Beantwoord

Definitief geen omschrijving mogelijk bij betaling aan de Belastingdienst.

Waarom is het niet meer mogelijk om een omschrijving te doen bij een betalingsopdracht aan de belastingdienst? Naast het betalingskenmerk noteerde ik voorheen in de omschrijving ook altijd gegevens over wat voor betaling het was aangezien ik geen computer ben die aan een betalingskenmerk kan zien waar de betaling voor geweest is.

Een apart invoerveld voor het betalingskenmerk vind ik op zich wel een goed idee maar dan wel graag ook nog een omschrijving mogelijkheid zodat mensen ook nog kunnen lezen waar het om ging/gaat.
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 8 mei 2019, 09:08

Goedemorgen,

Uit enkele reacties maak ik op dat het overboeken met een betalingskenmerk naar de Belastingdienst meer toelichting nodig heeft. De controle is ingevoerd op verzoek van de Belastingdienst. De Belastingdienst geeft een uniek betalingskenmerk mee met de opdracht voor een specifiek persoon. Op het moment dat iemand dit betalingskenmerk heeft ingevuld, dan weet de Belastingdienst dus bij de ontvangst van de overboeking dat deze specifieke persoon de belasting heeft betaald.

De invoer staat alleen een betalingskenmerk toe, want zodoende kan het betalingskenmerk worden gecontroleerd op juistheid. Er zit namelijk een geautomatiseerde controle in. Een typefout is immers snel gemaakt. Ook wordt hiermee voorkomen dat het betalingskenmerk ontbreekt. Het is technisch niet mogelijk om een betalingskenmerk te controleren en ook nog een aanvullende omschrijving in hetzelfde veld toe te staan.

Met de verplichting voorkomen we dat klanten geld overboeken naar de Belastingdienst, waarbij de Belastingdienst niet weet van wie dit geld afkomstig is of waarbij de Belastingdienst denkt dat iemand anders zijn belasting wordt betaald. Hiermee wordt voorkomen dat er betalingsachterstanden ontstaan en daaruit volgende boetes worden opgelegd. Hoe je in de nieuwe Mijn SNS kunt overboeken naar de Belastingdienst lees je hier.

Bekijk origineel

61 Reacties

Goedemorgen SpaceDok, het is handig dat je zelf ook kunt plaatsen waar je geld voor betaalt. De Belastingdienst staat het niet meer toe dat je een omschrijving én een betalingskenmerk gebruikt. De Belastingdienst heb ik benaderd om na te vragen of je het betalingskenmerk ook in het omschrijvingsveld mag plaatsen, zodat je ook nog eigen tekst kwijt kunt. Zodra ik hier antwoord op krijg, dan laat ik het weten.
Reputatie 3
Dat kan ik wel melden: Ik doe het al jaren op die manier, omdat ik vroeger ook maar één van de twee velden kon invullen. Ik wist trouwens niet dat het nu wel zou kunnen, voor zover het de bank betreft.
Bij de Belastingdienst heb ik daar nooit problemen mee gehad. Ik zou zeggen: gewoon doen, niet vragen...
Ik heb het betalingskenmerk altijd al in het omschrijvingsveld ingevuld maar het probleem is dat er tegenwoordig geen omschrijvingsveld meer is zodra je het rekeningnummer van de belastingdienst invult. Er is dan alleen nog maar het betalingskenmerk invulveld van 4x 4 cijfers.
Hoi @Spacedok,

