SNS

Vraag

Is een extra storting in het spaargedeelte van mijn depothypotheek mogelijk?

• 1 augustus 2020
  • 6 Reacties
  • 534 Keer bekeken

Beste,

ik wil een extra storting doen in het spaargedeelte van mijn depothypotheek zodat als ik mijn laatste rente termijn aanga 3 jaar met een nieuw rente percentage mijn spaarbedrag niet te hoog oploopt om het eindbedrag te halen.

nu zegt mijn sns adviseur dat kan, maar dan wordt de looptijd korter hetgeen volgens mijn  berekening weer uit komt op een hoger spaargedeelte als de looptijd minder wordt.

hij kan mij niet laten zien (uitrekenen) wat mijn spaargedeelte  wordt over 3 jaar als de laatste termijn ingaat bij bijvoorbeeld 1,5 of 2% rente op het spaargedeelte om het eind te halen. 

waar is de eerlijkheid

6 reacties

Goedemiddag @HermanD, welkom op de community. Sorry dat je wat langer op een reactie hebt moeten wachten. Ik begrijp dat je niet tevreden bent over het gesprek met de hypotheekadviseur. Uiteraard kijken we graag met je mee naar een oplossing. Neem je in dit geval telefonisch contact met ons op?

@HermanD,

Wat is je probleem? Als je extra mag storten (de bandbreedte die de SNS hanteert is 1 op 6 dacht, die mag je niet overschrijden), dan bouw je in eerste instantie extra vermogen op, en als dat te veel zou worden kun je met je storting de looptijd inkorten.

Het is de verantwoordelijkheid van de bank dat je niet te veel spaart. Als dat dreigt te gebeuren, moet de bank de looptijd inkorten.

Sommige banken hebben beperkte rekentools. Op internet kun je behoorlijk goede tools vinden die op een paar euro na het zelfde laten zien als waarmee de bank aan komt zetten in de overzichten.

Als je nu wilt storten en je betaalt (en dus je opgebouwde vermogen rendeert tegen) relatief een hoge rente, dan kan het zijn dat de bank de looptijd wil inkorten. Maar als je nu nog een restje looptijd hebt van een paar jaar, wat pas bv volgend jaar ingaat, zal de bank niet nu met een te verwachten lage rente rekenen. Het gevolg is dus dat je vanwege de lage rente dan alsnog een paar jaar hoge stortingen moet betalen, en dat wil je, als ik je goed begrijp juist voorkomen… Lastig probleem, dat makkelijke wordt als je vanaf nu tot het einde een vaste rente zou hebben. Zou dat niet mogelijk zijn door bv rente te gaan middelen?

Succes,

Reputatie 3
Badge

Nou @eRik19, dat heb je prachtig verwoord. Krijg je zo meer duidelijkheid, @HermanD. Als je nog verdere vragen hebt, laat het weten.

Nou @eRik19, dat heb je prachtig verwoord. Krijg je zo meer duidelijkheid, @HermanD. Als je nog verdere vragen hebt, laat het weten.

@Sven SNS , fijn dat je het prachtig vind, maar is het ook correct? Zo niet, dan graag nu wel corrigeren gezien je reactie.

Reputatie 1

Dank voor je reactie @eRik19. Goed dat je dit aankaart. Je omschrijving klopt voor het grootste deel. De enige toevoeging die ik hierop heb is dat rentemiddeling niet mogelijk is voor de depothypotheek. Verder is dit een stuk algemene informatie. De adviseur bekijkt samen met de klant wat het beste past en aansluit.

Bedankt eRik19 voor je goede uitleg ik ga wel na een ander filiaal

Reageer