SNS

Vraag

Heeft het correspondentiesysteem een eerste-van-de-maand-op-zondag-bug?

• 6 december 2019
  • 1 Reactie
  • 14109 Keer bekeken

Ik heb mij verbaasd over  de onduidelijke correspondentie omtrent de gehele aflossing van onze hypotheek.

Op 1 December 2019 liep de rentevaste periode van onze spaarhypotheek af. Al op 16 september hebben wij de formulieren ingezonden om de gehele aflossing hiervan aan te vragen. We kregen hiervan geen enkele schriftelijke bevestiging. Geruime tijd daarna (1 november) ontvingen we wel een brief met het verzoek een besluit te nemen omtrent het aflopen van de rentevaste periode. Dit deed ons denken dat onze aanvraag niet goed was geregistreerd. Na contact met de lokale hypotheek adviseur  hoorden we dat dit toch wel goed is gegaan.

De brief met de instructie hoe de betaling gedaan moet worden, ontvingen we slechts 3 dagen voor de aflosdatum. Maar dan wel in 2-voud.  Door e-mail contact op te nemen met de adviseur hadden we de benodigde informatie al eerder en konden we de betaling ruim op tijd doen.
Op de eerste werkdag na de aflosdatum (maandag 2 december) toonde  MijnSNS gegevens die niet kloppen. Alleen na weer telefonisch contact met de adviseur begreep ik dat dit een overbruggingssituatie van 1 dag is omdat de aflosdatum 1 december op zondag viel. 

Het dieptepunt: Op 2 december ontvingen wij een brief waarin bevestigd werd dat er afspraken zijn gemaakt over een rentevaste periode van 10 jaar, een rentepercentage van 1.72% en een zeker bedrag dat maandelijks betaald moet worden. Ik vermoed dat de oorzaak van deze fout is  dat het systeem dat de brieven genereert niet checkt of de aflosdatum op zondag viel. En dus die overbruggingsgegevens communiceert. Ik verwachtte dat er nog een brief zou volgen met de correcte gegevens (t.w. bevestiging van de gehele aflossing). Maar tot nu toe hebben we die nog niet ontvangen.

De communicatie met de adviseur van kantoor Nachtegaalstraat in Utrecht was prima. Hij heeft  de informatie die we nodig hadden mondeling en per email kunnen geven. Maar de schriftelijke communicatie vanuit SNS hoofdkantoor heeft  meer verwarring dan duidelijkheid opgeleverd.

Deze transactie doen veel mensen maar eens in hun leven en het gaat over een groot bedrag. Dan is wat meer zorgvuldigheid in de correspondentie wel op zijn plaats.

1 reactie

Reputatie 1

Goedemorgen @Agnes, welkom op de community. Wil je het team beter leren kennen? Hier stellen we ons aan je voor. Fijn dat je goede hulp hebt gehad van de hypotheekadviseur van SNS. Zo te lezen is de communicatie over het aflossen verwarrend. Dank je wel voor je feedback. Je ervaring deel ik met de afdeling als verbeterpunt. Duidelijke communicatie is natuurlijk belangrijk bij het aflossen van je hypotheek. Geniet van je hypotheekvrije leven.

Reageer