Een week geleden heeft Sven de Belastingdienst benaderd om na te vragen of je het betalingskenmerk ook in het omschrijvingsveld mag plaatsen, zodat je ook nog eigen tekst kwijt kunt. Ik vermoed dat we nog geen antwoord van de Belastingdienst hebben gekregen, maar ik zal het voor je navragen.
Reputatie 3
Er is meer veranderd. Tot nu toe was er altijd zowel een betalingskenmerk-veld EN een omschrijving. Nu staat er standaard ALLEEN een omschrijving. Dat is anders.
Bij het invoeren van het Belastingdienst-rekeningnummer verdwijnt die en wordt het een betalingskenmerk.
Dit lijkt mij het werk van SNS, niet van de Belastingdienst.
Als dat zo is, vind ik het wel heel raar dat een dergelijke servicevermindering niet is gecommuniceerd. Als klant vind ik dit onacceptabel, want als dit formuliergedrag bij het rekeningnummer van de Belastingdienst optreedt, voor welke instellingen geldt dat dan ook (of gaat het in de toekomst gelden)?
Ik vind het nogal ingrijpend.
Reputatie 3
Ik heb even getest of dit een specifiek SNS-probleem is, maar het geldt waarschijnlijk voor de hele Volksbank. Ook een overschrijving vanaf mijn ASN-rekening wordt op dezelfde manier afgehandeld.
Ik ben hier helemaal niet blij mee !
Ook bij ING doet dit verschijnsel zich voor. Betekent dit dat de Belastingdienst zich mag bemoeien met de functionaliteit van de overschrijvingspagina's van de banken, of ligt dat anders?
Vandaar nu mijn vraag: kan ik van SNS papieren overschrijvingsformulieren krijgen, uiteraard met omschrijving-veld?
Reputatie 2
Koos schreef:

Er is meer veranderd. Tot nu toe was er altijd zowel een betalingskenmerk-veld EN een omschrijving. Nu staat er standaard ALLEEN een omschrijving. Dat is anders.
Bij het invoeren van het Belastingdienst-rekeningnummer verdwijnt die en wordt het een betalingskenmerk.
Dit lijkt mij het werk van SNS, niet van de Belastingdienst.
Als dat zo is, vind ik het wel heel raar dat een dergelijke servicevermindering niet is gecommuniceerd. Als klant vind ik dit onacceptabel, want als dit formuliergedrag bij het rekeningnummer van de Belastingdienst optreedt, voor welke instellingen geldt dat dan ook (of gaat het in de toekomst gelden)?
Ik vind het nogal ingrijpend.

Volgens mij was het tot voor enige (?) tijd zo dat boven de overschrijving enkele tabs stonden, oa. "acceptgiro" (oid). Door die aan te klikken kreeg je onder de optie (ipv) een veld voor betalingskenmerk.
Groet,
Ben :cool:
Hoi,

We hebben nog geen antwoord gekregen van de Belastingdienst, ik heb het vanmiddag nog een keer bij Sven nagevraagd. Ik begrijp wel dat jullie meer informatie willen, helemaal nu het verschijnsel ook bij andere banken opduikt. Zelf vind ik het vaak alleen maar gemakkelijk dat ik geen omschrijving hoef in te vullen, maar dat is persoonlijk.
Hoi @Koos

Je kunt bij SNS inderdaad gebruik maken van overschrijvingsformulieren. Deze papieren formulieren kun je op 3 manier bestellen: via Mijn SNS, telefonisch via onze Klantenservice op 030 - 633 30 00 of in een SNS Winkel bij jou in de buurt. Een nieuw boekje met 20 overschrijvingsformulieren kost € 6,50. Voor het gemak deel ik vast de link naar het bestellen van de formulieren.

Voor het versturen van acceptgiro's en overschrijfformulieren kun je gebruik maken van onze voorgedrukte enveloppen die je kunt ophalen in een SNS Winkel. Als je niet naar een SNS Winkel kan komen, kun je je eigen winkel bellen en vragen of ze de enveloppen willen opsturen. Daarnaast kun je een papieren betaalopdracht ook in een eigen envelop opsturen naar: SC KBS Betalingsverkeer (o.v.v. papieren betaalopdracht), Postbus 10039, 3505 AA Utrecht. Frankeren is altijd nodig: bij de voorbedrukte enveloppen en eigen enveloppen.

Een heel verhaal, nu maar hopen dat we gauw antwoord krijgen van de Belastingdienst :) fijne avond.
Reputatie 3
Evelyn SNS schreef:

Zelf vind ik het vaak alleen maar gemakkelijk dat ik geen omschrijving hoef in te vullen, maar dat is persoonlijk.

