miljoen ZZP-ers kent. SNS kiest dus heel bewust niet voor de grootzakelijke markt.
Uiteraard is er nog veel ruimte voor verbetering in de zakelijke producten. Aan de andere kant is het aandeel zakelijke klanten nog erg klein vergeleken met het aantal particuliere klanten. Dat heeft natuurlijk invloed op het ontwikkelbudget; SNS moet blijven oppassen met grote investeringen puur voor de zakelijke markt, omdat het omslaan van deze kosten per gebruiker een onevenredige kostenstijging zou kunnen veroorzaken.

Wanda maakt nog een verslag van deze klantenraad, met daarin ook alle onderwerpen die ik hier nog niet heb genoemd (zoals de peilstok, die een beetje rommelig verliep waardoor ik zonder aantekeningen lastig kan schrijven hierover). Ik heb haar gevraagd om het concept verslag hier te plaatsen.

Groeten,
Stefan

Hoi Stefan,
Enorm bedankt voor dit 5*+ inkijkje in de bespreking van de Klantenraad. Naar mijn mening is dit baanbrekend! Ik denk dat deze "openheid" de SNS winst op kan leveren, "onbekend" maakt immers "onbemint". Nu "leren" we de SNS beter kennen.
Nogmaals "hoed af" voor je bijdrage en je daarin gestoken tijd.
Groet,
PS Ik had ook al iets van Sanne gelezen, misschien samen overleggen wie wat? Maakt mogelijk de "taak" voor de toekomst lichter, zodat het blijft doorgaan. :)
Hoi Stefan,

Bedankt voor je verslag. Ik wist wel globaal welke punten er besproken werden, maar het is altijd interessant om de ervaringen van ‘de andere kant’ te lezen.
Al ben ik natuurlijk ook zelf klant van SNS ;).
Reputatie 1
BigBen schreef:

PS Ik had ook al iets van Sanne gelezen, misschien samen overleggen wie wat? Maakt mogelijk de "taak" voor de toekomst lichter, zodat het blijft doorgaan. :)

Voor de volledigheid en andere mensen die dit draadje lezen, mijn stukje staat hier

BigBen schreef:

PS Ik had ook al iets van Sanne gelezen, misschien samen overleggen wie wat? Maakt mogelijk de "taak" voor de toekomst lichter, zodat het blijft doorgaan. 

Ik complimenteer jullie beiden. Tenslotte hebben jullie beiden de intentie ons te informeren.
Groet,
Bedankt voor de complimenten :)

PS.: ik hoop dat als ik straks over een jaar uit de klantenraad ga (3 jaar maximum), iemand anders het stokje van mij overneemt!

Stefan:

Etc etc. Zie bericht Stefan........

Groeten,
Stefan

Ha Stefan,

Allereerst dank voor je uitgebreide en perfecte toelichting.
Voor het eerst dat we dit vanuit de klantenraad zien.
Hopelijk zal een lid voortaan de zienswijzen van de leden op deze manier willen weergeven.

Begrijp ik nu dat de klantenraad bijeenkomt en op de agenda er uitsluitend punten staan door SNS aangegeven?
Zoals je weet heerst er over een aantal punten best al een tijd onvrede bij klanten.
De klanten komen geen stap verder via de community, ook andere wegen hebben nog steeds niet tot duidelijkheid geleid.

Je zou mogen verwachten dat de klantenraad deze punten kan laten agenderen en er dan ook vernatwoordelijken van SNS aanwezig kunnen zijn die op deze punten ingaan.

Begrijp ik dan ook dat dit niet de opzet van SNS is en men de klnatenraad dan ook niet beschouwd als een spreekbuis namens klanten?

Je weet dat ik nog gereageerd heb bij Ton over dit soort punten. Maar ik nam aan dat ook de klanten in de klantenraad hier op kunnen acteren.

Graag je reactie.

Groet Carel
BigBen schreef:

Groet,

Hoi Ben,

Ik heb hem voor je gekopiëerd, maar chronologisch is hij boven de reactie van Stefan te komen staan.
Hoi Sanne,

Quote :
""  Hoewel veel mensen bij SNS beter af zouden zijn, zien ze op tegen het overstappen."