Voor mij is de omschrijving nodig om mijn eigen administratie begrijpelijk te houden, net als het betalingskenmerk die functie vervult voor de ontvanger. Past ook in het financieel zelfredzaam maken van de consument...

Mooi dat papieren overschrijvingen nog steeds kunnen. Ik had wel extra kosten verwacht, maar dit is wel erg veel.
Maar als het uitsluitend de Belastingdienst is die deze trucs uithaalt, kan ik wel voorlopig vooruit. Maar dat maakt mijn vraag naar de mogelijkheden voor andere instellingen wel zeer relevant.
Koos schreef:

Evelyn SNS schreef:

Zelf vind ik het vaak alleen maar gemakkelijk dat ik geen omschrijving hoef in te vullen, maar dat is persoonlijk.

Voor mij is de omschrijving nodig om mijn eigen administratie begrijpelijk te houden, net als het betalingskenmerk die functie vervult voor de ontvanger. Past ook in het financieel zelfredzaam maken van de consument...

Mooi dat papieren overschrijvingen nog steeds kunnen. Ik had wel extra kosten verwacht, maar dit is wel erg veel.
Maar als het uitsluitend de Belastingdienst is die deze trucs uithaalt, kan ik wel voorlopig vooruit. Maar dat maakt mijn vraag naar de mogelijkheden voor andere instellingen wel zeer relevant.

Op dit moment doen we dit inderdaad alleen voor de belastingdienst.
Reputatie 3
Dat suggereert dus dat dit een actie is van SNS / Volksbank, en dat de Belastingdienst daartoe een verzoek heeft gedaan.
Dan heb ik enkele vragen:
1. waarom gebeurt dit op de achtergrond zonder enige aankondiging?
2. Hiermee worden de klanten benadeeld. Is daar wel bij stil gestaan? Zo nee, kan dat alsnog gebeuren met mogelijk een poll (daar houden de Mods wel van)? En zo ja, is dat de reden voor deze stille wijziging?
3. Er worden veel wensen geuit hier. Mijn dringende wens: willen jullie deze wijziging terugdraaien? Of op zijn minst toezeggen dat de Belastingdienst een uitzondering blijft? Anders wordt de missie van SNS (financieel slimmer, zelfstandig, verstandig financieel beheer) hiermee danig onderuit gehaald.
Hiermee wordt voorkomen dat onjuiste betalingen teruggeboekt, of verkeerd verwerkt worden bij de belastingdienst, met alle (soms grote!) gevolgen van dien. Persoonlijk denk ik dat we daar juist veel klanten mee van dienst zijn. Ik heb ook wel eens de fout gemaakt namelijk door het briefkenmerk in te geven in plaats van het betalingskenmerk.
Reputatie 3
Dat zou voorkomen kunnen worden door zowel het betalingskenmerk als de omschrijving toe te laten. In een betalingskenmerk zit alle informatie die voor de ontvanger (belastingdienst) van belang is. Maar ik sta in de kou. Juist in deze tijd (21e eeuw!) is het handig als in mijn financiele administratie alle relevante informatie door mijzelf is terug te vinden.
Nu moet ik een schaduwadministratie bijhouden om deze zaken (het kan om grote bedragen gaan!) voor mijzelf helder te houden. Dat vind ik geen dienst, maar een belemmering, ook van de missie van SNS, om de klant financieel zelfredzaam te maken / houden.
Reputatie 3
Vanuit een andere hoek is een prima idee gelanceerd om dit probleem op te lossen. Zie topic Aantekening plaatsen.
Reputatie 3
MarcelR schreef:

Op dit moment doen we dit inderdaad alleen voor de belastingdienst.

Ik vind dit een erg verontrustend antwoord. Kan betekenen dat ik straks een grote schaduwadministratie moet gaan bijhouden. Jullie worden bij voorbaat bedankt...

Tenzij die Aantekening nog een kans maakt?
"Zelf vind ik het vaak alleen maar gemakkelijk dat ik geen omschrijving hoef in te vullen, maar dat is persoonlijk." vindt Evelyn SNS. De meerderheid van de SNS klanten heeft een tegenovergestelde mening en vindt dat hier snel verandering in moet komen. Dus Evelyn trek nog eens goed aan de bel. Het is zaak dat SNS iets meer naar haar klanten luistert en iets minder naar de Belastingdienst. Technisch moet dit snel realiseerbaar zijn.
Er is nog wat veranderd. Ik wou vandaag met spoed een betaling doen aan de Belastingdienst. Omdat de begustigde de Belastingdienst is, springt de pagina ook automatisch naar betalingskenmerk. Een spoedbetaling is opeens niet meer mogelijk !
SNS Bank | We zijn er voor jou | Heel normaal‎

De SNS bank zegt wel dat ze er zijn voor hun klanten maar ze werken averechts. In oktober 2017 werd het appje voor Windows Phone buiten gebruik gesteld, ook onder veel protest door de gebruikers, en belooft dat de site aangepast zou worden voor mobiel gebruik wat nu onmogelijk is.
Anderhalf jaar later heb ik er nog niets van gemerkt, dus verwacht niet teveel. :@
MarcelR van SNS schreef eerder dat SNS dit (omschrijving) alleen voor de Belastingdienst doet en denkt dat SNS daar juist veel klanten mee van dienst is.
Marcel, de overgrote meerderheid van de klanten vindt dit een gemis en verarming van jullie dienstverlening. De klant wil overzicht hebben en houden voor welke belasting hij/zij betaald heeft en dit later ook snel kunnen terugvinden. Het probleem is makkelijk door SNS op te lossen voor zowel de Belastingdienst als de klant. Men kan het veld "Omschrijving" pas gebruiken/invullen als je het veld betalingskenmerk juist hebt ingevuld. Dit moet technisch makkelijk realiseerbaar zijn. Indien de Belastingdienst hiermee problemen heeft, moeten zij hun systeem hierop aanpassen. Dus SNS ga aan de slag en zorg dat je klanten weer tevreden zijn.
In week 1/2019 ontving ik een digitaal bericht in 'Mijn overheid' m.b.t. mijn voorlopige aanslag 2019.
Het bedrag van de voorlopige aanslag is gebaseerd op de aangifte IB 2017 en moest worden gewijzigd.
Er volgde een bevestiging en een gewijzigde aanslag. (Zowel digitaal in 'Mijn Overheid' en 'Mijn Belastingdienst' en bovendien ook nog eens per reguliere post).
Mijn financiële administratie is up to date en ik maak altijd direct een overschrijving aan met als verzenddatum -> uiterste betaaldatum minus 1 dag.

Door de nieuwe betalingsregels met uitsluitend 'betalingskenmerk' vermelding deed zich het probleem voor dat alle correspondentie het 'Aanslagnummer (BSN+ H xx.xx) vermeld en nergens het 'Betalingskenmerk van 16 cijfers'.
Hint: Neem het betalingskenmerk van de acceptgiro over , die er (nog) niet bij zit.

Google wees uit dat er een conversiemodule op de site bestaat om het Aanslagnummer te converteren naar het corresponderende Kenmerk. Intussen 15 minuten niets gedaan en opnieuw moeten inloggen via DigID met SMS controle, of was het via de DigID app? Zucht!!!

Als klap op de vuurpijl verschilt het laatste cijfer op de gewijzigde aangifte van de oorspronkelijke.
Dus voor de zekerheid maar weer de overschrijving verwijderd in 'Mijn SNS' en met het in de conversiemodule gevonden cijferreeks opnieuw ingevoerd en ter verzending aangeboden.

Precies 1 dag later ontving ik per post de gewijzigde aanslag met aangehechte acceptgiro en als betalingskenmerk het nummer van de oorspronkelijke aanslag.
Ik ga het niet nog een keer wijzigen, omdat het verschillende cijfer waarschijnlijk slechts een volgnummer betreft.