Bedankt voor je verslag. Bij jouw stelling dat veel mensen beter af zouden zijn bij de SNS , wil ik toch vraagtekens zetten. Laat de beoordeling maar aan de klanten zelf over , zou ik zeggen.
Maar het is weer het oude liedje in de bankensector. Nederland telt vier grote banken men enkele kleintjes , en die maken zich vooral druk om het afsnoepen van klanten van elkaar als zij merken dat hun marktaandeel wellicht vergroot kan worden.
Ik denk dat de bankensector , en met name de SNS , haar capaciteit ten dienste van het publiek dient in te zetten waarbij de rol van de SNS als "Nutsbank" als voorbeeld zou kunnnen dienen.Laat de aandacht van de SNS maar hiernaar uit gaan in plaats van " hoe vergroot ik mijn marktaandeel ten kosten van anderen" .
Vriendelijke groet ,
Axasjaak

Hoi Ben,

Ik heb hem voor je gekopiëerd, maar chronologisch is hij boven de reactie van Stefan te komen staan.

Hoi Kirsty,
Bedankt.
"Onder" of "boven" hangt af van je instelling "laatste bericht eerst" of "eerste bericht eerst". Bij mij staat het stuk van Sanne goed, "voor" ("in de tijdlijn" zeggen we dan maar) het stuk van Stefan (die het een dag later plaatste).
Groet,
Ps Ik heb "laaste bericht eerst".
PS2 Werkze nog even en daarna ..... Prettig Weekend!
de Hond schreef:

Ha Stefan,

Allereerst dank voor je uitgebreide en perfecte toelichting.
Voor het eerst dat we dit vanuit de klantenraad zien.
Hopelijk zal een lid voortaan de zienswijzen van de leden op deze manier willen weergeven.

Begrijp ik nu dat de klantenraad bijeenkomt en op de agenda er uitsluitend punten staan door SNS aangegeven?
Zoals je weet heerst er over een aantal punten best al een tijd onvrede bij klanten.
De klanten komen geen stap verder via de community, ook andere wegen hebben nog steeds niet tot duidelijkheid geleid.

Je zou mogen verwachten dat de klantenraad deze punten kan laten agenderen en er dan ook vernatwoordelijken van SNS aanwezig kunnen zijn die op deze punten ingaan.

Begrijp ik dan ook dat dit niet de opzet van SNS is en men de klnatenraad dan ook niet beschouwd als een spreekbuis namens klanten?

Je weet dat ik nog gereageerd heb bij Ton over dit soort punten. Maar ik nam aan dat ook de klanten in de klantenraad hier op kunnen acteren.

Graag je reactie.

Groet Carel

Hoi Carel,

De agenda van de klantenraad wordt bepaald door zowel de klantenraad als door de SNS directie. Primair draagt de klantenraad zelf onderwerpen aan die zij behandeld wil zien op een van de volgende klantenraden. We hebben dus een lijstje met onderwerpen. Omdat we per klantenraad slechts 2 tot 3 onderwerpen kunnen uitdiepen, is er een lange termijn planning. Daar wordt incidenteel van afgeweken als er in de tussenliggende 3 maanden iets gebeurt dat meteen bij de eerstvolgende klantenraad aan de orde dient te komen. De nationalisatie was zo'n onderwerp, waarbij Gerard van Olphen het hoofdonderwerp was bij de eerstvolgende klantenraad. Maar ook de "Normaal" campagne hebben we als klantenraad gezien en besproken voordat deze live ging. 

Op de agenda van dit jaar staat in ieder geval nog het onderwerp beleggen (visie en strategie SNS), mede omdat ik daar al een aantal keer vragen over heb gesteld tijdens de rondvraag (a.k.a.: 'de peilstok'). SNS zorgt er altijd voor dat er iemand vanuit de organisatie aanschuift bij de klantenraad die voor het betreffende onderwerp verantwoordelijk is. Zo hebben we in het verleden ook met franchise nemers gesproken toen we de SNS winkel op de agenda hadden staan.

Samenvattend durf ik wel te stellen dat de klantenraad goeddeels haar eigen agenda bepaalt, maar daar waar er van wordt afgeweken, is dat eigenlijk altijd met een goede reden waarmee de klantenraad bij aanvang van de vergadering instemt.

Groeten,
Stefan
Axasjaak schreef:

Ik denk dat de bankensector , en met name de SNS , haar capaciteit ten dienste van het publiek dient in te zetten waarbij de rol van de SNS als "Nutsbank" als voorbeeld zou kunnnen dienen.Laat de aandacht van de SNS maar hiernaar uit gaan in plaats van " hoe vergroot ik mijn marktaandeel ten kosten van anderen" .