Makkelijker kunnen we het niet maken :)
melcherw schreef:

MarcelR van SNS schreef eerder dat SNS dit (omschrijving) alleen voor de Belastingdienst doet en denkt dat SNS daar juist veel klanten mee van dienst is.
Marcel, de overgrote meerderheid van de klanten vindt dit een gemis en verarming van jullie dienstverlening. De klant wil overzicht hebben en houden voor welke belasting hij/zij betaald heeft en dit later ook snel kunnen terugvinden. Het probleem is makkelijk door SNS op te lossen voor zowel de Belastingdienst als de klant. Men kan het veld "Omschrijving" pas gebruiken/invullen als je het veld betalingskenmerk juist hebt ingevuld. Dit moet technisch makkelijk realiseerbaar zijn. Indien de Belastingdienst hiermee problemen heeft, moeten zij hun systeem hierop aanpassen. Dus SNS ga aan de slag en zorg dat je klanten weer tevreden zijn.

Ik heb zelf uiteraard geen invloed op gehad op de wijziging. Ik vermoed dat het dagelijks heel wat keren mis gaat bij de belastingdienst, anders was die vraag nooit bij ons neergelegd. Daarom kan ik de beslissing wel plaatsen. Neemt niet weg dat ik de genoemde punten in dit topic zeker waardevol vind, en die zijn volgens mij ook al doorgezet naar de juiste afdelingen.
Hoi allemaal,

De Belastingdienst houdt onze gemoederen nogal bezig. Het klopt wat @MarcelR schrijft, ik heb de vraag uitgezet en het antwoord wat ik kreeg is: door de recente wijziging kan er naar de Belastingdienst alleen overgeboekt worden met een betalingskenmerk. Anders accepteert de Belastingdienst de betaling niet.

In het andere topic (Periodieke overboeking belastingdienst) heb ik bovenstaande antwoord iets toegelicht. Misschien handig om dat antwoord ook hier te plaatsen. Hier mijn reactie in het andere topic: Het is technisch niet mogelijk om een gevalideerd betalingskenmerk én een omschrijving aan de betaling mee te geven. De controle voor het betalingskenmerk is er om te voorkomen dat klanten typefouten maken in het betalingskenmerk. Doordat je 100% zeker weet dat het betalingskenmerk juist is, weet de Belastingdienst ook 100% zeker van welke persoon de overboeking afkomstig is en bij welke factuur dit hoort.

Dat klanten nu tijdelijk* geen periodieke overboekingen kunnen instellen voor betalingen aan de Belastingdienst ligt waarschijnlijk aan iets anders. Ik heb wel een vermoeden, maar de vraag heb ik intern uitgezet. Inclusief de vraag waarom klanten niet zijn geïnformeerd. Dat kan anders vind ik :)

*Het is nu niet mogelijk om een spoed- of periodieke overboeking naar de Belastingdienst te doen in internetbankieren. Bestaande periodieke overboekingen (POV) blijven wel doorlopen. Een nieuwe POV naar de Belastingdienst kun je wel instellen in een SNS Winkel, vul dan het juiste betalingskenmerk in. Naar verwachting wordt dit in de loop van februari weer mogelijk in internetbankieren.
Reputatie 2
Wel raar dat de Belastingdienst de ABN-AMRO niet ook gevraagd heeft dit uit te zetten. Of wellicht dat ABN hun verteld heeft dat ze de boom inkunnen. Of de omschrijving niet meer mee zenden maar wel nog voor de klanten op hun afschift laten.
Evelyn SNS schreef:

Hoi allemaal,

De Belastingdienst houdt onze gemoederen nogal bezig. Het klopt wat @MarcelR schrijft, ik heb de vraag uitgezet en het antwoord wat ik kreeg is: door de recente wijziging kan er naar de Belastingdienst alleen overgeboekt worden met een betalingskenmerk. Anders accepteert de Belastingdienst de betaling niet.

Met dit antwoord stel ik voor dat iedereen die voor betalingen aan de belastingdienst niet alleen een betalingskenmerk wil invullen maar ook een omschrijving vanwege de leesbaarheid in de eigen administratie een bericht naar de nationale ombudsman stuurt (www.nationaleombudsman.nl). Dat is de juiste instantie om klachten over de overheid door te geven. Hopelijk blijven de banken ook voor onze belangen strijden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)