Hoi Axasjaak,

Ik durf wel te stellen dat de enige manier waarop SNS structureel klanten kan afsnoepen van ING, ABN en Rabo, is door juist de rol van "Nutsbank" goed in te vullen. En ik merk dat er bij SNS steeds meer mensen zijn die daar net zo over denken :rolleyes:

Groeten,
Stefan
hoi Stefan ,
Als ik eens naga hoe ik de rol van Nutsbank zie , dan doel ik voornamelijk op essentiële basisvoorwaarden , de eerste basisbehoeften op het gebied van bankieren dus.
Een voorbeeld uit mijn directe omgeving :
Op onmiddelijke afstand in mijn woonplaats vind ik ;
2 x servicelocatie ING met kasfunctie en  gelegenheid om inpandig pand te pinnen , wat de veiligheid ten goede komt en een brievenbus.
1 x vestiging Regio Bank met kasfunctie en brievenbus.
1 x vestiging SNS zonder kasfunctie en brievenbus.
Vestiging GWK-Travelex bevindt zich op zo'n 9 kilometer afstand.
Bovendien :
een gemiddelde klant beschikt niet zelden over een aantal aandelen. Die neemt SNS echt niet over , terwijl SNS Zelf Beleggen voor nieuwe klanten niet eens meer geopend kan worden.
Als de SNS haar servicegraad niet kan upgraden , dan ben ik toch bang dat het klanten afsnoepen bij ander banken toch echt niet een geweldig succes gaat worden.
Ik zou het jammer vinden als de SNS haar beoogde functie als Nutsbank niet gaat waarmaken , dus !
met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Hoi Axasjaak,

Ik constateer dat wij een ander beeld hebben van basisdienstverlening (nutsvoorziening) die een bank vandaag zou moeten hebben. Zelf zit ik helemaal niet te wachten op kasfuncties en brievenbussen in bankkantoren. De dichtstbijzijnde kasfunctie voor mij zou op zo'n 12km afstand zitten, maar ik maak daar toch geen gebruik van. Ik communiceer bij voorkeur niet via brieven met mijn bank, dus die brievenbus vind ik niet relevant. Cash geld pinnen (ca. 3km. afstand) doe ik zelden; alleen nog als ik iets tweedehands van een andere particulier koop. De rest betaal ik met plastic (creditcard) of met mijn mobiel (contactloos). Zelfs mijn SNS wereldpas gebruik ik steeds minder. Een goede creditcard en betalen met je mobiel beschouw ik wel als nutsvoorziening. Daar zit nog ruimte voor verbetering bij SNS.

Beleggen in aandelen/opties/etc. vind ik ook geen basisvoorziening. Het is natuurlijk wel handig als een bank voorziet in ondersteuning bij vermogensopbouw (bijv. aanvulling op pensioen en beleggen). Daarom vind ik het persoonlijk best vervelend dat ik voor een een goed beleggingsproduct moet uitwijken naar een andere financiele dienstverlener.

Nutsvoorzieningen zijn in mijn beleving: betalen, sparen, verzekeren, hypotheken. Hierbij moeten de kosten / debetrente lager-, en de creditrente hoger zijn dan bij de 3 grote banken. SNS kiest ervoor om dat te realiseren door de interne kosten zo laag mogelijk te houden. Kasfuncties zijn relatief duur en worden door steeds minder mensen gebruikt. Bovendien zijn er al genoeg banken die dit soort functies bieden, SNS geeft liever rente op haar betaalrekening. Ik wil alles het liefst via internet en/of mobiel regelen. Daarom kies ik bewust voor SNS. Maar het staat iedereen (jou dus ook) vrij om hierin een eigen afweging te maken, om vervolgens de dienstverlener te kiezen die daar het beste bij past.

SNS is voor mij geen perfecte match, maar vergeleken met de andere banken wel de beste match!

Groeten,
Stefan
Hoi Stefan ,
Bedankt voor je glasheldere bijdrage in dit forum.
Wat betreft de kasfunctie van banken :
Rapportages van september 2014 melden dat de verhouding tussen cash geld en pin nog steeds 60% cash is en 40% pin.
Ook over de brievenbus wil nog wel even iets melden :
Ik ken nog  veel mensen , voornamelijk ouderen maar nog steeds een behoorlijke doelgroep , die de brievenbus gebruiken om b.v. een overschrijvingsformuliertje
in  te deponeren.
Toevallig vond ik dit weekeinde op straat een betaalpasje van een ING klant. Gelukkig had deze bank nog wel een brievenbus waar dit pasje veiligheidshalve in kwijt kon.
Het zal je niet verbazen dat ik het 100% met je oneens ben als je constateert dat beleggen in aandelen c.q. opties geen basisvoorziening van een bank is.
Over de rente op een betaalrekening ben ik het met je eens dat elke bank dit zou moeten aanbieden. Dat los ik op door het saldo op de betaalrekening zo laag mogelijk te houden en mijn hogere rente dus elders op te zoeken.
Groeten ,
Axasjaak

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)